PL
BARDZO WAŻNE: Uważnie przeczytać niniejsze instrukcje dotyczące bezpieczeństwa jako dodatek do instrukcji użytkowania, obsługi i
konserwacji.
Podnośnik ten został zaprojektowany do podnoszenia samochodów i przyczep, ale może być również używany do innych zastosowań pod warunkiem
przestrzegania zaleceń producenta podanych w niniejszej instrukcji.
Wszelkie inne zastosowania poza warunkami ustalonymi dla tego podnośnika zostaną uznane za nieprawidłowe.
Prawidłowo postępować z podnośnikiem i przed jego użyciem sprawdzać, czy wszystkie części są w dobrym stanie.
Podnośnik mogą obsługiwać wyłącznie osoby upoważnione, po uprzednim uważnym przeczytaniu i zrozumieniu niniejszej instrukcji.
Nie wprowadzać żadnych zmian w podnośniku.
Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do obrażeń użytkownika, uszkodzeń podnośnika lub podnoszonego obciążenia.
Producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności za nieprawidłowe użytkowanie podnośnika.
1. INSTRUKCJE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
1.1. Podnoszony ciężar nigdy nie może przekraczać nośności podnośnika.
1.2. Nigdy nie wolno przekraczać maksymalnego skoku podnośnika podanego na tabliczce znamionowej.
1.3. Podnośnik należy ustawiać na mocnej, równej i poziomej powierzchni, dobrze oświetlonej i wolnej od przeszkód. Nigdy nie ustawiać podnośnika na
powierzchni, która może się zapaść.
1.4. Sprawdzić, czy nikt nie przebywa w pojeździe, który ma zostać podniesiony. Wyłączyć silnik i włączyć hamulce. Zabezpieczyć pojazd lub element, który
ma zostać podniesiony przed jakimkolwiek poślizgiem. W razie potrzeby użyć klinów pod koła (1). Nie wchodzić do pojazdu ani nie uruchamiać jego
silnika, kiedy jest on podparty przez podnośnik lub inne odpowiednie podpory.
1.5. Ustawić podnośnik pod punktem podparcia pojazdu wskazanym przez producenta i sprawdzić, czy miejsce to nie jest skorodowane, zanieczyszczone ani
zatłuszczone. Punkt ten musi być wyśrodkowany na podporze podnośnika. Wszelkie obciążenia niewyśrodkowane mogą ześlizgnąć się i spowodować
wypadki.
1.6. Podczas podnoszenia lub opuszczania obciążenia, należy podjąć wszelkie środki ostrożności, aby uniknąć przemieszczenia ładunku pojazdu. W
przypadku używania podnośnika na poboczu drogi, ruch na drodze może powodować kołysanie podniesionego pojazdu.
1.7. Podnośnik należy ustawić w taki sposób, aby uniknąć konieczności wchodzenia użytkownika lub wkładania jakiejkolwiek części ciała pod pojazd. Nigdy
nie pracować pod podniesionym pojazdem przed uprzednim podparciem go za pomocą mechanicznych podpór (2) lub w inny odpowiedni sposób.
1.8 Operator musi mieć możliwość obserwowania podnośnika i podnoszonego ciężaru podczas wszystkich przemieszczeń. W razie zaistnienia warunków
niebezpiecznych, takich jak poruszenie się pojazdu itp., podnoszenie należy przerwać.
1.9. Przed opuszczeniem pojazdu sprawdzić, czy nie znajdują się pod nim żadne osoby ani przeszkody.
1.10 Jako dodatkowe zabezpieczenie przed przeciążeniem, podnośnik jest wyposażony w zawór przeciążeniowy (opcjonalny dla model 2 t do 5 t), ustawiony
fabrycznie, którego nie wolno regulować pod żadnym pozorem.
2. UŻYTKOWANIE I OBSŁUGA
2.1. Przed użyciem podnośnika należy odpowietrzyć cały układ w następujący sposób:
- Umieścić dźwignię na zaworze upustowym i wykonać pełny obrót w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
- Włożyć dźwignię do gniazda dźwigni i wykonać kilka ruchów pompowania w celu zapewnienia wewnętrznego smarowania podnośnika i
usunięcia powietrza z układu.
- Umieścić dźwignię na zaworze upustowym i wykonać pełny obrót w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
Ważne: Przed podniesieniem ciężaru sprawdzić, czy wszystkie w/w instrukcje dotyczące bezpieczeństwa są przestrzegane.
2.2. Śruba wydłużająca podnośnika, jeżeli jest zamontowana, przedłuża jego skok. Zaleca się, by nie wysuwać jej na pełną długość.
2.3. Do podnoszenia całkowicie zamknąć zawór upustowy i poruszać dźwignią w górę i w dół w pełnym zakresie przemieszczenia tłoka w celu zwiększenia
prędkości.
2.4 Do opuszczania, za pomocą dźwigni powoli obrócić zawór upustowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, sprawdziwszy uprzednio,
czy pod opuszczanym pojazdem nie znajdują się żadne osoby ani przeszkody. Prędkość opuszczania jest regulowana otwarciem zaworu upustowego.
2.5 Jeżeli podnośnik zostanie poddany obciążeniu przekraczającemu jego nośność nominalną, jest on wyposażony w zawór przeciążeniowy (opcjonalny w
modelach 2 t do 5 t), ustawiony w zakresie 0 + 15% wartości nominalnej, zapobiegający kontynuacji podnoszenia pojazdu.
2.6 Podnośnika można używać w położeniu poziomym pod warunkiem, że pompa znajduje się od strony dolnej.
2.7 Ważne. Ze względu na charakterystyki podnośników teleskopowych, w niektórych tłokach można zauważać resztki oleju. Jest to zupełnie normalne i
stanowi część prawidłowego działania podnośnika.
3. KONSERWACJA
Ważne: Konserwacja i naprawy podnośnika mogą być wykonywane wyłącznie przez osoby wykwali kowane, posiadające odpowiednią wiedzę na temat
układów hydraulicznych stosowanych w takich urządzeniach, nabytą podczas szkoleń i z doświadczenia.
3.1. Utrzymywać podnośnik w czystości i regularnie smarować wszystkie ruchome części (3), które muszą przez cały czas być czyste i zabezpieczone przed
warunkami agresywnymi.
3.2. Należy stosować wyłącznie oryginalne części zamienne.
3.3. Przed każdym użyciem sprawdzić, czy nie występują elementy wygięte, zerwane, pęknięte lub poluzowane i w razie potrzeby wykonać odpowiednie
naprawy. W przypadku podejrzeń, że podnośnik został poddany nadmiernym obciążeniom lub uległ uderzeniu, wycofać go z użytkowania do momentu
usunięcia problemu.
3.4. Jeżeli zachodzi potrzeba sprawdzenia poziomu lub uzupełnienia oleju, przy całkowicie cofniętym tłoku odkręcić korek wlewu i wlać całą zawartość do
pojemnika. Przy podnośniku ustawionym w poziomie, wlać odpowiednią ilość oleju podaną dla poszczególnych modeli w niniejszej instrukcji.
W tabeli podano wymagane ilości oleju dla poszczególnych modeli oraz poziomy w odniesieniu do otworu wlewowego.
Uważać, aby z nowym olejem do układu nie dostały się zanieczyszczenia.
Po okresie przedłużonego intensywnego użytkowania, aby przedłużyć trwałość podnośnika, zaleca się wymienić olej.
Ważne: Zbyt duża ilość oleju w stosunku do ilości wymaganej może spowodować usterkę podnośnika.
3.5. Stosować wyłącznie olej hydrauliczny typu HL lub HM o maksymalnej lepkości kinematycznej wg ISO wynoszącej 30 cST przy 40° lub lepkości Englera
wynoszącej 3 przy 50°C.
Bardzo ważne: Nigdy nie używać płynu hamulcowego.
3.6 Kiedy podnośnik nie jest używany, śruba, główny tłok i tłok pompy muszą być cofnięte w celu zapobiegania korozji.
W razie potrzeby pokryć tłoki środkiem zabezpieczającym przed korozją.
Wyjąć dźwignię z gniazda.
3.7 Po zakończeniu eksploatacji podnośnika, spuścić olej i przekazać go upoważnionemu podmiotowi, a podnośnik poddać utylizacji zgodnie z
obowiązującymi przepisami lokalnymi.
3.8 Zarówno zestaw naprawczy, zawierający wyłącznie pierścienie O-ring i uszczelki podnośnika, jak i części zamienne należy zamawiać korzystając z
numerów katalogowych podanych w tabeli.
NU-DL.10BT-20BT-30BT_0615.indd 17 6/19/2015 1:30:29 PM