Lenovo ThinkPad R61e Troubleshooting Manual

Typ
Troubleshooting Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

ThinkPad
®
R61 i R61e
Podręcznik obsługi i rozwiązywania
problemów
ThinkPad
®
R61 i R61e
Podręcznik obsługi i rozwiązywania
problemów
Uwaga
Przed wykorzystaniem informacji zawartych w niniejszym dokumencie lub przed użyciem produktu, którego dotyczą, należy
przeczytać:
v Podręcznik na temat bezpieczeństwa i gwarancji w pakiecie niniejszej publikacji.
v Informacje o komunikacji bezprzewodowej w systemie pomocy elektronicznej Access Help i Dodatek D, “Uwagi”, na
stronie 67.
v Uwaga o przepisach w pakiecie niniejszej publikacji.
Wydanie pierwsze (Maj 2007)
© Copyright Lenovo 2007. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Spis treści
Przeczytaj zanim zaczniesz . . . . . . . v
Rozdział 1. Wyszukiwanie informacji . . . 1
Niniejszy podręcznik i inne publikacje . . . . . 1
Wyszukiwanie informacji za pomocą przycisku
pomocy ThinkVantage. . . . . . . . . . 2
Rozdział 2. Zasady postępowania z
komputerem ThinkPad . . . . . . . . 3
Ważne wskazówki . . . . . . . . . . . 3
Należy zwracać uwagę na miejsce oraz sposób
pracy . . . . . . . . . . . . . . 3
Z komputerem należy obchodzić się delikatnie . 4
Przenoszenie komputera musi się odbywać w
sposób odpowiedni. . . . . . . . . . 4
Z nośnikami i napędami pamięci masowej należy
obchodzić się odpowiednio . . . . . . . 5
Przy ustawianiu haseł wskazana jest ostrożność . 5
Inne ważne wskazówki . . . . . . . . 5
Czyszczenie obudowy komputera . . . . . 6
Czyszczenie klawiatury komputera . . . . . 6
Czyszczenie wyświetlacza komputera . . . . 7
Obsługa czytnika odcisków palców . . . . . 7
Rozdział 3. Rozwiązywanie problemów z
komputerem . . . . . . . . . . . . 9
Często zadawane pytania (FAQ) . . . . . . 10
Diagnozowanie problemów . . . . . . . . 11
Program do diagnozowania dysku twardego . . 11
Diagnozowanie problemów z użyciem programu
PC-Doctor z partycji serwisowej . . . . . 13
Rozwiązywanie problemów . . . . . . . . 13
Komunikaty o błędach . . . . . . . . 13
Błędy bez komunikatów . . . . . . . . 20
Problemy z hasłem . . . . . . . . . 21
Problemy z klawiaturą . . . . . . . . 21
Problemy z urządzeniem wskazującym . . . 22
Problemy z trybem uśpienia lub hibernacji . . 22
Problemy z ekranem komputera . . . . . 23
Problemy z akumulatorem . . . . . . . 26
Problemy z dyskiem twardym . . . . . . 27
Problemy z uwierzytelnianiem odcisku palca. . 28
Problemy z uruchamianiem . . . . . . . 28
Inne problemy . . . . . . . . . . . 29
Uruchamianie programu BIOS Setup Utility . . . 29
Rozdział 4. Opcje odtwarzania . . . . . 31
Wprowadzenie do Rescue and Recovery . . . . 31
Odtwarzanie ustawień fabrycznych . . . . . 31
Odzyskiwanie danych . . . . . . . . . 32
Rozdział 5. Modernizacja i wymiana
urządzeń . . . . . . . . . . . . . 33
Wymiana akumulatora . . . . . . . . . 33
Modernizacja dysku twardego . . . . . . . 35
Wymiana pamięci. . . . . . . . . . . 39
Rozdział 6. Pomoc i obsługa serwisowa . . 47
Pomoc i obsługa serwisowa . . . . . . . . 47
Uzyskiwanie pomocy w sieci WWW . . . . . 47
Telefonowanie do Centrum Wsparcia dla klientów 47
Uzyskiwanie pomocy na całym świecie . . . . 49
Ogólnoświatowa lista telefonów . . . . . . 49
Dodatek A. Informacje dotyczące gwarancji 55
Typy serwisu . . . . . . . . . . . . 56
Dodatek B. Części wymieniane przez
klienta (CRU) . . . . . . . . . . . 59
Dodatek C. Opcje i specyfikacje. . . . . 63
Elementy . . . . . . . . . . . . . 63
Parametry techniczne. . . . . . . . . . 64
Dodatek D. Uwagi. . . . . . . . . . 67
Uwagi . . . . . . . . . . . . . . 67
Informacje dotyczące podłączenia do odbiornika
telewizyjnego . . . . . . . . . . . 68
Uwagi dotyczące emisji promieniowania
elektromagnetycznego . . . . . . . . . 68
Federal Communications Commission (FCC)
Statement . . . . . . . . . . . . 68
Industry Canada Class B emission compliance
statement . . . . . . . . . . . . 69
Avis de conformité à la réglementation
d’Industrie Canada . . . . . . . . . 69
Oświadczenie Unii Europejskiej o zgodności z
dyrektywą EMC . . . . . . . . . . 69
Japanese VCCI Class B statement . . . . . 70
Oświadczenia WEEE UE . . . . . . . . 70
© Copyright Lenovo 2007 iii
Notice for users in the U.S.A. . . . . . . . 71
Oferta na oprogramowanie IBM Lotus . . . . 71
Znaki towarowe . . . . . . . . . . . 73
Indeks . . . . . . . . . . . . . 75
iv ThinkPad
®
R61 i R61e Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
Przeczytaj zanim zaczniesz
Podczas pracy komputera lub ładowania akumulatora, jego
podstawa, podpórka pod nadgarstki oraz inne części mogą
się nagrzewać. Należy unikać długotrwałego kontaktu rąk,
kolan oraz innych części ciała z rozgrzanymi częściami
komputera. Podczas używania klawiatury należy unikać
długotrwałego opierania nadgarstków na podpórce.
Podczas normalnego działania komputer generuje pewną
ilość ciepła. Zależy ona od poziomu aktywności systemu
oraz poziomu naładowania akumulatora. Długi czas
kontaktu z ciałem ludzkim, nawet przez ubranie, może
spowodować podrażnienie, a nawet oparzenie skóry.
Należy co jakiś czas robić przerwy w używaniu klawiatury,
unosząc dłonie znad podpórki pod nadgarstki. Należy też
pamiętać,a by nie używać klawiatury zbyt długo.
Zasilacz podłączony do gniazda elektrycznego i komputera,
wytwarza ciepło. Nie powinien pozostawać w kontakcie z
jakąkolwiek częścią ciała podczas używania. Nie należy go
używać do ogrzewania ciała. Dłuższy kontakt z ciałem,
nawet przez ubranie, może spowodować oparzenie skóry.
© Copyright Lenovo 2007 v
Kable zasilacza, myszy, klawiatury, drukarki czy
jakiegokolwiek innego urządzenia elektronicznego czy
linie komunikacyjne należy ułożyć tak, aby nie przydepnąć
ich, nie potknąć się o nie, nie przycisnąć ich komputerem
ani innym przedmiotem, ani podziałać na nie w żaden inny
sposób mogący zakłócić pracę komputera. Działanie na
kable dużą siłą może spowodować ich uszkodzenie lub
zerwanie.
Przed przemieszczeniem komputera wyłącz go, naciśnij
klawisze Fn+F4, aby włączyć tryb uśpienia lub naciśnij
klawisze Fn+F12, aby włączyć tryb hibernacji.
Przed przemieszczeniem komputera upewnij się, że
indykator zasilania jest wyłączony. Zapobiegniesz
uszkodzeniu dysku twardego i utracie danych.
Na komputerze, ekranie oraz na urządzeniach
zewnętrznych nie wolno kłaść żadnych ciężkich
przedmiotów; takich przedmiotów nie wolno też rzucać na
komputer, przesuwać ich po nim ani przyciskać ich do
komputera.
Przeczytaj zanim zaczniesz
vi
ThinkPad
®
R61 i R61e Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
Wskazane jest przenoszenie komputera w dobrej
gatunkowo torbie z wkładkami ochronnymi, zapewniającej
bezpieczeństwo komputera podczas transportu. Komputera
nie wolno wkładać do ciasno upakowanej walizki lub
torby.
W pobliżu komputera nie wolno trzymać żadnych płynów,
aby nie wylały się one na komputer, a także nie wolno
zbliżać się z nim do wody, aby uniknąć niebezpieczeństwa
porażenia prądem elektrycznym.
Przeczytaj zanim zaczniesz
Przeczytaj zanim zaczniesz vii
Przeczytaj zanim zaczniesz
viii
ThinkPad
®
R61 i R61e Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
Rozdział 1. Wyszukiwanie informacji
Niniejszy podręcznik i inne publikacje
Instrukcje instalowania
pozwalają rozpakować komputer ThinkPad
®
i rozpocząć pracę. Obejmują kilka
wskazówek dla początkujących użytkowników oraz przedstawiają
oprogramowanie instalowane fabrycznie przez Lenovo
.
Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
zawiera informacje o konserwacji komputera ThinkPad, podstawowe
informacje o rozwiązywaniu problemów, procedury odtwarzania, informacje o
pomocy i serwisie oraz informacje gwarancyjne. Znajdujące się w niniejszym
podręczniku informacje o rozwiązywaniu problemów odnoszą się jedynie do
problemów, które mogą uniemożliwiać dostęp do obszernego podręcznika
elektronicznego, Access Help, zainstalowanego fabrycznie na komputerze
ThinkPad.
Access Help
to obszerny podręcznik elektroniczny, zawierający odpowiedzi na większość
pytań o komputer, pomagający w konfigurowaniu zainstalowanych fabrycznie
opcji i narzędzi oraz rozwiązywaniu problemów. Aby otworzyć program
Access Help, wykonaj jedną z następujących czynności:
v Naciśnij przycisk ThinkVantage
®
. W sekcji Szybkie odsyłacze Productivity
Center kliknij Access on-system help.
v Z menu Start wybierz polecenie Wszystkie programy (w systemie
Windows
®
2000 (niektóre modele) - Programy), a następnie
ThinkVantage. Kliknij polecenie Access Help.
Productivity Center
daje łatwy dostęp do oprogramowania narzędziowego oraz kluczowych
serwisów Lenovo, eliminując konieczność noszenia ze sobą podręczników.
Aby otworzyć Productivity Center, naciśnij niebieski klawisz ThinkVantage.
Aby uzyskać więcej informacji o używaniu przycisku ThinkVantage - patrz
“Wyszukiwanie informacji za pomocą przycisku pomocy ThinkVantage” na
stronie 2.
Podręcznik na temat bezpieczeństwa i gwarancji
zawiera ogólne instrukcje dotyczące bezpieczeństwa oraz pełne Warunki
Ograniczonej Gwarancji Lenovo.
Uwaga o przepisach
stanowi suplement do niniejszego podręcznika. Należy przeczytać przed
użyciem opcji bezprzewodowych komputera ThinkPad. Komputer ThinkPad
jest zgodny z normami częstotliwości radiowej i bezpieczeństwa każdego kraju
© Copyright Lenovo 2007 1
i regionu, gdzie jego funkcje komunikacji bezprzewodowej zostały
dopuszczone do użytku. Użytkownik ma obowiązek zainstalowania komputera
ThinkPad i posługiwania się nim zgodnie z lokalnymi przepisami o
radiokomunikacji.
Wyszukiwanie informacji za pomocą przycisku pomocy ThinkVantage
Niebieski przycisk ThinkVantage może być pomocny w różnych sytuacjach, niezależnie
od tego, czy komputer działa normalnie czy nie. Naciśnij klawisz ThinkVantage, aby
otworzyć Productivity Center i uzyskać dostęp do ilustrowanych informacji, jak również
łatwych do wykonania instrukcji dla osób początkujących i tych, które chcą efektywniej
pracować z komputerem.
Za pomocą przycisku ThinkVantage można także przerwać procedurę uruchamiania
komputera i uruchomić obszar roboczy Rescue and Recovery
, uruchamiany
niezależnie od systemu operacyjnego system operacyjny Windows i przed nim ukryty.
Wyszukiwanie informacji
2
ThinkPad
®
R61 i R61e Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
Rozdział 2. Zasady postępowania z komputerem ThinkPad
Chociaż konstrukcja komputera gwarantuje niezawodność jego funkcjonowania w
normalnych warunkach roboczych, należy zachować zdrowy rozsądek przy
posługiwaniu się nim. Przestrzeganie podanych wskazówek zapewni wygodną pracę
oraz długotrwałą przydatność komputera.
Ważne wskazówki
Należy zwracać uwagę na miejsce oraz sposób pracy
v Podczas pracy komputera lub ładowania akumulatora, jego podstawa, podpórka pod
nadgarstki oraz inne części mogą się nagrzewać. Należy unikać długotrwałego
kontaktu rąk, kolan oraz innych części ciała z rozgrzanymi częściami komputera.
Podczas używania klawiatury należy unikać długotrwałego opierania nadgarstków na
podpórce.
Podczas normalnego działania komputer generuje pewną ilość ciepła. Zależy ona od
poziomu aktywności systemu oraz poziomu naładowania akumulatora. Długi czas
kontaktu z ciałem ludzkim, nawet przez ubranie, może spowodować podrażnienie, a
nawet oparzenie skóry. Należy co jakiś czas robić przerwy w używaniu klawiatury,
unosząc dłonie znad podpórki pod nadgarstki. Należy też pamiętać,a by nie używać
klawiatury zbyt długo.
v Zasilacz podłączony do gniazda elektrycznego i komputera, wytwarza ciepło. Nie
powinien pozostawać w kontakcie z jakąkolwiek częścią ciała podczas używania. Nie
należy go używać do ogrzewania ciała. Dłuższy kontakt z ciałem, nawet przez
ubranie, może spowodować oparzenie skóry.
v Kable zasilacza, myszy, klawiatury, drukarki czy jakiegokolwiek innego urządzenia
elektronicznego czy linie komunikacyjne należy ułożyć tak, aby nie przydepnąć ich,
nie potknąć się o nie, nie przycisnąć ich komputerem ani innym przedmiotem, ani
podziałać na nie w żaden inny sposób mogący zakłócić pracę komputera. Działanie
na kable dużą siłą może spowodować ich uszkodzenie lub zerwanie.
v W pobliżu komputera nie wolno trzymać żadnych płynów, aby nie wylały się one na
komputer, a także nie wolno zbliżać się z nim do wody (aby uniknąć
niebezpieczeństwa porażenia prądem elektrycznym).
v Materiały opakowaniowe powinno się przechowywać w bezpiecznym miejscu z dala
od dzieci, aby zapobiec niebezpieczeństwu uduszenia plastikową torbą.
v W bezpośredniej bliskości komputera (do 13 cm lub 5 cali) nie powinno być
jakichkolwiek magnesów, włączonych telefonów komórkowych, urządzeń
elektrycznych oraz głośników.
v Komputer nie powinien podlegać działaniu ekstremalnych temperatur (poniżej
5°C/41°F lub powyżej 35°C/95°F).
© Copyright Lenovo 2007 3
v Niektóre urządzenia, takie jak przenośne wentylatory biurkowe czy jonizatory
powietrza mogą wytwarzać jony ujemne. Jeśli komputer znajduje się w pobliżu
takiego urządzenia i jest przez dłuższy czas narażony na działanie powietrza
zawierającego jony ujemne, to może wytworzyć ładunki elektrostatyczne. Ładunki
takie mogą ulec rozładowaniu za pośrednictwem dłoni użytkownika dotykającego
klawiatury lub innych części komputera lub za pośrednictwem złączy podłączonych
urządzeń we/wy. Chociaż to wyładowanie jest inne od wyładowania pochodzącego z
ciała lub odzieży, niesie ono ze sobą takie samo ryzyko uszkodzenia komputera.
Komputer zaprojektowano i wyprodukowano z myślą o zminimalizowaniu skutków
wyładowań elektrostatycznych. Jednakże ładunek elektrostatyczny przekraczający
określony limit, może zwiększyć ryzyko wystąpienia wyładowania
elektrostatycznego. W związku z tym w przypadku używania komputera w pobliżu
urządzenia wytwarzającego jony ujemne, należy przede wszystkim:
unikać bezpośredniego kontaktu komputera z powietrzem z urządzenia, które
może wytwarzać jony ujemne;.
trzymać komputer i urządzania peryferyjne jak najdalej od takiego urządzenia;
jeśli to tylko możliwe, uziemić komputer w celu ułatwienia rozładowania
elektrostatycznego.
Uwaga: Nie wszystkie takie urządzenia znacząco zwiększają poziom ładunków
elektrostatycznych.
Z komputerem należy obchodzić się delikatnie
v Nie powinno się umieszczać żadnych obiektów (nawet papieru) między ekranem a
klawiaturą ani pod klawiaturą.
v Na komputerze, ekranie oraz na urządzeniach zewnętrznych nie wolno kłaść żadnych
ciężkich przedmiotów; takich przedmiotów nie wolno też rzucać na komputer,
przesuwać ich po nim ani przyciskać ich do komputera.
v Konstrukcja ekranu komputera umożliwia jego otwieranie i używanie pod kątem
nieco większym niż 90 stopni. Ekranu nie wolno otwierać pod kątem większym niż
180 stopni, bo można uszkodzić zawiasy komputera.
Przenoszenie komputera musi się odbywać w sposób odpowiedni
v Z komputera, który ma być przenoszony, trzeba wyjąć wszystkie nośniki, wyłączyć
wszystkie podłączone urządzenia i odłączyć wszystkie kable.
v Komputer wolno przenosić wyłącznie wówczas, gdy jest w trybie uśpienia (w
Windows XP i Windows 2000) lub hibernacji albo jest wyłączony. Zapobiega to
uszkodzeniu dysku twardego i utracie danych.
v Podnosząc komputer, należy trzymać go za część dolną. Nie wolno podnosić ani
trzymać komputera za ekran.
v Wskazane jest przenoszenie komputera w dobrej gatunkowo torbie z wkładkami
ochronnymi, zapewniającej bezpieczeństwo komputera podczas transportu.
Komputera nie wolno wkładać do ciasno upakowanej walizki lub torby.
Zasady postępowania z komputerem ThinkPad
4
ThinkPad
®
R61 i R61e Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
Z nośnikami i napędami pamięci masowej należy obchodzić się
odpowiednio
v Jeśli komputer wyposażony jest w napęd dyskietek, należy pamiętać, że dyskietek nie
wolno wkładać pod kątem. Nie wolno też naklejać na nich więcej niż jednej naklejki
ani dopuścić, aby naklejka była nie do końca przylepiona, gdyż mogłoby to
spowodować utknięcie dyskietki w napędzie.
v Jeśli komputer jest wyposażony w napęd optyczny, nie wolno dotykać powierzchni
dysku ani soczewek na szufladzie napędu.
v Szuflady napędu optycznego nie wolno zamykać, dopóki nie rozlegnie się odgłos
oznaczający, że dysk CD lub DVD został zamocowany na centralnym trzpieniu
napędu.
v Podczas instalowania dysku twardego, napędu dyskietek lub napędu optycznego
należy bezwzględnie stosować się do instrukcji dostarczonych wraz z urządzeniem.
Elementy urządzenia można naciskać tylko wtedy, gdy jest to konieczne.
Przy ustawianiu haseł wskazana jest ostrożność
v Trzeba pamiętać własne hasła. Jeśli użytkownik zapomni hasło administratora lub
dysku twardego, autoryzowany dostawca usług Lenovo nie będzie w stanie ich
zresetować, a to będzie zapewne oznaczało konieczność wymiany dysku twardego
lub płyty systemowej.
Inne ważne wskazówki
v Modem, w który wyposażony jest komputer, może współpracować tylko z analogową
siecią telefoniczną lub publiczną komutowaną siecią telefoniczną. Nie należy
podłączać modemu do centrali wewnętrznej ani do innego cyfrowego łącza
telefonicznego, gdyż mogłoby to spowodować jego uszkodzenie. W analogowe linie
telefoniczne zazwyczaj wyposażone instalacje domowe, natomiast w hotelach i
biurowcach często cyfrowe linie telefoniczne. Jeśli używa się nieznanego rodzaju
łącza telefonicznego, należy skontaktować się z operatorem telefonicznym.
v Komputer może być wyposażony zarówno w złącze sieci Ethernet, jak i złącze
modemu. W takiej sytuacji należy uważać, by kabel komunikacyjny był podłączany
do właściwego złącza, bo inaczej można uszkodzić złącze.
v Wskazane jest zarejestrowanie zakupionych produktów ThinkPad w firmie Lenovo
(w serwisie WWW http://www.lenovo.com/register). W przypadku zagubienia lub
kradzieży komputera pomoże to odpowiednim instytucjom w odzyskaniu utraconego
sprzętu. Zarejestrowanie komputera pozwoli również firmie Lenovo na wysyłanie
ewentualnych informacji technicznych i powiadomień o możliwościach modernizacji.
v Tylko personel techniczny uprawniony do napraw komputera ThinkPad może
demontować i naprawiać komputer.
v Nie wolno przerabiać ani zaklejać taśmą zatrzasków, aby zablokować ekran w
otwartej lub zamkniętej pozycji.
v Gdy zasilacz jest włączony do sieci, należy uważać, aby nie obracać komputera.
Może to spowodować zniszczenie wtyczki zasilacza.
Zasady postępowania z komputerem ThinkPad
Rozdział 2. Zasady postępowania z komputerem ThinkPad 5
v Na czas wymiany urządzenia we wnęce urządzeń komputer musi zostać wyłączony
albo należy się upewnić, że urządzenie to jest wymienialne podczas pracy lub w
trybie gotowości.
v Wymieniając dyski w komputerze, trzeba założyć ponownie plastikowe obejmy (jeśli
zostały dostarczone).
v Nieużywane zewnętrzne i wymienne dyski twarde, napędy dyskietek oraz napędy
optyczne należy przechowywać w odpowiednim pojemniku lub opakowaniu.
v Przed zainstalowaniem dowolnego z wymienionych poniżej urządzeń należy dotknąć
metalowego stołu lub uziemionego metalowego obiektu. Czynność ta zmniejsza
ładunek elektrostatyczny ciała ludzkiego. Ładunki elektrostatyczne mogą
spowodować uszkodzenie urządzenia.
karta PC
ExpressCard
karta Smart Card
karta pamięci: xD-Picture, SD, Memory Stick i MultiMediaCard
moduł pamięci
karta PCI Express Mini
karta dodatkowa do komunikacji.
v Przy przenoszeniu danych między komputerem a kartą Flash Media, taką jak SD, nie
należy przełączać komputera w tryb uśpienia ani hibernacji przed zakończeniem
przesyłania danych. Może to spowodować uszkodzenie danych.
Czyszczenie obudowy komputera
Co pewien czas należy czyścić komputer w następujący sposób:
1. Przygotuj roztwór delikatnego detergentu domowego (niezawierającego proszku
szorującego ani żadnych silnych środków chemicznych, takich jak kwasy lub
zasady). Detergent należy rozcieńczyć w wodzie w stosunku 5 części wody na 1
część detergentu.
2. Nasącz gąbkę rozcieńczonym detergentem.
3. Wyciśnij nadmiar płynu z gąbki.
4. Wytrzyj obudowę gąbką, wykonując ruchy okrężne i uważając, aby nie wypłynął z
niej nadmiar płynu.
5. Wytrzyj powierzchnię, aby usunąć z niej detergent.
6. Wypłucz gąbkę pod czystą bieżącą wodą.
7. Wytrzyj obudowę czystą gąbką.
8. Wytrzyj obudowę jeszcze raz suchą, niezostawiającą włókien ściereczką.
9. Jeśli po wyschnięciu powierzchni zostaną na niej włókna, usuń je z obudowy.
Czyszczenie klawiatury komputera
1. Nasącz miękką, czystą ściereczkę niewielką ilością izopropanolu do polerowania.
Zasady postępowania z komputerem ThinkPad
6
ThinkPad
®
R61 i R61e Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
2. Przetrzyj ściereczką powierzchnię każdego klawisza. Wycieraj każdy klawisz
osobno, gdyż podczas wycierania wielu klawiszy naraz ściereczka może zaczepić się
o sąsiedni klawisz i zniszczyć go. Upewnij się, że płyn nie kapie na klawisze ani
między nie.
3. Poczekaj, klawisze wyschną.
4. Aby usunąć okruchy i brud spod klawiszy, można użyć dmuchawki z pędzelkiem do
czyszczenia aparatów fotograficznych lub zimnego powietrza z suszarki do włosów.
Uwaga: Nie wolno rozpylać środków czyszczących bezpośrednio na klawiaturę czy
ekran.
Czyszczenie wyświetlacza komputera
1. Wyczyść ekran delikatnie suchą, miękką, niezostawiającą włókien ściereczką. Jeśli
na ekranie widoczne ślady przypominające zadrapania, mogą to być zabrudzenia
przeniesione z klawiatury lub wodzika TrackPoint
®
, powstałe wskutek naciśnięcia z
zewnątrz zamkniętej pokrywy komputera.
2. Wyczyść zabrudzenia delikatnie miękką, suchą ściereczką.
3. Jeśli plamy nie znikają, zwilż miękką, niezostawiającą włókien ściereczkę wodą lub
alkoholem izopropylenowym zmieszanym z wodą destylowaną w stosunku 1:1.
4. Wyżmij ściereczkę jak najmocniej.
5. Wytrzyj ekran jeszcze raz, uważając, aby ani jedna kropla nie wyciekła na
komputer.
6. Ekran można zamknąć dopiero wtedy, gdy będzie zupełnie suchy.
Obsługa czytnika odcisków palców
Następujące czynności mogą uszkodzić czytnik odcisków palców lub spowodować, że
nie będzie działał prawidłowo:
v zadrapanie powierzchni czytnika twardym, ostrym przedmiotem;
v zadrapanie powierzchni czytnika paznokciem lub innym twardym przedmiotem;
v dotykanie czytnika brudnym palcem.
Jeśli wystąpi jedna z poniższych sytuacji, należy delikatnie wyczyścić powierzchnię
czytnika suchą, miękką ściereczką niezostawiającą włókien:
v powierzchnia czytnika jest brudna lub zaplamiona;
v powierzchnia czytnika jest wilgotna;
v czytnik często nie rejestruje lub nie uwierzytelnia odcisku.
Zasady postępowania z komputerem ThinkPad
Rozdział 2. Zasady postępowania z komputerem ThinkPad 7
Zasady postępowania z komputerem ThinkPad
8
ThinkPad
®
R61 i R61e Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
Rozdział 3. Rozwiązywanie problemów z komputerem
Często zadawane pytania (FAQ) . . . . . . 10
Diagnozowanie problemów . . . . . . . . 11
Program do diagnozowania dysku twardego . . 11
Diagnozowanie problemów z użyciem programu
PC-Doctor z partycji serwisowej . . . . . 13
Rozwiązywanie problemów . . . . . . . . 13
Komunikaty o błędach . . . . . . . . 13
Błędy bez komunikatów . . . . . . . . 20
Problemy z hasłem . . . . . . . . . 21
Problemy z klawiaturą . . . . . . . . 21
Problemy z urządzeniem wskazującym . . . 22
Problemy z trybem uśpienia lub hibernacji . . 22
Problemy z ekranem komputera . . . . . 23
Problemy z akumulatorem . . . . . . . 26
Problemy z dyskiem twardym . . . . . . 27
Problemy z uwierzytelnianiem odcisku palca. . 28
Problemy z uruchamianiem . . . . . . . 28
Inne problemy . . . . . . . . . . . 29
Uruchamianie programu BIOS Setup Utility . . . 29
Uwaga: Jeśli system działa i dostępny jest system pomocy Access Help - patrz Access Help. Niniejszy rozdział
zawiera informacje dotyczące sytuacji, w której system Access Help jest niedostępny.
© Copyright Lenovo 2007 9
Często zadawane pytania (FAQ)
Sekcja ta zawiera często zadawane pytania wraz ze wskazówkami, gdzie znaleźć
szczegółowe odpowiedzi. Szczegółowe informacje o każdej publikacji zawartej w
pakiecie komputera ThinkPad - patrz “Niniejszy podręcznik i inne publikacje” na stronie
1.
Jakie środki ostrożności zapewniające bezpieczeństwo należy stosować podczas
używania komputera ThinkPad?
Szczegółowe informacje o bezpieczeństwie - patrz Podręcznik na temat
bezpieczeństwa i gwarancji.
Jak mogę zapobiec problemom z komputerem ThinkPad?
Patrz “Przeczytaj zanim zaczniesz” na stronie v oraz Rozdział 2, “Zasady
postępowania z komputerem ThinkPad”, na stronie 3 w niniejszym
podręczniku. Więcej wskazówek można znaleźć w następujących sekcjach
Access Help:
v Preventing problems
v Rozwiązywanie problemów
Jakie główne opcje sprzętowe nowego komputera ThinkPad?
Patrz “About your computer” (Informacje o komputerze) w programie Access
Help.
Gdzie znajdę szczegółowe specyfikacje mojego komputera?
Patrz http://www.lenovo.com/think/support.
Muszę zmodernizować urządzenie lub wymienić jeden z następujących elementów:
napęd dysku twardego, kartę PCI Express Mini Card, dodatkową kartę modemu,
pamięć, klawiaturę lub podpórkę pod nadgarstki.
Lista części wymienianych przez klienta oraz umiejscowienie instrukcji
wymiany komponentów - patrz Dodatek B, “Części wymieniane przez klienta
(CRU)”, na stronie 59 w niniejszym podręczniku.
Komputer nie działa poprawnie.
Zapoznaj się z sekcją “Problem solving” (Rozwiązywanie problemów) w
programie Access Help.Niniejszy podręcznik opisuje jedynie problemy
uniemożliwiające dostęp do systemu pomocy elektronicznej.
Gdzie znajdują się dyski Recovery?
Do komputera nie dołączono dysku Recovery ani Windows. Wyjaśnienie
alternatywnych metod odtwarzania oferowanych przez Lenovo - patrz
“Odtwarzanie ustawień fabrycznych” na stronie 31 w niniejszym podręczniku.
Rozwiązywanie problemów z komputerem
10
ThinkPad
®
R61 i R61e Podręcznik obsługi i rozwiązywania problemów
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88

Lenovo ThinkPad R61e Troubleshooting Manual

Typ
Troubleshooting Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla