5.3. Układ chłodzenia
Sprawdzenie płynu chłodzącego
Pozostawić silnik do ostygnięcia. Przed zdjęciem pokrywy ciśnieniowej spuścić ciśnienie z
układu chłodzenia. W celu spuszczenia ciśnienia przykryć pokrywę ciśnieniową grubą szmatką i lekko
przekręcić w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Zdjąć pokrywę po całkowitym spuszczeniu
ciśnienia i schłodzeniu silnika. Sprawdzić poziom płynu chłodzącego w zbiorniku – powinien być
wypełniony w 3/4.
Zaleca się stosowanie płynu chłodzącego marki Sole Diesel CC 50% lub innego o podobnych
właściwościach. Z drugiej strony odpowiednia jest również woda destylowana ze środkiem
zapobiegającym zamarzaniu. Zaleca się dobór stężenia środka zapobiegającego zamarzaniu w oparciu
o temperaturę niższą o ok. 5ºC od rzeczywistej temperatury powietrza. Inne płyny silnikowe chłodzące
mogą wpłynąć na prawa gwarancyjne, spowodować pojawienie się rdzy wewnątrz i zmienić i / lub
skrócić okres użytkowania silnika.
Nigdy nie mieszać różnych rodzajów płynu chłodzącego. Może to negatywnie wpłynąć na
właściwości płynu chłodzącego silnik.
Napełnianie / wymiana płynu chłodzącego
1. Spuścić cały płyn chłodzący, odkręcając obie śruby opróżniania – jedna
znajduje się na wymienniku ciepła, a druga na bloku cylindrów.
2. Zamknąć śruby opróżniania.
3. Poluzować śrubę odpowietrzającą na pokrywie termostatu (tylko w
przypadku Mini-17/29).
4. Ponownie napełnić płynem do wysokości otworu w pokrywie zbiornika
płynu.
Przegląd filtra wody morskiej
Należy pamiętać o montażu filtra wody morskiej (akcesoria) pomiędzy
zaworem wody morskiej a pompą wody morskiej w celu wyeliminowania ryzyka
zatkania obwodu wody morskiej lub pompy zanieczyszczeniami. W celu
wyczyszczenia tego filtra należy:
1. Poluzować nakrętkę na uchwytach.
2. Wyjąć element filtrujący i wyczyścić go.
3. Ponownie zamontować, pilnując, by pokrywa była dobrze osadzona na podkładce.
4. Włączyć silnik w celu sprawdzenia, czy nie występują przecieki wody morskiej.
Przegląd wirnika pompy wody morskiej
Wirnik pompy wody morskiej wykonany jest z neoprenu i nie może obracać się na sucho. W
przypadku pracy na sucho może ulec zniszczeniu. Z tego powodu należy zawsze mieć do dyspozycji
wirnik na wymianę. Procedura przeglądu i wymiany wirnika:
1. Zamknąć zawór wody morskiej.
2. Zdjąć pokrywę pompy wody morskiej.
3. Wyjąć wirnik z wału.
4. Wyczyścić pokrywę zewnętrzną pompy.
5. Sprawdzić wirnik na obecność uszkodzonych, zgiętych, złamanych, brakujących lub
spłaszczonych łopat. Łopaty wirnika muszą być proste i elastyczne.
Jeśli jest uszkodzony, wymienić na nowy.
6. Przed montażem nasmarować wirnik wodą mydlaną.
7. Zamontować wirnik. Podczas montażu dokręcić i przekręcić wirnik w tym samym kierunku, co
obroty silnika do czasu, aż zostanie całkowicie osadzony w obudowie.