G¡o·nik centralny powinien byπ umieszczony
bezpo·rednio pod lub nad ekranem. W przypadku
ekranów akustycznie neutralnych
(przepuszczajƒcych dØwi∆k) g¡o·nik centralny
powinien byπ umieszczony bezpo·rednio za
ekranem.
G¡o·niki tylne powinny byπ instalowane za
s¡uchaczem, po obu jego stronach, troch∆ ponad
wysoko·π jego uszu.
Pola magnetyczne
G¡o·niki wytwarzajƒ pole magnetyczne, w zwiƒzku z
czym nie powinny byπ umieszczane w odleg¡o·ci
mniejszej nià 0.5 metra od sprz∆tu, który moÃe to
pole odbieraπ (np. komputerów osobistych, dysków
komputerowych, kaset video itd.). Telewizory LCD i
plazmowe nie sƒ wraÃliwe na takie pole
magnetyczne.
Pod¡ƒczenie
Wszystkie pod¡ƒczenia powinny byπ wykonywane
przy wy¡ƒczonym sprz∆cie.
CT700 zosta¡y wyposaÃone w par∆ gniazd
wej·ciowych i jedno gniazdo Neutrik
®
Speakon
®
na
tylnym panelu g¡o·nika. Gniazda wej·ciowe
pozwalajƒ na szybkie i ¡atwe pod¡ƒczenie „nagich“
przewodów, podczas gdy gniazdo Speakon
®
oferuje
bardziej bezpieczne i stabilne pod¡ƒczenie.
Je·li uÃywasz gniazd wej·ciowych pami∆taj, aby
pod¡ƒczyπ kabel „+“ do czerwonego gniazda, a „-“
do gniazda czarnego. Niew¡a·ciwe pod¡ƒczenie
moÃe skutkowaπ pogorszonym dØwi∆kiem i utratƒ
niskich tonów. Rysunek 5a przedstawia sposób
pod¡ƒczenia z uÃyciem gniazd wej·ciowych.
Je·li uÃywasz gniazda Speakon
®
, rozmontuj wtyczk∆
Speakon
®
zgodnie z rysunkiem 5b, pod¡ƒcz kabel
„+“ do gniazda oznaczonego „+1“ oraz kabel „-“ do
gniazda „-1“. Niew¡a·ciwe pod¡ƒczenie moÃe
skutkowaπ pogorszonym dØwi∆kiem i utratƒ niskich
tonów. Gdy wtyczka jest ponownie zmontowana
moÃna jƒ w¡oÃyπ do gniazda i zamocowaπ
obracajƒc zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Przy wyborze kabla poradØ si∆ dystrybutora.
Pami∆taj, aby impedancja kabla by¡a mniejsza od
rekomendowanej w specyfikacji technicznej g¡o·nika
maksymalnej impedancji. UÃywaj kabli o niskiej
indukcji, aby uniknƒπ zniekszta¡cenia wysokich
cz∆stotliwo·ci.
Nazwa Neutrik® i nazwy produktów Neutrik® sƒ
nazwami prawnie zastrzeÃonymi.
Dostrajanie
Przed dostrajaniem upewnij si∆, Ãe wszystkie
pod¡ƒczenia w instalacji sƒ poprawne i bezpieczne.
Je·li niskie tony wydajƒ si∆ nie zgadzaπ z
cz∆stotliwo·ciƒ, problemem jest zapewne rezonans
w pomieszczeniu. Nawet niewielkie zmiany mogƒ
wp¡ynƒπ na zmian∆ rezonansu. Spróbuj zmieniπ
miejsce ods¡uchu. Ustawienie czy nawet obecno·π
duÃych mebli mogƒ wp¡ywaπ na rezonans. Je·li
generalnie chcesz zmniejszyπ oddzia¡ywanie niskich
tonów w odpowiednich otworach w g¡o·niku
zamontuj do¡ƒczone do zestawu gƒbkowe korki
(rysunek 6). Je·li dØwi∆k jest zbyt „jasny“,
umieszczenie wi∆kszej ilo·ci mi∆kko wyko◊czonych
mebli w pokoju (a takÃe np. ci∆Ãkich zas¡on) moÃe
pomóc zbalansowaπ dØwi∆k. Analogicznie,
zredukowanie ilo·ci takich mebli w pokoju moÃe
pomóc rozja·niπ zbyt st¡umiony dØwi∆k.
Niektóre pomieszczenia wytwarzajƒ ruchome echo –
echo, które „krƒÃy“ mi∆dzy ·cianami i elementami
pomieszczenia. SprawdØ czy twoje pomieszczenie
wytwarza takie echo poprzez g¡o·ne klaskanie na
·rodku pokoju. Echo takie moÃe zostaπ
zredukowane poprzez umieszczenie mebli i rzeczy o
nieregularnych kszta¡tach (pó¡ki, dywaniki) na której·
ze ·cian lub na pod¡odze.
Okres „docierania“
Jako·π dØwi∆ku odtwarzanego przez kolumny
zmieni si∆ w niewielkim stopniu w przeciƒgu
poczƒtkowego okresu ich uÃywania. Je·li kolumny
by¡y przetrzymywane w ch¡odnym miejscu, materia¡y
t¡umiƒce oraz wyko◊czeniowe g¡o·ników b∆dƒ
musia¡y przez pewien czas odzyskiwaπ swoje
pierwotne charakterystyki. Zawieszenie g¡o·ników
rozgrzeje si∆ w pierwszych godzinach uÃytkowania
kolumny. Czas, jaki kolumna potrzebuje na
osiƒgni∆cie nominalnych moÃliwo·ci, zaleÃy od
warunków, w jakich by¡a przechowywana oraz od
sposobu, w jaki jest uÃytkowana. Daj kolumnie mniej
wi∆cej tydzie◊ na ustabilizowanie temperatury oraz
15 godzin przeci∆tnej pracy, aby podzespo¡y
osiƒgn∆¡y zak¡adane przez projektantów
charakterystyki.
Niemniej jednak, ca¡kowity poczƒtkowy okres
rozruchu jest d¡uÃszy i wynosi oko¡o miesiƒca.
ZaleÃy on jednak w g¡ównej mierze od
przyzwyczajenia si∆ uÃytkownika do pracy kolumny,
a nie od zmian wewnƒtrz samej kolumny. Dzieje si∆
tak w szczególno·ci z kolumnami, których
reprodukcja ilo·ci detali nie jest wystarczajƒco duÃa
w porównaniu z ilo·ciƒ, do której by¡ przyzwyczajony
uÃytkownik. Poczƒtkowo dØwi∆k moÃe wydawaπ si∆
zbyt przyt¡aczajƒcy i troch∆ mocny. Jednak po
pewnym czasie stanie si∆ ¡agodny, ale bez utraty
czysto·ci i dok¡adno·ci.
Piel∆gnacja
Obudowy zazwyczaj wymagajƒ tylko usuni∆cia
kurzu. Je·li chcesz uÃyπ aerozolu lub innego ·rodka
czyszczƒcego, zdejmij maskownic∆ delikatnie
·ciƒgajƒc jƒ z obudowy. Rozpyl aerozol na szmatk∆,
a nie bezpo·rednio na produkt. Najpierw sprawdØ
na ma¡ej powierzchni, czy ·rodek czyszczƒcy nie
niszczy pod¡oÃa. Unikaj materia¡ów szorstkich i
takich, które zawierajƒ kwas, sƒ zasadowe lub
antybakteryjne. Nie stosuj ·rodków czyszczƒcych na
g¡o·niki. Maskownica moÃe byπ czyszczona przy
uÃyciu normalnej ·cierki, gdy sama maskownica
zosta¡a uprzednio zdj∆ta z kolumny. Unikaj
dotykania g¡o·ników, a w szczególno·ci
wysokotonowego, Ãeby ich nie uszkodziπ.
32
7105 CT7X IM Inner Iss3.qxd 11/9/08 9:23 am Page 32