Shimano FD-C051 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Po wykonaniu kroków od 1 do 5 przestawić dźwignię zmiany biegów w celu sprawdzenia
zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie
użytkowania.)
1 - 3 mm
Zamocować dźwignię hamulca w położeniu, w którym nie będzie ona utrudniać
działania hamulca.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
SI-6NGFA-004-03
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących
takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania, należy sprawdzić
w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koronek
łańcuch skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony
w miejscu, gdzie został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to spowodować
wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania
korby i spadnięcia z roweru.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może
prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Wzmocnione sworznie nie mogą zostać użyte z łańcuchem UG, ponieważ nie będą odpowiednio się poruszać i powodować hałas.
Przerzutki FD-TZ31/TZ30/TZ21/TZ20 NIE są kompatybilne z SIS i nie mogą zostać użyte wraz z SL-RS35-L.
Przed instalacją osi suportu nałożyć smar na gwintowaną część osi suportu oraz wewnętrznie gwintowaną część miski.
Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu, należy wymienić oś suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha
neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy
sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
W celu zapewnienia najlepszego działania, pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha. Nie można stosować łańcucha
szerokiego typu.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy
rowerów.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6NGFA-004
Przedni system napędowy
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish )
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Długość łańcucha
Regulacja
Mechanizm korbowy
Oś suportu
Dźwignia przerzutki
Montaż dźwigni zmiany biegów Czynność zmiany biegu
Moment dokręcania:
2,6 Nm
Kierownica
Pedałowanie staje się
lżejsze.
Pedałowanie staje się
cięższe.
3 mm Klucz imbusowy
Krótki chwyt
Zostawić 0,5 mm szczelinę pomiędzy dźwignią
przerzutki Revo a krótkim chwytem.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Tarcza mechanizmu
korbowego (największa
tarcza)
Wózek przerzutki
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
< FD-TZ31 / TZ30 / TZ21 / TZ20 >
< FD-C051 / C050 / TX51 / TX50 >
< GS >
< FD-C102/C101-E/C051/C050/TY10/TX51/TX50 >
< SS >
2. Wózek zewnętrzny przerzutki powinien znajdować się
bezpośrednio nad i być równoległy do największej tarczy.
3.
Dokręcić za pomocą klucza 9 mm (TY10, TZ31, TZ30, TZ21, TZ20)
lub klucza imbusowego 5 mm (C102, C051, C050, TX51, TX50).
Zamontować tak, aby pozostało
1 - 3 mm luzu w miejscu największego
zbliżenia pomiędzy największą tarczą
a dolnym brzegiem wózka przerzutki.
4. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem
zewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
Obciąć zbyteczną długość linki i założyć końcówkę linki.
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą
Pro-Set. Następnie ustawić tak, aby dystans
między wózkiem wewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Największa koronka Największa tarcza
Łańcuch
Najmniejsza koronka Największa tarcza
Kółko prowadzące
Kółko napinające 90°
Prawidłowy kąt z podłożem
Blokada regulująca Pro-Set
Śruba regulacji
dolnej
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
FD-TY10
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
< FD-TZ31 / TZ30 / TZ21 / TZ20 >
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Ciągnąc za linkę, dokręcić śrubę mocującą za pomocą klucza 9 mm (TY10, TZ31, TZ30,
TZ21, TZ20) lub klucza imbusowego 5 mm (C102, C051, C050), aby ją zabezpieczyć.
3. Regulacja napięcia linki
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować linkę do przedniej przerzutki,
jak pokazano na ilustracji.
Śruba regulacji
dolnej
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
FD-TZ31/TZ30/
TZ21/TZ20
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największa tarcza
5. Regulacja na środkowej tarczy
Ustawić łańcuch na największą koronkę, a następnie przesunąć łańcuch z największej
tarczy na pośrednią. Obrócić pokrętło regulacyjne linki tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
6. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Śruba regulacji
górnej
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
FD-TY10 / TZ31 / TZ30 /
TZ21 / TZ20
Wózek
wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Pokrętło regulacyjne
pancerza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie
tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby
zachować sprawność działania linki.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą
samą końcówkę pancerza.
Pociągnąć
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Końcówka pancerza
Oznaczenie
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Klucz imbusowy
5 mm
Śruba mocująca linkę
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak
pokazano na ilustracji.
Wymiana linki
1. Poruszyć dźwignią, aby ustawić ją w pozycji dolnej.
Następnie użyj śrubokręta lub podobnego narzędzia,
aby nacisnąć punkt A i zdjąć osłonę.
2. Wymiana linki poprzez wykonanie kroków
i
przedstawionych na rysunku.
A
* SL-RS35-L
Łańcuch
Typ Linia łańcucha Długość osi Szerokość korpusu Oznaczenie Rozmiar gwintu
Trzyrzędowy 47,5 mm 122,5 mm 68 mm D-NL BC 1,37” X 24 T.P.I.
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski łańcuch,
taki jak CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski łańcuch,
taki jak CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Symbol modelu SL-RS35-L SL-RS25-LN
Biegi 3-biegowa przerzutka SIS nie SIS
Symbol modelu FC-M151 FC-M151
Kombinacja zębów tarcz przednich 48T-38T-28T 42T-34T-24T
Długość ramienia 170 mm 170 mm
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16” x 20 T.P.I. (angielski gwint) BC 9/16” x 20 T.P.I. (angielski gwint)
Wymiary gwintu osi suportu BC 1,37” X 24 T.P.I. (68, 73 mm) BC 1,37” X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Odpowiednia przerzutka przednia FD-C102 / C051 / TZ31 / TZ21 / TX51 FD-C101-E / C050 / TY10 / TZ30 / TZ20 / TX50
Grupa Tourney (SIS) Tourney (Nie SIS)
Biegi
Prawa 7 biegów 6 biegów 7 biegów 6 biegów
Lewa 3 biegów 3 biegów 3 biegów 3 biegów
Dźwignia przerzutki Lewa SL-RS35-L SL-RS35-L SL-RS35-LN SL-RS35-LN
Pancerz SIS
Przerzutka przednia
FD-C051/FD-C050/FD-TY10/
FD-C102/FD-C101-E/FD-TX51/FD-TX50
FD-C051/FD-C050/FD-TZ31/FD-TZ21/
FD-TZ30/FD-TZ20/FD-TX51/FD-TX50
Mechanizm korbowy FC-M151 FC-M151
Oś suportu BB-UN26 BB-UN26
Łańcuch CN-UG51 CN-UG51
Ślizg SM-SP18/SM-BT18 SM-SP18/SM-BT18
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby. Dokręcić śrubę regulacji górnej w prawo
(około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy
na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy
na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej w lewo
(około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przedniej przerzutki na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej w prawo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne pancerza
w lewo (1 do 2 obrotów). *
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne pancerza
obracając je w prawo (1 do 2 obrotów).
*
Jeżeli trudna jest zmiana z największej
tarczy na średnią tarczę.
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej w prawo (około
1/2 obrotu).
6,5 mm
7,1 mm
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Srebrny
Czarny
1 - 3 mm
Przerzutka przednia
Symbol modelu FD-C102
FD-C101-E
FD-TX51
FD-TX50
FD-C051
FD-C050
FD-TY10
FD-TZ31
FD-TZ30
FD-TZ21
FD-TZ20
Montaż przerzutki przedniej
średnica obejmy (Dolne prowadzenie linki)
S, M, L S, M, L S, M, L S, M S, M S, M
Montaż przerzutki przedniej
średnica obejmy (Dolne prowadzenie linki)
S, M, L S, M, L S, M, L S, M S, M S, M
Kąt nachylenia rury podsiodłowej ( α ) 66° - 69°
63° - 66°
66° - 69°
63° - 66°
66° - 69°
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69°
Montować z użyciem narzędzia specjalnego TL-UN74-S.
Najpierw zamontować część główną a następnie łącznik.
Montaż osi suportu
Moment dokręcania miski / osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Mechanizm korbowy
Adapter
Użyć ściągacza do korb (TL-FC10), aby zamontować mechanizm
korbowy.
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
S
H
I
M
A
N
O
S
G
E
-
3
0
S
H
I
M
A
N
O
S
G
E
-
4
0
S
G
C
h
a
i
n
o
n
l
y
F
o
r
N
A
R
R
O
W
Dokładnie dokręcić
1. < FD-C102/C051/C050/TY10/TX51/TX50>
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano
na ilustracji.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Montaż przerzutki przedniejMontaż mechanizmu korbowego
Blokada regulująca Pro-Set
Zęby tarczy powinny mieścić
się w tym zakresie.
Miernik Pro-Set
Oś suportu
< FD-C101-E >
Użyć specjalnych narzędzi (TL-UN65 i TL-UN74-S) do zamocowania
osi suportu i przerzutki przedniej tak, aby były skierowane tak jak
pokazano na rysunku. Zamocować miskę , a następnie użyć
ściągacza korby (TL-FC10) do zamocowania mechanizmu
korbowego.
Mechanizm korbowy
Adapter
Oś suportu
Przerzutka przednia
FD-C102/C101-E/
C051/C050/TX51/TX50
FD-C102/C101-E/
C051/C050/TX51/TX50
  • Page 1 1

Shimano FD-C051 Service Instructions

Typ
Service Instructions