Shimano BR-CX50 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-RCBR001-00
BR-CX70
BR-CX50
BL-4700
BL-4600
BL-R780
BL-R3000
ST-7900
ST-6700
ST-5700
ST-4600
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Hamulec Cantilever
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ......................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO .................................................................. 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ..................................................................8
MONTAŻ ..........................................................................................................10
Przełączanie trybu ............................................................................................................................... 10
Montaż dźwigni hamulca (BL-4700/4600/R780/R3000) ..................................................................... 11
Montaż linki hamulca (BL-4700/4600/R780/R3000) ........................................................................... 11
Montaż dźwigni Dual Control (ST-7900/6700/5700/4600) ................................................................ 12
Montaż linki hamulca (ST-7900/6700/5700/4600) .............................................................................. 12
Montaż hamulca Cantilever ............................................................................................................... 13
REGULACJA .....................................................................................................19
Regulacja zasięgu ................................................................................................................................ 19
KONSERWACJA ...............................................................................................21
Wymiana okładzin .............................................................................................................................. 21
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
używając tego podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej
(http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażeniaiotoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z
nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu komponentów należy zawsze postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w instrukcji obsługi.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Jeśli takie części jak śruby i nakrętki poluzują się lub zostaną uszkodzone, może to
spowodować nagły upadek z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, mogą wystąpić problemy i może dojść do upadku z roweru, co może spowodować
poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia w zależności od produktu. Z tego względu ważne jest, aby dokładnie poznać
funkcjonowanie układu hamulcowego roweru (z uwzględnieniem nacisku na dźwignię hamulca i charakterystyki sterowania rowerem) oraz
przyzwyczaić się do niego. Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub upadek, które mogą
prowadzić do poważnych obrażeń. Aby zapewnić prawidłową obsługę, należy zwrócić się do profesjonalnego sprzedawcy rowerów lub zapoznać się z
podręcznikiem użytkownika. Ważne jest, aby podczas jazdy rowerem poćwiczyć obsługę hamulca i inne podstawowe funkcje.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą się łatwiej ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć,
należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Należy uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na klocki hamulcowe. Jeżeli klocki zostaną zabrudzone olejem lub smarem, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. W przeciwnym razie hamulce mogą działaćnieprawidłowo.
Należy sprawdzić linki hamulcowe pod kątem korozji, wyszczerbień i pęknięć, a w razie znalezienia którejś z tych wad, skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru. W przeciwnym razie hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Ze względu na właściwości włókna węglowego nie wolno modyfikować dźwigni, gdyż może to spowodować jej pęknięcie, a w rezultacie brak
możliwości korzystania z hamulców.
Przed jazdą należy sprawdzić, czy nie występują uszkodzenia, np. odpryski lub pęknięcia karbonu. W razie jakichkolwiek uszkodzeń należy zaprzestać
użytkowania roweru i skontaktować się z miejscem zakupu lub dealerem. W przeciwnym razie może dojść do pęknięcia, które może całkowicie
uniemożliwić hamowanie.
Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą być używane jako hamulce przednie.
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Montaż na rowerze i konserwacja:
BL-4700/4600/R780/R3000
Dźwignie hamulca są wyposażone w mechanizm przełączania trybu w celu zapewnienia ich zgodności z hamulcami V-BRAKE, hamulcami szczękowymi,
hamulcami Cantilever i mechanicznymi hamulcami tarczowymi do jazdy szosowej.
*
Mechanizm przełączania trybu zależy od modelu. Szczegółowy opis metody przełączania trybu znajduje się na stronie 10.
Jeżeli zostanie wybrany niepoprawny tryb, może dojść do zbyt silnego lub zbyt słabego hamowania, co może prowadzić do niebezpiecznego wypadku.
Należy wybrać tryb zgodny z instrukcjami podanymi w tabeli przełączania trybów.
Tabela przełączania trybów
Pozycja trybu Odpowiednie hamulce
Pozycja V-Brake
Pozycja V-Brake
V : Pozycja trybu zgodnego z hamulcami V-BRAKE
V-BRAKE
C/R
C/R
C : Pozycja trybu zgodnego z hamulcami szczękowymi i
hamulcami Cantilever
R : Pozycja trybu zgodnego z mechanicznymi hamulcami
tarczowymi do jazdy szosowej
Hamulce szczękowe
Hamulce Cantilever
Mechaniczne hamulce tarczowe do jazdy szosowej
Używaj osprzętu BR-CX70 i CX50 w tym trybie.
Szczegółowy opis metody przełączania trybu znajduje się na stronie 10.
6
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Standardowe klocki hamulcowe Shimano będą zużywać się szybciej w przypadku stosowania ich z obręczami ceramicznymi.
