Renkforce SB-E17 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Instrukcja użytkowania
Asystent parkowania w ramce tablicy
rejestracyjnej
Nr. zam. 1217439
2
Spis treści
Strona
1. Wprowadzenie ......................................................................................................................................................3
2. Objaśnienie symboli..............................................................................................................................................3
3. Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem..........................................................................................................4
4. Zakres dostawy .....................................................................................................................................................4
5. Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa............................................................................................................5
6. Nazwy poszczególnych elementów...................................................................................................................6
7. Montaż mechaniczny ...........................................................................................................................................7
a) Montaż ramki tablicy rejestracyjnej ............................................................................................................7
b) Montaż jednostki elektroniki .......................................................................................................................10
c) Montaż wyświetlacza ..................................................................................................................................11
8. Podłączenie elektryczne ....................................................................................................................................12
9. Uruchomienie i obsługa .....................................................................................................................................14
10. Usuwanie awarii .................................................................................................................................................15
a) Usuwanie problemów z działaniem systemu ...........................................................................................15
b) Przyczyny błędnych wskazań .....................................................................................................................16
11. Konserwacja i czyszczenie ..............................................................................................................................17
12. Utylizacja ..............................................................................................................................................................17
13. Dane techniczne .................................................................................................................................................18
3
1. Wprowadzenie
Szanowni Państwo,
dziękujemy za zakup tego produktu.
Produkt ten spełnia wymogi przepisów prawa krajowego i europejskiego.
W celu utrzymania tego stanu oraz zapewnienia bezpiecznej eksploatacji użytkownik musi stosować się
się niniejszej instrukcji użytkowania!
Niniejszej instrukcja obsługi należy do tego produktu Zawiera ona ważne wskazówki dotyczące
uruchomienia produktu oraz postępowania z nim. Należy o tym pamiętać przekazując produkt
osobom trzecim. Należy zachować niniejszą instrukcję obsługi do późniejszego korzystania!
Wszystkie zawarte tutaj nazwy firm i nazwy produktów są znakami towarowymi należącymi do poszczegól-
nych właścicieli. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z Biurem obsługi Klienta:
Klient indywidualny Klient biznesowy
Tel: 801 005 133 (12) 622 98 22
(12) 622 98 00
Dystrybucja Conrad Electronic Sp. z o.o., ul. Kniaźnina 12, 31-637 Kraków, Polska
2. Objaśnienie symboli
Symbol błyskawicy w trójkącie jest stosowany, gdy występuje zagrożenie dla zdrowia
użytkownika, np. ryzyko porażenia prądem elektrycznym.
Symbol wykrzyknika w trójkątnej ramce informuje o ważnych wskazówkach zawartych w niniejs-
zej instrukcji, których należy bezwzględnie przestrzegać.
Symbol „strzałki“ pojawia się przy różnych poradach i wskazówkach dotyczących obsługi.
4
3. Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem
Czujnik parkowania w ramce tablicy rejestracyjnej służy do informowania kierowcy podczas cofania
pojazdem o przeszkodach na obszarze do 2 m (np. podczas parkowania). Czujnik pracuje z czujnikami
ultradźwiękowymi służącymi do określania odległości.
Odległość od możliwej przeszkody jest sygnalizowana akustycznie oraz prezentowana optycznie na
wyświetlaczu. W ten sposób można w prosty sposób rozpoznać odległość i miejsce przeszkody.
Ten produkt jest przeznaczony wyłącznie do podłączenia do instalacji elektrycznej pojazdu 12 V/DC (biegun
ujemny akumulatora połączony z karoserią) i może być montowany i używany wyłącznie w pojazdach z
instalacją o takim napięciu. Podłączenie elektryczne powinno być wykonane przez wykwalifikowanego
elektryka.
Użytkownik poprzez odpowiedni montaż urządzenia musi zapewnić, że układ elektroniczny i wyświetlacz
będą chronione przed wilgocią i wodą. Czujniki ultradźwiękowe są wodoszczelne i przeznaczone do
montażu na zewnątrz pojazdu.
Przed podłączeniem i uruchomieniem urządzenia należy uważnie przeczytać całą instrukcję użytkowania.
Należy stosować się do wszystkich wskazówek dotyczących bezpieczeństwa i montażu!
Inne zastosowanie niż opisane wyżej prowadzi do uszkodzenia produktu i jest ponadto związane z takimi
zagrożeniami jak np. zwarcie, pożar, porażenie prądem itp. Produktu nie można zmieniać ani przerabiać!
4. Zakres dostawy
ramka tablicy rejestracyjnej z 3 czujnikami i kablem podłączeniowym
jednostka wyświetlacza
jednostka elektroniki
kabel zasilający
materiał montażowy i instalacyjny
instrukcja użytkowania
5
5. Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
W przypadku szkód spowodowanych nieprzestrzeganiem niniejszej instrukcji użytkowania wy-
gasa gwarancja. Producent nie ponosi odpowiedzialności za dalsze szkody!
Przy szkodach rzeczowych i osobowych spowodowanych nieodpowiednim obchodzeniem się
z urządzeniem lub nieprzestrzeganiem wskazówek dotyczących bezpieczeństwa producent nie
ponosi żadnej odpowiedzialności. W takich przypadkach wygasa gwarancja!
Szanowni Państwo,
poniższe wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i zagrożeń nie służą jedynie ochronie Państwa
zdrowia, lecz także ochronie urządzenia. Należy uważnie zapoznać się z następującymi punkta-
mi:
Ze względów bezpieczeństwa oraz ze względu na warunki dopuszczenia (CE) zabronione jest
dokonywanie samowolnych przeróbek i/lub zmian produktu.
Produkt nie jest zabawką i nie może dostać się w ręce dzieci. Dzieci nie są w stanie odpowied-
nio ocenić zagrożeń powstających przy obchodzeniu się z urządzeniami elektrycznymi.
Urządzenie może być zasilane wyłącznie z samochodowej instalacji elektrycznej prądu
stałego 12 V (ujemny biegun akumulatora połączony z karoserią pojazdu). Nigdy nie podłączać
urządzenia do innego źródła zasilania.
Pamiętać o poprawnym montażu i uruchomieniu urządzenia. Stosować się przy tym do niniejs-
zej instrukcji użytkowania. Podłączenie elektryczne może być wykonane przez wykwalifikowa-
nego elektryka.
System służy jedynie jako urządzenie pomocnicze podczas cofania pojazdem (np. podczas par-
kowania samochodu). Nie zwalnia to kierującego od obowiązku zachowania ostrożności. Niek-
tóre przeszkody ze względu na sposób pracy produktu mogą nie zostać rozpoznane lub rozpoz-
nane nieodpowiednio. Producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe w
takim przypadku.
Produkt działa poprawnie tylko podczas wolnej jazdy do tyłu. Przy szybszej jeździe urządzenie
nie jest w stanie wydać ostrzeżeń odpowiednio wcześnie.
Działanie produktu może zostać zakłócone przez zabrudzenia na czujnikach lub spaliny po-
jazdu. Na działanie urządzenia mają wpływ także akcesoria montowane na pojeździe (np.
bagażnik rowerowy, hak holowniczy itd.).
Przy montażu i użytkowaniu urządzenia należy pamiętać o obowiązujących przepisach o re-
jestracji pojazdów, przepisach ruchu drogowego oraz wszelkich innych obowiązujących usta-
wach, przepisach i dyrektywach w danym kraju.
Unikać znacznych mechanicznych obciążeń komponentów systemu.
Nie pozostawiać opakowania bez nadzoru. Może się ono stać niebezpieczną zabawką dzieci.
W przypadku wątpliwości dotyczących prawidłowego podłączenia lub pytań, które nie
wyjaśnione w instrukcji użytkowania, należy skontaktować się z naszym działem informacji
technicznej (dane kontaktowe w rozdziale 1).
6
6. Nazwy poszczególnych elementów
1 Ramka tablicy rejestracyjnej z 3 czujnikami ultradźwiękowymi
2 Jednostka wyświetlacza
3 Kabel podłączeniowy zasilania
4 Jednostka elektroniki
7
7. Montaż mechaniczny
Zmiany w pojeździe niezbędne do zamontowania urządzenia lub innych komponentów muszą
być wykonywane zawsze w taki sposób, aby nie miały ujemnego wpływu na bezpieczeństwo
w ruchu drogowym oraz konstrukcyjną stabilność pojazdu. W wielu pojazdach już wycięcie
elementu blachy powoduje utratę ważności homologacji.
Żadnych elementów urządzenia nie można montować w strefie działania poduszki powietrznej,
ponieważ w razie wypadku mogą one zranić pasażerów pojazdu.
W pojazdach elektrycznych i hybrydowych należy pamiętać o tym, że wiele kabli znajduje się
pod wysokim napięciem. Występuje zagrożenie dla życia wskutek porażenia prądem elektry-
cznym!
W przypadku wątpliwości dotyczących miejsca montażu lub ułożenia kabli należy przed doko-
naniem montażu zasięgnąć informacji u dilera lub producenta samochodu.
Przed wykonaniem otworów mocujących sprawdzić, czy nie zostaną uszkodzone żadne kable
elektryczne, przewody hamulcowe, zbiornik paliwa itp. W pojazdach elektrycznych i hybry-
dowych nie wolno nigdy uszkodzić akumulatora!
Zachodzi ryzyko pożaru i wybuchu!
Podczas stosowania narzędzi do montażu produktu stosować się do wskazówek dot.
bezpieczeństwa podawanych przez producenta narzędzi.
Podczas montażu produktu należy uwzględnić ryzyko wypadku wywołane oderwanymi kompo-
nentami. Dlatego każdy element należy zamocować pewnie i bezpiecznie w miejscu, w którym
nie będzie on stanowił zagrożenia dla pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Ramka tablicy rejestracyjnej z czujnikami nie może zakrywać tylnych świateł ani innych
urządzeń pojazdu a także nie może wystawać poza kontur pojazdu.
Podczas układania przewodów należy zwracać uwagę, aby nie zostały one przygniecione lub
nie ocierały się o ostre krawędzie. W miejscach przejść przewodów zastosować odpowiednie
osłonki gumowe.
Przy wprowadzaniu przewodów czujników do wewnątrz pojazdu stosować seryjne osłonki
gumowe w połączeniu z elastyczną masą uszczelniającą, aby zachować szczelność wnętrza
pojazdu.
Przy układaniu przewodów w oczepach drzwi itp. uważać, aby nie zakłócić działania lub nie
uszkodzić ważnych dla bezpieczeństwa elementów (np. boczne poduszki powietrzne). Przewo-
dy nie mogą być umieszczone w strefie działania poduszki powietrznej.
a) Montaż ramki tablicy rejestracyjnej
Zdjąć tylną tablicę rejestracyjną i ew. ramkę tablicy.
W miejscu pod ramką tablicy rejestracyjnej wywiercić otwór o średnicy 10 mm. Przez ten otwór będzie
można później przeprowadzić wtyczkę i przewody do jednostki sterowania.
Otwór powinien znajdować się dokładnie pośrodku ramki tablicy rejestracyjnej. Optymalna pozy-
cja to miejsce za wygiętą częścią plastikową dociskającą tablicę rejestracyjną od tyłu.
Zaznaczyć miejsce otworu przez ramkę tablicy.
8
Trzy przewody podłączeniowe jednostki elektroniki mogą być ułożone w ramce dokładnie do góry, aby
kończyły się dokładnie tam, gdzie wcześniej został wywiercony otwór.
Pilnikiem lub innym odpowiednim narzędziem wygładzić ostre krawędzie i usunąć zadziory na
krawędziach otworu.
Krawędzie otworu zabezpieczyć przed rdzą lakierem lub innym środkiem antykorozyjnym.
Przed kolejnymi pracami lakier lub środek antykorozyjny musi całkowicie wyschnąć. Pro-
ces wysychania można przyspieszyć używając suszarki z nadmuchem gorącego powietrza
(zachować ostrożność, aby zbyt wysoka temperatura nie spowodowała szkód).
Przełożyć przez otwór przewody podłączeniowe jednostki sterowania stosując znajdujące się w zesta-
wie osłony gumowe w taki sposób, aby przez kabel wilgoć nie dostawała się do wnętrza pojazdu.
Nałożyć na osłonki gumowe wewnątrz i na zewnątrz dodatkowo elastyczną masę uszczelniającą (np.
silikon), aby zapewnić absolutną szczelność.
9
Zamocować ramkę tablicy rejestracyjnej odpowiednimi
śrubami w fabrycznych otworach.
Można użyć oryginalnych śrub wykręconych na początku.
Ramka tablicy rejestracyjnej musi być zamonto-
wana w taki sposób, aby czujniki znajdowały się
na dole.
Wsunąć tablicę rejestracyjną na dole
w prowadnice ramki.
Docisnąć tablicę do ramki i przesunąć
całkowicie do góry aż do zatrzaśnięcia.
10
b) Montaż jednostki elektroniki
Jednostka elektroniki powinna zostać zamontowana w bagażniku w pobliży tylnego światła.
Należy pamiętać o tym, aby kable czujników były wystarczająco długie dla wybranego miej-
sca montażu. Zwrócić także uwagę na to, aby kabel zasilania (kabel czerwono-czarny) był
wystarczająco długi na ułożenie od miejsca montażu do przewodu zasilającego tylną lampę.
Dobrym miejscem do montażu jest np. boczna ściana bagażnika.
Sposób postępowania:
Używając załączonej samoprzylepnej maty zamocować skrzynkę z elektronika w wybranym miejs-
cu. Miejsce przyklejenia maty musi być płaskie, absolutnie czyste oraz wolne od pyłu i tłuszczu. Nie
przyklejać maty w temperaturach poniżej 5 °C, ponieważ wtedy połączenie nie będzie wystarczająco
mocne.
Miejsce przyklejenia można obciążyć dopiero po ok. 12 godzinach. Odczekać, aż klej nabierze ostatecz-
nej siły klejenia.
Alternatywnie można zamocować skrzynkę z elektroniką wykorzystując dwa otwory montażowe wyko-
nane w obudowie (np. na istniejących śrubach w bagażniku).
Ułożyć przewody podłączeniowe czujników od wywierconego wcześniej otworu do jednostki sterującej.
Przewody układać starannie i mocować je np. opaskami kablowymi.
Na koniec należy ustawić odległość czujników umieszczonych w ramce od podłoża. Do tego celu jed-
nostka sterowania posiada trzystopniowy przełącznik. W zależności od wysokości umiejscowienia czuj-
ników należy ustawić wartość 1, 2 lub 3.
stopień 1: 35 - 40 cm
stopień 2: 40 - 60 cm
stopień 3: 60 - 80 cm
11
c) Montaż wyświetlacza
Przy wyborze miejsca montażu należy pamiętać o tym, że wyświetlacz powinien wprawdzie
znajdować się w zasięgu wzroku kierowcy, ale nie może zasłaniać mu widoczności na drogę.
Nie może być także montowany w obszarach istotnych dla bezpieczeństwa (obszar działania
poduszek powietrznych itd.).
Sposób postępowania:
Zamocować załączoną matę samoprzylepną z tyłu wyświetlacza. Tylna ścianka to jedyna płaska pow-
ierzchnia tego urządzenia. Poza tym znajdują się tam dwie śrubki.
Teraz należy zamocować wyświetlacz w wybranym miejscu. Miejsce przyklejenia maty musi być płaskie,
absolutnie czyste oraz wolne od pyłu i tłuszczu. Nie przyklejać maty w temperaturach poniżej 5 °C,
ponieważ wtedy połączenie nie będzie wystarczająco mocne.
Miejsce przyklejenia można obciążyć dopiero po ok. 12 godzinach. Odczekać, aż klej nabierze ostatecz-
nej siły klejenia.
Ułożyć przewód podłączeniowy wyświetlacza do tyłu pojazdu aż do bagażnika, gdzie znajduje się elekt-
ronika.
12
8. Podłączenie elektryczne
Podłączenie elektryczne może być wykonane przez wykwalifikowanego elektryka.
Aby zapobiec zwarciom i wynikającym z tego uszkodzeniom urządzenia, należy na czas
podłączania odłączyć ujemny biegun (masa) akumulatora pojazdu.
Ujemny biegun akumulatora można podłączyć ponownie dopiero, gdy system zostanie
całkowicie podłączony i podłączenie zostanie sprawdzone.
Stosować się do wskazówek producenta pojazdu, aby nie utracić zapisanych danych po-
jazdu (godzina, stacje radiowe itd.). Jeśli radio samochodowe lub nawigacja posiadają kod
zabezpieczający (patrz instrukcja obsługi), należy go zachować do późniejszego użycia.
Do pomiaru napięcia na przewodach instalacji pojazdu należy używać tylko woltomierza lub
diodowej lampy probierczej, ponieważ normalne lampy probiercze pobierają zbyt duże prądy i
mogą uszkodzić elektronikę w pojeździe.
Po montażu poszczególnych komponentów należy jeszcze wykonać połączenia wtykowe i zapewnić za-
silanie.
Wykonać wszystkie połączenia zgodnie z poniższym rysunkiem. Poszczególne wtyczki pasują tylko do
przeznaczonych do nich gniazd i mogą być podłączone tylko przy prawidłowym ułożeniu biegunów.
Podłączyć trzy wtyczki czujników ultradźwiękowych („B“, „C“ i „D“) w odpowiedniej kolejności do gniazd
B, C, D jednostki elektroniki. Zwracać uwagę na odpowiednie przyporządkowanie liter na przewodach i
na gniazdach.
Podłączyć wtyczkę wyświetlacza do gniazda „DISP“ na jednostce elektroniki.
Ponieważ system czujników parkowania może działać tylko, gdy włączony jest wsteczny bieg, system
jest zasilany ze światła cofania. Przy włączonym biegu wstecznym i włączonym zapłonie zmierzyć od-
powiedni przewód woltomierzem lub diodową lampą probierczą. Światła i kierunkowskazy muszą być w
tym czasie wyłączone.
13
Po odnalezieniu właściwego, znajdującego się pod napięciem przewodu należy wyłączyć zapłon.
Połączyć czerwony przewód dodatni kabla zasiania z przewodem zasilania (+) światła cofania. Pamiętać
o trwałym zaizolowaniu miejsca podłączenia (np. izolacyjna złączka kurczliwa, taśma izolacyjna itp.).
Za pomocą opcjonalnej złączki kablowej można w prosty sposób wykonać połączenie bez
konieczności przecinania przewodu światła cofania.
W tym celu należy założyć złączkę wokół przewodu zasilającego światła cofania; następnie
do złączki należy dołożyć czerwony przewód kabla zasilającego. Odpowiednimi szczypcami
docisnąć mostek styku do przewodów.
Czarny przewód kabla zasilającego połączyć z punktem masy (-) na karoserii.
Podłączyć małą białą wtyczkę przewodu podłączeniowego do gniazda „PWR“ na jednostce elektroniki.
Ponownie podłączyć ujemny biegun akumulatora samochodu i przy włączonym zapłonie włączyć wstecz-
ny bieg. System czujników parkowania włącza się automatycznie i jest gotowy do pracy.
14
9. Uruchomienie i obsługa
Po prawidłowej instalacji system włącza się automatycznie z chwilą włączenia biegu wsteczne-
go.
Przed pierwszym użyciem należy przetestować system, aby zapoznać się ze wskazaniami i
sygnałami.
Należy poprosić drugą osobę, aby symulowała przeszkodę znajdującą się za samochodem.
Włączyć zapłon (nie uruchamiać silnika/napędu) i włączyć bieg wsteczny.
Osoba symulująca przeszkodę zbliża się powoli z odległości ok. 2 m do samochodu od tyłu.
Odległość można odczytać bezpośrednio z wyświetlacza. Jednocześnie pozycja przeszkody jest ukazy-
wana za pomocą grafiki na wyświetlaczu.
Gdy odległość do przeszkody jest mniejsza niż 0,3 m, na wyświetlaczu ukazuje się „0.0“. Oznacza
to, że auto nie powinno bardziej zbliżać się do przeszkody.
Odległość do przeszkody jest dodatkowo sygnalizowana akustycznie. Wraz ze zbliżaniem się pojazdu do
przeszkody skraca się przerwa między poszczególnymi sygnałami ostrzeżenia.
Poniższa tabela informuje, co pokazuje wyświetlacz przy poszczególnych odległościach oraz jaki sygnał
akustyczny jest wydawany.
Stopień Odległość Alarm Wyświetlacz
1 200 – 150 cm ---- 2.0 – 1.5
2 150 – 110 cm P-----P-----P 1.5 – 1.1
3 110 – 90 cm P----P----P 1.1 – 0.9
4 90 – 70 cm P---P---P 0.9 – 0.7
5 70 – 50 cm P--P--P 0.7 – 0.5
6 50 – 40 cm P-P-P 0.5 – 0.4
7 30 – 0 cm P-------- (dźwięk ciągły) 0.0
Na tylnej ściance wyświetlacza znajduje się mały przełącznik suwakowy. Służy on do wyłączenia sygnału
akustycznego. Wtedy odległość jest prezentowana tylko optycznie.
Przełącznik przesunięty w prawą stronę (patrząc od przodu na wyświetlacz) oznacza, że sygnał
akustyczny jest włączony.
15
10. Usuwanie awarii
Kupując asystenta parkowania nabyli Państwo produkt zbudowany zgodnie z najnowszym stanem wiedzy
technicznej i bezpieczny w użyciu. Mimo to mogą pojawić się problemy i usterki. Dlatego poniżej opisano,
w jaki sposób można usunąć ewentualne awarie oraz co może być przyczyną ew. błędnych wskazań.
System stanowi pomoc podczas jazdy do tyłu. Nie zwalnia on kierującego od obowiązku zachow-
ania ostrożności. Powstałe szkody nie są objęte żadną gwarancją.
Bezwzględnie stosować się do wskazówek dotyczących bezpieczeństwa!
a) Usuwanie problemów z działaniem systemu
System nie działa:
Czy włączony jest zapłon i bieg wsteczny? Ponieważ zasilanie systemu odbywa się z zasilania światła
cofania, dla działania systemu musi być włączony bieg wsteczny.
Czy zadziałał bezpiecznik światła cofania? Sprawdzić bezpieczniki w pojeździe. Przed wymianą bez-
piecznika sprawdzić poprawność podłączenia systemu.
Czy zasilanie jest poprawnie podłączone do jednostki elektroniki?
Zapewnić poprawne podłączenie do masy.
Czy wyświetlacz jest poprawnie podłączony do elektroniki?
Błędne sygnały akustyczne lub optyczne:
Czy na obszarze kontrolowanym przez czujniki znajduje się hak holowniczy lub inny element dodatkowy
pojazdu, który może zakłócać pracę czujników? Jeśli np. na haku zamontowany jest bagażnik rowerowy,
system nie będzie działał. To samo dotyczy sytuacji, gdy do pojazdu podłączona jest przyczepa.
Czy czujniki są zabrudzone albo pokryte lodem? Starannie wyczyścić czujniki.
Czujniki nie sygnalizują przeszkody lub błędnie podają położenie przeszkody:
Czy pojedyncze czujniki połączone z odpowiednimi gniazdami B, C, D jednostki elektroniki? Czujniki
muszą być podłączone do przypisanym im gniazd!
Czy czujniki są zabrudzone albo pokryte lodem? Starannie wyczyścić czujniki.
Sprawdzić położenie ramki tablicy rejestracyjnej. Czujniki muszą być skierowane poziomo do tyłu.
Wszelkie inne kontrole i naprawy niż wyżej opisane mogą być wykonywane wyłącznie przez
upoważnionego specjalistę.
16
b) Przyczyny błędnych wskazań
W określonych sytuacjach pomiar na podstawie ultradźwięków nie działa poprawnie.
Ma to miejsce np. przy lekkich nachyleniach, okrągłych przedmiotach , miękkich przedmiotach
(absorbujących fale ultradźwiękowe) oraz podczas silnego deszczu.
Inne przyczyny błędnych wskazań:
opady śniegu
zabrudzone czujniki
czujniki pokryte lodem
17
11. Konserwacja i czyszczenie
Oprócz okresowego czyszczenia urządzenie nie wymaga konserwacji. Prace konserwacyjne lub naprawy
może wykonywać tylko wykwalifikowana osoba lub specjalistyczny zakład. Wewnątrz produktu nie ma
żadnych elementów wymagających konserwacji prowadzonej przez użytkownika; nie należy więc otwierać
urządzenia .
Do czyszczenie jednostki wyświetlacza i elektroniki powierzchni wystarczy sucha, miękka i czysta szmat-
ka. Kurz z obudowy można łatwo usunąć za pomocą miękkiego, czystego pędzla o długim włosiu, odkurz-
acza lub miękkiej szmatki.
Nie naciskać zbyt mocno na wyświetlacz, ponieważ może do spowodować jego uszkodzenie.
Należy regularnie sprawdzać bezpieczeństwo techniczne systemu, np. pod kątem uszkodzeń przewodów
podłączeniowych i czujników.
Jeśli podstawy do założenia, że niemożliwa jest dalsza bezpieczna eksploatacja urządzenia, należy je
wyłączyć i zabezpieczyć przed ponownym włączeniem. Odłączyć system od instalacji elektrycznej pojaz-
du!
Należy założyć, że bezpieczna praca nie jest możliwa, gdy:
element systemu wykazuje widoczne uszkodzenia,
urządzenie nie działa lub
wystąpiły znaczne obciążenia mechaniczne.
W regularnych odstępach czasu należy czyścić czujniki i kontrolować sprawność systemu.
Brud na czujnikach lub resztki spalin mogą mieć ujemny wpływ na sprawność systemu.
Czujniki należy czyścić suchą i nie strzępiącą się szmatką. Przy silniejszych zabrudzeniach użyć szmatki
lekko nawilżonej letnią wodą.
W żadnym wypadku nie stosować agresywnych środków czyszczących, alkoholu do czyszcze-
nia lub innych roztworów chemicznych. Mogą one zaatakować obudowę i nawet spowodować
błędne funkcjonowanie.
12. Utylizacja
Produkty elektroniczne i elektryczne nie mogą być wyrzucane razem ze śmieciami domowymi.
Produkty niezdatne już do użytku należy poddać utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami
ustawowymi.
18
13. Dane techniczne
Napięcie robocze .........................................12 V/DC
Pobór prądu ..................................................max. 159 mA
Pobór mocy ...................................................max. 1,9 W
Częstotliwość czujników.............................40 kHz
Zakres widzenia ...........................................ok. 30 do 200 cm
Kat widzenia..................................................pionowy/poziomy >60 °
Długość kabla wyświetlacza......................600 cm
Długość kabla czujników ............................250 cm
Długość kabla podłączeniowego ..............250 cm
Wymiary ramki tablicy rejestracyjnej .......530 x 133 x 30 mm (szer. x wys. x gł.)
Wymiary tablicy rejestracyjnej ..................520 x 115 mm (szer. x wys.)
Wymiary jednostki wyświetlacza ..............88 x 22 x 32 mm (szer. x wys. x gł.)
Wymiary jednostki elektroniki ....................110 x 26 x 74 mm (szer. x wys. x gł.)
Waga ..............................................................373 g (łączna)
Warunki otoczenia .......................................temperatura -20 °C do +70 °C, wilgotność powietrza max 95%
wzgl.
Mogą wystąpić nieznaczne odchylenia długości kabli, wymiarów i wagi ze względu na specyfikę
produkcji.
19
Stopka redakcyjna
To publikacja została opublikowana przez Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau, Niemcy
(www.conrad.com).
Wszelkie prawa odnośnie tego tłumaczenia zastrzeżone. Reprodukowanie w jakiejkolwiek formie, kopiowanie,
tworzenie mikrofilmów lub przechowywanie za pomocą urządzeń elektronicznych do przetwarzania danych jest
zabronione bez pisemnej zgody wydawcy. Powielanie w całości lub w części jest zabronione. Publikacja ta odpowi-
ada stanowi technicznemu urządzeń w chwili druku.
© Copyright 2014 by Conrad Electronic SE. V2_1014_02
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Renkforce SB-E17 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi