DAB ESC plus Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
INSTRUKCJA INSTALACJI I KONSERWACJI
ESC plus 3M-4T-10T-15T
POLSKI str. 01
POLSKI
2
1 WPROWADZENIE:
Niniejszy dokument zawiera instrukcje użytkowania i kon
serwacji jednostek sterujących z serii ESC plus.
Należy się z nim zapoznać, a następnie zachować.
Przed zainstalowaniem i podłączeniem jednostki sterującej należy uważnie zapoznać się z poniższymi
instrukcjami.
Producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności w przypadku wypadków lub szkód spowodowanych zaniedbaniem
lub nieprzestrzeganiem instrukcji zawartych w niniejszym dokumencie. Instalacja musi spełniać wymogi
obowiązujących lokalnie przepisów, jak również być zgodna z zasadami technicznymi oraz wykonana z
zachowaniem najwyższej staranności.
1.1 OZNACZENIA ZAWARTE W NINIEJSZYM DOKUMENCIE:
Symbol ten oznacza potencjalne ryzyko porażenia
elektrycznego.
Symbol ten oznacza informację o szczególnym znaczeniu.
2 INFORMACJE OGÓLNE:
ESC plus jest produkowany w następujących modelach:
ESC plus 3M do zasilania jednofazowego, do max 18A natężenia nominalnego prądu (230V).
ESC plus 4T do zasilania trójfazowego, do max 9A natężenia nominalnego prądu (400V lub 230V).
ESC plus 10T do zasilania trójfazowego, do max 20A natężenia nominalnego prądu (400V lub 230V).
ESC plus 15T do zasilania trójfazowego, do max 30A natężenia nominalnego prądu (400V lub 230V).
3 OPIS:
ESC plus
w wersji standardowej spełnia następujące funkcje:
- Bezpośrednie załączanie i wyłączanie silników/pomp
(DOL); - Zabezpieczenie przed przciążeniem;
- Zabezpieczenie przed zbyt wysokim/zbyt niskim napięciem;
- Zabez
pieczenie przed zwarciami;
- Zabezpieczenie przed uruchomieniem na sucho;
- Zabezpieczenie przed pracą na dwóch fazach (trójfazowe).
3.1 PRACA:
ESC plu
s został opracowany na potrzeby pracy w połączeniu z pompami o napędzie elektrycznym, zarówno
powierzchniowymi, jak i głębinowymi, może pracować z dowolnym silnikiem elektrycznym asynchronicznym.
Jedna wersja umożliwia zarządzanie szeroką gamą pomp o napędzie elektrycznym.
Kalibrowanie wartości nominalnej prądu wykonuje się poprzez programowanie przycis
kami znajdującymi się na
przedzie jednostki sterującej.
W przypadku braku fazy, przeciążenia lub zbyt wysokiego napięcia system odłącza silnik [OVERLOAD] po
upływie okresu czasu symulującego ingerencję termicznego przekaźnika przeciążeniowego.
W przypadku przec
iążenia system wykonuje automatycznie 3 próby, w rosnących odstępach czasu (10, 20 i 40
min.) mające na celu sprawdzenie, czy stan przeciążenia utrzymuje się, sygnalizując stan oczekiwania migającym
napisem OL (OVERLOAD). Jeśli podczas jednej z prób wartość prądu spadnie poniżej ustawionej wartości, alarm
zostanie zresetowany, a ESC plus powróci do normalnej pracy.
Jeśli po 3 próbach stan przeciążenia będzie się utrzymywał, ESC plus uruchomi alarm sygnalizowany świecącym
się na stałe napisem OL i zablokuje zestaw do momentu wykonania resetowania ręcznego (zob. 3.2.13).
System zapobiegania pracy na sucho nie wymaga użycia sond (będących przyczyną ędów oraz dodatkowych
kosztów), ale opiera się na kontroli wartości COSϕ (czynnika mocy) pobieranej przez silnik.
W przypadku uruchomienia na sucho (brak wody) system wykonuje automatycznie 4 próby, w rosnących
POLSKI
3
odstępach czasu (10, 22, 45 i 90 min.), umożliwiając przywrócenie odpowiedniego poziomu wody w zbiorniku,
sygnalizując stan oczekiwania migającym napisem SB (stand-by). Jeśli podczas jednej z prób zostanie wykryty
odpowiedni poziom wody, alarm zostanie zresetowany, a ESC plus powróci do normalnej pracy.
Jeśli po 4 próbach stan braku wody będzie się utrzymywał, ESC plus uruchomi alarm sygnalizowany świecącym
się na stałe napisem UL i zablokuje zestaw do momentu wykonania resetowania ręcznego (zob. 3.2.13).
W wersji jednofazowej należy zainstalować i podłączyć k
ondensator o odpowiedniej pojemności w stosunku do
silnika. Jeśli silnik posiada już wbudowany kondensator nie montujemy kondensatora w skrzynce.
System można podłączyć do zewnętrznych jednostek sterujących, takich jak przekaźniki ciśnienia, pływaki,
sygnały alarmu, programatory godzinowe, komputery itd. poprzez z reguły zamknięty styk (NC), niepodłączony do
napięcia, podłączony do zacisków SW w głównej skrzynce zaciskowej.
3.1.1 UWAGA!: W przypadku nieużywania tej opcji należy pozostawić mostek zwarciowy (2)
pomięd
zy dwoma zaciskami SW.
3.2 STANY:
ESC plus sygnalizuje stan operacyjności, wyświetlając na ekranie następujące informacje:
Kalibracja i praca w trybie zwykłym.
3.2.1
Autodiagnoza podczas uruchamiania (wskazanie częstotliwości sieci).
3.2.2
Wskazanie automatycznej kalibracji (wyświetla się napis AT).
3.2.3
Wskazanie fazy przygotowawczej (wyświetla się napis CL).
3.2.4
Wskazanie kalibracji ręcznej (wyświetla się napis MA).
3.2.5
Wskazanie ustawiania wartości prądu (wyświetla się napis AA).
3.2.6
Wskazanie ustawiania współczynnika mocy (wyświetla się napis CP).
3.2.7
Tryb zwykłej pracy (wskazanie pobieranej mocy).
Stan błędu.
3.2.8
Stan pracy na sucho/z niskim poziomem poboru (wyświetla się migający napis SB).
3.2.9
Oczekiwanie na przywrócenie poziomu wody (wyświetla się migający napis SB, pobór
wyłączony).
3.2.10 Całkowity brak wody (wyświetla się migający napis UL, pobór wyłączony).
3.2.11 Przeciąż
enie (wyświetla się migająca wartość pobieranej mocy).
3.2.12 Alarm przeciążenia (wyświetla się migający napis OL, pobór wyłąc
zony).
3.2.13
Po usunięciu ewentualnych anomalii można przywrócić pracę ESC plus (resetowanie
ręczne), wyłączając i ponownie włączając główny wyłącznik (1).
4 TRANSPORT I PRZECHOWYWANIE:
Przy odbiorze należy sprawdzić, czy urządzenie nie zostało uszkodzone podczas transportu, czy jest zapakowane
w oryginalne opakowanie i czy nie nosi oznak oddziaływania wody lub wilgoci.
Przechowywać w suchym miejscu o dobrej wentylacji.
5 INSTALACJA:
Sprawdzić, czy dane na tabliczce znamionowej (moc/wymiary i napięcie) zgadzają się z wymaganymi
wartościami i czy są kompatybilne z zestawem/silnikiem, którym będzie sterować jednostka ESC plus.
Przed zainstalowaniem ESC plus należy zainstalować odpowiedni wyłącznik sekcyjny,
zapewniając jego oddzielenie od linii zasilania, zagwarantuje to operatorowi możliwość obsługi
jednostki sterującej z zachowaniem pełni bezpieczeństwa.
ESC plus należy zainstalować w miarę możliwości w cieniu, możliwie jak najbliżej silnika, w pozycji
pionowej. Należy upewnić się, że dławiki znajdują się u dołu.
Stopień izolacji obudowy wynosi IP44, jeśli instalacja została wykonana prawidłowo.
POLSKI
4
5.1 PODŁĄCZENIA ELEKTRYCZNE:
UWAGA!: podłączenia elektryczne oraz uruchomienie muszą zostać wykonane przez
wykwalifikowany personel techniczny.
UWAGA!: w przypadku wcześniej istniejącej instalacji należy upewnić się, czy podłączenie zasilania
jest kompatybilne ze złączem ESC plus.
W szczególności należy upewnić się, czy przekrój przewodu jest odpowiedni do wartości prądu
rozruchowego silnika, a w przypadku instalacji jednofazowych - czy kondensator jest odpowiedni do
silnika, który chce się zainstalować.
Zbyt mały przekrój przewodów może prowadzić do niebezpiecznego przegrzania się instalacji, do
niebezpiecznych spadków napięcia oraz uszkodzeń instalacji.
Uwaga!: W niektórych przypadkach obracanie się silnika w przeciwnym kierunku może spowodować
wysoki pobór mocy, co z kolei może nawet w krótkim czasie doprowadzić do uszkodzeń urządzenia i
instalacji.
UWAGA!: należy prawidłowo wykonać instalację uziemiającą, używając żółto
-zielonego
przewodu o takim samym przekroju, co przewody pozostałych faz.
Brak prawidłowego uziemienia wiąże się z zagrożeniem dla użytkownika.
Należy wykonać podłączenia zgodnie ze schematami podłączeń elektrycznych przedstawionymi na
RYS. 4a - 4b (tylko dla silników i pomp o 2 przewodach) - 5, zwracając uwagę na poprawne
podłączenie faz silnika.
5.2 REGULOWANIE:
5.2.1: ESC plus posiada dwa tryby wprowadzania parametrów ochrony przed przetężeniem i przed
pracą na sucho - tryb ręczny (MA) i automatyczny (AT).
5.2.2 Tryb ręczny (MA - na wyświetlaczu symbol ПA):
Po podłącz
eniu zasilania ESC plus, po zakończeniu fazy początkowej autodiagnozy, podczas której
na ekranie wyświetlane są wersja oprogramowania i częstotliwość sieci, przyciskiem
wybrać tryb
ręczny MA a następnie przyciskiem zatwierdzić wybrany tryb i aktywować ESC plus (na ekranie
pojawi się wartość mocy pobieranej przez silnik).
5.2.2.1: Usta
wianie wartości nominalnej prądu w trybie ręcznym (oznacza wartość prądu, powyżej
której uruchamia się zabezpieczenie przed przetężeniem):
po doprowadzeniu zestawu do stanu maksymalnego możliwego poboru mocy w trybie zwykłym
przyciskiem
wybrać parametr AA i potwierdzić przyciskiem . Przytrzymać przycisk do momentu,
kiedy wartość prądu wskazana na wyświetlaczu nie zacznie migać, wtedy należy nacisnąć przycisk
i przytrzymać do momentu, aż wartość przestanie migać, zatwierdzić przyciskiem . Na wyświetlaczu
pojawi się migający napis 88 mający potwierdzić zapisanie danych (jeśli przez powyżej 10 sekund nie
zostanie wykonana żadna czynność, dane ustawione w danym momencie zostaną zapisane). Należy
sprawdzić, czy zmierzona wartość prądu odpowiada wartości nominalnej wskazanej na tabliczce
znamionowej silnika.
5.2.2.2: Ustawianie Cos
w trybie ręcznym: oznacza wartość progową Cos
, poniżej której zostanie
uruchomiony alarm pracy na sucho.
Aby wykonać kalibrację, należy uruchomić silnik (lub pompę) i doprowadzić do stanu minimalnego
możliwego poboru mocy w trybie zwykłym, przyciskiem
wybrać parametr CP i potwierdzić
przyciskiem
.
Przytrzymać przycisk
do momentu, kiedy wartość wskazana na wyświetlaczu nie zacznie migać,
wtedy należy nacisnąć przycisk
i przytrzymać do momentu, aż wartość przestanie migać,
zatwierdzić przyciskiem . Na wyświetlaczu pojawi się migający napis 88 mający
potwierdzić zapisanie danych (jeśli przez powyżej 10 sekund nie zostanie wykonana żadna czynność,
dane ustawione w danym momencie zostaną zapisane).
5.2.3 Tryb automatyczny (AT - na wyświetlaczu symbol At):
POLSKI
5
Po podłączeniu zasilania ESC plus, po zakończeniu fazy początkowej autodiagnozy, podczas której
na ekranie wyświetlane są wersja oprogramowania i częstotliwość sieci, przyciskiem
wybrać tryb
automatyczny AT a następnie przyciskiem zatwierdzić wybrany tryb i aktywować ESC plus (na
ekranie pojawi się wartość mocy pobieranej przez silnik).
Należy sprawdzić, czy zmierzona wartość prądu odpowiada wartości nominalnej wskazanej na
tabliczce znamionowej silnika.
Nacisnąć przycisk
, aby uruchomić wykrywanie automatyczne wartości prądu orazCos. Na
wyświetlaczu pojawi się migający napis CL, należy nacisnąć przycisk , aby zatwierdzić kalibrację
automatyczną (jeśli w przeciągu 10 sekund nie zostanie naciśnięty przycisk zatwierdzający
kalibrację, ESC plus automatycznie zapisuje wartości prądu i Cos).
5.2.4: Aby zresetować wprowadzone ustawienia ESC plus i przywrócić ustawienia fabrycz
ne,
należy wyłączyć urządzenie, następnie nacisnąć jednocześnie trzy przyciski (++) i
przytrzymując je włączyć urządzenie do momentu pojawienia się na wyświetlaczu migającego
napisu 88. Następnie przeprowadzić nową fazę kalibracji.
UWAGA!: Ta operacja nie przywraca pracy zestawu po wykryciu błędu panelu sterowania.
6 TABELA IDENTYFIKACJI BŁĘDÓW:
PROBLEM ZNACZENIE MOŻLIWA PRZYCZYNA MOŻLIWE ROZWIĄZANIE
6.1: silnik nie
uruchamia się, chociaż
na wyświetlaczu
wyświetla się
częstotliwość zasilania.
Autodiagnoza 3.2.1. Napięcie zasilania jest zbyt
niskie.
Sprawdzić.
6.2: ESC plus zasila
silnik przez ułamek
sekundy.
Autodiagnoza 3.2.1.
Wysok
i spadek napięcia
przy rozruchu.
Zwiększyć przekrój kabli
zasilających.
6.3: na wyświetlaczu
pojawia się napis SB.
Została wykryta praca na
sucho lub niski poziom
wody.
Przerwa w oczekiwaniu na
przywrócenie
odpowiedniego poziomu
(10, 22, 45, 90 min).
- Brak wody w studni.
- Pompa nie jest
odpowiednia do s
ilnika.
- Silnik obraca się w
złym kierunku.
Sprawdzić.
UWAGA!: należy brać pod uwagę
zestaw pod napięciem.
6.4: na wyświetlaczu
pojawia się napis UL,
silnik jest wyłączony.
Został wykryty całkowity
brak wody (po 4 próbach
uruchomienia i upływie
167 minut).
Jak wyż
ej. Rozwiązać problem i przywrócić
pracę ESC plus, wyłączając i
włączając ponownie główny
wyłącznik (zob.3.2.13).
6.5: na wyświetlaczu
pojawia się migający
napis OC, silnik jest
wyłączony.
Został wykryty zbyt wysoki
pobór mocy.
Przerwa w oczekiwaniu na
przywrócenie
odpowiedniego poziomu
(10, 20, 40 min).
- Błędna kalibracja.
- Przeciążenie.
- Zanieczyszczona pompa.
- Zbyt wysokie napięcie
zasilania.
- Nieprawidłowa pompa.
- Problemy z silnikiem.
Sprawdzić pobór mocy przez silnik
oraz ustawioną wartość progową
poboru mocy (AM).
(Doraźne zwiększenie progu nie
stanowi rozwiązania).
Zobacz poniższe punkty.
Rozwiązać problem.
Następnie przywrócić pracę ESC
plus, wyłączając i włączając
ponownie główny wyłącznik
(zob.3.2.13).
6.6: na wyświetlaczu
pojawia się napis OC
(świecący światłem
ciągłym), silnik jest
wyłączony.
Został wykryty zbyt wysoki
pobór mocy.
Alarm przeciązenia.
- Silnik się nie uruchamia.
- Przeciążenie.
- Zanieczyszczona pompa.
- Zbyt wysokie napięcie
zasilania.
- Nieprawidłowa pompa.
- Problemy z silnikiem.
POLSKI
6
6.7: na wyświetlaczu
pojawia się napis OF.
Brak fazy.
- Brak fazy.
- Silnik nie jest
podłączony.
Rozwiązać problem.
Następnie przywrócić pracę ESC
plus, wyłączając i włączając
ponownie główny wyłącznik
(zob.3.2.13).
6.8: ESC plus nie
uruchamia się.
- Brak mostka między
stykami SW.
- Styk zewnętrzny jest
otwarty/rozłączony.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7

DAB ESC plus Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi