ROZDZIAŁ 1 Pronar RC2100
1.11
transportowych (1) – rysunek (1.3), lub stałych elementów konstrukcyjnych przyczepy
(podłużnice, poprzeczki itp.). Uchwyty transportowe przyspawane są do podłużnicy ramy
górnej (2), po jednej parze z każdej strony przyczepy. Należy stosować atestowane i
sprawne technicznie środki mocujące. Przetarcie pasów, popękane uchwyty mocujące,
rozgięte lub skorodowane haki lub inne uszkodzenia mogą dyskwalifikować dany środek do
użycia. Należy zapoznać się z informacjami zawartymi w instrukcji obsługi producenta
stosowanego środka mocującego. Pod koła przyczepy należy podłożyć kliny, belki drewniane
lub inne elementy bez ostrych krawędzi, zabezpieczając maszynę przed przetoczeniem.
Blokady kół przyczepy muszą być przybite do desek platformy ładunkowej samochodu lub
zamocowane w inny sposób uniemożliwiający ich przesuwanie się. Ilość elementów
mocujących (liny, pasy, łańcuchy, odciągi itp.) oraz siła potrzebna do ich napięcia zależna
jest między innymi od masy własnej przyczepy, konstrukcji samochodu przewożącego
przyczepę, prędkości przejazdu oraz innych uwarunkowań. Z tego względu nie jest możliwe
szczegółowe określenie planu mocowania. Poprawnie zamocowana przyczepa nie zmieni
swojego położenia względem pojazdu przewożącego. Środki mocujące muszą być dobrane
zgodnie z wytycznymi producenta tych elementów. W przypadku wątpliwości należy
zastosować większą ilość punktów mocowania i zabezpieczenia przyczepy. Jeżeli jest to
konieczne, należy ochronić ostre krawędzie przyczepy zabezpieczając tym samym środki
mocujące przed zniszczeniem podczas transportu.
UWAGA
Podczas transportu drogowego przyczepa musi być zamocowana na platformie środka
transportu zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami.
W czasie jazdy kierowca samochodu powinien zachować szczególną ostrożność. Wynika
to z faktu przesunięcia do góry środka ciężkości pojazdu z załadowaną maszyną.
Stosuj tylko atestowane i sprawne technicznie środki mocujące. Zapoznaj się z treścią
instrukcji obsługi producenta środków mocujących.
W trakcie prac przeładunkowych należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie uszkodzić
elementów wyposażenia maszyny oraz powłoki lakierniczej. Masa własna przyczepy w stanie
gotowym do jazdy podana została w tabeli (3.1).