Marantec Dynamic vario DC Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Dynamic vario DC
U
kład napędowy do bram przemysłowych
Podręcznik montażu i obsługi
PL
1. Użyte symbole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
2
. Spis treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
3. Ogólne uwagi dotyczące bezpieczeństwa . . . . . . . .3
4
. Opis produktu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
4.1 Zakres dostawy systemu napędu
Dynamic vario DC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
4.2 Warianty montażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
4.3 Wymiary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
5. Przygotowanie do montażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
5.1 Informacje ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
5.2 Kontrole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
5.3 Schemat okablowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
6. Montaż . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
6.1 Przygotowanie bramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
6.2 Montaż adapteru wału . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
6.3 Montaż agregatu silnikowego na bramie . . . . . .8
6.4 Montaż króćca do przenoszenia
momentu obrotowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
6.5 Przyłącza sterowania Control x.22 . . . . . . . . . .10
7. Uruchomienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
7.1 Widok sterownika obsługowego . . . . . . . . . . .13
7.2 Szybkie programowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
7.3 Zmiana kierunku obrotów . . . . . . . . . . . . . . . .15
7.4 Sprawdzenie działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
8. Rozszerzone funkcje napędu . . . . . . . . . . . . . . . . .17
8.1 Schemat przebiegu rozszerzonego
programowania (przykład poziomu 2, menu 2) 17
8.2 Ogólne informacje dotyczące funkcji
programowalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
8.3 Przegląd funkcji poziomów . . . . . . . . . . . . . . .19
9. Obsługa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
9.1 Tryb standardowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
9.2 Obsługa awaryjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
10. Meldunki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
10.1 Opis wskazań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
10.2 Komunikaty o stanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
10.3 Komunikaty o zakłóceniach . . . . . . . . . . . . . .31
10.4 Zakłócenia bez wskazań zakłóceń . . . . . . . . . .32
11. Dodatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
11.1 Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
11.2 Instrukcja montażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
11.3 Oświadczenie o zgodności
w standardzie WE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Uwaga!
Niebezpieczstwo wystąpienia
szkody na zdrowiu lub życiu!
Konieczne jest stosowanie się do ponszych
wskazówek dotyczących bezpieczeństwa celem
uniknięcia szkód na zdrowiu lub życiu!
Uwaga!
Niebezpieczeństwo powstania
szkód materialnych!
Konieczne jest stosowanie się do ponszych
wskazówek dotyczących bezpieczeństwa celem
uniknięcia powstania szkód rzeczowych!
Wskazówka / Porada
Kontrola
Odniesienie
i
Wskazówki
Tabliczka znamionowa agregatu silnikowego
Rodzaj: __________________________________________________
Nr artykułu:_______________________________________________
Nr produktu:______________________________________________
2. Spis treści1. Użyte symbole
Tabliczka znamionowa sterownika obugowego (opcjonalnie)
Rodzaj: __________________________________________________
Nr artykułu: ______________________________________________
Nr produktu:
2 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
3. Ogólne uwagi dotyczące bezpieczeństwa
Należy je koniecznie przeczytać!
Grupa docelowa
System napędowy może być podłączany i uruchamiany wyłącznie przez
wykwalifikowany i przeszkolony personel specjalistyczny!
W rozumieniu niniejszej instrukcji obsługi, osoby posiadające odpowiednie
kwalifikacje i przeszkolone to osoby:
- znające ogólne i specjalistyczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa
pracy i zapobiegania wypadkom,
- posiadające wiedzę w zakresie odnośnych przepisów
elektrotechnicznych,
- posiadające wykształcenie w zakresie używania i konserwacji
odpowiedniego wyposażenia zabezpieczającego,
- które otrzymały odpowiednie przeszkolenie ze strony elektryków i
nadzorowane przez nich,
- posiadające umiejętność rozpoznawania potencjalnych
niebezpieczeństw mogących być spowodowanych przez prąd elektryczny,
- posiadających wiedzę w zakresie zastosowania dokumentu
EN 12635 (Wymogi dotyczące instalacji oraz użytkowania).
Gwarancja
Gwarancją funkcjonowania i bezpieczeństwa urządzenia jest
zastosowanie się do wskazówek zawartych w niniejszej instrukcji.
Niestosowanie się do ostrzeżeń może doprowadzić do
uszkodzenia ciała lub powstania szkód rzeczowych.
Producent nie odpowiada za szkody powstałe wskutek
niestosowania się do wskazówek.
Gwarancja nie dotyczy baterii, akumulatorów, bezpieczników i żarówek.
Aby uniknąć błędów montażowych i uszkodzenia bramy i napędu bramy,
należy koniecznie postępować zgodnie ze wskazówkami montażowymi
instrukcji zabudowy! Produkt może być używany dopiero po zapoznaniu
się z odnośną instrukcją montażu i obsługi.
Instrukcję montażu i obsługi należy przekazać na przechowanie osobie
obsługującej bramę.
Zawiera ona istotne wskazówki dotyczące obsługi, kontroli oraz
konserwacji bramy.
Produkt został wyprodukowany zgodnie z wymogami norm oraz
wytycznych wymienionych w oświadczeniu producenta oraz oświadczeniu
o zgodności. Produkt przy opuszczaniu zakładu produkcyjnego był z
punktu widzenia techniki bezpieczeństwa w stanie bez zastrzeżeń.
Uruchamiane mechanicznie okna, drzwi i bramy muszą być
kontrolowane przez rzeczoznawcę przed pierwszym użyciem i następnie
w razie potrzeby, przynajmniej raz w roku
(z sporządzeniem pisemnej dokumentacji).
Używanie zgodnie z przeznaczeniem
Układ napędowy jest przeznaczony wyłącznie do otwierania i zamykania
bram przemysłowych.
Należy zwrócić uwagę na maksymalny moment obrotowy.
Wymagania dla bram
Układ napędowy nadaje się do zastosowania w bramach segmentowych
z regulacją sprężynową.
Wymagane okucia i osprzęt:
Osiowe zabezpieczenie rolek jezdnych oraz ogranicznik zderzakowy
(np. odbojnik sprężynowy).
Oprócz wskazówek zawartych w niniejszej instrukcji należy
stosować się do ogólnie obowiązujących przepisów dotyczących
bezpieczeństwa pracy i zapobiegania wypadkom!
Obowiązują nasze warunki sprzedaży i dostawy.
Wskazówki do montażu układu napędowego
Sprawdzić, czy brama znajduje się w nienagannym stanie mechanicznym.
Sprawdzić, czy brama znajduje się w położenie zrównoważonym.
Sprawdzić, czy brama poprawnie otwiera i zamyka się.
Upewnić się, że na urządzeniu znajduje się odpowiednie przyłącze
elektryczne.
Usunąć wszystkie niepotrzebne elementy konstrukcyjne
(np. liny, łańcuchy, kątowniki itd.).
Wyłączyć wszystkie urządzenia, które nie wymagane po montażu
układu napędowego.
Przed podłączeniem okablowania koniecznie odłączyć napęd od
zasilania elektrycznego. Zachować czas bezpieczeństwa 10 sekund,
aby zagwarantować beznapięciowy stan napędu.
Przestrzegać miejscowych przepisów bezpieczeństwa.
Do mocowania systemu do podłoża prosimy stosować wyłącznie
certyfikowane kotwy i dyble.
Układać przewody sieciowe i sterowania koniecznie oddzielnie.
Montować układ napędowy wyłącznie przy zamkniętej bramie.
Montować wszystkie czujniki impulsowania i urządzenia sterowania
(np. przycisk kodowania radiowego) w zasięgu widzenia bramy, ale w
bezpiecznej odległości do ruchomych elementów bramy. Zachowana
musi być minimalna wysokość montażowa 1,5 metra.
Tabliczki ostrzegawcze przed zakleszczeniem muszą być umieszczone w
sposób stały w dobrze widocznym miejscu (o ile występuje).
Upewnić się, czy elementy bramy nie wystają po montażu na chodniki
publiczne lub ulice.
Wskazówki do uruchomienia układu napędowego
Po uruchomieniu bramy osoba obsługująca bramę lub jej zastępca muszą
odbyć szkolenie w zakresie jej obsługi.
Proszę dopilnować, aby dzieci nie miały możliwości zabawy
sterowaniem bramy.
Przed uruchomieniem bramy należy się upewnić, żadne osoby ani
żadne przedmioty nie znajdują się w obszarze jej działania.
Proszę sprawdzić wszystkie wyłączniki awaryjne.
Nigdy nie należy chwytać za bramę będącą w ruchu ani za jej ruchome
elementy.
Zwrócić uwagę na ewentualne miejsca zgniotu i ścinania na bramie.
Przestrzegać przepisów EN 13241-1.
Wskazówki do konserwacji układu napędowego
Aby zapewnić nienaganne działanie, należy regularnie kontrolować
następujące punkty i w razie potrzeby dokonywać ich naprawy. Przed
pracami przy bramie należy wyłączyć napięcie z układu napędowego.
Sprawdzać każdego miesiąca, czy napęd zmienia kierunek pracy,
gdy brama natrafia na przeszkodę.
W tym celu na torze ruchu bramy, zgodnie z kierunkiem jej ruchu,
przeszkodę o szerokości/wysokości 50 mm.
Należy sprawdzić ustawienia automatycznego wyłączania OTWÓRZ i
ZAMKNIJ.
Należy sprawdzić wszystkie ruchome części bramy i systemu
napędowego.
Należy dokonać kontroli zużycia elementów bramy oraz sprawdzić,
czy nie one uszkodzone.
Należy sprawdzić ręcznie, czy brama daje się łatwo poruszać.
Prosimy co 6 miesięcy sprawdzać podłączone urządzenia
bezpieczeństwa.
Wskazówki do czyszczenia układu napędowego
Do czyszczenia nie wolno nigdy używać: bezpośredniego strumienia wody,
wysokociśnieniowego urządzenia czyszczącego, kwasów i roztworów
zasadowych.
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 3
4.1 Zakres dostawy systemu napędu
Dynamic vario DC
1 Agregat silnikowy Dynamic vario DC
(linka odblokowująca 3.000 mm)
Zawartość kompletu
4.1 / 1
1
3
4 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
4. Opis produktu
4.1 / 2
8
9
Wspornik dynamometryczny z blachy stalowej
Zestaw adapterów wału
2 Śruba B4,8 x 13 (4x)
3 Wkręt do drewna 4 x 35 (4x)
4 Kołek plastikowy S-10 (2x)
5 Podkładka 8,4 (2x)
6 Podkładka 5,3 (2x)
7 Kątownik mocujący (2x)
8 Nakrętka z nasadką SW13 (4x)
9 Nakrętka samozabezpieczająca się SW13 (2x)
10 Śruba M8 x 16 (6x)
11 Wspornik dynamometryczny
4.1 / 3
12 Wpust 1 (1x) (tylko z adapterem bez
wbudowanego wpustu)
13 Wpust 2 (3x) (tylko z adapterem bez
wbudowanego wpustu)
14 Wpust 3 (3x) (tylko z adapterem bez
wbudowanego wpustu)
15 Adapter wału (1x)
(wymiary zależnie od wymogów)
16 Pierścień nastawczy (2x)
25,4
6,35
27,55
25,4
6,4
17,8
31,75
SW 32,1
6,35
29,4
12
15
16
25,4
6,4
19,0
13
14
Urządzenia bezpieczeństwa (opcjonalnie)
Sterowanie zdalne (opcjonalnie)
Odniesienie:
Dla osprzętu w opcji będącej przedmiotem
dostawy należy przestrzegać dołączonej do
niego instrukcji obsługi.
i
4
5
7
6
2
10
11
4.1 / 4
Elementy sterowania i obsługi
Celem eksploatowania agregatu silnikowego niezbędny jest
element sterowania i obsługi.
17
17 Element sterowania i obsługi Command 613
4. Opis produktu
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 5
Odniesienie:
Do montażu agregatu silnikowego z innymi
wariantami montażowymi należy przestrzegać
odpowiednich instrukcji.
i
-
y
Montaż nasadzany
4.2 / 1
Montaż z osiowym mechanizmem
łańcuchowym (opcjonalnie)
4.2 / 2
4.3 Wymiary
4.3 / 1
4.3 / 2
Dynamic vario DC
Zapotrzebowanie na miejsce do nasadzania
72,5
73
348
2
6
1
420
298,5
7
7
1
2
9
1
1
9
1
1
9
4.2 Warianty montażu
6 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
5
.1 Informacje ogólne
Instrukcja opisuje montaż wtykowy dla agregatu silnikowego w
wersji zawierającej system szybkiego odblokowania (SE).
R
ysunki zawarte w niniejszej instrukcji nie sporządzone w skali.
Wymiarowanie jest zawsze podane w milimetrach (mm).
W niniejszej instrukcji przedstawiony jest montaż wariantu bramy
z okuciami normalnymi po prawej wewnętrznej stronie.
Do prawidłowego montażu konieczne następujące narzędzia:
5.1 / 1
8 / 10 / 13 2 / 2,5 20
2,5 4 ø 9
ø 10
*
* Smar
Uwaga!
System napędowy nie może być
odblokowany od zewnątrz.
Aby w przypadku zakłócenia móc wejść do
garażu, należy wyposażyć bramę garażową w
odrębne wejście.
Brama musi być całkowicie zamontowana i sprawdzona pod
kątem działania.
Upewnić się, że brama ma odpowiednie przyłącze elektryczne
oraz wyłącznik sieciowy.
Sprawdzić, czy napędzana brama spełnia następujące warunki:
- Brama musi pozwolić poruszać się swobodnie ręcznie.
- Brama powinna zatrzymywać się samoczynnie w każdym
położeniu.
Ustalić stronę urządzenia bramowego, na której ma być
zamontowany system napędowy.
Sprawdzić, czy do montażu systemu napędowego jest
wystarczająco dużo miejsca.
Odniesienie:
Przy montowaniu napędu do bramy należy
przestrzegać instrukcji eksploatacji dla
odpowiedniej bramy.
i
Odniesienie:
Przy użyciu i podczas montażu akcesoriów
należy przestrzegać odpowiedniej dołączonej
instrukcji.
i
5.2 Kontrole
Uwaga!
W celu wykonania prawidłowego montażu,
przed rozpoczęciem prac należy koniecznie
przeprowadzić następujące kontrole.
Zawartość dostawy
Sprawdzić, czy komplet układu jest kompletny.
Sprawdzić, czy dostępne wszystkie wymagane akcesoria dla
danych warunków zabudowy.
Instalacja bramowa
5. Przygotowanie do montażu
J
K
J
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 7
5. Przygotowanie do montażu
Wskazówka:
Okablowanie jest przedstawione jako przykład i
może różnić się zależnie od typu bramy i
wyposażenia.
Odniesienie:
Przy montażu i okablowywaniu czujników
bramowych, elementów sterowania i obsługi
oraz urządzeń sygnalizacyjnych należy
przestrzegać odpowiednich instrukcji.
i
A Agregat silnikowy Dynamic vario DC
B Element sterowania i obsługi
C Zespół sygnalizacyjny (np. lampy sygnalizacyjne)
D Przyłącze sieciowe
Długość użyteczna: 1,1 m (230 V)
E Włącznik główny
F Uprzednio przygotowane zabezpieczenie przed
pęknięciem sprężyny
G Czujniki bramowe zabezpieczenia zwisającej liny
H Czujniki optyczne
I Zapory świetlne
J Obudowa zespołu przyłączeniowego
K Czujnik bramowy drzwi przesuwnych
L Płaskoprzewodowy element sterowania i obsługi agregatu
silnikowego
M Układ sterowania
Zabezpieczyć bramę.
6.1 / 1
Uwaga!
- Aby uniknąć upadku, należy przeprowadzać
montaż w bezpiecznej pozycji. Mogą być
używane podesty lub rusztowania.
- Aby nie doznać uszczerbku na zdrowiu, na
okres montażu należy zabezpieczyć bramę
przed otwarciem i zamknięciem.
6.1 Przygotowanie bramy
6. Montaż
5.3 Schemat okablowania
5.3 / 1
F
A
C
D
L
B
E
M
G
I
H
G
I
H
8 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
Uwaga!
Aby zapewnić nienaganne działanie, należy:
- zachować odstęp ok. 3 mm między ościeżnicą
i pierścieniem nastawczym,
- osadzić adapter wału w kierunku obrotu
możliwie bez luzu na wale wpustowym.
6. Montaż
A
B
D
~ 3
6.2 / 1
C
Oczyścić wał wpustowy (B) pilnikiem z zadziorów.
Wetknąć pierścień nastawczy (A) na wał wpustowy (B).
Dociągnąć śrubę pierścienia nastawczego (A).
Nasmarować wał wpustowy.
Wetknąć adapter wału (C) na wał wpustowy (B).
Tylko przy adapterach wału bez wbudowanego wpustu:
Wetknąć wpust w adapter wału.
6.3 Montaż agregatu silnikowego na bramie
6.3 / 1
Prosimy wetknąć agregat silnikowy na adaptor wałka.
6.3 / 2
Prosimy zabezpieczyć agregat silnikowy pierścieniem
ustawczym.
6.2 Montaż adapteru wału
6. Montaż
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 9
6.4 / 1
Prosimy przymocować podporę momentu obrotowego (A) do
napędu.
Prosimy przymocować kątownik mocujący (B) do podpory
momentu obrotowego (A).
Prosimy przymocować kątownik mocujący (B) do ściany.
Wskazówka:
Podporę momentu obrotowego można
przymocować do ściany lub do ościeżnicy.
6.4 Montaż króćca do przenoszenia momentu
obrotowego
Montaż naścienny
6.4 / 2
Prosimy przymocować podporę momentu obrotowego (A) do
napędu.
Prosimy przymocować pierwszy kątownik mocujący (B) do
podpory momentu obrotowego (A).
Prosimy przymocować drugi kątownik mocujący (C) do
pierwszego kątownika mocującego (B).
Prosimy przymocować drugi kątownik mocujący (C) do
ościeżnicy.
Montaż do ościeżnicy
A
A
B
B
C
P
3
4
5
6
7
1
2
L
N
PE
15
16 17
10 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
XW40B
6. Montaż
Uwaga!
Aby uniknąć uszkodzenia sterowania:
- Przestrzegać w każdej chwili miejscowych
przepisów bezpieczeństwa.
- Przewody sieciowe i sterowania należy
układać koniecznie oddzielnie.
- Napięcie sterownicze wynosi 24 V DC.
- Obce napięcie na przyłączach XW40A, XB10
lub XB02 prowadzi do zniszczenia całej
elektroniki.
- Na zaciskach 1 i 2 (XB02) można podłączyć
wyłącznie bezpotencjałowe zestyki zwierne.
- Do zacisków 1 oraz 2 (XB02) wolno podłączać
wyłącznie złącza bezpotencjałowe.
6.5 Przyłącza sterowania Control x.22
Uwaga!
Niebezpieczeństwo porażenia prądem
elektrycznym:
Przed okablowaniem należy upewnić się,
aby przewody były bez napięcia.
Podczas podłączania kabli należy upewnić się,
aby przewody pozostały bez napięcia
(np. zapobiec przypadkowemu włączeniu).
Odniesienie:
Do montażu zewnętrznych elementów obsługi,
urządzenia zabezpieczające i sygnalizacyjne
należy uwzględnić odpowiednie instrukcje.
i
6.5 / 1
Nazwa Rodzaj / Działanie
i
XB70 Przyłącze anteny modułowej
XB02
Podłączenie zewnętrznych
elementów obsługi bez
okablowania systemowego i
dwukablowej bramki świetlnej
6 / 5,
8.3 /
Poziom 5 /
Menu 1
XB10
Podłączenie zewnętrznych
elementów obsługi bez
okablowania systemowego i
dwukablowej bramki świetlnej
XH02
Przyłącze wyjścia programowanego
(np. kontrolki sygnalizacyjne)
6.5 / 4
XM70
Przyłącze do silnika
(Kierunek obrotów)
7.3
XH75 Przyłącze ryglowania bramy 6.5 / 6
XN70 Przyłącze Battery Backup
XN81
Przyłącze przewodu
sieciowego
6.5 / 3
XP15
Przyłącze obwodu sterowania i
bezpieczeństwa
6.5 / 5
XV51 Przyłącze pomiaru obrotów silnika
XW40A
MS BUS,
Np. sterowanie obsługowe, moduły
XW40B Przyłącze kasety referencyjnej
XV51 XP15 XW40A
XB02XB10
XN70
XM70
XB70
XN81
XH02
Wskazówka:
- Przed podłączeniem elementu obsługi do
przyłączy z gniazdami systemowymi należy
usunąć odpowiednią wtyczkę zwarciową.
- Napęd Dynamic vario DC w stanie dostawy
wyposażony jest seryjnie w zintegrowany
sterownik. W przypadku rozszerzenia o
moduły dodatkowe, sterownik Control vario
można dodatkowo połączyć przy pomocy
przyłącza MS-Bus.
XH75
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 11
Wskazówka:
Jeżeli wraz z funkcją standardową lub
z funkcją ościeżnicy stosowania będzie zapora
świetlna, wtedy należy przed uruchomieniem
zainstalować w stanie odłączonym z napięcia.
Po włączeniu zasilania sieciowego nastąpi
automatyczne rozpoznanie zapory świetlnej
przez sterownik, o ile przerwana droga wiązki
świetlnej zapory świetlnej przez co najmniej 5
sekund jest wolna. W przeciwnym razie zaporę
świetlną należy zaprogramować osobno.
Elementy bezpieczeństwa, które zostały do
sterownika zintegrowane do procesu sterowania
w sposób automatyczny można dezaktywować
przez rozłączenie połączenia elektrycznego oraz
następnie przez zresetowanie sterownika
(resetowanie elementów bezpieczeństwa).
Gniazdo XB02
-XB02
71 70
12
-W1
-
W2
2
1 3
-Sb1
2 1 2
T
X
RX
- AP27
-W1
1
2
-W2
1
2
1
6.5 / 2
M10E035
6. Montaż
-
XN81
- X0
L
PE
N
N
L
P
E
-
F0
L
N
P
E
Gniazdo XN81
6.5 / 3
M07E039
Nazwa Rodzaj / Działanie
L Przyłącze fazowe
N Przyłącze przewodu zerowego
PE Przyłącze przewodu ochronnego
Nazwa Rodzaj / Działanie
1 GND (0 V)
2 Impuls
3 24 V DC (max. 50 mA)
70 GND
70 + 71 Dwukablowa bramka świetlna
RX Odbiornik 2-kablowej bramki świetlnej
Sb1
Przycisk zewnętrznego impulsu
(o ile dostępny)
TX Nadajnik 2-kablowej bramki świetlnej
M10E010
Nazwa Rodzaj / Działanie
15 / 16 Przyłącze programowanego wyjścia
bezpotencjałowe NC
16 Przyłącze COM
16 / 17 Przyłącze programowanego wyjścia
bezpotencjałowe NO
HH14 Lampa sygnalizacyjna
Anschluss XH02
6.5 / 4
Uwaga!
Celem uniknięcia uszkodzenia płytki należy
zwracać uwagę na obciążenie stykowe
(maks. 230 V / 2 A).
6. Montaż
Wskazówka:
Przyłącze systemu ochrony krawędzi
zamykającej (SKS) zostało fabrycznie ustawione
na SKS o rezystancji 8,2 kΩ. W przypadku
stosowania SKS OPTO 300 należy po
podłączeniu dokonać zresetowania.
Gniazdo XP15 (opcjonalnie)
Nazwa Rodzaj / Działanie
AP01 Zespół przyłączeniowy jednostronny
R1 Rezystor 8K2
XP01 Łącznik świecznikowy, 6- biegunowy
BP49 Listwa stycznikowa ZAM
S1 Stycznik linkowy
XP15
6-biegunowa listwa sprężynowa
Obwód sterowania i bezpieczeństwa
- XP15
P1 b
c
d e f
- XP01
-W1
W
H
BN GN BK
-AP01
YE
-S1
-
R1
1 2 3 4 5 6
- BP49
6.5 / 5
M09E042
Gniazdo XH75 (opcjonalnie)
6.5 / 6
Prosimy podłączyć zamek elekromagnetyczny (A) do skrzynki
przyłączeniowej (B).
Prosimy podłączyć przyłącze XH75 do skrzynki
przyłączeniowej (B).
XH75
Odniesienie:
Resetowanie sterownika obsługowego opisano
w punkcie 8.3 / poziom 1 / menu 8.
i
Przykład połączenia: Praca z listwą stykową i
stycznikiem linkowym
12 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
B
A
P
1
2
3
4
5
6
7
8
1
2
7.1 / 1
Elementy obsługi
Nazwa Rodzaj / Działanie
i
A Sygnalizacja karuzelowa 10.1
B
Przycisk OTW (+)
(np. dojazd bramą do pozycji OTW
lub zwiększenie parametru w
trybie programowania)
-
C
Przycisk ZAM (-)
(np. dojazd bramą do pozycji ZAM
lub zmniejszenie parametru w
trybie programowania)
-
D
Przycisk STOP (P)
(np. zmiana w trybie
programowania lub zapisanie
parametru)
-
Widok zintegrowanego sterownika Control x.22
BAD
C
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 13
7.2 Szybkie programowanie
7.2.1 Ogólne wskazówki dotyczące szybkiego
programowania
Wskazówka:
W celu przepisowego uruchomienia napędu
należy przeprowadzić szybkie programowanie.
Dotyczy to pierwszego rozruchu i po
zresetowaniu.
W szybkim programowaniu ustawiane podstawowe funkcje
napędu.
- Położenie bramy OTW
- Położenie bramy ZAM
- Zdalne sterowanie (o ile występuje)
Ta procedura programowania jest permanentna i należy
obowiązkowo przeprowadzać.
Wskazówka:
- Podczas programowania pozycji bramy OTW i
ZAM, wałek drążony powinien obrócić się o
co najmniej 360º, co pozwoli na wczytanie do
sterownika punktu referencyjnego.
- Jeśli po naciśnięciu przycisku (+) do pozycji
ZAM, wtedy należy przerwać szybkie
programowanie i w pierwszej kolejności
zmienić kierunek obrotów.
Programowanie odbywa się za pomocą przycisków
Plus (+), Minus (-) i (P).
Jeśli w trybie programowania w ciągu 120 sekund nie zostanie
wciśnięty żaden przycisk, sterowanie przeskakuje z powrotem do
stanu roboczego.
Wskazywany jest odpowiedni komunikat.
Odniesienie:
Objaśnienie komunikatów jest opisane w
punkcie 10.
i
Odniesienie:
Zmiana kierunku obrotów opisana została w
rozdziale 7.3.
i
Uruchomienie szybkiego programowania
(Sterownik zintegrowany)
Przeprowadzić szybkie programowanie według poniższej
procedury.
Wskazówka:
Przy pierwszym rozruchu układ napędowy
znajduje się właśnie w trybie szybkiego
programowania.
7.2.2 Przyciski do programowania
7.1 Widok sterownika obsługowego
7. Uruchomienie
14 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
7. Uruchomienie
Tryb pracy
1.
P
1
x >2s <10s
Start szybkiego
programowania /
Programowanie
położenia bramy OTW
2
.
Przesuw bramy do położenia
OTW
3.
Korekta położenia bramy OTW
za pomocą (+) i (-)
4.
P
1x <1s
Zapisywanie położenia bramy
OTW /
Programowanie
położenia bramy ZAM
5.
Przesuw bramy do
położenia ZAM
6.
Korekta położenia bramy ZAM
za pomocą (+) i (-)
7.
P
1x <1s
Zapisywanie położenia bramy
ZAM /
Programowanie
zdalnego sterowania
8.
Wcisnąć przycisk na nadajniku
ręcznym
9.
Puścić przycisk na nadajniku
ręcznym
10.
P
1x <1s
Zapisywanie zdalnego
sterowania /
Koniec szybkiego
programowania
7.2.3 Przebieg szybkiego programowania
Legenda:
kontrolka LED wyłączona
kontrolka LED świeci się
kontrolka LED pulsuje wolno
kontrolka LED pulsuje rytmicznie
kontrolka LED pulsuje szybko
W wersji dostarczonej przez producenta
Nie jest możliwe
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 15
7. Uruchomienie
1.
Po wciśnięciu na przycisk (+):
Brama musi otwierać się i przesuwać w
zapisane położenie bramy OTW.
2.
Po wciśnięciu na przycisk (-):
Brama musi zamykać się i przesuwać w
zapisane położenie bramy ZAM.
3.
Po wciśnięciu na przycisk nadajnika ręcznego:
Układ napędowy musi poruszać bramę w
kierunku ZAM lub OTW.
4.
Po wciśnięciu na przycisk nadajnika ręcznego
podczas pracy układu napędowego:
Układ napędowy musi zatrzymać się.
5.
Po następnym wciśnięciu układ napędowy
będzie pracować w odwrotnym kierunku.
Kontrola:
Po szybkim programowaniu i po zmianach w
menu programowania należy przeprowadzić
następujące przesuwy próbne i kontrole.
7.4 Sprawdzenie działania
Przesuw próbny dla siły napędu
Układ napędowy uczy się maksymalnie wymaganej siły napędu
podczas obu pierwszych przesuwów po ustawieniu położeń
bramy.
Przesunąć układ napędowy (z podłączoną bramą) bez przerwy
dwukrotnie z położenia bramy ZAM do położenia bramy OTW i
na odwrót.
Układ napędowy ustala podczas tego przesuwu programowania
maksymalną siłę pociągową i dociskową, która jest niezbędna do
poruszania bramy.
Kontrola:
Uwaga!
- Celem zapewnienia sobie prawidłowego
działania systemu napędowego, należy po
zmianie kierunku obrotów dokonać resetu na
sterowniku obsługowym (konieczny tylko
wtedy, gdy pozycje bramy zostały już
wczytane do układu sterowania).
- Przed ustawieniem położeń OTW i ZAM
brama może być elektrycznie poruszana przez
te położenia i zost w ten sposób uszkodzona.
Odniesienie:
- Przyłącze zasilania elektrycznego opisane
zostało w punkcie 6.5.
- Resetowanie sterownika obsługowego opisano
w punkcie 8.3 / poziom 1 / menu 8.
- Szybkie programowanie zostało opisane w
punkcie 7.2.3.
i
Uwaga!
Niebezpieczeństwo porażenia prądem
elektrycznym:
Przed okablowaniem należy upewnić się, aby
przewody były bez napięcia.
Podczas podłączania kabli należy upewnić się,
aby przewody pozostały bez napięcia
(np. zapobiec przypadkowemu włączeniu).
7.3 Zmiana kierunku obrotów
7.3 / 1
XM70
Prosimy przy przyłączu silnika (XM70) zamienić brązowy
przewód z zielonym.
Prosimy przeprowadzić resetowanie sterownika.
Prosimy ponownie przeprowadzić szybkie programowanie.
16 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
Uwaga!
Automatyczne wyłączanie ZAM i OTW musi być
ustawione poprawnie, aby uniknąć doznania
obrażeń lub wystąpienia szkód materialnych.
Automatyka wyłączania
Automatyczny wyłącznik OTW
Przy napędach do bram z otworami w skrzydle bramy
(
średnica otwarcia > 50 mm):
Obciążyć bramę podczas biegu w środku dolnej krawędzi masą
20 kg.
Brama musi natychmiast zatrzymać się.
Automatyczny wyłącznik ZAM
Ustawić na podłożu przeszkodę o wysokości 50 mm.
Przesunąć bramę na przeszkodę.
Napęd musi zatrzymać się i zmienić kierunek po natrafieniu
na przeszkodę.
Wskazówka:
Ustawienia parametrów pozostaną zapisane po
przerwaniu zasilania napięciem.
Siły napędu OTW i ZAM zostaną wyzerowane
do ustawień fabrycznych jedynie po resecie
napędu.
7. Uruchomienie
Czujniki bramy
Prosimy o aktywowanie jeden za drugim wszystkich czujników
bramy.
Sygnalizator
Prosimy skontrolować działanie sygnalizatora.
Kontrola:
Sprawdzić czujniki bramowe zgodnie z
o
dpowiednią instrukcją obsługi. W przypadku
zadziałania elementu bezpieczeństwa zapala się
dioda 1.
Obsługa awaryjna
Prosimy skontrolować działanie systemu obsługi awaryjnej.
Odniesienie:
Działanie w trybie awaryjnym opisane zostało w
punkcie 9.
i
Zapora świetlna w strefie ościeżnicy
Prosimy o aktywowanie wszystkich zapór z osobna.
Wskazówka:
- Działanie podłączonej zapory świetlnej w
strefie ościeżnicy powinno występować
powyżej pozycji montażowej. Poniżej pozycji
montażowej działanie układu sterowania jest
przysłonięte.
- W przypadku podłączenia kilku zapór
świetlnych, wszystkie zapory świetlne reagują
pod względem działania tak samo wraz z
ewentualną zaporą świetlną w strefie
ościeżnicy.
Zapora świetlna
Prosimy o aktywowanie wszystkich zapór z osobna.
Prosimy sprawdzić wszystkie podłączone zapory świetlne
bezpośrednio przed pozycją bramy ZAM.
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 17
8.1 Schemat przebiegu rozszerzonego programowania
(przykład poziomu 2, menu 2)
8. Rozszerzone funkcje napędu
Zakończenie
programowa-
nia
ParametryMenu
Tryb pracy
(Sterownik
zintegrowany)
Poziom
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
+
-
> 5 s
> 10 s
> 5 s
> 5 s
Poziom 3
Poziom 4
Menu 3
Zwiększona
wartość
Menu 2
Menu 1
Wyjście z
poziomów
(Poziom 2)
Poziom 2
Poziom 1
Wyjście z
poziomów
Poziom 8
Menu 8
Parametry
Zmniejszona
wartość
Legenda:
kontrolka LED wyłączona
kontrolka LED świeci się
kontrolka LED pulsuje wolno
kontrolka LED pulsuje rytmicznie
kontrolka LED pulsuje szybko
W wersji dostarczonej przez producenta
Nie jest możliwe
18 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
8. Rozszerzone funkcje napędu
8.2 Ogólne informacje dotyczące funkcji programowalnych
Poziom Menu
Ustawienia dokonane
przez producenta
Poziom 1 Funkcje podstawowe
Menu 3: Położenie pośrednie OTW
Menu 4: Położenie pośrednie ZAM
Menu 7: Przekaźnik - wyjście Sygnalizacja świetlna
Menu 8: RESET Sygnalizacja świetlna
Poziom 2 Ustawienia napędu
Menu 1: Wymagana siła napędu OTW Stopień 8
Menu 2: Wymagana siła napędu ZAM Stopień 8
Menu 3: Automatyczny wyłącznik OTW Stopień 8
Menu 4: Automatyczny wyłącznik ZAM Stopień 8
Poziom 3 Automatyczne zamykanie
Menu 1: Automatycznie zamykanie Wyłączone
Menu 3: Czas otwarcia bramy 2 s
Menu 4: Czas ostrzegania 1 s
Menu 5: Ostrzeżenie rozruchu 0 s
Menu 7: Sygnalizacja świetlna
Ruch bramy /
Ostrzeżenie: miganie
Unieruchomienie
bramy: wyłączenie
Poziom 4 Programowanie radiowe
Menu 2: Pozycja pośrednia OTW
Menu 3: Pozycja pośrednia ZAM
Menu 4: OTW
Menu 5: ZAM
Menu 8: Wyjście przekaźnikowe
Poziom 5 Funkcja specjalna
Menu 1: Programowane wejście impulsów Impuls
Menu 4: Czas oświetlenia 180 s
Poziom 6 Prędkość zmienna
Menu 1: Prędkość OTW Stopień 16
Menu 2: Prędkość jazdy łagodnej OTW Stopień 7
Menu 3: Pozycja jazdy łagodnej OTW
Menu 4: Prędkość ZAM. Stopień 16
Menu 5: Zredukowana prędkość jazdy ZAM Stopień 16
Menu 6: Prędkość jazdy łagodnej ZAM Stopień 7
Menu 7: Pozycja jazdy prędkości zredukowanej ZAM
Menu 8: Pozycja jazdy łagodnej ZAM
Poziom 7 Serwisowanie i konserwacja
Menu 1: Licznik cykli pracy bramy
Menu 2: Licznik serwisowy
Menu 3: Ustawianie częstotliwości serwisowania WYŁĄCZONY
Menu 8: Resetowanie serwisowania i konserwacji Sygnalizacja świetlna
Poziom 8 Ustawienia systemowe
Menu 1: Bramka świetlna
Długi czas rewersji bramy
(OTW/ZAM)
Menu 2: Ukad domykania krawędzi
Brama zmienia na krótko
kierunek ruchu
(OTWIERANIE/ZAMYKANIE)
Menu 3: Automatyczne wyłączanie się
Brama zatrzymuje się (OTW)
Krótki czas rewersji bramy (ZAM)
Menu 4: Tryby pracy
Samozatrzymanie
(OTWIERANIE/ZAMYKANIE)
Menu 5: Funkcja nadajników sterujących kierunkiem Nieaktywny
Menu 6: Funkcja impulsowych nadajników sterujących
Tylko ZATRZYMANIE, włącznie z
taktem normalnym
Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823) 19
Odniesienie:
Po zmianie w menu 3 oraz 4 poziomu 1 należy przeprowadzić ponowną kontrolę działania (punkt 7.4).
i
8. Rozszerzone funkcje napędu
8.3 Przegląd funkcji poziomów
Uwaga!
Po resecie wszystkie parametry cofane do ustawienia fabrycznego.
Aby zapewnić nienaganną pracę sterowania:
- należy na nowo zaprogramować wszystkie pożądane funkcje,
- zdalne sterowanie musi być zaprogramowane,
- system napędowy musi być raz przesunięty w położenia bramy OTW i ZAM.
Poziom 1 Funkcje podstawowe
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Menu 3: Położenie pośrednie OTW
Ustawić przyciskiem (+ / OTW) i (- / ZAM)
”Położenie pośrednie OTW” funkcja zamykania jest możliwa z automatycznym zamykaniem
Menu 4: Położenie pośrednie ZAM
Ustawić przyciskiem (+ / OTW) i (- / ZAM)
Menu 7: Przekaźnik - wyjście
A7 B7 C7 D7 E7 F7 G7 H7 I7 J7 K7 L7
Menu 8: RESET
A8 B8 C8 D8 E8 F8 G8
Wskazówka:
- Używana może być wyłącznie ostatnio zaprogramowana pozycja pośrednia.
- Przy włączonym automatycznym zamykaniu (poziom 3 / menu 1) przekaźnik wyjścia
(poziom 1 / menu 7) nie jest programowany.
Uwaga!
W rozszerzonych funkcjach napędu można zmienić istotne ustawienia fabryczne.Poszczególne parametry muszą być
ustawione poprawnie, aby uniknąć obrażeń lub wystąpienia szkód materialnych.
Legenda:
kontrolka LED wyłączona
kontrolka LED świeci się
kontrolka LED pulsuje wolno
kontrolka LED pulsuje rytmicznie
kontrolka LED pulsuje szybko
W wersji dostarczonej przez producenta
Nie jest możliwe
20 Podręcznik montażu i obsługi, Dynamic vario DC PL (#96823)
8. Rozszerzone funkcje napędu
* Wszystkie podłączone i sprawne elementy bezpieczeństwa po zresetowaniu zostaną rozpoznane na nowo rozpoznane.
Stopień Funkcja Objaśnienie / Instrukcja
i
A8 Brak resetowania Niezmieniony -
B8 Resetowanie sterowania * Ustawienie fabryczne -
C8 Resetowanie sterowania zdalnego Telegramy zostaną usunięte -
D8
Resetowanie rozszerzenia wejścia
automatycznego
Poziom 3, menu 1-7 -
E8 Resetowanie tylko rozszerzonych funkcji napędu *
Oprócz pozycji bramy GÓRA/ZAM. i impulsu
sterowania zdalnego
-
F8 Resetowanie elementów bezpieczeństwa * Zapory świetlne -
G8 Resetowanie modułów BUS Uczenie podłączonych modułów BUS -
Menu 8: Reset
Menu 7: Przekaźnik - wyjście
Stopień
Funkcja (tylko z opcjonalnym przekaźnikiem
kontrolki sygnalizacyjnej)
Objaśnienie / Instrukcja
i
A7 Kontrolka sygnalizacyjna Funkcja
Poziom 3 /
Menu 7
B7 Pozycja bramy OTW - -
C7 Pozycja bramy ZAM - -
D7 Pozycja pośrednia OTW - -
E7 Pozycja pośrednia ZAM - -
F7 System napędowy uruchamia się Impuls 1 sekundowy -
G7 Zakłócenie - -
H7 Oświetlenie Czas oświetlenia
Poziom 5 /
Menu 4
I7 Sygnał do zablokowania System napędowy w trakcie działania -
J7 Zamek zwalniający
System napędowy uruchamia się /
Impuls 3 sekundowy
-
K7 Zabezpieczenie rozsuwania drzwi - -
L7 Sterowanie zdalne pilotem Przekaźnik przełącza dla czasu trwania impulsu -
Wskazówka:
W zależności od rodzaju resetowania, może on trwać do 30 sekund.
Legenda:
kontrolka LED wyłączona
kontrolka LED świeci się
kontrolka LED pulsuje wolno
kontrolka LED pulsuje rytmicznie
kontrolka LED pulsuje szybko
W wersji dostarczonej przez producenta
Nie jest możliwe
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36

Marantec Dynamic vario DC Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi