• Należyuważaćnato,abypodczaskontaktusięzmodelemlatającymżadneczę-
ściciałaaniprzedmiotynieznalazłysięwobszarzeczęściobrotowych.Niewłaści-
waobsługaoznaczazwiększoneryzykoobrażeń!
• Regulatorlotumożebyćzasilanywyłączniezapomocąakumulatora,anieza-
silacza.
• Doregulatoralotunależypodłączaćwyłączniepojedynczyszczotkowanysilnik.
• Szczotkowanyregulatorlotuniejestprzeznaczonydoobsługibezszczotkowych
silnikówztrzemazłączami!
• Podczasmontażunależyzachowaćmożliwienajwiększyodstęppomiędzyodbior-
nikiemaregulatoremlotu/silnikiem,abyuniknąćwzajemnegowpływu.
• Przewoduantenyodbiornikanienależyprowadzićrównolegledokabliprzewo-
dzącychprąd.
• Podczaseksploatacjimodelunależyzapewnićodpowiedniechłodzenieregulatora
lotuorazsilnika.
• Należyunikać blokowanianapędu.Powstaływtensposóbwysokipobórprądu
możeuszkodzićsilniki/lubregulatorlotu.Jeślisilnikzostaniezablokowany,np.
przezprzeszkodęblokującąśmigło,należynatychmiastprzesunąćdźwignięste-
rowaniasilnikanapozycjęwyłączenia.
• Korzystającznapęduzprzekładnią,należyupewnićsię,żeukładnapędowyjest
sprawnyipodlegaregularnejkonserwacji.
• Należyuważnieobchodzićsięzproduktem,gdyżuderzenia,ciosylubupadkiz
niewielkiejwysokościmogąspowodowaćjegouszkodzenie.
• Niewolno dopuścićdotego,abyopakowanieznajdowałosięwzasięgudzieci,
dzieci,gdyżprodukttenniejestzabawką.
Podłączanie regulatora lotu
1 Przewodydopodłączeniaakumulatora
2 Wtyczkaprzyłączeniowaodbiornika
3 Regulatorlotu
4 Zworkadofunkcjihamowania
5 Zworkadorodzajuakumulatora
6 Przewodydopodłączeniasilnika
7 Elektrosilnikszczotkowany
Należypołączyćobaprzewodydopodłączaniasilnika(6)znajdującesięzprawejstronyre-
gulatoralotuzsilnikiem(7).Wzależnościodprzeznaczeniamożnamocnoprzylutowaćkable
dosilnikalubzastosowaćzłączawtykowedostosowanedospektrumdziałaniaregulatoralotu.
W każdym przypadku połączenie musi być przeprowadzone w taki sposób, aby kable były
zabezpieczoneprzedzwarciem(naprzykładzapomocąodpowiedniejrurytermokurczliwej).
Podczaspodłączaniasilnikanależyzwrócićuwagęnapolaryzacjękabla,abysilniknieporu-
szałsiędotyłu(czerwonykabel=biegundodatni/+,czarnykabel=biegunujemny/-).Należy
usunąć zakłócenia podłączonego silnika elektrycznego zgodnie z zaleceniami producenta
silnika.
Przylutowaćprzewodyakumulatora(1)za pomocą wtyczkizgodnejz używanym systemem
wtyczkiakumulatora.Należyprzytymzwrócićuwagęnapolaryzacjękabla(czerwonykabel=
biegundodatni/+,czarnykabel=biegunujemny/-).
Regulacja zworek (Jumper)
Zapośrednictwemobuzworekmożnaregulowaćfunkcjęhamowaniaorazrodzajwykorzysty-
wanegoakumulatora.
W elektrycznymmodelu szybowca ze składanymśmigłem hamulec musi być aktywowany.
Należyumieścić górnązworkę (4)wtaki sposób,aby środkoweigórne stykibyłyze sobą
połączone(„BrakeON”).Wmodeluześmigłemsztywnymhamulecmusizostaćdezaktywowa-
ny.Należyumieścićgórnązworkę(4)wtakisposób,abyśrodkoweidolnestykibyłyzesobą
połączone(„BrakeOFF”).
WprzypadkuużywaniaakumulatoraonapędzieLiPodolnazworka(5)musibyćumieszczona
wtakisposób,abyśrodkowyigórnystykbyłyzesobąpołączone(„Li-xx”).Poosiągnięciu3V
/ogniwo,sterownikredukujemocsilnika,abychronićakumulatorprzednadmiernymrozłado-
waniem.WprzypadkuużywaniaakumulatoraonapędzieNiCd/NiMHdolnazworka(5)musi
byćumieszczonawtakisposób,abyśrodkowyidolnystykbyłyzesobąpołączone(„Ni-xx”).
Ważne!
Możnaponowniepodłączyćzworkitylkowtedy,gdyakumulatorniejestpodłączony
doregulatora.Nigdynienależypodłączaćzworek,gdyakumulatorjestnadalpodłą-
czonydokontrolera.
Instrukcja użytkowania
Szczotkowany regulator lotu
Nr zam. 1600319 (20 A)
Nr zam. 1600320 (30 A)
Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem
Produkttenstanowielektronicznykontrolerlotu,połączonyzwolnymkanałemodbiornikazdal-
negosterowaniadlamodelisamolotówisłużydopłynnejregulacjiprędkościsilnikaszczotko-
wanego(silnikkolektorowyzdwomazaciskami).KontrolerlotuposiadaukładpołączeńBEC,
którydostarczazasilaniezakumulatorapokładowegodoodbiornikaradiowegoipodłączonych
serwomechanizmów.
Zewzględówbezpieczeństwaizgodnościzcertykatemprzebudowai/lubmodykacjaproduk-
tujestzabroniona.Korzystaniezproduktudocelówinnychniżwcześniejopisanemożeprowa-
dzićdojegouszkodzenia.Ponadto,niewłaściweużytkowaniemożespowodowaćpowstanie
zagrożeńtakich jakzwarcie, pożaritp. Należy uważnieprzeczytać instrukcję użytkowaniai
zachowaćjąnaprzyszłość.Produktnależyprzekazywaćosobomtrzecimwyłącznierazemz
instrukcjąużytkowania.
Niniejszyproduktzgodnyjestzobowiązującyminormamikrajowymiieuropejskimi.Wszystkie
nazwyrmiproduktówsąznakamitowarowymiichwłaścicieli.Wszelkieprawazastrzeżone.
Zawartość zestawu
• Regulatorlotu
• Instrukcjaużytkowania
Aktualne instrukcje użytkowania
Należypobraćaktualneinstrukcjeużytkowaniazapomocąłączawww.conrad.com/downloads
lubprzeskanowaćwidocznykodQR.Należyprzestrzegaćinstrukcjiprzedstawionychnastro-
nieinternetowej.
Wyjaśnienie symboli
Symbolzwykrzyknikiemwtrójkącieoznaczaważnezaleceniatejinstrukcji,których
należybezwzględnieprzestrzegać.
Symbolstrzałkipojawiasięwmiejscach,wktórychznajdująsiędokładnewskazów-
kiiporadydotycząceeksploatacji.
Zasady bezpieczeństwa
Wszelkie uszkodzenia spowodowane nieprzestrzeganiem niniejszej instrukcji
powodują utratę gwarancji. Nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za szko-
dy pośrednie!
W przypadku uszkodzenia mienia lub ciała spowodowanego niewłaściwym
użytkowaniem urządzenia lub nieprzestrzeganiem zasad bezpieczeństwa,
producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności. W takich przypadkach rękoj-
mia/gwarancja wygasa!
• Ze względu na bezpieczeństwo oraz certykat zabronione jest wprowadzanie
nieautoryzowanychzmiani/lubmodykacjiproduktu.Nienależyrozmontowywać
produktu,ponieważniezawieraonżadnychczęścinadającychsiędodemontażu
lubobsługiprzezużytkownika.Ponadtowtakichprzypadkachrękojmia/gwarancja
wygasa!
• Tenprodukt nie jestzabawką i nie należy dopuścić, aby znalazłsię w rękach
dzieci!
• Regulatorlotuniemożezostaćzawilgoconyanizamoczony.
• Należyzawszenajpierwwłączyćnadajnikiustawićdźwignięsterowaniaodpowia-
dającązaregulacjęsilnikawpozycjinajniższej(silnikwyłączony).Dopierowtedy
można połączyćregulator lotuz akumulatorem. Wcelu wyłączenianależy po-
stępowaćwodwrotnejkolejności.Wprzypadkuunieruchomionegosilnikanależy
najpierwodłączyćkontrolerodakumulatora,anastępniewyłączyćnadajnik.
• Akumulatornależyodłączyćodregulatoralotuzakażdymrazem,gdyregulator
lotuniebędziejużużytkowany.
• Akumulatornależyprzednaładowaniemodłączyćodregulatoralotu.
• RegulatorlotumożebyćzasilanyzarównoakumulatoramiNiMHiNiCd,jakrów-
nieżakumulatoramiLi-Po.
• Nienależyprzekraczaćmaksymalnychdopuszczalnychwartościnapięciaiprądu
(patrzrozdział:Danetechniczne),wprzeciwnymraziemożedojśćdouszkodze-
niasilnikai/lubregulatoralotu.Wprzypadkunieustosunkowaniasiędozapisówo
wartościachgranicznychgwarancja/rękojmiatraciważność!
• Zarównosilnik,jakiregulatorlotuorazakumulatorosiągająbardzowysokietem-
peraturypodczaseksploatacji.Wtakichprzypadkachistniejeryzykopożaru!