Shimano BR-M775 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

Usunąć element dystansowy (w kolorze żółtym), a następnie zamontować w ramie koło z tarczą.
Zamontować klocki hamulcowe.
Nałożyć dodatkowe nakładki, przedstawione na rysunku, aby zapobiec luzowaniu się śrub.
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia w wyniku wprowadzenia ulepszeń.
(Polish)
Montaż szczęk (BR-M775 / M776) i mocowanie wężyka.
< Przód >
< Przód > < Tył >
< Przód >
< Tył >
Klocki hamulcowe
Element dystansowy do
odpowietrzania
Moment dokręcania:
2 - 4 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zacisk
Tarcza
Nakładki
Nakładki
Nakładki
Typ Post
Adapter
Śruby mocujące
zaciski
Śruby mocujące
zaciski
Śruby mocujące
adapter
Śruby mocujące
adapter
W przypadku prowadnic C i
zwykłego typu ograniczników linki,
zastosować do mocowania specjalny
wspornik linki Shimano (sprzedawany
oddzie lenie), jak pokazano na
rysunku.
Nacisnąć kilka razy dźwigni hamulca, w celu sprawdzenia, czy hamulce działają poprawnie czy
nie. Sprawdzić, czy nie ma widocznych przecieków oleju.
Moment dokręcania:
0,3-0,5 Nm
Moment dokręcania:
5–7 Nm
Moment dokręcania:
2 - 4 Nm
< Prowadnica C > < Zwykły typ ograniczników linki >
Wymiana klocków hamulcowych
Konserwacja
Uwaga:
System hamulcowy M775 zaprojektowany jest tak, że wraz ze zużyciem klocków
hamulcowych tłoczki stopniowo wysuwają się na zewnątrz automatycznie regulując
luz między tarczą i klockami hamulcowymi. Dlatego, podczas wymiany klocków
hamulcowych należy wcisnąć tłoczki hamulca.
Jeśli olej przylgnie do klocków hamulcowych po tym, jak
zostanie uzupełniony, lub jeśli klocki hamulcowe zużyją się
do grubości 0,5mm, albo gdy sprężyny przyciskające
klocków hamulcowych stykają się z tarczą, należy
wymienić klocki hamulcowe.
1.
Zdemontować koło z ramy i wymontować klocki
hamulcowe, jak pokazano na rysunku.
2.
Oczyścić tłoczki i ich otoczenie.
3.
Zdemontować pokrywę zbiornika zapasowego zgodnie
z krokiem (1) w punkcie "Dodawanie oleju mineralnego".
W przypadku mocowania w standardzie międzynarodowym przymocować do szczęk
adaptery mocowania typu Post.
(Dostępne są oddzielnie adaptery przednie i tylne.)
1.
Poluzować śruby montażowe szczęk, tak aby szczęka mogła się przesuwać na boki, a następnie
zamontować na ramie adapter.
2.
Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby klocki zacisnęły się na tarczy, a następnie dokręcić śruby
montażowe szczęk.
Mocowanie w standardzie międzynarodowym
Typ mocowania Post
4.
Wyciągnąć tłoczek tak mocno jak tylko
można, jednocześnie uważając, aby go
nie przekręcić. (Tym razem może
wypłynąć ze zbiornika zapasowego
niecooleju.)
5.
Zamocować nowe klocki hamulcowe i
założyć podkładki dystansowe klocków
(czerwone). Pamiętać także o zamonto-
waniu pierścieni sprężynujących.
Wymiana oleju mineralnego
Zalecana jest wymiana oleju w zbiorniku zapasowym, kiedy dojdzie do znaczącego
odbarwienia oleju.
Podłączyć rurkę zakończoną workiem do złączki odpowietrzającej a następnie
otworzyć złączkę odpowietrzającą i spuścić olej. W tym czasie można naciskać
dźwignię hamulca w celu pomocy w usunięciu oleju. Po spuszczeniu płynu, nalać
nowego płynu hamulcowego, postępując zgodnie z "Dodawanie oleju mineralnego i
odpowietrzanie". Stosować jedynie oryginalny olej mineralny Shimano.
Zużyty olej zutylizować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją
serwisową, instrukcji serwisowej "Dodawanie oleju mineralnego
i odpowietrzanie".
Klocki
hamulcowe
Element dystansowy klocka
hamulcowego (czerwony)
Pierścień sprężynujący
Pierścień sprężynujący
Tymczasowo przymocować
szczękę do ramy (tak, aby szczeka
mogła się przesuwać na boki),
nacisnąć dźwignię hamulca tak,
aby klocki zacisnęły się na tarczy,
a następnie dokręcić śruby
montażowe szczęk.
Tłoczek
Naplecenie szprych kola
Sprawdzić czy szprychy zostały naciągnięte w sposób pokazany na rysunku.
Nie można używać montażu promieniowego.
Napleść szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej, dla lewej strony przedniego
kola (strona, po której mocowana jest tarcza) i dla lewej i prawej strony tylnego kola,
oraz tak jak pokazano na rysunku 2 poniżej, dla prawej strony przedniego koła.
Montaż tarczy
(SM-RT78)
SM-RT78L (203 mm)
SM-RT78M (180 mm)
SM-RT78 (160 mm)
Kierunek
obrotu kola
Przód lewa Tył lewo Tył prawo Przód prawa
Rys. 2Rys. 1
Moment dokręcania:
40 - 50 Nm
< BL-M775 >
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na rysunku.
(Sprawdzić, czy w czasie pracy dźwignia hamulca nie koliduje
z dźwignia zmiany biegów.) Szczegółowe informacje o dźwigni
zmiany biegów, patrz Instrukcja serwisowa. Niektóre typy
mogą wymagać, aby dźwignia zmiany biegów została
zamontowana najpierw, ze względu na położenie śrub
mocujących dźwigni zmiany biegów.)
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy sprawdzić zalecenia producenta
ramy/części karbonowych dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które
może prowadzić do niedostatecznego zamocowania elementów.
Moment dokręcania dźwigni
hamulca 6 - 8 Nm
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
Instalacja dźwigni hamulca
< ST-M775 >
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na
rysunku.
Moment dokręcania dźwigni
hamulca 6 - 8 Nm
Montaż wężyka
< Dla lewej dźwigni >
Przy dźwigni hamulca Przy zacisku
< Dla prawej dźwigni >
Szczegółowe informacje o montowaniu wężyka, patrz
Instrukcja serwisowa wężyka hamulcowego SM-BH59
(SI-8H20).
Nie dopuścić do skręcenia wężyka podczas montowania.
Upewnić się, czy szczęki i dźwignie znajdują się
w położeniach, jak pokazano na
rysunku.
BL-M775
BR-M775
BR-M776
ST-M775
Śruba regulacji
zasięgu
Regulacja zasięgu
Dokręcić śrubę regulacji zasięgu (w prawo) w celu skrócenia zasięgu lub
poluzować ją (w lewo) w celu zwiększenia zasięgu.
< ST-M775 >
< BL-M775 >
Śruba regulacji skoku
swobodnego
Tarcza
Klocek
hamulcowy
Styk
Punkt styku okładzin
Regulacja skoku swobodnego
Kiedy śruba regulacji skoku swobodnego zostanie poluzowana, zwiększy się skok
swobodny dźwigni hamulca, tak że można go ustawić na wymagana wartość.
< BL-M775 >
< ST-M775 >
< BR-M775 / SM-BH59 >
< BR-M776 / SM-BH63 >
Szczegółowe informacje o montowaniu linki można znaleźć w instrukcji serwisowej dotyczącej
linki hamulca SM-BH63 (SI-8H40). Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montażu.
Linka
Objemka
O-ringi
Klucz płaski 8 mm
Klucz imbusowy 3 mm
SI-8EP0A-007-03
6.
Wcisnąć kilka razy dźwignie hamulca, aby sprawdzić czy usztywnia się.
7.
Zdemontować elementy dystansowe klocków hamulcowych, założyć koło i
sprawdzić, czy nie ma kolizji między tarczą i szczękami. Jeżeli dotykają się one,
należy je wyregulować zgodnie z punktem "Montaż szczęk".
8.
Po sprawdzeniu poziomu oleju zamontować pokrywę zbiornika zapasowego.
9.
Ustawić dźwignię hamulca w oryginalnym położeniu.
Regulacja w przypadku nieprawidłowego działania tłoczków
Mechanizm szczęki wyposażony jest w dwa tłoczki. Jeżeli tłoczki te nie działają
poprawnie lub jeżeli nierównomiernie wystają lub jeżeli klocek hamulcowy styka się z
tarczą, wyregulować tłoczki zgodnie z poniższą procedurą.
1.
Zdemontować koło i klocki hamulcowe.
Oczyścić tłoczki i ich otoczenie i zdemontować pokrywę zbiornika zapasowego.
2.
Wcisnąć tłoczek bez obracania go. Tym razem może wypłynąć ze zbiornika
zapasowego nieco oleju.
3.
Zamontować klocki hamulcowe i elementy dystansowe klocków hamulcowych
(czerwone).
4.
Wcisnąć do końca dźwignie hamulca, a następnie nacisnąć ją kilka razy tak, aby
oba tłoczki przesunęły się do położenia początkowego.
5.
Zdemontować elementy dystansowe klocków hamulcowych, założyć koło i
sprawdzić, czy nie ma kolizji między tarczą i szczękami. Jeżeli stykają się,
wyregulować za pomocą podkładek.
6.
Po sprawdzeniu poziomu oleju zamontować pokrywę zbiornika zapasowego.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Okres wypalenia
Tarcze hamulcowe mają okres wypalenia i warz z upływem okresu wypalenia siła
hamowania będzie stopniowo wzrastać. Pamiętać o wzroście siły hamowania w
przypadku używania hamulców w okresie wypalenia. Taka sama sytuacja zachodzi w
przypadku wymiany klocków hamulcowych lub tarczy.
Czyszczenie za pomocą sprężarki
W przypadku demontowania szczęk hamulcowych w celu oczyszczenia części
wewnętrznych za pomocą sprężonego powietrza pamiętać, że wilgoć ze sprężonego
powietrza może pozostać w elemen tach szczęk. Przed ponownym zamontowaniem
szczęk pozwolić ich elementom na wyschnięcie.
Uwaga
Tarcze 203 mm i 180 mm mają większą średnicę niż tarcze 160 mm i 140 mm
przeznaczone dla rowerów przełajowych, i dlatego ugięcie tych tarcz jest większe.
Dlatego może dochodzić do ich stykania się z klockami hamulcowymi.
Jeżeli zgrubienie montażowe szczęki hamulcowej i otwór nie są równoległe, może
dochodzić do zetknięcia tarczy i szczęki.
Kiedy zdjęte zostanie koło roweru, zalecane jest założenie elementów dystansowych
klocków hamulcowych. Elementy dystansowe klocków hamulcowych zapobiegną
wyjściu tłoczków, jeżeli wciśnięta zostanie dźwignia hamulca przy wyjętym kole.
Jeżeli wciśnięta zostanie dźwignia hamulca kiedy nie są zamontowane elementy
dystansowe klocków hamulcowych, tłoczki wysuną się dalej niż zwykle. Za pomocą
płaskiego wkrętaka lub podobnego narzędzia wcisnąć z powrotem klocki
hamulcowe uważając, aby nie uszkodzić ich powierzchni. (Jeżeli klocki hamulcowe
nie są założone, wcisnąć z powrotem tłoczki uważając, aby nie uszkodzić ich.)
Jeżeli trudno jest wepchnąć z powrotem klocki hamulcowe lub tłoczki, zdemontować
pokrywę zbiornika zapasowego i spróbować ponownie. (Tym razem może wypłynąć
ze zbiornika zapasowego nieco oleju.)
W czasie czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego korzystać z alkoholu
izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie stosować dostępnych
whandlu środków do czyszczenia hamulców lub środków obniżających hałas,
ponieważ mogą one spowodować uszkodzenie elementów uszczelniających.
W przypadku demontażu kloców nie wyciągać tłoczków.
Jeśli tarcze są zużyte, pęknięte lub wypaczone powinny zostać wymienione.
Części nie są gwarantowane w zakresie normalnego zużycia lub degradacji
wynikającej z normalnego użytkowania.
Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 160 mm. Przed użyciem
hamulców upewnić się, że ma się całkowite wyczucie charakterystyki hamowania.
Proszę zachować szczególną uwagę i nie wkładać, w czasie instalacji lub
serwisowania koła, palców w tarczę obrotową hamulca tarczowego. Tarcza jest
na tyle ostra, że może doprowadzić do poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną
uwięzione w otworach obracającej się tarczy.
Szczęki i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich dotykać w czasie
jazdy lub natychmiast po zdjęciu z roweru; w przeciwnym razie może dojść do oparzenia. Przed
podjęciem próby regulacji hamulca, sprawdzić czy jego elementy dostatecznie ostygły.
W przypadku mokrej pogody, droga hamowania będzie dłuższa.
Należy wcześniej zmniejszyć prędkość i wcześniej delikatniej używać hamulca.
Jeżeli powierzchnia drogi jest mokra koła będą łatwiej wpadać w poślizg. W przypadku poślizgu kół
można spaść z roweru. Aby tego uniknąć należy wcześniej zmniejszyć prędkość i wcześniej
delikatniej użyć hamulca.
Przed jazdą na rowerze, zawsze należy upewnić się, że przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na tarczę lub szczęki hamulcowe;
wprzeciwnym razie hamulce mogą nie działać prawidłowo.
W przypadku dostania się jakiegokolwiek smaru lub oleju na klocki, należy wymienić
kocki. Wprzypadku dostania się jakiegokolwiek smaru lub oleju na tarczę, należy
oczyścić tarczę. Jeżeli nie zostanie to zrobione, hamulce mogą nie działać właściwie.
Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi 0,5 mm
lub więcej.
W przypadku ciągłego użytkowania hamulców może dojść do zablokowania
oparami. Aby usunąć ten stan należy na chwilę puścić dźwignię.
Stosować jedynie oryginalny olej mineralny Shimano. W przypadku stosowania innego oleju mogą
powstać problemy z działaniem hamulca i spowodować to, że układ stanie się nieużyteczny.
Pamiętać, aby używać wyłącznie oleju z nowo otwartego pojemnika i nie używać ponownie oleju
spuszczonego z zaworu odpowietrzającego. Stary olej lub olej używany mogą zawierać wodę, która
spowoduje blokadę oparami w układzie hamulcowym.
Uważać, aby do układu hamulcowego nie dostała się woda lub pęcherzyki powietrza, w przeciwnym
razie może dojść do zablokowania oparami. Szczególnie należy uważać w czasie zdejmowania
pokrywy zbiornika zapasowego.
W przypadku stawiania roweru do góry nogami lub na boku, do układu hamulcowego mogą dostać
się pęcherzyki powietrza pozostałe w zbiorniku zapasowym po założeniu pokrywy, lub które
zgromadziły się w różnych częściach układu hamulcowego podczas jego długotrwałej eksploatacji.
Hamulce tarczowe M775 nie są przeznaczone do odwracania do góry nogami. W przypadku
stawiania roweru do góry nogami lub na boku, w kierunku szczek mogą przedostać się pęcherzyki
powietrza pozostałe w zbiorniku zapasowym. Jeżeli w takim stanie będzie odbywać się jazda na
rowerze, istnieje zagrożenie niezadziałania hamulca i wystąpienia poważnego wypadku.
Jeżeli rower był ustawiony do góry nogami lub na boku pamiętać o naciśnięciu kilka razy dźwigni
hamulca, w celu sprawdzenia, przed jazdą na rowerze, czy hamulce działają poprawnie. Jeżeli
hamulce nie działają normalnie, wyregulować je zgodnie z poniższą procedurą.
W przypadku wystąpienia wycieków płynu natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i dokonać
odpowiednich napraw. Jeżeli, w przypadku występowania przecieków, będzie odbywać się jazda na
rowerze, istnieje zagrożenie nagłego przerwania działania hamulca.
Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza, może stykać się
z tarczą. Dlatego należy się upewnić, że problem ten nie występuje.
Ważne jest pełne zrozumienie działania układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie
układu hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub wypadek, które mogą
prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ prowadzenie każdego roweru może być inne, należy
nauczyć się właściwej techniki hamowania (w tym nacisk na dźwignię hamulca i charakterystyk
kierowania rowerem) i kierowania dla swojego roweru. Można to zrobić konsultując się ze
sprzedawcą oraz zapoznając się z instrukcją obsługi roweru i przez praktyczne ćwiczenie techniki
jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia
się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu tandem. Ze względu na
wyższą masę całkowitą tandemu obciążenie układu hamulcowego wzrasta przy używaniu hamulca.
Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura
oleju zbytnio wzrośnie, wskutek czego w przewodach hamulcowych mogą wystąpić blokady albo
rozerwania spowodowane przez opary, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane,
zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Klocki hamulcowe A01S zaprojektowane są tak, aby zredukować poziom hałasu
generowanego miedzy klockami i tarczą w czasie pracy hamulca. Dla tego typu
klocków wymagane są dłuższe okresy docierania w porównaniu z klockami M06.
Obsługa oleju mineralnego
W czasie pracy z olejem stosować okulary ochronne i unikać kontaktu z oczami. Przy kontakcie
z oczami może dojść do podrażnienia.
W przypadku kontaktu z oczami, przemyć czystą wodą i natychmiast udać się do lekarza.
Zakładać rękawice gumowe w czasie pracy. Kontakt ze skórą może spowodować wysypkę i uczucie
dyskomfortu.
W przypadku kontaktu ze skórą, dokładnie umyć mydłem i wodą.
Wdychanie mgły lub oparów oleju może spowodować nudności. Zasłonić nos i usta aparatem
oddechowym i stosować w dobrze wentylowanym miejscu.
W przypadku wdychania mgły lub oparów natychmiast udać się na świeże powietrze. Przykryć się
kocem. Ogrzać się, pozostać w spokoju i zwrócić się o pomoc medyczną.
Nie wolno pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
Przechowywać w miejscu niedostępnym dla dzieci.
Nie przecinać, nie podgrzewać, nie spawać lub nie zwiększać ciśnienia w zbiorniku oleju, ponieważ
może to prowadzić do wybuchu lub pożaru.
Utylizacja zużytego oleju: Postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utylizacji.
Zachować ostrożność w czasie przygotowania oleju do utylizacji.
Wskazówki: Pojemnik powinien być zamknięty, aby nie przedostały się do niego ciała obce i woda.
Należy go przechowywać w chłodnym ciemnym miejscu z dala od bezpośredniego
działania światła słonecznego i ciepła.
OSTRZEŻENIE
Techniczna instrukcja serwisowa SI-8EP0A-007
System hamulców tarczowych
(do jazdy przełajowej)
Wspornik linki
Olej mineralny
Klocek
hamulcowy
Okładzina żywiczna
Okładzina metalowa
SM-HANG
SM-DB-OIL
A01S
M06
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej kombinacji.
Zacisk
BR-M775 BR-M776
Linka
SM-BH59 SM-BH63
Tarcza
SM-RT78
Dźwignia hamulca
ST-M775 / BL-M775
< Powolne działanie hamulców po naciśnięciu dźwigni >
Delikatnie nacisnąć dźwignię hamulca kilka razy i poczekać, aż pęcherzyki wrócą do zbiornika
zapasowego. Zalecane jest następne otwarcie pokrywy zbiornika zapasowego i napełnienie
zbiornika olejem mineralnym tak, aby nie pozostały pęcherzyki.
Jeżeli hamulce nadal reagują wolno, odpowietrzyć układ hamulcowy. (Patrz "Dodawanie oleju
mineralnego i odpowietrzanie zbiornika zapasowego".)
Zablokowanie oparami jest zjawiskiem, w przypadku którego, w wyniku podgrzania oleju znajdującego się
w układzie hamulcowym dochodzi do rozszerzenia wody lub pęcherzyków powietrza znajdujących się
w układzie hamulcowym. Może to prowadzić do nagłego zwiększenia skoku dźwigni hamulca.
2 mm
0,5 mm
Do zamontowania produktu potrzebne są następujące narzędzia.
Miejsce użytkowania
Pierścień blokady mocowania tarczy
Śruba mocująca dźwigni hamulca
Śruba mocująca szczęki
Wał mocowania klocka hamulcowego
Pokrywa zbiornika zapasowego
Wspornik linki
Śruba mocująca wężyka hamulca
Złączka odpowietrzająca
TL-LR15
Klucz imbusowy 4 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Śruby mocujące adaptera (typ Post) Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 3 mm
Wkrętak krzyżowy Philips nr 1
Wkrętak krzyżowy Philips nr 2
Klucz płaski 8 mm / klucz imbusowy 3 mm
Klucz oczkowy 7 mm
Narzędzie
Montaż
pol_10003997_8EP0A_007.indd 1pol_10003997_8EP0A_007.indd 1 24/02/11 15:0324/02/11 15:03
  • Page 1 1

Shimano BR-M775 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla