© Danfoss | DCS (MWA) | 2016.12
DKRCI.PI.HS1.B4.ML | 520H6627 | 14
POLSKI
Montaż zaworu
Czynniki chłodnicze
Mogą być używane ze wszystkimi powsze-
chnie stosowanymi, niepalnymi czynnikami
chłodniczymi łącznie
z R717 i R744 (CO
2
)
iwszystkimi gazami i cieczami
niepowodującymi korozji. Nie zaleca się
stosowania z łatwopalnymi węglowodorami.
Zaleca się je stosować wyłącznie w obiegach
zamkniętych. Aby uzyskać więcej informacji,
należy skontaktować się z rmą Danfoss.
Zakres temperatur
-60/+120°C (-76/+248°F)
Ciśnienie
Maksymalne ciśnienie robocze zaworów
wynosi 52bar (g) (754psi g).
Zastosowanie
Zawory ICLX wykorzystuje się w rurociągach
ssawnych do otwierania przy wysokich
różnicach ciśnień, np. po odszranianiu
gorącym gazem w dużych przemysłowych
instalacjach chłodniczych w których stosuje
się amoniak,
uorowcopochodne czynniki
chłodnicze lub CO
2
.
Zawory ICLX otwierają się dwustopniowo:
W pierwszym stopniu otwarcia, po wzbudzeniu
elektromagnetycznych zaworów pilotowych ,
przepustowość wynosi około 10%.
Drugi stopień otwiera się automatycznie,
gdy
różnica ciśnień przed i za zaworem osiągnie
wartość około 1,25 bara.
Ciśnienie sterujące
Ciśnienie sterujące doprowadzane do zaworu
ICLX zawsze powinno być o 1,5 bara wyższe
od ciśnienia na wlocie zaworu. Dzięki temu
maksymalna różnica cisnień otwarcia (MOPD)
zaworu będzie wynosić 28 bar. Jeśli będzie
ono o 2 bary wyższe od ciśnienia na wlocie,
MOPD zaworu ICLX wynosi 40 barów.
Połączenia elektryczne
Zawór ICLX jest zaworem normalnie
zamkniętym (NC).
Aby zawór pracował
prawidłowo, należy elektromagnetyczny
zawór pilotowy NC zamontować w gnieździe
zaworu głównego, obok wlotu ciśnienia
sterującego (rys. 2). W przypadku normalnej
pracy
do zaworów pilotowych należy
równocześnie doprowadzić zasilanie, tzn.,
że dla obu zaworów sterujących można
zastosować jeden sygnał.
Wymagania dotyczące cewek
Obie cewki muszą posiadać stopień ochrony IP67.
EVM NC: 10W AC (lub więcej) dla MOPD
o wartości do 21 barów
EVM NC: 20W AC dla MOPD 21 → 40 barów
EVM NO: 10W AC (lub więcej)
Zawór będzie działał wadliwie, gdy
podczas przepływu czynnika
chłodniczego różnica ciśnień przed
i za zaworem przekroczy 1 bar
(15 psig). W takim przypadku może
nastąpić zamknięcie drugiego
stopnia.
Zawór/korpus zaworu można podnosić za
pomocą śrub oczkowych ustawionych w
sposób przedstawiony na rys. 8a, poz. 11.
Ustawienie
Zawór należy zamontować w taki sposób, aby
strzałka wskazywała kierunek przepływu (rys.
2).
Górną pokrywę można obracać o kąt 4 x 90°
względem korpusu zaworu.
ICLX 150
Zawór należy montować z wrzecionem
skierowanym do góry i maksymalnie
odchylonym od pionu o kąt 15° (rys. 1b).
ICLX 100 i 125
Zawór należy zamontować w taki sposób, aby
zawory pilotowe były zwrócone w jedną ze
stron pokazanych na rys. 1a. Montaż z
zaworami pilotowymi skierowanymi w dół
(pod jakimkolwiek kątem) jest niemożliwy.
Jeśli zawór ICLX jest montowany z zaworami
pilotowymi ustawionymi pionowo (patrz rys.
1a), należy pamiętać, że zawór EVM NO
powinien znajdować się na dole. W razie
potrzeby należy obrócić górną pokrywę.
Zawór jest wyposażony w mechanizm ręcznego
otwierania
. Należy zwrócić uwagę aby rurociąg
ciśnienia sterującego został podłączony od
góry
do rurociągu głównego, aby zabrudzenia
i olej pochodzący z instalacji nie dostawał się do
mechanizmu sterującego.
Zawór został tak zaprojektowany, aby wytrzymał
wysokie ciśnienie wewnętrzne. Jednak układ
rurociągów powinień być zaprojektowany
tak, aby uniknąć zamkniętych przestrzeni
cieczowych i zmniejszyć ryzyko wzrostu
ciśnienia spowodowanego rozszerzalnością
cieplną .
Należy zapewnić ochronę zaworu
przed impulsami wysokiego
ciśnienia
wynikającymi z uderzń cieczowych.
Spawanie (rys. 5 i 8a)
W przypadku metod spawania z kontrolą
temperatury, przy których nie powstają odpryski,
zawór może pozostać zmontowany na czas
spawania.
Górna pokrywa (rys. 8a, poz. 2) i element roboczy
(rys. 8a, poz. 3) mogą zostać zdemontowane
przed rozpoczęciem spawania, aby zabezpieczyć
przed uszkodzeniem pierścienie o-ring i teon
(PTFE) w module roboczym. Moduł roboczy
można wyjąć,
przykładając do rowków siłę
działającą,
w pionie w sposób pokazany na rys.
3. W celu ułatwienia wyjmowania można
wkręcić dodatkowe
śruby oczkowe, jak
pokazano na rys. 8a, poz. 11.
Na powierchniach wewnętrznych
i końcówkach do spawania zaworu
ICLX zastosowano zabezpieczone
antykorozyjne.
Aby zachować skuteczność tego
zabezpieczenia antykorozyjnego, ważne
jest, aby zawór został rozmontowany tuż
przed rozpoczęciem procesu spawania /
lutowania.
W sytuacji, gdy moduł roboczy ma
pozostawać zdemontowany nawet przez
krótki czas, należy zapewnić dodatkową
ochronę modułu przez umieszczenie go
w polietylenowym worku lub nałożenie na
powierzchnie środka antykorozyjnego (np.
olej chłodniczy lub BRANOROL).
Do spawania korpusu zaworu można stosować
tylko materiały i metody spawania zgodne z
materiałem obudowy.
Uważać, aby do wnętrza korpusu zaworu
i modułu roboczego nie dostały się odpryski
spawalnicze i inne zabrudzenia. Po montażu
korpus zaworu nie może podlegać zewnętrznym
naprężeniom mechanicznym.
Zawory te nie mogą być montowane w
instalacjach, w których wylot zaworu jest
otwarty do atmosfery. Wylot zaworu musi być
zawsze podłączony do instalacji lub należycie
zaślepiony np. przyspawaną dennicą.
Montaż elementów zaworu
Przed złożeniem zaworu należy usunąć
z rur oraz z korpusu zaworu odpryski
spawalnicze i wszelkie zanieczyszczenia.
Przed zamontowaniem modułu roboczego
sprawdzić, czy pierścienie o-ring nie zostały
uszkodzone. Jeśli jest to możliwe, nałożyć
niewielką ilość oleju chłodniczego, aby
ułatwić montaż i zabezpieczyć pierścienie
o-ring. Sprawdzić, czy uszczelka górna nie
uległa uszkodzeniu. W przypadku
uszkodzenia powierzchni lub wygięcia
uszczelki należy ją wymienić.
Dokręcanie (rys. 6)
Dokręcić górną pokrywę kluczem
dynamometrycznym momentem podanym
w tabeli.
Kolory i identykacja
Zawory ICLX są fabrycznie zabezpieczone
powłoką chromowo-cynkową. Powłoka
chromowo
-cynkowa nie pokrywa końcówek
do spawania. Jeżeli wymagana jest większa
ochrona antykorozyjna, zawory można
pomalować.
Po złożeniu i zamontowaniu zaworu
zewnętrzną powierzchnię korpusu należy
zabezpieczyć odpowiednią powłoką ochronną.
Przed przystąpieniem do malowania zaworu
zaleca się zabezpieczenie tabliczki znamionowej.
Uwaga ważna dla zaworów ICLX:
Zawór ICLX jest utrzymywany w
pozycji otwartej przez ciśnienie
gorącego gazu. Gorący gaz skrapla
się w zimnym zaworze, co powoduje
zbieranie się cieczy pod tłokiem serwo-
mechanizmu. Gdy zawory pilotowe zmieniają stan
w celu zamknięcia zaworu ICLX, ciśnienie pod
tłokiem serwo-mechanizmu wyrównuje się z
ciśnieniem za zaworem przez zawór pilotowy.
Wyrównywanie ciśnień wymaga czasu, ponieważ
w zaworze znajduje się skroplony płyn.
Dokładny czas wymagany od zmiany
położenia zaworów pilotowych do pełnego
zamknięcia zaworu ICLX zależy od
temperatury, ciśnienia, czynnika
chłodniczego i wielkości zaworu. Z tego
względu nie można podać dokładnego czasu
zamknięcia zaworów, ale ogólnie rzecz
ujmując, niższe temperatury powodują, że
czasy zamykania są dłuższe.
Bardzo ważne jest, aby wziąć pod uwagę
czasy zamykania zaworów, przy
przeprowadzaniu odtajania parowników
gorącym gazem. Muszą być podjęte kroki,
zapewniające, że zawór doprowadzający
gorący gaz do chłodnicy nie będzie otwarty
przed całkowitym zamknięciem zaworu ICLX
w przewodzie ssawnym. Jeśli zawór
doprowadzający gorący gaz zostanie otwarty
przed zamknięciem zaworu ICLX w
przewodzie ssawnym, nastąpi strata znacznej
ilości energii i mogą powstać niebezpieczne
sytuacje wynikające z uderzeń
hydraulicznych. W zaworach ICLX drugi
stopień, otwierany jest siłą spręzyny, i może
nastąpić jego zamknięcie jeżeli spadek
ciśnienia na zaworze, powstający na skutek
przepływu czynika wyniesie Δp > 1,5 bara.
Końcowym rezultatem mogłoby być
poważne uszkodzenie zaworu.
Za punkt wyjścia przyjmuje się czas
zamykania wynoszący 2 minuty. Optymalny
czas zamykania dla każdego systemu
musi zostać określony przy pierwszym
uruchomieniu instalacji w planowanych
warunkach eksploatacyjnych. Zalecane jest
sprawdzenie, czy czas zamykania musi zostać
zmieniony w przypadku zmiany warunków
(ciśnienia ssania, temp. otoczenia itp.).
Ponadto czas zamykania należy sprawdzać
podczas serwisowania zaworu. Po dobraniu
optymalnego czasu zamykania zaleca się
dodanie marginesu bezpieczeństwa
wynoszącego 30 sekund do optymalnego
czas zamykania.