3-77 Oimatsu-cho, Sakai-ku, Sakai City, Osaka 590-8577, Japan
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)
UM-7GC0B-006-04
Instrukcja użytkownika
Wyświetlacz informacyjny systemu
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na stronie internetowej:
http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
• Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie zostały opisane w tej
instrukcji użytkownika, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Instrukcja
sprzedawcy dla doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest dostępna na naszej stronie
internetowej (http://si.shimano.com).
• Nie demontować ani nie modyfikować tego produktu.
• Znak słowny i towarowy Bluetooth
®
są zastrzeżonymi znakami towarowymi Bluetooth SIG, Inc.
i każde użycie tych znaków przez SHIMANO INC. jest objęte licencją. Pozostałe znaki towarowe i nazwy
handlowe należą do ich odpowiednich właścicieli.
Z
e względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się
z niniejszą instrukcją użytkownika przed użyciem produktu
i przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
• Podczas używania przełącznika zmiany przełożeń silnik napędzający przerzutkę przednią działa bez
zatrzymywania, należy więc zachować szczególną ostrożność, aby nie doszło do skaleczenia palców.
• Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Wyświetlacza informacyjnego systemu należy używać z następującymi modułami.
Typ zewnętrzny: BM-DN100, typ wbudowany: BT-DN110
• Należy pamiętać o założeniu zaślepek na wszystkie nieużywane styki. Dostanie się wody do komponentów
może spowodować nieprawidłowe działanie lub rdzewienie.
• To jest małe, wodoodporne złącze. Nie należy powtarzać podłączania i odłączania. Może to niekorzystnie
wpłynąć na działanie.
• Należy uważać, aby do styku nie dostała się woda.
• Komponenty zostały zaprojektowane i skonstruowane tak, aby zachować pełną wodoodporność i zapewnić
swoją funkcję w mokrym terenie. Nie wolno jednak celowo umieszczać ich w wodzie.
• Nie wolno czyścić roweru myjkami ciśnieniowymi. Dostanie się wody do komponentów może spowodować
nieprawidłowe działanie lub rdzewienie.
• Należy ostrożnie obchodzić się z produktami i unikać narażania ich na silne wstrząsy.
• Nie należy używać rozpuszczalników lub podobnych substancji do czyszczenia produktów. Substancje
tego typu mogą uszkodzić ich powierzchnię.
• Aby uzyskać aktualizacje oprogramowania produktu, należy skontaktować się z punktem sprzedaży.
Najnowsze informacje są dostępne na stronie internetowej Shimano.
• Odłącz Bluetooth LE, gdy aplikacja E-TUBE PROJECT dla smartfonów/tabletów nie jest używana.
Używanie modułu bezprzewodowego bez odłączenia Bluetooth LE może spowodować zwiększony
pobór mocy akumulatora.
• Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed rozpoczęciem jazdy
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy. W przypadku występowania
problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
• Czy wyświetlacz informacyjny systemu został prawidłowo zamocowany na kierownicy?
• Czy akumulator ma jeszcze wystarczająco dużo energii?
• Czy widoczne są uszkodzenia przewodów elektrycznych?
• Czy zaślepka została założona na styk?
Nazwy części
Niektóre elementy mogą się nie wyświetlać lub nie będzie można ich wybrać. Zależy to od podłączonych
komponentów i wersji oprogramowania. Więcej informacji o elementach, których można używać z
danym produktem, można uzyskać u sprzedawcy.
Przełącznik
trybu
Styk
Gniazdo
ładowania
Wyświetlacz
A B C D
E
A Poziom naładowania akumulatora D Ustawienie zawieszenia
B Pozycja przełożeń na przerzutce przedniej E Tryb działania
C Pozycja przełożeń na przerzutce tylnej/tryb resetowania ochrony RD
A. Poziom naładowania akumulatora
Wyświetlacz
Poziom naładowania
akumulatora
Wyświetlacz
Poziom naładowania
akumulatora
81% - 100% 26% - 40%
61% - 80% 1% - 25%
*1*2*3
41% - 60% 0%
*3
* 1 Przy niskim poziomie naładowania akumulatora działanie zawieszenia jest ograniczane do
odblokowywania kierunku. W pierwszej kolejności ograniczane jest działanie zawieszenia tylnego,
a następnie zawieszenia przedniego.
* 2 Gdy poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej 5%, ograniczane jest działanie przerzutki
przedniej.
* 3 W przypadku dalszego spadku poziomu naładowania akumulatora zarówno akumulatory, jak i
przerzutki przestają działać (przerzutki pozostają ustawione w ostatniej pozycji przełożeń). Podczas
prób obsługi wskaźnik akumulatora błyska przez 2sekundy. Zalecamy ładowanie akumulatorów
z wyprzedzeniem.
B. Pozycja przełożeń na przerzutce przedniej
Wyświetlana jest pozycja przełożeń na przerzutce przedniej.
Wyświetlacz Pozycja przełożeń
Największa tarcza
Środkowa tarcza
Najmniejsza tarcza
* W przypadku modeli dwurzędowych wyświetlana jest tylko największa i najmniejsza tarcza.
C. Pozycja przełożeń na przerzutce tylnej/tryb resetowania ochrony RD
Wyświetlacz Szczegóły
Numer Wyświetlana jest pozycja przełożeń na przerzutce tylnej.
Zostanie włączona funkcja resetowania ochrony RD.
D. Ustawienie amortyzatorów
Można skonfigurować trzy kombinacje amortyzatora przedniego i amortyzatora tylnego.
Wyświetlacz Szczegóły
Po skonfigurowaniu ustawień amortyzatorów można wybrać jedno z ustawień
przy użyciu wskaźników na ekranie.
*1*2
Jeśli nie skonfigurowano ustawień zawieszenia, zawieszenie nie są podłączone
lub poziom naładowania akumulatora nadmiernie spada, wyświetlacz będzie
pusty.
* 1 Ustawienia zawieszenia konfiguruje się w oprogramowaniu E-TUBE PROJECT. Aby uzyskać szczegółowe
informacje, należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
* 2 W zależności od typu zawieszenia ustawienia mogą zostać skonfigurowane fabrycznie w momencie
wysyłki. Należy sprawdzić wskazania na wyświetlaczu informacyjnym systemu, a jeśli wyświetlane są
strzałki — także szczegóły ustawień.
E. Tryb działania
Wyświetlany jest tryb działania.
Wyświetlacz Tryb Szczegóły
Regulacja przerzutki
przedniej/
przerzutki tylnej
W tym trybie wykonywane jest ustawienie
regulacji. Aby uzyskać informacje na temat
procedury ustawiania, należy skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Ręczna zmiana przełożeń W tym trybie przełożenia są zmieniane ręcznie.
Tryb przełączania
przełożeń 1
Można wykorzystać tryb przełączania przełożeń
skonfigurowany w aplikacji E-TUBE PROJECT.
Tryb przełączania
przełożeń 2
Dane techniczne
SC-MT800 SC-M9051
zakresu częstotliwości 2402 – 2480 MHz
maksymalnej mocy częstotliwości radiowej
+4 dBm
wersje oprogramowania firmowego 4.0.9 – 4.1.1 –
Funkcje
Połączenie komputera rowerowego
Wyświetlacz informacyjny systemu przesyła następujące cztery typy danych do komputerów rowerowych
lub odbiorników kompatybilnych z połączeniami ANT
+TM
lub Bluetooth
®
LE.
1) Liczba przełożeń (przód, tył)
2)
Poziom naładowania akumulatora DI2
3)
Informacje o trybie regulacji
4)
Informacja o przełączniku kanałów D-FLY
Informacje dotyczące typów wyświetlanych informacji znajdują się w instrukcji obsługi komputera
rowerowego lub odbiornika.
* Najnowsze funkcje można sprawdzić, aktualizując oprogramowanie za pośrednictwem E-TUBE PROJECT.
Aby uzyskać szczegółowe informacje, należy się skontaktować z punktem sprzedaży.
Połączenie aplikacji E-TUBE PROJECT
Po nawiazaniu połaczenia Bluetooth LE ze smartfonem/tabletem mozna uzywac aplikacji E-TUBE PROJECT
na smartfony/tablety.
Nawiązywanie połączeń
Połączenie komputera rowerowego
Aby nawiązać połączenie, należy w komputerze rowerowym włączyć tryb połączenia. Informacje dotyczące
włączania trybu połączenia w komputerze rowerowym znajdują się w jego instrukcji obsługi.
1) Włącz tryb połączenia w komputerze rowerowym.
2) Przeprowadź zmianę przełożeń.
Jeżeli nie można podłączyć po przeprowadzeniu zmiany przełożeń, wykonaj następujące działania.
■W przypadku używania akumulatora zewnętrznego
Sprawdź, czy przewody elektryczne są podłączone do wyświetlacza informacyjnego systemu. Następnie
wymontuj i ponownie zamontuj akumulator zewnętrzny.
■W przypadku używania akumulatora wbudowanego
Sprawdź, czy przewody elektryczne są podłączone do wyświetlacza informacyjnego systemu. Następnie
odłącz przewody elektryczne od wyświetlacza informacyjnego systemu i podłącz je ponownie.
(Połączenie nawiązywane jest około 30 sekund po zamontowaniu akumulatora lub podłączeniu
przewodów elektrycznych do wyświetlacza informacyjnego systemu).
3)
Proces nawiązywania połączenia jest zakończony.
Sprawdź na komputerze rowerowym, czy połączenie zostało nawiązane.
Jeśli nie można nawiązać połączenia w sposób opisany powyżej, należy zapoznać się z instrukcją obsługi
komputera rowerowego.
Informacje dotyczące wyświetlania liczby przełożeń lub stanu naładowania akumulatora DI2 znajdują się
w instrukcji obsługi komputera rowerowego.
Połączenie aplikacji E-TUBE PROJECT
Przed nawiazaniem połaczenia nalezy właczyc funkcje Bluetooth LE w smartfonie/tablecie.
1) Uruchomic aplikacje E-TUBE PROJECT i ustawic wykrywanie sygnałów Bluetooth LE.
2)
Nacisnąć przełącznik trybu i przytrzymać go, aż na wyświetlaczu widoczna będzie litera
„C”. Komputer rowerowy rozpocznie nadawanie sygnału. Nazwa modułu wyświetli się w
aplikacji E-TUBE PROJECT.
* Zwolnić przełącznik trybu lub przycisk natychmiast po rozpoczęciu przesyłania sygnałów
przez jednostkę na rowerze.
Jeśli przełącznik trybu lub przycisk zostanie przytrzymany dłużej, uaktywni się inny tryb.
3)
Wybierz nazwę modułu widoczną na ekranie.
* Aby przerwac połaczenie, nalezy anulowac połaczenie Bluetooth LE na smartfonie/tablecie. (Komputer
rowerowy wyjdzie z trybu połączenia i powróci do zwykłego trybu działania).
Sposób obsługi
Przełączanie trybów obsługi
Tryb działania Tryb działania podrzędnego
Tryb przełączania przełożeń
Podwójne kliknięcie
Naciśnięcie i przytrzymanie
Co najmniej
0,5 s
Tryb połączenia
Bluetooth
®
LE
Co najmniej
2 s
Tryb regulacji
Podwójne kliknięcie
Co najmniej
5 s
Tryb resetowania ochrony RD
Przełącznik
trybu
Aby zakończyć tryb regulacji lub tryb resetowania ochrony RD, naciśnij i przytrzymaj przez co najmniej
0,5s.
Aby uzyskać informacje na temat procedury ustawiania, należy skontaktować się ze sprzedawcą lub
punktem sprzedaży.
Informacje o funkcji ochronnej przerzutki tylnej (RD)
Podczas operacji przywracania połączenia po uruchomieniu funkcji ochronnej przerzutki tylnej (RD) należy
obrócić tarczę mechanizmu korbowego.
Funkcja ochronna przerzutki tylnej (RD) zabezpiecza układ przed skutkami zdarzeń takich jak upadek
i działa w momencie silnego uderzenia. Powoduje ona chwilowe odcięcie połączenia między silnikiem a
ogniwem, co unieruchamia przerzutkę tylną. W takiej sytuacji należy nacisnąć przełącznik trybu i przytrzymać
go przez co najmniej 5 s. Spowoduje to przywrócenie połączenia między silnikiem a ogniwem oraz
zresetowanie funkcji ochronnej przerzutki tylnej (RD). Jeśli nie można przywrócić prawidłowego działania
za pomocą przełącznika, można także wykonać procedurę ręczną. Należy wcześniej skontaktować się
z dystrybutorem.
Co najmniej
5 sekund
Resetowanie ochrony RD
Wyświetlacz informacyjny systemu
Wybrane przełożenie przednie zmienia się odpowiednio do przełożenia tylnego. Ustawienia można
zmienić w aplikacji E-TUBE PROJECT. Aby uzyskać szczegółowe informacje, należy skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Informacje o sygnale dźwiękowym
Ustawiono emitowanie sygnałów w następujących sytuacjach pracy przełożeń.
Sygnały
dźwiękowe
Sytuacja
Jeden krótki
sygnał
Wskazuje, że osiągnięto limit zmiany przełożeń. (Gdy łańcuch znajduje się na
najwyższym przełożeniu na obu przerzutkach lub na najniższym przełożeniu na obu
przerzutkach).
Dwa krótkie
sygnały
Wskazuje, że przednie przełożenia są zmieniane w trybie zmiany przełożeń. Sygnały
te są emitowane przy następnej zmianie przełożeń przednich.
Jeden długi
sygnał
Wskazuje, że na przedniej przerzutce nie można zmienić przełożeń z powodu niskiego
poziomu naładowania akumulatora. Błyskanie trwa przez 2s po wybrzmieniu sygnału
dźwiękowego. (Podczas zmiany przełożeń emitowany jest tylko jeden sygnał).
Wskazuje, że występuje błąd z zawieszeniem.
Wszystkie strzałki trybu zawieszenia migają przez 2 s po wybrzmieniu sygnału
dźwiękowego.