Jeżeli klocki hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są widoczne rowki, należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktemsprzedaży.
Różne klocki hamulcowe mają swoją charakterystykę. Szczegółowe informacje dotyczące klocków hamulcowych można uzyskać u sprzedawcy lub w
punkcie sprzedaży.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
8
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do zamontowania produktu wymagane są następujące narzędzia.
Narzędzie Miejsce użycia
BR-CX70
BR-CX50
Klucz sześciokątny 5 mm
Śruba mocująca zespołu
głównego
Śruba mocująca linki
Klucz sześciokątny 4 mm
Śruba mocująca uchwytu szczęki
Śrubokręt [#2]
Śruba nastawcza
BL-4700
BL-4600
BL-R780
BL-R3000
Klucz sześciokątny 4 mm
Śruba obejmy
klucz imbusowy 2,5mm
Śruba regulacji zasięgu
Śrubokręt [#1]
Śruba mocująca bloku regulacji
ST-7900
ST-6700
ST-5700
ST-4600
Klucz sześciokątny 5 mm
Śruba obejmy
MONT
10
MONT
Przełączanie trybu
MONT
Przełączanie trybu
*
Mechanizm przełączania trybu zależy od modelu.
Należy skorzystać z tabeli przełączania trybu.
*
Jeśli uchwyt linki znajduje się w położeniu V, wykonaj następującą procedurę, aby zmienić tryb pracy.
*
Ta czynność jest zbędna, jeśli uchwyt linki jest ustawiony w położeniu C/R.
1
(A)
Aby poluzować śrubę, użyć śrubokręta
#1.
(A)
Śrubokręt [#1]
2
Ręcznie zdemontuj blok regulacji z
przodu.
3
C/R
Wyrównaj uchwyty linki w położeniu
C/R.
4
Zamontuj blok regulacji z przodu.
5
(A)
Śrubokrętem #1 dokręć śrubę znajdującą
się z tyłu.
(A)
Śrubokręt [#1]
Moment dokręcania
0,2 Nm
11
MONT
Montaż dźwigni hamulca (BL-4700/4600/R780/R3000)
Montaż dźwigni hamulca (BL-4700/4600/R780/R3000)
(A)
Przykręć kluczem imbusowym 4mm.
Nawet przy zastosowaniu zalecanego
momentu dokręcania istnieje możliwość,
że karbonowa kierownica może ulec
uszkodzeniu i zostać niedostatecznie
dokręcona. Należy potwierdzić wartość
prawidłowego momentu u producenta
roweru lub producenta kierownicy.
(A)
Klucz sześciokątny 4 mm
UWAGA
Należy zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej
Φ 32 mm.
Moment dokręcania
6 - 8 Nm
Montaż linki hamulca (BL-4700/4600/R780/R3000)
Przełączanie trybu
C/R
(A)
(B)
(C)
(A)
Pancerz
(B)
Uchwyt linki
(C)
Bębenek linki
UWAGA
Należy przyciąć linkę z pewną rezerwą nawet
w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie.
12
MONT
Montaż dźwigni Dual Control (ST-7900/6700/5700/4600)
Montaż dźwigni Dual Control (ST-7900/6700/5700/4600)
(A)
Przykręć kluczem sześciokątnym 5 mm.
Nawet przy zastosowaniu zalecanego
momentu dokręcania istnieje możliwość,
że karbonowa kierownica może ulec
uszkodzeniu i zostać niedostatecznie
dokręcona. Należy potwierdzić wartość
prawidłowego momentu u producenta
roweru lub producenta kierownicy.
(A)
Klucz sześciokątny 5 mm
Moment dokręcania
6 - 8 Nm
Montaż linki hamulca (ST-7900/6700/5700/4600)
1
(C)
(B)(A)
< Obraz >
Nacisnąć dźwignię, jak podczas
hamowania i przeciągnąć przez nią linkę
hamulca.
(A)
Końcówka linki
(B)
Uchwyt linki
(C)
Pancerz
UWAGA
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Uchwyt linki
Końcówka linki
2
(B)
(A)
(A)
(A) (A)
Tymczasowo zamocować pancerz na
kierownicy, np. za pomocą taśmy lub
podobnego materiału.
(A)
Taśma
(B)
Pancerz
13
MONT
Montaż hamulca Cantilever
Montaż hamulca Cantilever
1
(A)
(C)(B)
(D)
Włożyć sworzeń blokujący ramiona
hamulca w środkowy otwór sprężyny w
piwocie ramy i następnie za pomocą
śruby mocującej ogniwa przymocować
ramiona hamulca do ramy.
(A)
Klucz sześciokątny 5 mm
(B)
Otwór sprężyny
(C)
Sworzeń blokujący
(D)
Śruba mocująca ogniwo
Moment dokręcania
5 - 7 Nm
2
Wprowadzić linkę do zawiesia.
3
(A)(B)
(B)
Dotyka
Tymczasowo dokręcić linkę, aby zawiesie
znalazło się w miejscu pokazanym na
rysunku.
(A)
Klucz sześciokątny 5 mm
(B)
Giętka osłona
Chwilowy moment dokręcania śruby
mocującej linkę
0,5 - 1 Nm
UWAGA
Przewód elastyczny powinien ściśle
przylegać do korpusu hamulca.
Ciąg dalszy na następnej stronie
14
MONT
Montaż hamulca Cantilever
4
(A) (A)
Obracać śrubą regulacyjną napięcia
sprężyny tak, aby zawiesie linki znalazło
się bezpośrednio pod kapturkiem
pancerza.
(A)
Śruba regulacyjna napięcia
sprężyny
5
(A)
(B)
(C)
Dociskając klocek do obręczy (jak na
ilustracji) wyregulować odstawanie
klocka poprzez użycie odpowiedniej
podkładki R, śruby mocującej uchwyt na
okładzinę lub podkładki 2 mm.
Na stronie 17 „Tabela z
zestawieniem podkładek” podano
szczegółowe informacje dotyczące
metody regulacji.
(A)
Podkładka R
(B)
Śruba mocująca uchwyt na
klocek/ podkładka
(C)
Okładzina
Ciąg dalszy na następnej stronie
15
MONT
Montaż hamulca Cantilever
6
(A)
Dociskając klocek do obręczy dokręcić
śrubę mocującą uchwyt na klocek.
(A)
Klucz sześciokątny 4 mm
Moment dokręcania
6 - 8 Nm
7
(A)
(B)
Poluzować śrubę mocującą linkę,
przesunąć ramiona hamulca, aby luz
wynosił 2 - 3 mm, a następnie
zamocować linkę.
(A)
Giętka osłona
(B)
Klucz sześciokątny 5 mm
Moment dokręcania
6 - 8 Nm
8
(A)
(B)
(C)
Dotyka
20 mm lub więcej
Wyregulować giętką osłonę tak, aby
dotknęła ramienia hamulca Cantilever.
(A)
Oparcie pancerza
(B)
Zawiesie linki
(C)
Giętka osłona
Ciąg dalszy na następnej stronie
16
MONT
Montaż hamulca Cantilever
9
Gdy zawiesie linki znajdzie się w
położeniu pokazanym na rysunku,
regulacja jest zakończona. Upewnić się,
że odległość pomiędzy kapturkiem
pancerza a zawiesiem linki wynosi
minimum 20 mm, jak pokazano na
rysunku do kroku
8
. Celem tego jest
zapewnienie, by zawiesie nie dotykało
kapturka pancerza. W przeciwnym razie
hamulec nie zadziała.
10
(A) (A)
Ewentualną dodatkową regulację można
wykonać za pomocą śruby regulacyjnej
napięcia sprężyny.
(A)
Śruba regulacyjna napięcia
sprężyny
11
Nacisnąć około
10 razy
Aby przed użyciem sprawdzić odległość
między okładzinami i zweryfikować
każdą sekcję, ściśnij około dziesięciu razy
dźwignię hamulca, aż dotknie ona
chwytu kierownicy.
Nacisnąć około
10 razy
17
MONT
Montaż hamulca Cantilever
Tabela z zestawieniem podkładek
Szerokość obręczy (mm)
D (mm) 19 19,5 20 20,5 21 21,5 22
85
84
83
82
81
80
79
78
77
76
75
74
73
72
71
70
69
68
67
66
65
D
L-2, M-2, S-2
(A) (B) (E)
(C)
(F)
L-1, M-1, S-1
(A) (B) (E)(C)
(F)
(A)
Okładzina
(B)
Podkładka R (L, M, S)
(C)
Podkładka 2 mm
(E)
Podkładka 1 mm
(F)
Śruba mocująca uchwyt na klocek
(L, M, S)
L-1
L-2
M-1
M-2
S-1
S-2
REGULACJA
19
REGULACJA
Regulacja zasięgu
REGULACJA
Regulacja zasięgu
(A)
Obrót w prawo spowoduje zmniejszenie
szerokości.
(A)
Klucz imbusowy 2 mm
(A)
Obrót w lewo spowoduje zwiększenie
szerokości.
(A)
Klucz imbusowy 2 mm
UWAGA
Upewnić się, że hamulec działa prawidłowo
po wykonanej regulacji.
KONSERWACJA
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

Shimano BR-CX50 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla