ROZDZIAŁ 1 Pronar Z245
1.9
i ewentualnie elementy wyposażenia dodatkowego i standardowego. Dostawa do
użytkownika odbywa się transportem samochodowym lub transportem samodzielnym
(holowanie owijarki przy pomocy ciągnika rolniczego).
1.5.1 TRANSPORT SAMOCHODOWY
Załadunek oraz rozładunek owijarki z samochodu należy przeprowadzić korzystając z rampy
przeładunkowej przy pomocy ciągnika rolniczego, suwnicy lub dźwigu. Podczas pracy należy
stosować się do ogólnych zasad BHP przy pracach przeładunkowych. Osoby obsługujące
sprzęt przeładunkowy muszą mieć wymagane uprawnienia do używania tych urządzeń.
Owijarka powinna być zamocowana pewnie na platformie środka transportu przy pomocy
pasów, łańcuchów, odciągów lub innych środków mocujących wyposażonych w mechanizm
napinający. Elementy mocujące należy zaczepiać w przeznaczonych do tego celu uchwytach
transportowych (1) – rysunek (1.3), oznaczonych naklejkami (2) lub do stałych elementów
konstrukcyjnych owijarki (podłużnice, poprzeczki itp.). Uchwyty transportowe przyspawane są
do podłużnicy ramy, po jednej parze z każdej strony maszyny.
UWAGA
Podczas transportu drogowego owijarka musi być zamocowana na platformie środka
transportu zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami.
W czasie jazdy kierowca samochodu powinien zachować szczególną ostrożność. Wynika
to z faktu przesunięcia do góry środka ciężkości pojazdu z załadowaną maszyną.
Stosuj tylko atestowane i sprawne technicznie środku mocujące. Zapoznaj się z treścią
instrukcji obsługi producenta środków mocujących.
Należy stosować atestowane i sprawne technicznie środki mocujące. Przetarcie pasów,
popękane uchwyty mocujące, rozgięte lub skorodowane haki lub inne uszkodzenia mogą
dyskwalifikować dany środek do użycia. Należy zapoznać się z informacjami zawartymi w
instrukcji obsługi producenta stosowanego środka mocującego. Pod koła owijarki należy
podłożyć kliny, belki drewniane lub inne elementy bez ostrych krawędzi, zabezpieczając
maszynę przed przetoczeniem. Blokady kół muszą być przybite do desek platformy
ładunkowej samochodu lub zamocowane w inny sposób uniemożliwiający ich przesuwanie
się. Ilość elementów mocujących (liny, pasy, łańcuchy, odciągi itp.) oraz siła potrzebna do ich
napięcia zależna jest między innymi od masy własnej owijarki, konstrukcji samochodu
przewożącego owijarkę, prędkości przejazdu oraz innych uwarunkowań. Z tego względu nie