Shimano SL-RS41 Service Instructions

Typ
Service Instructions
SHIMANO JAPAN
CHAIN GAUGE
1=2.38mm
TL-CN24
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść smar od
końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Mechanizm korbowy
Oś suportu
Miska
Przerzutka przednia
3. Regulacja dolna
Obracając mechanizmem
korbowym, zmienić bieg na
najniższy.
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak,
aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio
w linii z największą koronką.
INSTRUKCJE SERWISOWE
SI-F912A
Przed użyciem prosimy uważnie przeczytać instrukcję i postępować dokładnie według jej zaleceń.
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej
kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Przerzutka przednia
Kombinacja zębów kasety zębatek
Uwaga
Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz
i ślizgi.
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko
z trzyrzędowymi mechanizmami korbowymi. Nie można jej stosować
z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie
będą pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać
rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak
pokazano na ilustracji po prawej.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i
odstający, nawet w przypadku gdy kierownica
jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy
sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka
ramy, gdy kierownica jest maksymalnie
skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz
wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw
koronek nosi to samo oznaczenie grupy.
Nigdy nie używać kombinacji koronek
noszących różne oznaczenie grupy.
Z uwagi na to, że duży opór linki w ramie
z wewnętrznym prowadzeniem linki wpłynie
na funkcje SIS, ten typ ramy nie powinien
być używany.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana
jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Jako oddzielne akcesoria dostępne są: wskaźnik przełożeń ID-C050,
szybkościomierz SC-C050, licznik odległości SC-C051 oraz zegar
i stoper SC-C052. Szczegółowych informacji udzielają sprzedawcy
rowerów.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji
lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Montaż tylnej przerzutki
Podczas mocowania uważać, aby nie doszło do kontaktu pomiędzy
śrubą regulacyjną B i hakiem przerzutki, co może spowodować
uszkodzenia.
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcenia śruby haka:
8 - 10 Nm
Hak przerzutki
Śruba regulacyjna B
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
a
c
-
1
4
T
Oznaczenie
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem grupy
powinna być skierowana na zewnątrz i
ustawiona tak, aby oznaczenie trójkąta
( ) na każdej koronce i część A (na
której rowek jest szeroki) główki piasty,
były w jednej linii.
A
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
Do montowania koronek użyć narzędzie specjalne
(TL-HG16) do dokręcenia nakrętki kasety.
Demontaż
TL-HG16
Narzędzie
(TL-SR20)
Nakrętka kasety
Do wymiany koronek należy użyć narzędzia
specjalnego (TL-HG16) oraz TL-SR20, aby
usunąć nakrętkę kasety.
Moment dokręcenia:
30 - 50 Nm
Montaż tylniej koronki
Nakrętka kasety
Podkładka
dystansowa
koronki (1,0 mm)
Sześć koronek mocowanych jest
za pomocą nitów.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą
przednią tarczę i największą koronkę
tylną i obrócić ramię korby do tyłu.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną
B, aby ustawić kółko prowadzące tak
blisko koronki jak to możliwe, ale tak,
aby jej nie dotykało. Następnie ustawić
łańcuch na najmniejszej koronce
i powtórzyć powyższe czynności,
pamiętając, aby kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Śruba regulacyjna B
Największa
koronka
Najmniejsza koronka
Marking
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Montaż włącznika
Zdjąć kapę włącznika i
zamontować włącznik tak jak
pokazano na rysunku.
1
1 2
2
Największa
koronka
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany biegów w celu
sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy zmiana biegu
stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
przednią przerzutkę, jak
pokazano na ilustracji.
Pociągnąć
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby
ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszej koronki,
patrząc od tyłu.
Następnie założyć łańcuch.
1
2
1 2
Kółko
prowadzące
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Śruba regulacji
górnej
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch na największej tylnej
koronce, a z przodu ustawić łańcuch na środkowej tarczy. Obrócić pokrętło
regulacyjne pancerza tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym przerzutki i
łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
A
B
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować linkę do
przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
A
B
B
A
Wózek
zewnętrzny
przerzutki
Śruba regulacji
górnej
Łańcuch
Dolne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Górne prowadzenie
linki
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak pokazano
na ilustracji.
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Regulacja
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
A
B
B
A
Wózek
wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Śruba regulacji
dolnej
Blokada regulująca
Pro-Set
2. Zabezpieczenie linki
2. Zabezpieczenie linki
< Tył > < Przód >
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Sprawdzić łączenie łańcucha
Do łańcuchów IG, należy włożyć sprawdzian łańcucha
(TL-CN24) do wewnętrznego ogniwa sąsiadującego
z sworzniem łączącym, aby sprawdzić czy szerokość
wewnętrznego ogniwa jest właściwa.
Sprawdzić czy sworzeń łańcucha wystaje w tym
samym stopniu po obu stronach i czy wystaje o 0,2 mm
lub więcej.
AB
A, B 0,2 mm
Sprawdzian
łańcucha
TL-CN24
Ogniwo wewnętrzne
Sworzeń
łańcucha
Ogniwo zewnętrzne
Sworzeń
łańcucha
SHIMANO JAPAN
CHAIN GAUGE
1=2.38mm
TL-CN24
SHIMANO JAPAN
CHAIN GAUGE
1=2.38mm
TL-CN24
Właściwie Niewłaściwie
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę
mocującą główkę (wewnątrz główki piasty), i
wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy próbować rozbierania główki,
ponieważ może to spowodować niewłaściwe
działanie.
Wymiana główki piasty
Śruba mocująca główkę
piasty.
Klucz imbusowy 10 mm
(TL-WR37)
Korpus główki
Demontaż
Montaż
Moment dokręcenia:
35 - 50 Nm
Podkładka główki
FH-CT91
Montaż przerzutki przedniej, osi suportu i
mechanizmu korbowego
< FD-CT92-E >
Moment dokręcenia miski / osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcenia mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Uchwyty pancerza
Kąt nachylenia
rury
podsiodłowej
Średnica obejmy
montażowej:
S (28,6 mm),
M (31,8 mm),
L (34,9 mm)
(Użyć adaptera dla
rozmiarów S i M.)
Oś suportu
Montaż dźwigni zmiany biegów
Czynność zmiany biegu
Klucz imbusowy
3 mm [SL-RS41]
Klucz imbusowy
3 mm [SL-RS41]
Pedałowanie
staje się cięższe.
Pedałowanie
staje się cięższe.
Pedałowanie
staje się lżejsze.
Pedałowanie
staje się lżejsze.
Moment dokręcania:
2 Nm
Zamontować dźwignię przerzutki
w położeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać działaniu hamulca. Nie
stosować w połączeniu, które utrudnia
działanie hamulca.
Pokrętło regulacyjne
pancerza
Wymiana linki
Wymiana linki poprzez wykonanie kroków
od
do
przedstawionych na rysunku.
Włącznik
Kapa włącznika
Dźwignia przerzutki
SL-RS41-8R
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów
koronek łańcuch skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ
mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku stosowania
sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły
połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne,
zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
D
U
R
A
-
A
C
E
Wzmocniony
sworzeń łączący
Sworzeń
ogniwa
Sworzeń
końcowy
Użyć specjalnych narzędzi
(TL-UN65 i TL-UN74-S) do
zamocowania osi suportu i
przerzutki przedniej tak, aby były
skierowane tak jak pokazano na
rysunku. Zamontować miskę ,
a następnie użyć ściągacza do
korb (TL-FC10), aby zamontować
mechanizm korbowy .
Łańcuch
Największa tarcza Największa koronka
Pozycja łańcucha
Największa koronka Najmniejsza tarcza
Pozycja łańcucha
Najmniejsza koronka Największa tarcza
Pozycja łańcucha
Największa koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
Rowek
5. Regulacja SIS
(1) Poruszyć dźwignią, aby przesunąć
łańcuch z pierwszego na drugi bieg.
* Jeżeli łańcuch nie przesunie się na drugi
bieg, obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza, aby zwiększyć napięcie -----
(w lewo)
* Jeżeli łańcuch przeskoczy drugi bieg,
zmniejszyć napięcie -----
(w prawo)
Trzeci Drugi Pierwszy
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
(2) Gdy łańcuch znajduje się na drugim
biegu zwiększyć napięcie linki
jednocześnie obracając ramieniem
korby w przód. Przestać obracać
pokrętło regulacyjne pancerza nim
słyszalny stanie się dźwięk ocierania
się łańcucha o trzeci bieg.
Czynność ta kończy regulację.
W celu zapewnienia najlepszego działania
przerzutki SIS należy okresowo smarować
wszystkie elementy przeniesienia napędu.
W lewo
W prawo
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Przednia tarcza
Obciąć zbyteczną
długość linki i założyć
końcówkę linki.
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN31/TL-CN22
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-IG51
Czarny
TL-CN31/TL-CN22 oraz
TL-CN30/TL-CN21
OSTRZEŻENIE
Grupa Altus
Biegi
Prawa 8-biegowa przerzutka SIS
Lewa 3-biegowa przerzutka SIS
Dźwignia przerzutki Prawa: SL-RS41-8R / Lewa: SL-RS41-L
Pancerz SIS
Przerzutka przednia FD-CT92-E
Mechanizm korbowy FC-CT93
Oś suportu BB-CT92
Przerzutka tylna RD-CT95
Typ Wózek Smart
Piasta tylna FH-CT91
Kaseta zębatek CS-HG50-8I / CS-HG40-8I
Łańcuch CN-HG50 / CN-UG50
Ślizg SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu FD-CT92-E
Odpowiednia oś suportu BB-CT92
Odpowiedni mechanizm korbowy FC-CT93
Odpowiednia zarówno dla dolnego jak
i górnego prowadzenia linki
Zęby najwyższego przełożenia 42T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 8T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej
S, M L S, M
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
α
) 66° - 69° 66° - 69° 63° - 66°
Właściwa linia łańcucha
47,5 mm
50 mm
50 mm
47,5 mm
50 mm
Symbol modelu BB-CT92 BB-CT92
Oznaczenie YL116 ZL121
Długość osi 116 mm 121 mm
Linia łańcucha 47,5 mm 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy FC-CT93 FC-CT93
Rozmiar gwintu
BC 1,37 X 24 T.P.I. (68 mm)
M36 X 24 T.P.I. (70 mm)
BC 1,37 X 24 T.P.I. (73 mm)
Symbol modelu FC-CT93
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 42 - 34 - 24T
Długość ramienia 170 mm
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I.
Symbol modelu RD-CT95
Typ Wózek Smart
Całkowita pojemność 43T
Największa koronka 34T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T
Odpowiedni mechanizm korbowy
(kombinacja ilości zębów tarczy)
FC-CT93 (42 - 34 - 24T)
Symbol modelu Koronki Nazwa grupy Kombinacja ilości zębów
CS-HG50-8I 8 an 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
CS-HG40-8I 8 ao 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
wlewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a
na przedniej przerzutce łańcuch
jest na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby luz między wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
6,5 mm
7,1 mm
2,38 mm
SI-F912A-03
  • Page 1 1

Shimano SL-RS41 Service Instructions

Typ
Service Instructions