Techniczna instrukcja serwisowa SI-6NVRA-004
Napęd tylny
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych •
środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.•
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się z poniższą •
tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować
rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany liczby zębów •
zębatek skrócić łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch został połączony za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu,
jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. •
Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób •
poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując w konsekwencji poważne zranienie.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. • Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. • Jeżeli regulacja nie zostanie
przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do
poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.•
Uwaga
Wzmocnione sworznie nie mogą zostać użyte z łańcuchem UG, ponieważ nie będą odpowiednio się poruszać •
i powodować hałas.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.•
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.•
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).•
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić •
również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.•
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.•
Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ środek smarny może się wydostać na •
zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo •
czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia
trwałości zębatek i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.•
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. •
Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.•
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do •
pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.•
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha. Nie można stosować •
łańcucha szerokiego typu.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia parametrów roboczych wynikających z normalnego •
użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego •
sprzedawcy rowerów.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń
końcowy
Sworzeń ogniwa
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Dane techniczne Zabezpieczanie linki i regulacja przełożenia
Regulacja SIS
EZ FIRE Plus (dźwignia zmiany biegów)
Przerzutka tylna
Kombinacje zębów zestawu koronek
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po
zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Dźwigni (A) i (B) nie wolno używać jednocześnie.
Jeśli nie można zmienić dużej koronki na mniejszą, należy użyć dźwigni (A).
Aby zmienić z małej koronki na większą
(Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do
położenia (1). Aby przerzucić o dwa biegi za jednym
razem, nacisnąć dźwignię do położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą
(Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden
bieg z większej na mniejszą koronkę.
Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Montaż tylnej przerzutki
Montaż wolnobiegu Montaż dźwigni zmiany biegów
Mocowanie na śrubę
< GS, Smartcage >
Klucz imbusowy 5 mm
Początkowe położenie dźwigni (A)
Hak
Wepchnąć i dokręcić
Klucz do demontażu wolnobiegu
TL-FW30
Moment dokręcania:
3 - 4 Nm
Mocowanie na hak
Nakrętka haka
Dźwignia (B)
Śruba haka
Moment dokręcania:
30 Nm
Do montażu
Do demontażu
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z
łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej
średnicy zewnętrznej 32 mm.
Największa zębatka Największa tarcza
Łańcuch
Lánc
< SS >
Najmniejsza
zębatka
Największa tarcza
Krążek prowadzący
Krążek napinający 90°
Prawidłowy kąt z podłożem
< RD-TX71 / RD-TX51 >
Umieścić pancerz tak, aby nie dotykał kosza i błotnika,
w przeciwnym wypadku może wystąpić problem z działaniem
przerzutki.
Długość pancerza (RD-TX71/RD-TX51) ustawić następująco.
Górne prowadzenie pancerza:•
(Łańcuch powinien być na największej tarczy
i największej koronce.)
Dodać 10 mm do długości pancerza od końca,
który jest włożony do uchwytu pancerza, do końca,
który włożony jest do ogniwa.
Dolne prowadzenie pancerza:•
(Łańcuch powinien być na największej tarczy i największej
koronce.)
Ustawić długość pancerza tak, aby tworzył łagodny łuk oraz tak,
żeby ogniwo zatrzymywało się w miejscu, gdzie istnieje mała
szpara pomiędzy ogniwem a jego blokadą.
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Największa
tarcza
Oparcie pancerza
Człon łączący
maks.
kąt
maks.
kąt
Człon łączący
Blokada
ogniwa
Linka wewnętrzna
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się pod krawędzią zewnętrzną najmniejszej koronki, patrząc
od tyłu. Następnie założyć łańcuch.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Należy użyć dźwigni (B) przynajmniej sześć razy, a następnie
sprawdzić na wskaźniku, czy dźwignia znajduje się w najwyższym
położeniu. Następnie usunąć kapę otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu luzu początkowego
linki, ponownie przymocować tylną przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Zabezpieczyć linkę ciągnąc ją obcęgami z siłą 5 - 10 kg.
3. Regulacja dolna
Obracając mechanizmem korbowym, zmienić bieg na najniższy.
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio pod największą koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
< RD-TX71 / RD-TX51 / RD-TX31 / RD-TZ50 >
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą koronkę
tylną i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale tak,
aby jej nie dotykało. Następnie
ustawić łańcuch na najmniejszej
koronce i powtórzyć powyższe
czynności, aby sprawdzić, czy
napięcie łańcucha jest
prawidłowe.
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą
koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby skasować luz
w dźwigni, obrócić korbą.
Śruba regulacji
górnej
RD-TX71 / TX51 / TX31
RD-TZ50
RD-TY18
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Rowek
Pociągnąć
Uwaga:
Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Śruba regulacji
dolnej
RD-TX71 / TX51 / TX31
RD-TZ50
RD-TY18
Największa
zębatka
Kółko
prowadzące
Największa zębatka Najmniejsza zębatka
Śruba regulacyjna
napięcia B
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Kiedy nie słychać
dźwięku
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Dokręcać pokrętło regulacyjne
linki dopóki łańcuch nie wróci na
drugą koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki i nie
zacznie hałasować. (w lewo)
pokrętło
regula-
cyjne
RD-TX71/51
RD-TX31/TZ50
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki
i hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na
drugą koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić korbę w prawo.
Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerzem dokręcając go dopóki hałas nie
ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
pokrętło
regula-
cyjne
RD-TX71/51
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Wkładanie linki wewnętrznej
Włożyć linkę wewnętrzną w pancerz od końca z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca
z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Oznaczenie
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna Dźwignia (B)
Moment dokręcania:
2,5 - 3,5 Nm
Przyłączyć linkę do przerzutki jak
pokazano na rysunku.
RD-TX31/TZ50
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o bardzo
wąskich ogniwach, np.
CN-7701/CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach, np.
CN-HG50/CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Grupa Tourney (MEGARANGE) Tourney (SIS)
Biegi 7 biegów 6 biegów 7 biegów 6 biegów
EZ FIRE Plus (dźwignia
zmiany biegów)
Prawa ST-EF40-7R ST-EF40-6R ST-EF40-7R ST-EF40-6R
Pancerz SIS SIS
Przerzutka tylna
RD-TX71/
RD-TX51/
RD-TX31
RD-TX71/
RD-TX51/
RD-TX31
RD-TX71/
RD-TX51/
RD-TX31
RD-TX71/RD-TX51/
RD-TX31/RD-TZ50/
RD-TY18
Wolnobieg
MF-TZ31/
MF-TZ31-CP
MF-TZ30/
MF-TZ30-CP
MF-HG37/MF-TZ07/
MF-TZ21/MF-TZ21-CP
MF-TZ06/MF-TZ20/
MF-TZ20-CP
Łańcuch CN-UG51 CN-UG51
Ślizg SM-SP18/SM-BT18 SM-SP18/SM-BT18
Symbol modelu ST-EF40-7 ST-EF40-6
Biegi 7-biegowa przerzutka SIS 6-biegowa przerzutka SIS
Symbol modelu RD-TX71 RD-TX51 RD-TX31 RD-TZ50 RD-TY18
Typ Smartcage Smartcage Smartcage GS GS SS
Biegi 7 / 6 7 / 6 7 / 6 6 6 6
Całkowita pojemność 43T 43T 43T 34T 34T 28T
Największa koronka 28-34T 28-34T 28-34T 28T 28T 28T
Najmniejsza koronka 11T 11T 11T 14T 14T 14T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T 20T 20T 20T 20T 13T
Biegi 7 6
Kombinacja ilości zębów
14, 16, 18, 20, 22, 24, 34T
14, 16, 18, 20, 22, 24, 28T
14, 16, 18, 21, 24, 34T
14, 16, 18, 21, 24, 28T
Rama
SI-6NVRA-004-03