Shimano BR-M770 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

FORWARD
R
FORWARD
R
FORWARD
R
FORWARD
R
L
FORWARD
FORWARD
L
R
FORWARD
FORWARD
R
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Shimano BR-M770 Bezpieczeństwo użytkowania
Techniczna instrukcja serwisowa
Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru może spowodo-
wać utratę sterowania i wypadek, który może prowadzić do poważnych
obrażeń. Ponieważ prowadzenie każdego roweru może być inne, należy
nauczyć się właściwej techniki hamowania (w tym nacisk na dźwignię
hamulca i charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego roweru.
Sprawdzić u sprzedawcy oraz w instrukcji obsługi roweru oraz
przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
Hamulce zaprojektowane do użytku jako hamulce tylne nie mogą być
używane jako hamulce przednie.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować
poważne obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na szczęki
hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostaną się na szczęki
hamulcowe należy wymienić szczęki hamulcowe; w przeciwnym razie
hamulce mogą nie działać prawidłowo.
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona i
natychmiast wymienić linkę, w przypadku stwierdzenia takich objawów.
Jeżeli nie zostanie to zrobione, hamulce mogą nie działać właściwie.
Przed jazdą na rowerze, zawsze należy upewnić się, że przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
W przypadku mokrej pogody, droga hamowania będzie dłuższa.
Należy wcześniej zmniejszyć prędkość i wcześniej delikatniej używać
hamulca.
Jeżeli powierzchnia drogi jest mokra koła będą łatwiej wpadać w poślizg.
W przypadku poślizgu kół można spaść z roweru. Aby tego uniknąć
należy wcześniej zmniejszyć prędkość i wcześniej delikatniej użyć
hamulca.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i
zachować ją na przyszłość.
OSTRZEŻENIE
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Układ hamulcowy M770 wyposażony jest w blok regulacyjny przy
zaczepie linki dźwigni hamulcowych BL-M770/ST-M770, który umożliwia
rowerzyście zmianę zależności między siłą nacisku na dźwignię i siłą
hamowania. Kiedy blok regulacyjny zostanie wymontowany siła
hamowania znacząco wzrośnie tak, że uzyskiwany będzie wysoki poziom
siły przy nieznacznym przemieszczeniu dźwigni. Odpowiednio, normalne
hamowanie może spowodować zastosowanie większej od oczekiwanej
siły hamowania, co może spowodować wywrócenie roweru do przodu,
powodując poważne obrażenia u kierującego. Aby tego uniknąć, przed
zdemontowaniem bloku regulacyjnego, prosimy o uważne przeczytanie
niniejszej instrukcji.
Hamulec uniwersalny
Dzięki zapewnieniu wyjątkowej sprawności hamowania w warun-
kach wilgoci (sterowanie i modulacja), w czasie użytkowania
systemu sprawność hamowania nie będzie zmieniać się w szero-
kim zakresie warunków otoczenia.
Zastosować uchwyt
kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32mm.
Zastosowanie hamulca BR-M770 V-BRAKE z mechanizmem
SERVO WAVE ACTION i regulowanymi dźwigniami hamulcowymi
hamulca V-BRAKE, takimi jak dźwignie hamulca BL-M770/ST-M770
W przypadku korzystania z dźwigni hamulca BL-M771 (dźwignie
hamulcowe trzypalcowe) stosować modulator siły SM-PM40
z hamulcami V-BRAKE. Jeżeli modulator siły nie jest stosowany,
podczas naciskania dźwigni hamulca może powstać nadmierna siła
hamowania, które może doprowadzić do poważnego wypadku.
UWAGA:
Optymalną sprawność hamulca uniwersalnego można uzyskać
w przypadku stosowania zalecanego zestawu hamulca i dźwigni
hamulca.
Jeżeli klocki hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są widoczne rowki,
należy je wymienić na nowe.
Części nie są gwarantowane w zakresie normalnego zużycia lub
degradacji wynikającej z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji,
prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
Dużą siłę hamowania można uzyskać przy niewielkim ruchu
dźwigni hamulca, co zapewnia wysoką sprawność hamulca.
Jednak, w przypadku nagłego użycia hamulców, występuje
niebezpieczeństwo wywrócenia się roweru do przodu.
Po zdemontowaniu bloku regulacyjnego najpierw, w przypadku
nagłego stosowania hamulców, należy jeździć na rowerze
z prędkością mniejsza niż 10 km/h, w celu wyczucia różnicy
w charakterystyce hamowania. Dopiero po tym można jeździć
z większymi prędkościami. Osoby początkujące powinny
zachować szczególną uwagę.
Po zdemontowaniu bloku regulacyjnego należy, przed
rozpoczęciem jazdy na rowerze, przyzwyczaić się do
całkowicie nowej charakterystyki hamowania, w przeciwnym
razie, w przypadku gwałtownego hamowania np.
w przypadku pojawienia się na drodze samochodu, może
dojść do wywrócenia się roweru do przodu.
1) Kiedy blok regulacyjny nie jest usunięty
(standardowa charakterystyka dostawy)
Nacisnąć
około 10 razy
2) Z usuniętym blokiem regulacyjnym
OSTRZEŻENIE
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Modulator siły jest urządzeniem ułatwiającym hamowanie poprzez
zwiększenie skoku linki przy dźwigni hamulca i zachowanie określonego
stałego zakresu siły hamowania.
Jeśli efektywny zakres działania modulatora siły zostanie przekroczony,
skok dźwigni i hamulec zaczną działać jak normalny hamulec V-BRAKE
(z wyczuciem i mocno). W takim przypadku, hamulce mogą działać
mocniej niż to było zamierzone i spowodować zablokowanie koła. Dlatego
ważne jest, aby w pełni zrozumieć i wypróbować działanie modulatora siły,
przed rozpoczęciem korzystania z niego.
Modulator siły nie jest wyposażony w funkcję zapobiegającą zablokowaniu
koła.
Efektywny zakres
działania modulatora siły
Porównanie Działania Hamowania
Bez modula-
tora siły
z modulatorem siły
Skok linki przy dźwigni hamulca
(kg)
Siła hamowania na kole
Kołek ustalający klocka
Klocek
Klocek
Uchwyt klocka
Kołek ustalający klocka
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca ogniwo
Kołek blokujący
Otwór sprężyny
Klucz imbusowy 4 mm
Ogniwo mocujące klocek
Podkładka A Podkładka A
Nakrętka mocująca klocek
Podkładka B (gruba) Podkładka B (cienka)
Podkładka
Prowadnica linki
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Kołek ustalający klocka
Uchwyt klocka
Klocek
Lewa strona
Tak samo w przednim i tylnym
Prawa strona
Tak samo w przednim i tylnym
Moment dokręcania:
6 - 8 N
·
m
Moment dokręcania:
6 - 8 N
·
m
Moment dokręcania:
6 - 8 N
·
m
Moment dokręcania:
5 - 7 N
·
m
SI-8EM0A-001
Hamulec uniwersalny
Wymiana klocków
Wykręcić śrubę mocującą klocek i wysunąć klocek z rowka,
tak aby można była go wyjąć z uchwytu klocka.
1.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i sprawdzić
czy wszystko działa oprawnie i czy luz klocków jest poprawny po
użyciu hamulca.
6.
Trzymając klocek na wysokości obręczy, należy wyregulować
wielkość wystawania klocka zmieniając podkładkę B (gruba lub
cienka), tak by wymiar A wynosił 32 mm lub więcej.
2.
Dociskając klocek do obręczy dokręcić nakrętkę mocującą
klocka.
3.
Przeciągnąć linkę przez prowadnicę linki i po ustawieniu
całkowitego luzu między lewym i prawym klockiem a obręczą
wynoszącego 2 mm, dokręcić śrubę mocowania linki.
4.
Ustawić równowagę za pomocą śruby regulacyjnej napięcia
sprężyny.
5.
Włożenie kołka ustalającego klocka ma zasadnicze znaczenie dla
otrzymania klocka w odpowiednim miejscu.
3.
Są dwa różne rodzaje klocków oraz uchwytów, przeznaczone do
stosowania odpowiednio z lewej i prawej strony. Wsunąć nowe
klocki do rowków w uchwytach klocków uważając jednocześnie
na właściwy kierunek i położenie otworów kołków.
2.
Montaż hamulca V-BRAKE
Włożyć kołek blokujący korpusu hamulca do centralnego otworu
sprężyny w występie montażowym ramy i następnie przymocować
korpus hamulca do ramy za pomocą śruby mocującej ogniwa.
1.
Instalacja dźwigni hamulca
Do zamontowania dźwigni hamulca użyć klucza imbusowego 4 mm.
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
Grupa
Dźwignia hamulca
Hamulec V-BRAKE
Linka hamulca
DEORE XT
BL-M770/
ST-M770
BR-M770
BL-M771
BR-M770
z SM-PM40
W przypadku kierownicy z włókien
węglowych może być konieczne
zmniejszenie momentu dokręcania w
celu zapobieżenia uszkodzeniu
kierownicy. W przypadki kierownic
z włókna węglowego należy
skonsultować się z
producentem roweru lub
kierownicy jeżeli chodzi
o odpowiedni poziom
momentu dokręcania.
Przód Przód
32 mm lub więcej
Kierunek
wsunięcia
klocka
B+C=2 mm
1 mm 1 mm
1 mm
Z blokiem regulacyjnym
Bez bloku regulacyjnego
Uwaga: ze względu na modyfikacje, charakterystyki podlegają zmianie bez uprzedzenia. (Polish)
pol_270485_SI_8EM0A_001 25-09-2007 11:55 Page 1
  • Page 1 1

Shimano BR-M770 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla