KTM Freeride E-XC 2018 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
INSTRUKCJA OBSŁUGI 2018
Freeride E-XC
Nr art. 3213653pl
SZANOWNY KLIENCIE KTM
*3213653pl*
3213653pl
06/2017
SZANOWNY KLIENCIE KTM
Serdecznie gratulujemy nabycia motocykla firmy KTM. Stałeś się właścicielem nowoczesnego, sportowego
motocykla, który z pewnością sprawi Ci dużo przyjemności, jeżeli będziesz go odpowiednio serwisował
i pielęgnował.
Życzymy przyjemnej jazdy!
Wpisz tutaj numery seryjne swojego pojazdu.
Numer podwozia ( str. 19) Pieczątka dealera
Numer silnika ( str. 19)
Należy uważnie czytać instrukcję obsługi, zachowywać ostrożność podczas jazdy motocyklem i w razie jakich-
kolwiek wątpliwości zgłosić się do autoryzowanego warsztatu KTM.
Niniejsza instrukcja obsługi zawiera ważne wskazówki techniczne, wyjaśnia ważne kwestie związane z bezpie-
czeństwem i przedstawia poglądowo najważniejsze funkcje. Niniejsza instrukcja obsługi jest przeznaczona dla
klienta prywatnego. Niniejsza instrukcja obsługi nie dotyczy osób wykonujących działalność komercyjną.
W chwili oddawania do druku niniejsza instrukcja obsługi opisywała najnowszą wersję tej serii. Nie można jed-
nakże całkowicie wykluczyć niewielkich zmian, wynikających z konstrukcyjnego rozwoju motocykli.
Wszystkie informacje niewiążące. Firma KTM Sportmotorcycle GmbH zastrzega sobie prawo do
wprowadzania zmian danych technicznych, cen, kolorów, kształtów, materiałów, usług handlowych i
serwisowych, zmian konstrukcyjnych, wyposażenia itp. bądź do całkowitego zlikwidowania jednego z
tych punktów bez uprzedzenia i bez podawania przyczyn, do dopasowywania wymienionych punktów do
uwarunkowań lokalnych, a także do zaprzestania produkcji danego modelu bez uprzedzenia. Firma KTM nie
ponosi odpowiedzialności za możliwości dostawy, wystąpienie różnic w stosunku do ilustracji i opisów oraz za
błędy drukarskie i pomyłki. Przedstawione na ilustracjach modele mogą zawierać wyposażenie dodatkowe, nie
wchodzące w seryjny zakres dostawy.
© 2017 KTM Sportmotorcycle GmbH, Mattighofen Austria
Wszelkie prawa zastrzeżone
Przedruk, zarówno w całości, jak i we fragmentach, jakiekolwiek rozpowszechnianie dozwolone wyłącznie za
pisemną zgodą autora.
ISO 9001(12 100 6061)
Zgodnie z międzynarodową normą zarządzania systemami jakości ISO 9001 firma KTM stosuje
proces zapewniania jakości, gwarantujący najwyższą możliwą jakość produktów.
Wydane przez: TÜV Management Service
KTM Sportmotorcycle GmbH
Stallhofnerstraße 3
5230 Mattighofen, Austria
Niniejszy dokument obowiązuje dla następujących modeli:
Freeride E‑XC EU (F3001R1)
SPIS TREŚCI
2
SPIS TREŚCI
1 ŚRODKI PREZENTACJI................................... 6
1.1 Używane symbole................................. 6
1.2 Użyte style formatowania...................... 6
2 WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE
BEZPIECZEŃSTWA ......................................... 7
2.1 Przeznaczenie - zakres użytku
zgodnego z przeznaczeniem................ 7
2.2 Wskazówki dotyczące
bezpieczeństwa .................................... 7
2.3 Stopnie zagrożenia i symbole............... 7
2.4 Wskazówki bezpieczeństwa i naklejki
ze wskazówkami ostrzegawczymi ........ 8
2.5 Ostrzeżenie przed manipulacjami....... 11
2.6 Bezpieczeństwo eksploatacji.............. 11
2.7 Upadek lub wypadek .......................... 12
2.8 Odzież ochronna................................. 12
2.9 Praca przy pojeździe, przy silniku i
przy akumulatorze litowo-jonowym
(KTM PowerPack)............................... 12
2.10 Ochrona środowiska........................... 13
2.11 Instrukcja obsługi ................................ 13
2.12 Niebezpieczeństwo pożaru................. 13
3 WAŻNE WSKAZÓWKI.................................... 14
3.1 Gwarancja, rękojmia ........................... 14
3.2 Materiały eksploatacyjne i
pomocnicze......................................... 14
3.3 Części zamienne, akcesoria............... 14
3.4 Serwis ................................................. 14
3.5 Ilustracje.............................................. 14
3.6 Obsługa klienta ................................... 14
3.7 Zasilanie napięciem ............................ 15
3.8 Nowy KTM PowerPack ....................... 15
3.9 Eksploatacja w niskich
temperaturach..................................... 16
4 WIDOK POJAZDU .......................................... 17
4.1 Widok pojazdu od przodu z lewej
strony (widok symboliczny)................. 17
4.2 Widok pojazdu od tyłu z prawej
strony (widok symboliczny)................. 18
5 NUMERY SERYJNE ....................................... 19
5.1 Numer podwozia................................. 19
5.2 Tabliczka znamionowa ....................... 19
5.3 Numer silnika ...................................... 19
5.4 Numer katalogowy widelca ................. 19
5.5 Numer katalogowy amortyzatora........ 20
5.6 Numer identyfikacyjny akumulatora.... 20
6 ELEMENTY OBSŁUGOWE ............................ 21
6.1 Dźwignia hamulca przedniego............ 21
6.2 Dźwignia hamulca tylnego .................. 21
6.3 Pokrętło gazu...................................... 21
6.4 Wyłącznik główny ............................... 21
6.5 Przycisk Start...................................... 22
6.6 Przycisk klaksonu ............................... 22
6.7 Przełącznik świateł ............................. 22
6.8 Przełącznik kierunkowskazów ............ 23
6.9 Stopka boczna .................................... 23
6.10 Włącznik zapłonu................................ 23
6.11 Blokada układu kierowniczego ........... 24
6.12 Blokowanie układu kierowniczego...... 24
6.13 Odblokowanie układu
kierowniczego..................................... 24
7 WSKAŹNIKI..................................................... 25
7.1 Wskaźnik wielofunkcyjny .................... 25
7.1.1 Wskaźnik wielofunkcyjny................ 25
7.1.2 Przycisk Map‑Select....................... 25
7.1.3 Wskaźnik trybu jazdy...................... 26
7.1.4 Lampka kontrolna silnika
elektrycznego (MIL)........................ 26
7.1.5 Wskaźnik stanu naładowania......... 26
7.1.6 Ograniczenie mocy......................... 27
7.2 Przegląd.............................................. 28
7.2.1 Przegląd lampek kontrolnych ......... 28
7.3 Prędkościomierz ................................. 28
7.3.1 Przegląd ......................................... 28
7.3.2 Aktywacja ....................................... 28
7.3.3 Komunikat na prędkościomierzu.... 29
7.3.4 Ustawianie prędkościomierza ........ 29
7.3.5 Ustawianie kilometrów lub mil ........ 30
7.3.6 Ustawianie czasu ........................... 30
7.3.7 Ustawianie wskazania serwisu....... 31
7.3.8 Prędkość, czas i przebieg 1 DST ... 32
7.3.9 Prędkość, czas i przebieg 2
DST2 .............................................. 32
7.3.10 AVG prędkość średnia, ART
godziny pracy i ODO łączny
przebieg.......................................... 33
8 URUCHOMIENIE ............................................ 34
8.1 informacje dotyczące pierwszego
uruchomienia ...................................... 34
9 INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA ...................... 36
9.1 sprawdzanie i konserwacja przed
każdym uruchomieniem...................... 36
9.2 Proces rozruchu.................................. 36
9.3 Ruszanie............................................. 38
9.4 Hamowanie......................................... 38
SPIS TREŚCI
3
9.5 Zatrzymywanie, parkowanie ............... 38
9.6 Wyłączanie pojazdu............................ 39
9.7 Transport pojazdu............................... 40
9.8 Transport akumulatora
KTM PowerPack ................................. 40
10 HARMONOGRAM CZYNNOŚCI
SERWISOWYCH ............................................ 41
10.1 Dodatkowe informacje ........................ 41
10.2 Prace obowiązkowe............................ 41
10.3 Zalecane prace ................................... 42
11 REGULACJA PODWOZIA .............................. 43
11.1 Kontrola podstawowych ustawień
podwozia odpowiednio do wagi
kierowcy.............................................. 43
11.2 Tłumienie dobijania amortyzatora....... 43
11.3 Ustawianie tłumienia dobijania Low
Speed w amortyzatorze ...................... 43
11.4 Ustawianie tłumienia dobijania High
Speed w amortyzatorze .................. 44
11.5 Ustawianie tłumienia odbijania
amortyzatora....................................... 45
11.6 Oznaczanie wymiaru dla
odciążonego koła tylnego ................... 46
11.7 Sprawdzanie ugięcia statycznego
amortyzatora....................................... 47
11.8 Sprawdzanie ugięcia amortyzatora
podczas jazdy ..................................... 47
11.9 Ustawianie naprężenia wstępnego
sprężyny amortyzatora .................... 48
11.10 Regulacja ugięcia podczas jazdy .... 49
11.11 Sprawdzanie ustawienia
podstawowego widelca....................... 49
11.12 Ustawianie tłumienia dobijania
widelca................................................ 50
11.13 Ustawianie tłumienia odbijania
widelca................................................ 51
11.14 Pozycja kierownicy ............................. 51
11.15 Regulacja pozycji kierownicy .......... 52
12 PRACE SERWISOWE PODWOZIA................ 54
12.1 Podnoszenie motocykla na stojak ...... 54
12.2 Zdejmowanie motocykla ze stojaka.... 54
12.3 Odpowietrzanie goleni widelca ........... 55
12.4 Czyszczenie kapturków
przeciwpyłowych................................. 55
12.5 Demontaż goleni widelca ................ 56
12.6 Montaż goleni widelca ..................... 57
12.7 Demontaż osłony widelca ................... 58
12.8 Montaż osłony widelca........................ 58
12.9 Demontaż dolnej półki widelca ........ 59
12.10 Montaż dolnej półki widelca ............ 60
12.11 Sprawdzanie luzu łożyskowego
główki ramy ..................................... 62
12.12 Regulacja luzu łożyskowego główki
ramy ................................................ 63
12.13 Smarowanie łożyska główki ramy ... 64
12.14 Demontaż błotnika przedniego ........... 64
12.15 Montaż błotnika przedniego................ 64
12.16 Demontaż amortyzatora .................. 65
12.17 Montaż amortyzatora ...................... 65
12.18 Otwieranie kanapy .............................. 66
12.19 Ryglowanie kanapy............................. 66
12.20 Demontaż spoilera.............................. 66
12.21 Montaż spoilera .................................. 67
12.22 Montaż zatyczki .................................. 68
12.23 Zdejmowanie zatyczki......................... 68
12.24 Sprawdzanie pierścienia
kształtowego wtyku do
rozładowania....................................... 69
12.25 Sprawdzanie stopnia zabrudzenia
łańcucha.............................................. 69
12.26 Czyszczenie łańcucha ........................ 69
12.27 Sprawdzanie naciągu łańcucha.......... 70
12.28 Regulacja naciągu łańcucha ........... 71
12.29 Sprawdzanie łańcucha, koła
łańcuchowego, zębatki łańcuchowej
i prowadnika łańcucha ........................ 72
12.30 Sprawdzanie ramy .......................... 75
12.31 Sprawdzanie wahacza .................... 75
12.32 Sprawdzanie rączki gumowej ............. 76
12.33 Dodatkowe zabezpieczenie rączki
gumowej.............................................. 76
13 UKŁAD HAMULCOWY.................................... 77
13.1 Sprawdzanie luzu w dźwigni
hamulca przedniego ........................... 77
13.2 Regulacja luzu dźwigni hamulca
przedniego .......................................... 77
13.3 Sprawdzanie tarcz hamulcowych ....... 77
13.4 Sprawdzanie poziomu płynu
hamulcowego hamulca koła
przedniego .......................................... 78
13.5 Uzupełnianie płynu hamulcowego
w hamulcu koła przedniego ............ 79
13.6 Sprawdzanie okładzin hamulcowych
w hamulcu koła przedniego ................ 80
13.7 Wymiana okładzin hamulcowych
hamulca koła przedniego ................ 81
13.8 Sprawdzanie luzu w dźwigni
hamulca tylnego.................................. 83
13.9 Regulacja luzu dźwigni hamulca
tylnego ................................................ 84
13.10 Sprawdzanie poziomu płynu
hamulcowego w hamulcu koła
tylnego ................................................ 84
SPIS TREŚCI
4
13.11 Uzupełnianie płynu hamulcowego
w hamulcu koła tylnego ................... 85
13.12 Sprawdzanie okładzin hamulcowych
w hamulcu koła tylnego ...................... 86
13.13 Wymiana okładzin hamulcowych
hamulca koła tylnego ...................... 87
14 KOŁA, OPONY................................................ 90
14.1 Demontaż koła przedniego ............. 90
14.2 Montaż koła przedniego .................. 91
14.3 Demontaż koła tylnego ................... 91
14.4 Montaż koła tylnego ........................ 92
14.5 Sprawdzanie stanu opon .................... 94
14.6 Sprawdzanie ciśnienia powietrza
w oponach........................................... 94
14.7 Sprawdzanie naciągu szprych............ 95
15 INSTALACJA ELEKTRYCZNA ....................... 97
15.1 Demontaż akumulatora 12 V .......... 97
15.2 Montaż akumulatora 12 V ............... 97
15.3 Ładowanie akumulatora 12 V ......... 98
15.4 Wymiana bezpieczników
w poszczególnych odbiornikach
elektrycznych ...................................... 99
15.5 Demontaż osłony reflektora wraz
z reflektorem ..................................... 100
15.6 Montaż osłony reflektora wraz
z reflektorem ..................................... 101
15.7 Wymiana żarówki reflektora.............. 102
15.8 Wymiana żarówki kierunkowskazu
(Opcja: Kierunkowskazy okrągłe) ..... 103
15.9 Sprawdzanie ustawienia reflektora... 104
15.10 Regulowanie zasięgu reflektora........ 105
15.11 Wymiana baterii
prędkościomierza.............................. 105
16 KTM POWERPACK, PROSTOWNIK............ 107
16.1 Demontaż akumulatora KTM
PowerPack........................................ 107
16.2 Zamontowanie akumulatora
KTM PowerPack ............................... 108
16.3 Przegląd prostownika do
akumulatora KTM PowerPack .......... 109
16.4 Stawianie prostownika...................... 109
16.5 Sprawdzenie wyłącznika
ochronnego prądowego.................... 111
16.6 Ładowanie KTM PowerPack............. 111
16.7 Ładowanie KTM PowerPack w
trybie ładowania Storage .................. 114
16.8 Wymiana kapturka ochronnego
gniazda ładowania ........................ 116
17 UKŁAD CHŁODZENIA .................................. 118
17.1 Układ chłodzenia .............................. 118
17.2 Sprawdzanie zabezpieczenia
przed zamarzaniem i poziomu
płynu chłodzącego ............................ 118
17.3 Sprawdzanie poziomu płynu
chłodzącego...................................... 119
17.4 Spuszczanie płynu
chłodzącego .................................. 120
17.5 Wlewanie płynu chłodzącego ........ 121
18 ZESTROJENIE SILNIKA............................... 123
18.1 Wybór trybu jazdy ............................. 123
19 PRACE SERWISOWE W SILNIKU............... 124
19.1 Wymiana oleju
przekładniowego ........................... 124
20 CZYSZCZENIE, KONSERWACJA................ 126
20.1 Czyszczenie motocykla .................... 126
20.2 Kontrole i konserwacja dla
eksploatacji zimą .............................. 127
21 PRZECHOWYWANIE ................................... 129
21.1 Przechowywanie............................... 129
21.2 Uruchamianie po zakończeniu
przechowywania ............................... 130
22 LOKALIZACJA USTEREK ............................ 131
22.1 Lokalizacja usterek w pojeździe ....... 131
22.2 Lokalizacja usterek w prostowniku ... 133
22.3 Lokalizacja usterek KTM
PowerPack w prostowniku................ 134
23 DANE TECHNICZNE .................................... 135
23.1 Silnik ................................................. 135
23.2 Momenty dokręcania w silniku.......... 135
23.3 Pojemności ....................................... 135
23.3.1 Olej przekładniowy ....................... 135
23.3.2 Płyn chłodzący ............................. 135
23.4 Podwozie .......................................... 135
23.5 Instalacja elektryczna ....................... 136
23.6 Opony ............................................... 137
23.7 Widelec ............................................. 137
23.8 Amortyzator....................................... 138
23.9 Momenty dokręcania elementów
podwozia........................................... 138
24 MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE................ 140
25 MATERIAŁY POMOCNICZE......................... 142
26 NORMY ......................................................... 143
27 SŁOWNICZEK............................................... 144
28 SPIS SKRÓTÓW........................................... 145
SPIS TREŚCI
5
29 SPIS SYMBOLI ............................................. 146
29.1 Żółte i pomarańczowe symbole ........ 146
29.2 Zielone i niebieskie symbole............. 146
INDEKS ................................................................. 147
1 ŚRODKI PREZENTACJI
6
1.1 ywane symbole
Poniżej objaśniono znaczenie określonych symboli.
Oznacza oczekiwaną reakcję (np. operacji roboczej lub funkcji).
Oznacza nieoczekiwaną reakcję (np. operacji roboczej lub funkcji).
Wszystkie prace, oznaczone tym symbolem, wymagają wiedzy specjalistycznej i technicznej.
Dla własnego bezpieczeństwa należy zlecać wykonywanie tych prac w autoryzowanym warsz-
tacie KTM! Tam motocykl znajdzie się pod optymalną opieką specjalnie wyszkolonych specja-
listów posługujących się koniecznymi do tego specjalnymi narzędziami.
Oznacza odsyłacz do numeru strony (na podanej stronie można znaleźć dodatkowe informa-
cje).
Oznacza treść z dodatkowymi informacjami lub poradami.
Oznacza wynik po zakończeniu etapu kontroli.
Oznacza koniec danej czynności, także z uwzględnieniem ewentualnych korekt.
1.2 yte style formatowania
Poniżej wyjaśnione zostało znaczenie użytych stylów formatowania.
Nazwa własna Oznacza nazwę własną.
Nazwa
®
Oznacza zastrzeżoną nazwę.
Marka™ Oznacza markę stosowaną w obrocie handlowym.
Podkreślone terminy Odnoszą się do szczegółów technicznych pojazdu lub oznaczają fachowe
słownictwo, objaśnione w katalogu słownictwa specjalistycznego.
2 WSKAWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
7
2.1 Przeznaczenie - zakres użytku zgodnego z przeznaczeniem
Motocykle sportowe KTM zostały tak skonstruowane i wyprodukowane, aby były odporne na typowe obciążenia,
występujące przy jeździe terenowej.
Informacja
Pojazd został dopuszczony do jazdy po drogach publicznych tylko w wersji homologowanej.
Akumulatora litowo-jonowego używać wyłącznie w pojeździe.
2.2 Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
W interesie bezpieczeństwa podczas eksploatacji pojazdu konieczne jest przestrzeganie kilku zasad bezpie-
czeństwa. Należy dlatego uważnie przeczytać całą instrukcję. Zawarte w tekście wskazówki bezpieczeństwa
wyróżnione optycznie i połączone linkiem wraz z miejscami, do których się one odnoszą.
Informacja
Na pojeździe umieszczone zostały w dobrze widocznych miejscach różne naklejki informacyjne i ostrze-
gawcze. Nie usuwać żadnych naklejek informacyjnych i ostrzegawczych. W przypadku ich braku możesz
Ty sam lub inne osoby przeoczyć zagrożenia i przez to odnieść obrażenia.
2.3 Stopnie zagrożenia i symbole
Zagrożenie
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności prowadzi bezpośrednio
i z pewnością do śmierci lub poważnych, trwałych obrażeń ciała.
Ostrzeżenie
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności może prowadzić do
śmierci lub ciężkich obrażeń ciała.
Uwaga
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności może prowadzić do lek-
kich obrażeń ciała.
Wskazówka
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności powoduje poważne uszkodzenia
maszyny lub szkody materialne.
Ostrzeżenie
Informuje o zagrożeniu, które w razie braku odpowiednich środków ostrożności powoduje zanieczyszcze-
nie środowiska.
2 WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
8
2.4 Wskazówki bezpieczeństwa i naklejki ze wskazówkami ostrzegawczymi
C00853-10
Informacja
Wskazówki bezpieczeństwa w tekście zostały optycznie wyróżnione. W dobrze widocznych miejscach na
pojeździe umieszczono naklejki ze wskazówkami ostrzegawczymi. Wszystkie naklejki ze wskazówkami
ostrzegawczymi muszą być na swoim miejscu. W przeciwnym razie można przeoczyć źródło potencjal-
nego zagrożenia i narazić się na obrażenia.
1 Wskaźnik wielofunkcyjny
1 Naprężenie łańcucha
2 Części wysokonapięciowe
3 Akumulator litowo-jonowy
4 Części wysokonapięciowe, odnośnik do instrukcji naprawczej
5 Pierwsze uruchomienie
6 Części wysokonapięciowe i porażenie elektryczne, odnośnik do instrukcji obsługi
7 Odpowiedni płyn hamulcowy
8 Tabliczka znamionowa UE
9 Naklejka o zakazie manipulowania
2 WSKAWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
9
C00841-01
Wskaźnik wielofunkcyjny
C00846-01
Naprężenie łańcucha
C00772-01
Części wysokonapięciowe
C00773-01
Akumulator litowo-jonowy
C00848-01
Części wysokonapięciowe, odnośnik do instrukcji naprawczej
2 WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
10
C00838-01
Pierwsze uruchomienie
C00842-01
Części wysokonapięciowe i porażenie elektryczne, odnośnik do
instrukcji obsługi
C00845-01
Odpowiedni płyn hamulcowy
C00849-01
Tabliczka znamionowa UE
C00850-01
Naklejka o zakazie manipulowania
2 WSKAWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
11
2.5 Ostrzeżenie przed manipulacjami
Zabrania się przeprowadzania zmian w pojeździe, gdyż wówczas nie będzie zapewniona bezpieczna eksploata-
cja.
Przykłady niezgodnego z przepisami manipulowania i dokonywania zmian:
1 Otwieranie akumulatora litowo-jonowego (KTM PowerPack) lub silnika.
2 Użytkowanie pojazdu lub akumulatora litowo-jonowego (KTM PowerPack) w niewłaściwym stanie konserwa-
cji.
3 Użytkowanie pojazdu lub akumulatora litowo-jonowego (KTM PowerPack) poza ustalonym zakresem prze-
znaczenia.
4 Użytkowanie uszkodzonego akumulatora litowo-jonowego (KTM PowerPack).
2.6 Bezpieczeństwo eksploatacji
Zagrożenie
Niebezpieczeństwo wypadku Kierowcy niezdolni do prowadzenia pojazdów na drogach zagrażają
sobie i innym.
Nie uruchamiać pojazdu w razie niezdolności do prowadzenia pojazdów na drogach z powodu spo-
życia alkoholu, lekarstw lub narkotyków.
Nie uruchamiać pojazdu, jeśli stan psychiczny lub fizyczny na to nie pozwala.
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo poparzenia Podczas eksploatacji pojazdu niektóre jego elementy mocno się
nagrzewają.
Nie dotykać takich części, jak chłodnica, silnik, amortyzatory i układ hamulcowy, zanim części te nie
ostygną.
Przed przystąpieniem do pracy zaczekać na ostygnięcie części pojazdu.
Niniejszy pojazd jest motocyklem elektrycznym wyposażonym w akumulator wysokonapięciowy. W związku z
tym należy przestrzegać kilku wskazówek bezpieczeństwa i informacji o czyszczeniu, istotnych w użytkowaniu
silnika elektrycznego.
Ze względu na to, że pojazd nie ma hamulca silnikowego, zachowuje się podobnie jak rower z wolnobiegiem. Po
puszczeniu manetki gazu, pojazd toczy się bez większego zwalniania. Prędkość zmniejsza się w zależności od
oporu toczenia oraz od oporu powietrza.
Dźwignia hamulca tylnego znajduje się z lewej strony na kierownicy. Ten pojazd nie posiada skrzyni biegów, w
związku z czym nie musi mieć sprzęgła.
Jak we wszystkich pojazdach chłodzonych cieczą, temperatura robocza wzrasta wraz z czasem eksploatacji
oraz w zależności od temperatury zewnętrznej i stopnia zanieczyszczenia powierzchni chłodzących. Gdy tem-
peratura silnika, akumulatora litowo-jonowego lub elektroniki przekroczy dopuszczalną temperaturę roboczą,
następuje wyraźny spadek mocy. W ten sposób system jest chroniony przed szkodami spowodowanymi prze-
grzaniem. Krótko przed tym, jak będzie miało nastąpić ograniczenie mocy, miga aktywny wskaźnik trybu jazdy.
Przy aktywnym ograniczeniu mocy świecą się wszystkie trzy wskaźniki trybu jazdy. Gdy wszystkie elementy
osiągnął z powrotem normalną temperaturę roboczą, po rozruchu silnika w pojeździe będzie dostępna ponow-
nie pełna mocy.
Pojazd można użytkować wyłącznie w stanie jego pełnej sprawności technicznej, zgodnie z jego przeznacze-
niem, a także pamiętając o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Usterki, które mają wpływ na bezpieczeństwo, niezwłocznie muszą zostać usunięte w autoryzowanym warszta-
cie KTM.
Przestrzegać umieszczonych na pojeździe naklejek ze wskazówkami/ostrzeżeniami.
2 WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
12
2.7 Upadek lub wypadek
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo obrażeń Uszkodzony pojazd może przewodzić prąd elektryczny.
W przypadku silnego mechanicznego uszkodzenia akumulatora litowo-jonowego (KTM PowerPack)
bądź silnika niezwłocznie skontaktować się z najbliższym serwisem KTM.
Gdy pojazd będzie leżał na boku, po upływie siedmiu sekund przełączy się ze stanu gotowości do jazdy do
stanu gotowości do eksploatacji. By pojazd ponownie przełączyć do stanu gotowości do jazdy, postawić go
prosto na kołach i nacisnąć przycisk Start.
Po upadku lub wypadku sprawdzić pojazd, jak przed każdym uruchomieniem.
2.8 Odzież ochronna
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo obrażeń Brak lub niewystarczający ubiór ochronny zwiększa ryzyko niebezpie-
czeństwa.
Podczas każdej jazdy zawsze nakładać odpowiednią odzież ochronną, taką jak kask, buty z chole-
wami, spodnie i kurtkę z protektorami.
Zawsze używać ubioru ochronnego będącego w nienagannym stanie i spełniającego wymagania
ustawowe.
2.9 Praca przy pojeździe, przy silniku i przy akumulatorze litowo-jonowym
(KTM PowerPack)
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo obrażeń Przy pracach w częściach wysokociśnieniowych występuje niebezpie-
czeństwo porażenia prądem elektrycznym.
Prace w częściach wysokonapięciowych wymagają zaliczenia odpowiednich szkoleń, a także nabycia
stosownych kwalifikacji i posiadania właściwych narzędzi.
Wszystkie prace, które nie zostały opisane ani objaśnione, powierzać wyłącznie przeszkolonym pra-
cownikom autoryzowanych warsztatów KTM.
Nie otwierać silnika elektrycznego ani akumulatora litowo-jonowego (KTM PowerPack).
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo obrażeń Pojazd pracuje bardzo cicho także w stanie gotowości do jazdy.
Pojazd ruszy w niekontrolowany sposób, gdy w czasie prac przypadkowo dojdzie do dotknięcia manetki
gazu.
Części wysokonapięciowe odcięte od prądu tylko wtedy, gdy pojazd zostanie wyłączony wyłączni-
kiem głównym.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac przy pojeździe, bezwzględnie wyłączyć pojazd wyłączni-
kiem głównym i zadbać o to, by nie nastąpiło jego ponowne włączenie.
Przed przystąpieniem do prac przy pojeździe, wyjąć Power Pack z pojazdu.
W czasie przeprowadzania prac przy pojeździe, nie mogą mieć do niego dostępu niepowołane
osoby.
2 WSKAWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
13
2.10 Ochrona środowiska
Aby sport motocyklowy w przyszłości mógł cieszyć się dobrą reputacją, użytkuj pojazd zawsze zgodnie z pra-
wem i unikaj konfliktów oraz problematycznych sytuacji.
Podczas utylizacji zużytych olejów, części jak i innych materiałów i środków pomocniczych należy bezwzględnie
stosować się do odpowiednich wytycznych, obowiązujących w danym kraju i przestrzegać prawa.
Podczas utylizacji akumulatora litowo-jonowego (KTM PowerPack) oraz akumulatora 12 V należy bezwzględnie
stosować się do odpowiednich wytycznych, obowiązujących w danym kraju i przestrzegać prawa.
Bezpłatną i zgodną z przepisami o ochronie środowiska naturalnego utylizację akumulatora KTM PowerPack
przeprowadza autoryzowany przedstawiciel KTM.
Ponieważ motocykle nie podlegają dyrektywie Unii Europejskiej dotyczącej recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji, nie ma zatem żadnych ustawowych reguł co do utylizacji motocykli. Twój autoryzowany przedstawi-
ciel KTM chętnie udzieli Ci pomocy.
Urządzeń elektrycznych, takich jak prostowniki nie wyrzucać razem z odpadami domowymi. Urządzenia elek-
tryczne należy oddawać do specjalistycznych punktów zbiórki odpadów. Zwrócić się w tej sprawie do najbliż-
szego urzędu gminy lub autoryzowanego przedstawiciela KTM.
2.11 Instrukcja obsługi
Przed pierwszym rozruchem należy przeczytać dokładnie całą instrukcję obsługi. Instrukcja obsługi zawiera
wiele informacji i rad ułatwiających obsługę i korzystanie z motocykla. Tylko w ten sposób można się dowie-
dzieć, w jaki sposób najlepiej dopasować pojazd do własnych potrzeb i uchronić się przed okaleczeniem.
Przechowuj instrukcję w łatwo dostępnym miejscu, aby w razie potrzeby zawsze móc z niej skorzystać.
W celu uzyskania bardziej szczegółowej informacji o pojeździe lub w razie wystąpienia jakichkolwiek niejasno-
ści, prosimy o kontakt z autoryzowanym przedstawicielem KTM.
Instrukcja obsługi stanowi ważny element pojazdu. W przypadku jego odsprzedaży instrukcja musi koniecznie
zostać przekazana nowemu właścicielowi.
2.12 Niebezpieczeństwo pożaru
Ostrzeżenie
Niebezpieczeństwo pożaru Uszkodzone akumulatory litowo-jonowe (KTM PowerPack) mogą stanowić
niebezpieczeństwo powstania pożaru.
Z powodu silnego uszkodzenia mechanicznego może nastąpić zwarcie wewnątrz ogniw i samozapłon.
W przypadku silnego uszkodzenia mechanicznego akumulatora litowo-jonowego (KTM PowerPack)
niezwłocznie skontaktować się z najbliższym serwisem KTM.
Sprawny akumulator litowo-jonowy (KTM PowerPack) nie stanowi żadnego ryzyka zapalenia się pojazdu.
Gdy pojazd mimo to zapali się, zawiadomić straż pożarną o pożarze pojazdu elektrycznego wyposażonego w
akumulator litowo-jonowy.
3 WAŻNE WSKAZÓWKI
14
3.1 Gwarancja, rękojmia
Prace podane w harmonogramie serwisowym muszą być wykonywane wyłącznie przez autoryzowany warsztat
KTM, a ich wykonanie zostać potwierdzone w książce serwisowo-gwarancyjnej oraz serwisie KTM Dealer.net,
ponieważ w przeciwnym razie tracą ważność wszelkie prawa do roszczeń z tytułu gwarancji. Gwarancja wygasa
w przypadku uszkodzeń i szkód następczych, spowodowanych przez manipulacje i/lub modyfikacje pojazdu.
Dalsze informacje na temat gwarancji lub rękojmi oraz ich realizacji znajdują się w książce
serwisowo-gwarancyjnej.
3.2 Materiały eksploatacyjne i pomocnicze
Należy stosować tylko podane w instrukcji obsługi materiały eksploatacyjne i pomocnicze (np. oleje i smary)
i zgodne ze specyfikacją.
3.3 Części zamienne, akcesoria
Dla własnego bezpieczeństwa należy stosować wyłącznie części zamienne i akcesoria, dopuszczone i/lub zale-
cane przez firmę KTM. Ich montaż należy powierzać autoryzowanemu warsztatowi KTM. Firma KTM nie ponosi
żadnej odpowiedzialności za inne produkty i spowodowane przez nie szkody.
Niektóre części zamienne i akcesoria zostały podane przy określonych opisach w nawiasach. Zapytaj o poradę
najbliższego autoryzowanego przedstawiciela KTM.
Aktualne KTM PowerParts do Twojego pojazdu znajdziesz na stronie internetowej KTM.
Ogólnoświatowa strona WWW KTM: http://www.ktm.com
3.4 Serwis
Warunkiem bezawaryjnej eksploatacji i zapobiegania przedwczesnemu zużyciu jest terminowe wykonywanie
prac serwisowych, pielęgnacyjnych oraz regulacyjnych, zgodnie z wymaganiami podanymi w instrukcji obsługi.
Nieprawidłowe zestrojenie podwozia może spowodować uszkodzenia lub pęknięcia podzespołów podwozia.
Użytkowanie pojazdu w utrudnionych warunkach, np. w piachu, bardzo błotnym i mokrym terenie może spowo-
dować nadmierne zużycie podzespołów, na przykład układu napędowego lub hamulcowego lub amortyzatora. Z
tego powodu kontrola lub wymiana niektórych części może być konieczna już przed następnym terminem serwi-
sowania.
Należy bezwzględnie przestrzegać wymagań dotyczących terminów serwisowania. Ich dokładne przestrzeganie
przyczynia się w znaczący sposób do zwiększenia żywotności motocykla.
3.5 Ilustracje
Zawarte w tej instrukcji ilustracje przedstawiają częściowo także wyposażenie dodatkowe.
W celu lepszego zilustrowania lub objaśnienia niektóre części mogą być wymontowane lub nieprzedstawione.
Demontaż nie musi być jednak zawsze konieczny. Zwracać uwagę na opis tekstowy i stosować się do niego.
3.6 Obsługa klienta
W razie jakichkolwiek pytań, dotyczących pojazdu lub firmy KTM, prosimy o kontakt z autoryzowanym przedsta-
wicielem KTM.
Listę autoryzowanych przedstawicieli KTM znajdziesz na stronie internetowej KTM.
Ogólnoświatowa strona WWW KTM: http://www.ktm.com
3 WAŻNE WSKAZÓWKI
15
3.7 Zasilanie napięciem
402146-11
W pojeździe zamontowano jeden akumulator litowo-jonowy
1
(KTM PowerPack, 260 V) i jeden akumulator 12
V
2
. Akumulator 12 V znajduje się z tyłu pod kanapą. Obok akumulatora 12 V znajduje się skrzynka bezpiecz-
ników
3
.
Akumulator KTM PowerPack znajduje się pod kanapą i jest przykręcony do silnika elektrycznego.
KTM PowerPack można zdemontować kilkoma prostymi ruchami.
KTM PowerPack można ładować zarówno w pojeździe, jak i po odłączeniu od pojazdu.
Po każdym wymontowaniu i zamontowaniu akumulatora KTM PowerPack sprawdzić, czy nie doszło do uszko-
dzeń na obudowie lub we wtyku.
Akumulator 12 V jest niezbędny do eksploatacji pojazdu. Sterownik potrzebuje zasilania z akumulatora 12 V do
uruchomienia systemu. Przy uszkodzonym, rozładowanym lub odłączonym akumulatorze 12 V, uruchomienie
pojazdu nie będzie możliwe.
3.8 Nowy KTM PowerPack
Przy pierwszym użyciu akumulator KTM PowerPack w pojeździe należy do końca rozładować. Pojazd zareaguje
na to spadkiem mocy. Przy takiej eksploatacji z ograniczoną mocą pojazd pojedzie jeszcze przez kilka minut, po
czym wyłączy się ze wskazaniem kodu migowego 11.
Następnie akumulator KTM PowerPack ładować dotąd, prostownik zakończy proces na wskazaniu 100%.
Postęp procesu wyświetlany jest w prostowniku na wskaźniku poziomu naładowania.
Normalnie proces ładowania trwa krócej niż 90 minut, jednakże z różnych przyczyn może się wydłużyć do czte-
rech godzin. Nie należy pomijać tej procedury, gdyż w przeciwnym razie mogłoby to w decydujący sposób wpły-
nąć na sprawność akumulatora KTM PowerPack.
3 WAŻNE WSKAZÓWKI
16
3.9 Eksploatacja w niskich temperaturach
W trosce o ochronę akumulatora KTM PowerPack, sterownik silnika przy niskich temperaturach ogranicza moc.
Gdy temperatura akumulatora KTM PowerPack spadnie poniżej 9°C, sterownik silnika ogranicza moc do 80%.
Przy temperaturze poniżej 0°C dostępne jest tylko 50% mocy silnika. W obu przypadkach powoli miga aktywny
wskaźnik trybu jazdy. Eksploatacja pojazdu jest możliwa bez żadnych komplikacji. Ograniczenie mocy nie powo-
duje w żadnym stopniu uszkodzenia akumulatora KTM PowerPack.
W czasie eksploatacji pojazdu akumulator KTM PowerPack nagrzewa się. Gdy temperatura akumulatora
KTM PowerPack przekroczy 0°C, po ponownym rozruchu pojazdu ponownie będzie dostępnych 80% mocy. Gdy
temperatura akumulatora KTM PowerPack przekroczy 8°C, po ponownym rozruchu pojazdu ponownie będzie
dostępna pełna moc.
4 WIDOK POJAZDU
17
4.1 Widok pojazdu od przodu z lewej strony (widok symboliczny)
A00125-10
1
Dźwignia hamulca przedniego ( str. 21)
2
Dźwignia hamulca tylnego ( str. 21)
3
Kanapa
4
Odryglowanie kanapy
5
Regulacja stopnia twardości amortyzatora przy dobiciu
6
Regulacja stopnia twardości amortyzatora przy odbiciu
7
Stopka boczna ( str. 23)
4 WIDOK POJAZDU
18
4.2 Widok pojazdu od tyłu z prawej strony (widok symboliczny)
A00124-10
1
Wskaźnik wielofunkcyjny ( str. 25)
2
Przycisk klaksonu ( str. 22)
2
Przełącznik świateł ( str. 22)
2
Przełącznik kierunkowskazów ( str. 23)
3
Wyłącznik główny ( str. 21)
3
Przycisk Start ( str. 22)
4
Pokrętło gazu ( str. 21)
5
Regulacja stopnia twardości widelca przy odbiciu
6
Regulacja stopnia twardości widelca przy dobiciu
7
KTM PowerPack
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154

KTM Freeride E-XC 2018 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi