Przednia
tarcza
Tylna koronka
Symbol modelu
Szerokość korpusu osi suportu
68 mm 73 mm 83 mm
FC-M810-1 FC-M665
FC-M810-2
FC-M665
2,5 mm x 1 Niepotrzebna
FC-M815-1 FC-M815-2 2,5 mm x 1
Symbol modelu
Szerokość korpusu osi suportu
68 mm 73 mm 83 mm
FC-M810-1 FC-M665
FC-M810-2
FC-M665
Niepotrzebna Niedostępna
FC-M815-1 FC-M815-2 Niepotrzebna
Symbol modelu
Szerokość korpusu osi suportu
68 mm 73 mm 83 mm
FC-M665 FC-M810-2 Niepotrzebna Niedostępna
FC-M815-2 Niepotrzebna
Typ Dwurzędowa Jednorzędowy
Symbol modelu FC-M815-2 / FC-M810-2 FC-M815-1 / FC-M810-1
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 36-22T 34 / 36 / 38 / 40 / 42T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm 104 mm
Rozmiar osłony przeciwuderzeniowej M M (34 / 36T), L (38 / 40 / 42T)
Długość ramienia mechanizmu korbowego 165, 170, 175 mm
Gwinty pedału B.C. 9/16" x 20T.P.I. (gwint angielski)
Odpowiedni łańcuch CN-HG93/HG73
Symbol modelu Linia łańcucha
Szerokość korpusu osi suportu
(rozmiar gwintu)
FC-M815-2 54,3 mm
83 mm
(1,37 X 24 T.P.I)
FC-M815-1 57,9 mm
FC-M810-2 46,8 mm
68, 73 mm
(1,37 X 24 T.P.I)
FC-M810-1 50,4 mm
SI-1KJ0A-003
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany liczby zębów zębatek
skrócić łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie
łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch
ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w
miejscu, gdzie został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ
może to spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. W przeciwnym wypadku łańcuch może się zerwać, co może
prowadzić do upadku z roweru.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być
dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy dokręcać każdej ze śrub całkowicie i
jednorazowo. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając, czy momenty
dokręcania mieszczą się w przedziale 12 - 14 Nm. Ponadto po przejechaniu około
100 km należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania za pomocą klucza
dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów
dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie
były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego mechanizmu korbowego może
spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed jazdą należy dokładnie sprawdzić korbę, w celu upewnienia się, że nie ma
pęknięć, a w przypadku znalezienia śladów pęknięcia lub innych nietypowych
usterek, NIE wolno korzystać z roweru.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz
zostać uszkodzona i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać,
co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją
na przyszłość.
Uwaga
• Rozmiar L osłony przeciwuderzeniowej dopasowany jest do jednorzędowego
mechanizmu korbowego i nie można go używać w przypadku dwurzędowego
mechanizmu korbowego.
• Obrócić górną śrubę regulacyjną tak, aby łańcuch nie opierał się na osłonie
przeciwuderzeniowej.
• Upewnić się, analizując tabelę danych technicznych produktu, czy kombinacja
zębów tarczy odpowiada konfiguracji zębów mechanizmu korbowego. W przypadku
zastosowania innych kombinacji odległość między tarczami będzie niewłaściwa,
a łańcuch może spaść i zostać uwięziony między tarczami.
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko
powstania obrażeń spowodowanych przez zęby największej tarczy.
OSTRZEŻENIE
UWAGA
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może
stykać się z przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem
jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
• Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle,
spadnie efektywność zmiany biegów.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w
połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu
ramion korby i pedałów.
• Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym
mechanizmem korbowym, nałożyć smar na połączenie i dokręcić ją do zalecanego
momentu.
• Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka
czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub kwasowych może spowodować
odbarwienia.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś
suportu.
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego
sprawdzenia.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego
typu łańcucha. Nie wolno stosować łańcucha o szerokich ogniwach.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu
ponownie nasmarować. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości
tarcz i łańcucha.
• Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających z takiego użytkowania,
jak skoki w trakcie jazdy lub przewrócenie roweru, za wyjątkiem awarii wynikających
z użycia nieodpowiednich materiałów lub metod produkcji.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
n Napinacz
Przy montażu napinacza z systemem mocowania typy BB w rowerze, odnieść się do
poniższej tabeli, aby określić liczbę podkładek dystansowych dla odpowiedniej strony.
Jeśli grubość użytych podkładek dystansowych jest inna niż w tabeli, przedni
mechanizm korbowy może się poluzować i odpaść lub mogą wystąpić problemy ze
zmianą biegów. Przy montażu napinaczy z systemem mocowania typu BB lub ISCG w
rowerze, należy uważać, aby uniknąć ocierania.
Przykład na rysunku
przedstawia napinacz z
systemem mocowania BB.
<Grubość napinacza (mocowanie BB)>
Dla grubości napinaczy 2,5 mm
Dla grubości napinaczy 5,0 mm
Używając w połączeniu z FD-M665-E (napinacz 2,5 mm)
<Metoda instalacji>
Zamontować napinacz i przerzutkę przednią,
jak pokazano na ilustracji.
• W przypadku stosowania łącznie z przerzutką
przednią z systemem mocowania typu BB
należy się upewnić, że napinacz nie blokuje
obejmy systemu mocowania typu BB.
Obejma systemu
mocowania
typu BB
Napinacz
A
A
A : podkładka dystansowa
2,5 mm
68 mm
83 mm
n Osłona przeciwuderzeniowa
Osłony przeciwuderzeniowe Shimano razem z ramionami korby zapewniają
wytrzymałość, sztywność i znakomitą zmianę biegów. Dlatego, w razie
niezamontowania osłony przeciwuderzeniowej, mogą wystąpić problemy, takie jak
spadnięcie łańcucha, wykrzywienie tarczy lub złamanie korby. Z tego powodu, zawsze
zalecamy montaż osłony przeciwuderzeniowej. Podobnie, w przypadku użycia osłony
przeciwuderzeniowej producenta innego niż Shimano, mogą wystąpić problemy, takie
jak spadnięcie łańcucha, wykrzywienie tarczy lub złamanie korby. Wszelkie problemy
tego typu nie są objęte gwarancją w razie niezainstalowania osłony
przeciwuderzeniowej lub w razie zainstalowania osłony przeciwuderzeniowej
producenta innego niż Shimano.
Techniczna instrukcja serwisowa
FC-M815
FC-M810
Dane techniczne
Montaż mechanizmu korbowego
n Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32 / 36, zamontować prawą miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę
(gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
Uwaga: W zależności od szerokości korpusu osi suportu konieczne może być użycie podkładek
dystansowych. Szczegółowe informacje, patrz "Sposób montażu podkładki dystansowej”.
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień podkładki jest na właściwym miejscu,
i dokręcić śrubę lewego mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym momentem 12 - 14 Nm.
5
6
2
4
(A)
1
3
Szerokie
rozmieszczenie rowków
TL-FC16
TL-FC32
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Uwaga:
Umieścić podkładkę
blokującą w prawidłowym
ułożeniu, tak jak
pokazano na ilustracji.
Korpus osi suportu
Tuleja
Montaż mechanizmu korbowego i osłony
przeciwuderzeniowej
Zamocować jak pokazano na ilustracji.
Zamocować tarczę tak, aby strona z oznaczeniami znajdowała
się na zewnątrz oraz tak, aby oznaczenie Δ wskazywało na
ramię korby.
Moment dokręcania: 15 Nm
Osłona przeciwuderzeniowa
Tuleja
Śruba
Nakrętka
Tarcze mechanizmu korbowego
(2,5 mm) (2,5 mm)
83 mm
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
<Regulacja wysokości i równoległości przerzutki
przedniej>
Używając płaskiej części wózka zewnętrznego przerzutki wewnątrz
osłony przeciwuderzeniowej jak pokazano na ilustracji,
wyregulować wysokość przerzutki przedniej tak, aby zewnętrzna
krawędź osłony przeciwuderzeniowej mieściła się w zalecanym
zakresie na mierniku Pro-Set. Wyregulować również tak, aby płaska
część wózka zewnętrznego była równoległa do wewnętrznej
powierzchni osłony przeciwuderzeniowej. Do dokręcania używać
klucza imbusowego 5 mm.
Montaż przerzutki przedniej
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Zewnętrzna krawędź osłony
przeciwuderzeniowej
powinna zawierać się w tym
przedziale
Miernik Pro-Set
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Prowadnica zewnętrzna
Osłona przeciwuderzeniowa
Blokada regulująca Pro-Set
n Sposób montażu podkładki dystansowej
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm, 73 mm czy 83 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie z ilustracją
poniżej.
(2,5 mm) (2,5 mm)
68 mm
68 mm
73 mm
83 mm
(2,5 mm)
73 mm
FC-M810
FC-M815
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
SI-1KJ0A-003-03
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu
użytkowania i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić
regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów
lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu
rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne
obrażenia ciała".
• Zjazdowa i swobodna jazda na rowerze są czynnościami nieodłącznie
związanymi z ryzykiem. Występuje ryzyko związane z wypadkiem, który może
spowodować poważną kontuzję, a nawet śmierć. Bardzo zalecane jest
używanie ochronnych kasków i ekwipunku oraz uważne sprawdzenie roweru
przed jazdą, pod kątem bezpieczeństwa. Prosimy pamiętać, że jeździ się na
własne ryzyko i należy się dokładnie upewnić, czy posiadane doświadczenie i
umiejętności są wystarczające.
• Korba FC-M815/FC-M810 jest przeznaczona do jazdy zjazdowej i swobodnej.
Jednakże, w zależności od warunków, na korbie lub osi suportu może wystąpić
pęknięcie, co może spowodować awarię korby. Może to prowadzić do wypadku,
którego wynikiem mogą być poważne obrażenia lub śmierć.
• Jeżeli trudno jest zamontować koło, należy zamontować dźwignię zacisku piasty po
tej samej stronie co tarcza. Należy przy tym upewnić się, że dźwignia zacisku piasty
nie będzie przeszkadzać w pracy tarczy i powodować przypaleń.
• Wzmacniane sworznie należy stosować tylko do łączenia wąskich łańcuchów.
Dostępne są dwa rodzaje wzmacnianych sworzni. Przed wybraniem sworznia
zapoznać się z poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może
spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
6,5 mm
7,1 mm