9
Nie pozwolić, aby do środka narzędzia dostała się ciecz
i nigdy nie zanurzać żadnej części narzędzia w cieczy.
Akumulatory
Ważne instrukcje dotyczące bezpieczeń-
stwa dla wszystkich akumulatorów
Zamawiając zamienne akumulatory, proszę podać numer
katalogowy i napięcie.
Dostarczony akumulator nie jest całkowicie naładowany.
Przed użyciem akumulatora i ładowarki przeczytać poniższe
instrukcje dotyczące bezpieczeństwa. Następnie postępować
zgodnie z opisanymi procedurami ładowania.
PRZECZYTAĆ INSTRUKCJĘ W CAŁOŚCI
• Nie ładować ani nie używać akumulatora w strefach
zagrożonych wybuchem, na przykład w pobliżu
palnych cieczy, gazów lub pyłów. Włożenie akumulatora
do ładowarki lub wyjęcie akumulatora z ładowarki może
wywołać zapłon pyłu lub oparów.
• Nigdy nie wciskać akumulatora do ładowarki na
siłę. Nie modyfikować akumulatora w żaden sposób,
aby dopasować go do niezgodnej ładowarki, ponieważ
może to spowodować rozerwanie akumulatora
i poważne obrażenia ciała.
• Ładować akumulatory wyłącznie w ładowarkach
.
• NIE pryskać na akumulator/ładowarkę wodą ani nie
zanurzać ich w wodzie lub innej cieczy.
• Nie przechowywać ani nie używać narzędzia
i akumulatora w miejscach, gdzie temperatura może
osiągnąć lub przekroczyć 40 °C (104°F) (np. metalowe
budynki lub szopy latem).
• Nie spalać akumulatora, nawet jeśli jest poważnie
uszkodzony lub całkowicie zużyty. Po wrzuceniu
do ognia akumulator może wybuchnąć. Podczas spalania
akumulatorów litowo-jonowych powstają toksyczne opary
i materiały.
• Jeśli zawartość akumulatora zetknie się ze skórą,
niezwłocznie zmyć miejsce styczności łagodnym
mydłem i wodą. Jeśli elektrolit dostanie się do oka,
płukać otwarte oko przez 15 minut lub do momentu
zaniku podrażnienia. Jeśli konieczna jest pomoc lekarska,
poinformować personel, że elektrolit akumulatora składa się
z mieszanki ciekłych węglanów organicznych i soli litu.
• Zawartość otwartych ogniw akumulatora może
powodować podrażnienie dróg oddechowych.
Zapewnić świeże powietrze. Jeśli objawy utrzymują się,
uzyskać pomoc lekarską.
OSTRZEŻENIE: Niebezpieczeństwo oparzenia.
Elektrolit może być łatwopalny po wystawieniu
na działanie iskry lub płomienia.
OSTRZEŻENIE: Pod żadnym pozorem nie wolno
otwierać akumulatorów. Jeśli obudowa akumulatora
jest pęknięta lub uszkodzona, nie wkładać go do
ładowarki. Nie zgniatać, nie upuszczać i w inny sposób
nie uszkadzać akumulatora. Nie używać akumulatorów
ani ładowarek, które zostały silnie uderzone, upuszczone,
przejechane lub w inny sposób uszkodzone (np. przebite
gwoździem, uderzone młotkiem, nadepnięte). Może
dojść do (śmiertelnego) porażenia prądem. Uszkodzone
akumulatory przekazać do serwisu w celu recyklingu.
OSTRZEŻENIE: Ryzyko pożaru. Nie przechowywać
ani nie przenosić akumulatora w sposób
pozwalający na zetknięcie się metalowych
przedmiotów z odsłoniętymi stykami akumulatora.
Na przykład, nie wkładać akumulatora do fartucha,
kieszeni, skrzynki narzędziowej, skrzynki z akcesoriami
produktu, szuflady itp. wraz z gwoździami, wkrętami,
kluczami itp.
PRZESTROGA: Gdy narzędzie nie jest używane,
postawić je na boku na stabilnej powierzchni,
w miejscu, gdzie nie spowoduje potknięcia
się i przewrócenia. Pewne narzędzia z dużymi
akumulatorami mogą stać pionowo na akumulatorze,
ale mogą łatwo się przewrócić.
Transport
OSTRZEŻENIE: Ryzyko pożaru. Transport
akumulatorów może spowodować pożar, jeśli styki
akumulatora przypadkowo zetkną się z materiałami
przewodzącymi. W przypadku transportu akumulatorów
należy dopilnować, aby styki akumulatora były
zabezpieczone i dobrze odizolowane od materiałów,
które mogłyby się z nimi zetknąć i spowodować zwarcie.
Akumulatory
są zgodne z wszystkimi obowiązującymi
przepisami dotyczącymi transportu zawartymi w branżowych
i prawnie obowiązujących normach, w tym z Zaleceniami ONZ
dotyczącymi transportu towarów niebezpiecznych; przepisami
dotyczącymi towarów niebezpiecznych Międzynarodowego
Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), przepisami
Międzynarodowego Kodeksu Ładunków Niebezpiecznych
(IMDG), a także międzynarodową konwencją dotyczącą
drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych
(ADR). Ogniwa litowo-jonowe zostały przetestowane zgodnie
z rozdziałem 38.3 Podręcznika Testów i Kryteriów Zaleceń ONZ
dotyczących transportu towarów niebezpiecznych.
W większości przypadków transport akumulatora
jest wyłączony z klasyfikacji jako podlegający pełnej regulacji
materiał niebezpieczny klasy 9. Ogólnie rzecz biorąc, jedynie
przesyłki zawierające akumulator litowo-jonowy o pojemności
przekraczającej 100 watogodzin (Wg) wymagają zastosowania
przepisów dla podlegających pełnej regulacji materiałów klasy
9. Na wszystkich akumulatorach litowo-jonowych podana
jest ich pojemność w watogodzinach. Ponadto, z uwagi
na złożoność przepisów,
nie zaleca oddzielnego
transportu powietrznego akumulatorów litowo-jonowych,
niezależnie od ich pojemności w watogodzinach. Narzędzia
z akumulatorami (zestawy połączone) można przewozić
samolotem zgodnie z podanymi wyjątkami, jeśli pojemność
akumulatora w watogodzinach nie przekracza 100 Wh.
Niezależnie od tego, czy przesyłka zostanie uznana za
wyłączoną ze stosowania przepisów czy podlegającą
pełnej regulacji, to nadawca odpowiada za zapoznanie się
z najnowszymi przepisami dotyczącymi wymogów z zakresu
pakowania, oznaczania i dokumentacji.