PL
- 14 -
5.2 Ustawienia procesu ładowania
Przez naciśnięcie przycisku Mode (rys. 2 / poz.
1) można wybrać funkcję ładowania 12V (rys. 2
/ poz. E) i tryb zimowy 12V (rys. 2 / poz. F). Do
ładowania akumulatorów o małej pojemności
(patrz: Dane techniczne) oraz do ładowania
konserwującego można użyć trybu „Maintain“ z
niższym maksymalnym prądem ładowania. Odpo-
wiednio do wybranych ustawień świeci się wów-
czas jedna z diod LED rys. 2 / poz. E-G.
5.3 Ładowanie akumulatora:
•
Jeśli na akumulatorze są zaślepki, należy je
zdjąć.
•
Sprawdzić poziom elektrolitu w akumulatorze.
O ile to konieczne, dolać wody destylowanej
(o ile jest to możliwe). Uwaga! Kwas akumu-
latorowy jest żrący. W przypadku kontaktu
z rozpryskiwanym kwasem natychmiast
dokładnie spłukać go wodą, w razie potrzeby
skontaktować się z lekarzem.
•
Najpierw podłączyć czerwony przewód
ładowania do bieguna dodatniego akumulato-
ra.
•
Następnie podłączyć czarny przewód
ładownia do karoserii w miejscu z dala od
akumulatora i przewodów paliwa.
•
Ostrzeżenie! W normalnej sytuacji do
karoserii podłączany jest ujemny biegun
akumulatora; wówczas należy przystąpić
do ładowania tak jak opisano powyżej. W
wyjątkowych sytuacjach może się zdarzyć,
że do karoserii podłączany jest dodatni
biegun (uziemienie dodatnie). W takim
przypadku czarny przewód ładownia należy
podłączyć do bieguna ujemnego akumulato-
ra. Następnie podłączyć czerwony przewód
ładowania do karoserii w miejscu oddalonym
od akumulatora i od przewodów paliwa.
•
Po podłączeniu akumulatora do prostownika
można podłączyć prostownik do gniazda wty-
kowego (patrz: Dane techniczne). Wszystkie
diody LED krótko się zapalają. Następnie
miga dioda LED (rys. 2 / poz. E) i gdy zaczyna
być wskazywany poziom naładowania aku-
mulatora dioda zaczyna się świecić w sposób
ciągły. Można wówczas zmienić ustawienia
ładowania (patrz rozdz. 5.2). Diody LED rys.
2 / poz. A-D migają po kolei, aż akumulator
będzie całkowicie naładowany (pod warun-
kiem, że nie jest uszkodzony). Gdy akumu-
lator jest całkowicie naładowany diody LED
A-D świecą się światłem ciągłym.
•
Jeżeli miga tylko dioda LED rys. 2 / poz.
E, oznacza to, że prostownik podłączony
jest tylko do gniazdka wtykowego i nie jest
podłączony do akumulatora.
•
Uwaga! Ponieważ podczas ładowania może
dojść do uwolnienia się wybuchowej miesza-
niny wodoru z tlenem, należy bezwzględnie
unikać otwartego ognia i iskrzenia.
Niebezpieczeństwo wybuchu! Zwrócić uwagę
na to, aby pomieszczenia były dobrze wenty-
lowane.
•
Jeżeli prostownik wskazuje już po kilku
minutach, że akumulator jest całkowicie
naładowany, oznacza to, że akumulator ma za
małą pojemność i należy go wymienić.
Obliczanie czasu ładowania (rys. 3)
Czas ładowania zależy od poziomu naładowania
akumulatora. Jeżeli akumulator jest całkowicie
rozładowany, przybliżony czas ładowania do
poziomu 80% można obliczyć przy pomocy
następującego wzoru:
pojemność akumulatora w Ah
czas ładowania/h =
A (prąd ładowania)
Prąd ładowania powinien wynosić 1/10 do 1/6
pojemności akumulatora.
5.4 Dioda błędu (rys. 2 / poz. H)
Dioda błędu miga lub świeci się w następujących
przypadkach:
•
Jeżeli napięcie akumulatora jest mniejsze
niż 3,5 V lub większe niż 15V. Akumulator nie
nadaje się do ładowania lub jest uszkodzony.
Również inne usterki i błędy akumulatora
mogą uniemożliwić ładowanie akumulatora.
•
Zaciski podłączono do biegunów z odwrotną
polaryzacją. Zabezpieczenie przed odwrotną
polaryzacją zapobiega uszkodzeniu akumu-
latora i prostownika. Odłączyć prostownik
od akumulatora i rozpocząć jeszcze raz
ładowanie.
•
Zwarcie na zaciskach prostownika (metalowe
części zacisków się dotykają). Zabezpiecze-
nie przeciwzwarciowe zapobiega uszkodze-
niu prostownika.
5.5 Zakończenie ładowanie akumulatora
•
Należy wyjąć wtyczkę z kontaktu.
•
Odłączyć najpierw czarny kabel ładujący z
karoserii.
•
Jednocześnie ściągnąć czerwony kabel
ładujący z bieguna dodatniego na akumula-
torze.
•
Uwaga! W przypadku uziemienia dodatniego
Anl_CE_BC_2_M_SPK5.indb 14Anl_CE_BC_2_M_SPK5.indb 14 14.03.2019 07:15:2714.03.2019 07:15:27