Shimano BR-M590 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

R
V
V
C
C
R
V
V
C
C
R
R
Wymiana okładzin
L
FORWARD
FORWARD
L
R
FORWARD
FORWARD
R
BC
FORWARD
R
Montaż dźwigni hamulca
Montaż hamulca V-BRAKE
Zastosować chwyt
kierownicy o maksymalnej
średnicy zewnętrznej 32 mm.
Hamulec uniwersalny
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę kontroli i wypadek, który może prowadzić
do poważnych obrażeń. Ponieważ prowadzenie każdego
roweru może być inne, należy nauczyć się właściwej techniki
hamowania (w tym prawidłowego nacisku na dźwignię hamulca
i charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego roweru.
Należy sprawdzić u sprzedawcy i w instrukcji obsługi roweru oraz
przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może
dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i
poważnych obrażeń.
Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą
być używane jako hamulce przednie.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
okładziny hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie się
na okładziny hamulcowe, należy je wymienić. W przeciwnym razie
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub
postrzępiona, i natychmiast wymienić linkę, jeśli tak jest. Jeśli
te czynności nie zostaną wykonane, hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że przednie
i tylne hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się.
Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się
ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku
z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Modulator siły jest urządzeniem ułatwiającym hamowanie poprzez
zwiększenie skoku linki przy dźwigni hamulca i zachowanie
określonego stałego zakresu siły hamowania.
Jeśli efektywny zakres działania modulatora siły zostanie
przekroczony, skok dźwigni i hamulec zaczną działać jak normalny
hamulec V-BRAKE (z wyczuciem i mocno). W takim przypadku,
hamulce mogą działać mocniej niż chcieliśmy i spowodować
zablokowanie koła. Dlatego ważne jest, aby przed użyciem
modulatora siły dobrze zrozumieć i wypróbować jego działanie.
Modulator siły nie jest wyposażony w funkcję zapobiegającą
zablokowaniu koła.
Bez modulatora
siły
Porównanie skuteczności hamowania
z modulatorem siły
Skok linki przy dźwigni hamulca
Siła hamowania na kole
Efektywny
zakres działania
modulatora siły
(N)
OSTRZEŻENIE
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Używać hamulców BR-M590 V-BRAKE z dźwigniami hamulca
zgodnymi z hamulcem V-BRAKE, takimi jak dźwignie hamulca
ST-M590/BL-M590.
W przypadku korzystania z hamulców BR-M590 V-BRAKE
w połączeniu z 3-palcowymi dźwigniami hamulca BL-M591/
BL-M771 lub w połączeniu z 4-palcowymi dźwigniami
hamulca ST-M405/ST-M360 z przełączaniem trybu zgodnym
z hamulcami V-BRAKE wyposażonymi w modulator,
hamulce Cantilever lub hamulce rolkowe, należy połączyć
modulator SM-PM70 z hamulcami V-BRAKE. W przypadku
braku modulatora może dojść do wzbudzenia nadmiernej
siły hamowania w trakcie korzystania z dźwigni hamulca lub
niedostatecznej siły hamowania wskutek nierównego skoku
linki, co może doprowadzić do niebezpiecznego wypadku.
Dźwignie hamulca ST-M405/ST-M360 (4-palcowe) są
wyposażone w mechanizm przełączający tryby, umożliwiający
połączenie ich z hamulcami V-BRAKE z modulatorem siły oraz
hamulcami Cantilever i rolkowymi.
Jeżeli zostanie wybrany niepoprawny tryb, może
dojść do zbyt silnego lub zbyt słabego hamowania,
co może prowadzić do niebezpiecznego wypadku.
Należy pamiętać o wybraniu trybu zgodnego
z instrukcjami podanymi w poniższej tabeli.
Shimano BR-M590 — Bezpieczeństwo
użytkowania
UWAGA:
Optymalną sprawność hamulca można uzyskać w przypadku
stosowania zalecanego zestawu hamulca i dźwigni hamulca.
Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są
widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
Różne szczęki hamulcowe mają swoją charaketrystykę. Kupując
szczęki hamulcowe o szczegóły pytaj w miejscu zakupu.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia
działania wynikających z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji
prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
SI-8G50A-002
Techniczna instrukcja serwisowa
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie
poniższej kombinacji.
Do zamontowania dźwigni hamulca użyć klucza imbusowego 4 mm.
Przy mocowaniu elementów do ramy/
kierownicy karbonowej należy sprawdzić
zalecenia producenta ramy/części
karbonowych dotyczące momentu
dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt
silnego dokręcenia, mogącego
spowodować uszkodzenie
materiału karbonowego,
lub niedokręcenia,
które może prowadzić
do niedostatecznego zamocowania
elementów.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy
4 mm
1.
Włożyć sworzeń blokujący ramiona hamulca w środkowy
otwór sprężyny w piwocie ramy i następnie za pomocą śruby
mocującej ogniwa przymocować ramiona hamulca do ramy.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Otwór
sprężyny
Sworzeń
blokujący
Śruba mocująca ogniwo
Hamulec uniwersalny
Dzięki zapewnieniu wyjątkowej sprawności hamowania
w warunkach wilgoci (sterowanie i modulacja), w czasie
użytkowania systemu sprawność hamowania nie będzie
zmieniać się w szerokim spektrum warunków otoczenia.
2.
Dociskając klocek do obręczy, wyregulować wielkość
wystawania klocka, zmieniając podkładkę B (gruba lub cienka),
tak by wymiar A wynosił co najmniej 32 mm.
32 mm lub więcej
A
FORWAR
D
R
FORWARD
R
Podkładka B (gruba)
Podkładka B (cienka)
Nakrętka mocująca
klocek
Podkładka
Podkładka A
Ogniwo mocujące klocek
Podkładka A
3.
Dociskając klocek do obręczy dokręcić nakrętkę mocującą
klocek.
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
1 mm
4.
Przełożyć linkę przez prowadzenie linki i po ustawieniu
ostatecznego dystansu między lewym i prawym klockiem a
obręczą wynoszącego 2 mm, dokręcić śrubę mocującą linkę.
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Prowadzenie linki
B + C = 2 mm
5.
Wyregulować dokładnie za pomocą śruby regulacyjnej
napięcia sprężyny.
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
2
1
2
1
2
1
1 mm 1 mm
6.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i
sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy po użyciu
hamulca odległość między okładzinami jest właściwa.
Nacisnąć około
10 razy
1.
Wykręcić śrubę mocującą okładzinę i wysunąć okładzinę
z rowka, tak aby można była go wyjąć z uchwytu klocka.
Sworzeń mocujący okładzinę
Okładzina
FORWARD
R
2.
Występują dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów,
które należy stosować odpowiednio z lewej i prawej strony.
Wsunąć nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin,
uważając jednocześnie na właściwy kierunek i położenie
otworów sworzni.
Lewa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Przód
Prawa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Przód
Okładzina
Uchwyt
okładziny
Sworzeń mocujący
okładzinę
Kierunek
wsuwania
okładzin
Okładzina
Uchwyt
okładziny
Sworzeń mocujący
okładzinę
3.
Włożenie sworznia mocującego okładzinę ma kluczowe
znaczenie dla zamocowania okładziny w odpowiednim
miejscu.
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: W związku z wprowadzaniem ulepszeń dane techniczne mogą ulec
zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Pozycja trybu
Odpowiednie
hamulce
Pozycja V-Brake
Hamulce V-BRAKE
(BR-M590)
z zamontowanym
modulatorem siły
SM-PM70
Hamulce Cantilever
Hamulce rolkowe
“V” oznacza pozycję trybu
zgodnego z hamulcami V-BRAKE
z modulatorem siły.
“C” oznacza pozycję trybu
zgodnego z hamulcami
Cantilever.
“R” oznacza pozycję trybu
zgodnego z hamulcami
rolkowymi.
C/R
SI-8G50A-002-03
Grupa
DEORE
Dźwignia hamulca
BL-M590/
ST-M590
BL-M591
Hamulec V-BRAKE
BR-M590
BR-M590
z SM-PM70
Linka hamulca
  • Page 1 1

Shimano BR-M590 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla