Solé Diesel SM-103 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Introduction
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
2
Operator’s Manual Marine Diesel Gensets
Morskich
silników diesla
Instrukcja użytkownika
MINI-62G
MINI-74
SM-82
SM-94
SM-103
SM-105L
U_MI62_PL
Rewizja 1
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
2
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
1. Gwarancja Solé Diesel
Przed wykonaniem czynności lub zadaniem pytań należy zapoznać się z przekazanymi wraz z
silnikiem instrukcjami i dokumentami. Silnik dostarczany jest bez płynów. Upewnić się, że stosowane
płyny są zgodne ze specyfikacją podaną w instrukcjach firmy Solé Diesel.
Spełnienie warunków wskazanych w niniejszym dokumencie jest możliwe wyłącznie dla
silników lub generatorów zakupionych po 4 listopada 2011 r.
Ograniczona gwarancja firmy Sole Diesel
Firma Solé Diesel gwarantuje, że w chwili wysyłki wszystkie silniki i generatory spełniają
podane specyfikacje i nie posiadają wad fabrycznych.
Okres ograniczonej gwarancji udzielanej przez firmę Solé Diesel biegnie od dnia sprzedaży
produktu pierwszemu klientowi końcowemu lub użytkownikowi silnika bądź generatora. W przypadku,
gdy dostawa do klienta końcowego nie jest realizowana bezpośrednio, gwarancja wchodzi w życie po
upływie 6 miesięcy od daty sprzedaży. Okres ograniczonej gwarancji, który jeszcze nie upłynął może
być przeniesiony na kolejnego klienta.
Okresy gwarancji podawane w miesiącach od daty zakupu lub w godzinach działania (w
zależności od tego, co nastąpi wcześniej) zgodnie z poniższą tabelą, chyba że firma Solé Diesel:
Rozszerzona gwarancja firmy Sole Diesel
Firma Sole Diesel udziela rozszerzonej gwarancji na następujące części: blok silnika, głowice
cylindrów, wał korbowy, wałek rozrządu, obudowa koła zamachowego, obudowa przekładni układu
rozrządu, układ rozrządu i korbowód.
Ograniczenia
Wyłączenie z gwarancji:
a) Gwarancja dotyczy wyłącznie produktów firmy Solé Diesel i wygasa w przypadku stosowania
nieodpowiednich części innego producenta lub takich , które powodują awarie bądź
nieprawidłowe działanie naszych produktów.
b) Gwarancja wygasa, jeśli przeglądy i czynności serwisowe nie są wykonywane zgodnie z
zapisami instrukcji obsługi i konserwacji.
c) Zniszczenie wynikające z okresu przechowywania dłuższego niż 6 miesięcy i / lub
przechowywania niezgodnego z procedurami wskazanymi w instrukcji obsługi i konserwacji.
Podobnie zniszczenie wynikające z nieprzestrzegania procedur tymczasowego wyłączania z
użytkowania podanych w instrukcji obsługi i konserwacji.
Okresy ograniczonej gwarancji
Produkt
Przerwa
Miesiące
Godziny
Miesiące
Godziny
Silniki napędowe
24
1000
12
2000
Generatory
24
1000
12
1000
Okresy rozszerzonej gwarancji
Produkt
Przerwa
Miesiące
Godziny
Miesiące
Godziny
Silniki napędowe
36
1500
-
-
Generatory
36
1000
-
-
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
3
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
d) Awarie wynikające z zaniedbania, wypadku oraz nieprawidłowego użytkowania, serwisowania
i montażu.
e) Awarie powiązane z nieprawidłowym montażem, używaniem paliw, olejów, wykonywaniem
szkodliwych czynności na silniku lub niewłaściwym wykorzystywaniem śmigła silnika
napędowego, nieprawidłowym montażem elektrycznym prądnicy.
f) Koszty związane z telefonami, stratą czasu lub pieniędzy, niedogodnościami, wodowaniem,
osadzeniem na mieliźnie, wyciąganiem lub wymianą części bądź materiałów na statku, które
z powodu projektu tegoż muszą być zdemontowane w celu uzyskania dostępu do silnika oraz
koszty związane z uszkodzeniami i / lub wypadkami, do których doszło z powodu awarii.
2. Informancje o silniku
2.1. Dane identyfikacyjne silnika
Tabliczka znamionowa znajduje się na pokrywie wahaczy w przypadku modeli Mini-62G, Mini-74,
SM-82, SM-94, SM-103 y SM- 105L.
Oprócz tabliczki znamionowej
na wszystkich silnikach
na bloku wybity jest numer
seryjny.
Silnik standardowy może działać
w temperaturze od -18ºC do +45.
2.2. Identyfikacja części silnika, nachylenie i instalacja
0
CZĘŚĆ
ELEMENT
CZĘŚĆ
ELEMENT
CZĘŚĆ
ELEMENT
CZĘŚĆ
ELEMENT
1
Alternator
6
Filtr oleju
11
Chłodnica oleju
16
Korek wlewu płynu
chłodniczego
2
Pompa słodkiej wody
7
Filtr
powietrza
12
Chłodnica
powietrza
17
Korek spuszczania
oleju
3
Pompa słodkiej wody
8
Filtr paliwa
13
Solenoid
zatrzymania
18
Korek spuszczania
płynu chłodzącego
4
Pompa zasilająca do paliwa
9
Inwerter
14
Podstawa
silnika
19
Termostat
5
Pompa wtryskowa
10
Silnik
rozruchowy
15
Korek wlewu
oleju
20
Pręt poziomu oleju
inwertera
Silnik Mini-62G
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
4
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
Upewnić się, że silnik zamontowany jest na wypoziomowanej powierzchni. W przeciwnym razie
dopuszcza się działanie silnika w nachyleniu co najwyżej:
Praca ciągła
Czasowo
Mini-62G
15º
20º (maks. 30 min.)
Mini-74 / SM-82/ SM-94
15º
25º (maks. 30 min.)
SM-105L / SM-103
15º
20º (maks. 30 min.)
Mini-74
Silnik SM-103/105L
Silnik SM-83 / 94
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
5
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
3. Działanie silnika
3.1. Uruchamianie silnika
1. PRZEKRĘCIĆ KLUCZYK W POZYCJĘ ON. W celu włączenia wszystkich urządzeń razem z pompą
zasilającą paliwa.
2. PRZEKRĘCIĆ KLUCZYK W POZYCJĘ WSTĘPNEGO NAGRZEWANIA. W celu nagrzania silnika
przez kilka sekund przed uruchomieniem.
3. PRZEKRĘCIĆ KLUCZYK W POZYCJĘ START. W celu wysłania sygnału do silnika rozruchowego i
uruchomienia silnika.
Po włączeniu silnika należy sprawdzić poniższe punkty. Jeśli wystąpi nieprawidłowe działanie,
natychmiast zatrzymać silnik i zbadać przyczynę.
1. Ciśnienie oleju smarowego powinno mieścić się w zakresie od 0,29 do 0,39 MPa (3 i 4 kgf/cm
2
)
(2,9 i 3,9 bar) przy obrotach znamionowych.
2. Temperatura płynu chłodzącego powinna wynosić od 75 do 85ºC.
3. Temperatura oleju powinna wynosić od 60 do 95ºC.
4. Sprawdzić, czy nie występują wycieki oleju, płynu chłodzącego lub paliwa.
5. Stukot powinien zanikać w miarę zwiększania temperatury płynu chłodzącego. Nie powinien być
słyszalny żaden nieprawidłowy hałas.
6. Sprawdzić kolor spalin i czy nie wydobywa się żaden nieprawidłowy zapach.
3.2. Wyłączanie silnika
1. ZDJĄĆ OBCIĄŻENIE Z SILNIKA. Przed wyłączeniem silnika należy zdjąć z niego całe obciążenie
(rozłączyć inwerter w punkcie zerowym.)
2. PRZEKRĘCIĆ KLUCZYK W POZYCJĘ STOP. Kluczyk automatycznie
wraca do pozycji OFF. Wszystkie urządzenia zostają wyłączone.
3. ZAMKNĄĆ ZAWÓR DENNY.
3.3. Panel SVT
KONTROLKI OSTRZEGAWCZE I ALARMOWE
Nagrzewanie wstępne, alarm akumulatora, alarm nadmiernej
temperatury płynu chłodzącego, alarm niskiego ciśnienia oleju i
alarm nadmiernej temperatury spalin.
WYŁĄCZNIK 5-POZYCYJNY
Wyłącznik zapłonu połączony jest bezpośrednio z akumulatorem (PIN 30) i w zależności od
pozycji (STOP, OFF, ON, NAGRZEWANIE WSTĘPNE, START) zasila określone piny / zaciski, do
których podłączane są różne urządzenia elektryczne.
TACHOMETR I LICZNIK GODZIN
Tachometr wskazuje na obroty silnika i wyposażony jest w
wyświetlacz znajdujący się w dolnej części licznika godzin
pracy.
Termometr wskazuje temperaturę płynu chłodzącego.
Ciśnieniomierz wskazuje ciśnienie w obwodzie smarowania.
Woltomierz wskazuje napięcie w instalacji elektrycznej
silnika generowane przez alternator.
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
6
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
4. Plan konserwacji
4.1. Plan konserwacji okresowej
Procedury konserwacji i diagnostyki awarii niosą ze sobą zagrożenia, które mogą spowodować
poważne obrażenia a nawet śmierć. Z tego powodu procedury te powinny być przeprowadzane
wyłącznie przez wykwalifikowanych elektryków i techników. Przed wykonaniem wszelkich prac
konserwacyjnych lub czyszczenia należy upewnić się, że elementy nie w ruchu, obudowa prądnicy
została schłodzona do temperatury otoczenia, generator prądu nie może być przypadkowo włączony,
a wszystkie procedury są przestrzegane.
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
7
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
*Stosować olej o lepkości 15W40 i jakości co najmniej ACEA E5 lub API CH-4/SJ I: Dokonać przeglądu, wyregulować lub uzupełnić. V: Opróżnić. C: Wymienić. L: Wyczyścić.
Częstotliwość
Element poddawany przeglądowi
Codzien
nie
Pierwszy
ch 20-50
godz.
Co 200
godz.
Co 400
godz.
Co 800
godz.
Co rok
Co 2
lata
Tymczasowe wycofywanie z
użytkowania i
przechowywanie
Ogólne
Dokręcić śruby, elementy mocujące
I
I
Blok silnika
L
Luz zaworów
I
Spaliny, hałas i drgania
I
Ciśnienie sprężania
I
Układ
smarowania*
Olej silnikowy
I
C
C
C
C
Filtr oleju
C
C
Układ
paliwowy
Poziom paliwa
I
Zbiornik paliwa
L
V/L/I
Filtr paliwa
C
Filtr z separatorem wody (jeśli jest)
V
C
Pompa wtryskowa
I
Wtrysk
I
Układ wlotowy
Filtr powietrza
I
C
C
I
Układ
chłodzenia
Płyn chłodzący
I
C
C
Obwód słonej wody
I/L
Anoda cynkowa
I/C
Filtr wody
I
L
L
Zawór wody morskiej
I
Wirnik pompy słonej wody
I/C
I
I/L
Świeca żarowa
I
Układ
elektryczny
Silnik rozruchowy i alternator 12/24V
I
Pasek i napięcie alternatora 12/24V
I
I
C
I
Poziom naładowania akumulatora
I
I
C
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
8
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
5. Czynności konserwacyjne
5.1. Układ smarowania
Sprawdzanie poziomu oleju
Sprawdzać poziom oleju w misce codziennie lub każdorazowo przed rozruchem w celu upewnienia
się, że znajduje się powyżej górnej (znak Max) lub dolnej linii (znak Min) na pręcie. W celu sprawdzenia
poziomu oleju należy:
1. Wyjąć pręt
2. Wyczyścić końcówkę pręta
3. Ponownie włożyć cały pręt do prowadnicy
4. Wyjąć ponownie pręt, aby sprawdzić poziom oleju
Jeśli silnik montowany jest w nachyleniu, poziom na prętach oleju może sróżnić. W załączonej
tabeli podano prawidłowy poziom oleju na prętach.
H: maksymalny poziom wskazywany przez pręt.
L: minimalny poziom wskazywany przez pręt.
D: Regulacja maksymalnego poziomu w zależności od nachylenia silnika.
Wymiana filtra powietrza
Wyjąć filtr oleju za pomocą klucza paskowego. Podczas montowania nowego filtru oleju
posmarować niewielką iloścoleju uszczelkę i dokręcić ręką. Po wykonaniu tej czynności włączyć
silnik i sprawdzić, czy olej nie kapie.
Stosować olej o lepkości 15W40. Stosować olej o jakości co najmniej ACEA E5/E3 lub API CH-
4/SJ. Inne oleje silnikowe mogą wpłynąć na prawa gwarancyjne, spowodować zatrzymanie się
elementów wewnętrznych silnika i / lub skrócić okres użytkowania silnika.
Napełnianie / wymiana oleju
Olej należy wymieniać, kiedy silnik jest gorący, aby upewnić się, że został w całości usunięty. Procedura
wygląda następująco:
1. Spuścić olej (zgodnie z czynnościami opisanymi poniżej).
a. Zatrzymać silnik.
b. Odłączyć zacisk minus (-) od akumulatora.
c. Wyjąć pręt do sprawdzania poziomu oleju.
d. Podłączyć pompę pobierania oleju do końcówki rury-prowadnicy pręta sprawdzania poziomu
oleju. Umieścić wylot pompy w kolektorze oleju.
e. Odczekać, aż silnik całkowicie usunie olej.
2. Wymienić filtr oleju.
3. Wyjąć pompę pobierania oleju. Nie wkładać pręta.
4. Napełnić olejem w zależności od pojemności obwodu olejowego.
5. Sprawdzić, czy nie występują wycieki.
6. Sprawdzić poziom oleju zgodnie z procedurą sprawdzania poziomu oleju.
Nachylenie A
Mini-62G
Mini-74
SM-82/94
SM-
103/105L
Wymiar D
7,5 mm
12,5 mm
12,5 mm
13 mm
16,7 mm
35 mm
35 mm
23 mm
12º
29 mm
50 mm
50 mm
29 mm
13, 5º
37,6 mm
57 mm
57 mm
-
14º
49,6 mm
-
-
32 mm
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
9
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
Nigdy nie przepełniać. Przepełnienie może spowodować pojawienie się białych spalin, nadmierną
prędkość silnika lub wewnętrzne uszkodzenia. Należy wyjąć pręt, aby powietrze mogło być usunięte
z silnika podczas napełniania go olejem, w przeciwnym razie mogą powstawać pęcherzyki
powodujące przelewanie się oleju na zewnątrz.
5.2. Układ paliwowy
Specyfikacja paliwa
Stosować paliwo ASTM diesel nr 2-D w celu uzyskania najlepszej wydajności silnika i
wyeliminowania ryzyka uszkodzeń. Nie stosować nafty, ciężkiego paliwa diesel lub biodiesel.
Zasadnicze znaczenie ma stosowanie czystego i przefiltrowanego paliwa.
Zbiornik paliwa
Okresowo należy sprawdzać poziom paliwa. Ponadto, jeśli pompa paliwa zasysa powietrze , gdy
poziom paliwa jest niższy ssanie pompy, może doprowadzić do uszkodzenia. Zawsze gdy to możliwe,
utrzymywać zbiornik paliwa pełny. Zmiany temperatury mogą wywołać kondensację wilgotnego
powietrza znajdującego sw zbiorniku woda z kondensacji gromadzi się wówczas na dnie. Jeśli
pompa paliwa zasysa wodę, może dojść do zwiększenia korozji lub włączenie silnika okaże się
niemożliwe.
Zanieczyszczenia obecne w paliwie mogą zatykać pompę ssącą. Z tego powodu należy udrożnić
zbiornik paliwa w celu usunięcia kondensatu i wszelkich obcych materiałów. Następnie wyczyścić
zbiornik paliwem i napełnić go.
Wymiana filtru paliwa
1. Wyjąć filtr paliwa za pomocą klucza paskowego.
2. Włożyć nowy filtr i pewnie wyregulować go ręcznie.
3. Przygotować układ.
Po wykonaniu tej czynności włączyć silnik i sprawdzić, czy nie kapie.
Czyszczenie filtra z separatorem wody
1. Poluzować dolną nakrętkę w celu usunięcia wody.
2. Ponownie ją zakręcić.
3. Sprawdzić, czy nie kapie.
Odpowietrzanie układu paliwowego
Przygotować układ paliwowy do usunięcia powietrza z obiegu. Powietrze zatrzymane w układzie
paliwowym może spowodować trudności podczas rozruchu i błędne działanie silnika. Należy
przygotować układ:
Przed włączeniem silnika po raz pierwszy.
Po zużyciu całego paliwa, przy dodawaniu paliwa do zbiornika.
Po czynnościach konserwacyjnych układu paliwowego, takich jak wymiana filtra paliwa,
udrożnić separator paliwa / wody lub wymienić element układu paliwowego.
W tym celu należy wykonać poniższe czynności:
1. Poluzować wszystkie przewody wtryskowe.
2. Włączyć silnik w celu automatycznego wyrzucenia powietrza w kierunku przewodów
wtryskowych i trysków.
3. Jeśli paliwo wylewa się z przewodu wtryskowego, dokręcić go i odczekać, aż wychodzić będzie
drugim. Powtórzyć do czasu, aż wszystkie przewody wtryskowe będą dokręcone.
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
10
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
4. Po udrożnieniu wyczyścić rozlane paliwo.
5.3. Układ chłodzenia
Sprawdzenie płynu chłodzącego
Pozostawić silnik do ostygnięcia. Przed zdjęciem pokrywy ciśnieniowej spuścić ciśnienie z układu
chłodzenia. W celu spuszczenia ciśnienia przykryć pokrywę ciśnieniową grubą szmatką i lekko
przekręcić w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Zdjąć pokrypo całkowitym spuszczeniu
ciśnienia i schłodzeniu silnika. Sprawdzić poziom płynu chłodzącego w zbiorniku – powinien być
wypełniony w 3/4.
Zaleca się stosowanie płynu chłodzącego marki Sole Diesel CC 50% lub innego o podobnych
właściwościach. Z drugiej strony odpowiednia jest również woda destylowana ze środkiem
zapobiegającym zamarzaniu. Zaleca się dobór stężenia środka zapobiegającego zamarzaniu w oparciu
o temperaturę niższą o ok. 5ºC od rzeczywistej temperatury powietrza. Inne płyny silnikowe chłodzące
mogą wpłynąć na prawa gwarancyjne, spowodować pojawienie się rdzy wewnątrz i zmienić i / lub
skrócić okres użytkowania silnika.
Nigdy nie mieszać różnych rodzajów płynu chłodzącego. Może to negatywnie wpłynąć na
właściwości płynu chłodzącego silnik.
Napełnianie / wymiana płynu chłodzącego
1. Spuścić cały płyn chłodzący, odkręcając obie śruby opróżniania jedna
znajduje się na wymienniku ciepła, a druga na bloku cylindrów.
2. Zamknąć śruby opróżniania.
3. Poluzować śrubę odpowietrzającą na pokrywie termostatu (tylko w
przypadku Mini-17/29).
4. Ponownie napełnić płynem do wysokości otworu w pokrywie zbiornika
płynu.
Przegląd filtra wody morskiej
Należy pamiętać o montażu filtra wody morskiej (akcesoria) pomiędzy zaworem wody morskiej a
pompą wody morskiej w celu wyeliminowania ryzyka zatkania obwodu wody morskiej lub pompy
zanieczyszczeniami. W celu wyczyszczenia tego filtra należy:
1. Poluzować nakrętkę na uchwytach.
2. Wyjąć element filtrujący i wyczyścić go.
3. Ponownie zamontować, pilnując, by pokrywa była dobrze osadzona na
podkładce.
4. Włączyć silnik w celu sprawdzenia, czy nie występują przecieki wody
morskiej.
Przegląd wirnika pompy wody morskiej
Wirnik pompy wody morskiej wykonany jest z neoprenu i nie może obracać się na sucho. W
przypadku pracy na sucho może ulec zniszczeniu. Z tego powodu należy zawsze mido dyspozycji
wirnik na wymianę. Procedura przeglądu i wymiany wirnika:
1. Zamknąć zawór wody morskiej.
2. Zdjąć pokrywę pompy wody morskiej.
3. Wyjąć wirnik z wału.
4. Wyczyścić pokrywę zewnętrzną pompy.
5. Sprawdzić wirnik na obecność uszkodzonych, zgiętych, złamanych, brakujących lub
spłaszczonych łopat. Łopaty wirnika muszą być proste i elastyczne.
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
11
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
Jeśli jest uszkodzony, wymienić na nowy.
6. Przed montażem nasmarować wirnik wodą mydlaną.
7. Zamontować wirnik. Podczas montażu dokręcić i przekręcić wirnik w tym samym kierunku, co
obroty silnika do czasu, aż zostanie całkowicie osadzony w obudowie.
8. Sprawdzić pokrywę zewnętrzną i o-ring na obecność korozji i / lub uszkodzeń. Wymienić
elementy, jeśli to konieczne.
9. Nasmarować o-ring smarem silikonowym i zamocować o-ring oraz pokrywę na pokrywie pompy
wody morskiej.
10. Otworzyć zawór denny.
11. Włączyć silnik i sprawdzić szczelność.
Przegląd anody cynkowej
W celu wyeliminowania korozji wywołanej prądami galwanicznymi silnik posiada anodę
cynkową znajdującą się na przedniej pokrywie wymiennika ciepła płynu chłodzącego-wody słonej.
Przegląd i wymiana antykorozyjnej anody cynkowej:
1. Przy zimnym silniku zamknąć zawór denny.
2. Wyjąć antykorozyjną anodę cynkową (korek) z
wymiennika ciepła.
3. Do usuwania korozji z antykorozyjnej anody cynkowej
używać metalowej szczotki.
4. Wyczyścić otwór gwintowany wymiennika ciepła i pokryć
gwint antykorozyjnych anod cynkowych. Zamontować
antykorozyjną anodę cynkową na wymienniku ciepła.
5. Zamknąć korek spuszczania płynu chłodzącego i
otworzyć zawór denny. Uzupełnić obwód płynu
chłodzącego (l)
6. Uruchomić generator i sprawdzić szczelność w miejscu instalacji antykorozyjnych anod
cynkowych. Pompa pracuje, jeśli woda słona płynie od wylotu.
5.4. Układ wlotowy i wydechowy
Przegląd filtru powietrza
Silnik wyposażony jest w filtr wlotowy powietrza. Sprawdzelement i obudowę na obecność szkód.
Wymienić filtr powietrza, jeśli to konieczne.
Należy upewnić się, że dostarczane jest powietrze do spalania i swobodnie opuszcza ona strefę.
Przegląd układu wydechowego
1. Sprawdzić, czy przewody nie są osłabione, zgięte lub odkształcone. Wymienić przewody, jeśli
to konieczne.
2. Sprawdzić, czy części metalowe nie są skorodowane i wymienić, jeśli to konieczne.
3. Sprawdzić, czy obejmy nie są poluzowane, skorodowane lub czy ich nie brakuje. Dokręcić lub
wymienić obejmy i / lub zaczepy przewodów, jeśli to konieczne.
4. Sprawdzić, czy wylot nie jest zatkany.
5. Wzrokowo skontrolować układ wydechowy na obecność wycieków. Sprawdzić, czy nie ma
węgla ani resztek sadzy na elementach wydechowych. Węgiel i pozostałości sadzy wskazują
na wycieki. Uszczelnić, jeśli to konieczne.
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
12
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
5.5. Układ elektryczny
Akumulator
Minimalna zalecana pojemność akumulatora wynosi 95 Ah. Jednakże wartość ta służy jako
odniesienie, ponieważ wiąże się z maksymalnym natężeniem, jakie może wystąpić podczas rozruchu
silnika.
Podłączanie akumulatora do silnika standardowego:
Plus akumulatora podłącza się do silnika rozruchowego.
Minus akumulatora podłącza się do podstawy przekaźników.
Podłączanie akumulatora do silnika bez masy.
Plus akumulatora podłącza się do silnika rozruchowego.
Minus akumulatora podłącza się do przekaźnika dwubiegunowego.
Akumulator wymaga bardzo uważnej obsługi i częstych kontroli. Należy przeprowadzać poniższe
czynności:
1. Akumulator powinien być suchy i czysty.
2. Regularnie sprawdzać stan czystości zacisków. W przypadku obecności zapylenia poluzować
zaciski, wyczyścić je i pokryć warstwą neutralnego smaru.
3. Nie kłaść metalowych przedmiotów na akumulatorze.
4. Dodawać destylowanej wody, jeśli poziom jest poza zakresem.
Ochrona instalacji bezpiecznik
Instalacja elektryczna silnika wyposażona jest w bezpiecznik chroniący wszystkie elementy
elektroniczne w przypadku przeciążenia lub zwarcia. Znajduje się on w wiązce kablowej przy silniku
rozruchowym.
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
13
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
6. Dane techniczne
Mini-62G
Mini-74
SM-103 / 105L
SILNIK DIESLA
Informacje ogólne
Rodzaj
Cykl silnika diesla 4-suwowego chłodzonego wodą
Kierunek obrotów
W kierunku przeciwnym do wskazówek zegara patrząc na
silnik od strony steru.
Liczba cylindrów - rozkład
4 - w linii
4 - w linii
6 - w linii
Dopuszczalne przeciwciśnienie na
wydechu (kPa)
Maks. 6,67
Maks. 6,7
Rozkład
Popychacz zaworu i wahacz z wałkiem rozrządu
uruchamianym przez przekładnię w obudowie
Średnica (mm)
88
94
94
Bieg (mm)
95
120
120
Pojemność całkowita (c.c.)
2311
3331
4996
Stopień sprężania
22:1
22:1
22:1
Sekwencja zapalania
1-3-4-2
1-3-4-2
1-5-3-6-2
Rozdzielanie wtrysku paliwa
8º przed PMS
APMS 22º
APMS 21º
Ciśnienie wtrysku (MPa)
13,73 (140
kg/cm
2
)
11,76 (120
kg/cm
2
)
11,76 (120 kg/cm
2
)
Tolerancja dla zaworu wlotowego i
wydechowego - zimny silnik (mm)
0,25
0,25
0,25
Moc (kW / HP)
25,7 / 34,95
47,0 / 65
75,81 / 103,0 (SM-
103)
56,0 / 76,16 (SM-
105L)
Maks. obr/min (rpm)
3000
2500
2500 (SM-103)
2300 (SM-105L)
Układ rozruchowy
Rozruch elektryczny
Pomoc przy rozruchu
Świeca żarowa
Układ smarowania
Opis układu
Smarowanie wymuszone za pomocą pompy trochoidalnej
Specyfikacja oleju
Stosować olej o lepkości 15W40 i jakości co najmniej ACEA
E5/E3 lub API CH-4/SJ
Pompa oleju
Typ przekładnia trochoidalna
Pojemność obwodu oleju (l)
5,5
9
11,5
Min. ciśnienie przy maksymalnych
obrotach na min. (MPa)
0,25 (2,5 kgf/cm
2
)
(2,5 bar)
0,2 (2
kgf/cm
2
) (2
bar)
0,2 (2 kgf/cm
2
) (2 bar)
Maks. ciśnienie przy maksymalnych
obrotach na min. (MPa)
0,3 do 0,44 (3 do
4,5 kgf/cm
2
) (3 do
4,5 Bar)
0,4 (4
kgf/cm
2
) (4
bar)
0,4 (4 kgf/cm
2
) (4 bar)
Min. ciśnienie na biegu jałowym (MPa)
0,05 (0,5 kg/cm
2
)
(0,5 bar)
0,1 (1 kg/cm
2
)
(1 bar)
0,1 (1 kg/cm
2
) (1 bar)
Temperatura oleju prędkość
znamionowa (ºC)
79
90
96
Maksymalna temperatura oleju
inwersora (ºC)
95
95
95
Układ
paliwowy
Opis układu
Elektryczna pompa zasilająca i mechaniczna pompa
wtryskowa
Specyfikacja paliwa
Paliwo diesel ASTM diesel nr 2-D
Pompa wtrysku paliwa
Pompa BOSCH w linii z regulatorem odśrodkowym
Wtrysk paliwa
Mechaniczny wtrysk typu zawór
Układ chłodzenia
Opis układu
Obieg płynu chłodzącego kontrolowany przez pompę
odśrodkową ze sterowaniem termostatycznym i
wymiennikiem ciepła. Chłodzony kolektor wydechowy.
Specyfikacja płynu chłodzącego
KRAFFT ACU 2300 CC 50%
Pompa płynu chłodzącego
Typ odśrodkowy
Pompa wody morskiej
Typ wirnik elastyczny
Pojemność obwodu płynu chłodzącego
(l)
9,5
13
18
Zawór termostatyczny
Otwarcie początkowe
+71ºC
+85ºC
+76,5ºC
+90ºC
+76,5ºC
+90ºC
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
14
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
Otwarcie końcowe
Temperatura płynu chłodzącego –
prędkość znamionowa (ºC)
70 - 85 (maks.)
70 - 85
(maks.)
70 - 85 (maks.)
Zasilanie powietrzem
Zasysanie naturalne
Układ wydechowy
Chłodzony kolektor wydechowy / Suchy kolektor wydechowy
(zestaw opcjonalny)
Ukł.
elektr.
Napięcie – biegunowość (V)
12 DC
12 DC
12 DC
Alternator DC (A)
95
95
95
Silnik rozruchowy (kW)
2
2,2
3
Rodzaj zatrzymania elektrycznego
ETR
ETS
ETS
Instalacja
Przewód Ø wewn., wlot wody morskiej
(mm)
32
32
32
Przewód Ø wewn., wlot paliwa diesel
(mm)
8
8
8
1Przewód Ø wewn., wylot spalin
1
(mm)
60
76
76
Min. przepływ przy maks. obrotach na
min. (m3/min)
3,3
3,3
5,69
Min. pojemność akumulatora (Ah) /
Szczytowe natężenie (A)
90
90
90
Długość kabla akumulatora (m)
≤10
≤ 1,5
≤ 10
Minimalny przekrój kabla akumulatora
(mm
2
)
95
50
95
Olej inw.²
TMC40 / TMC40P (L)
0,2 (ATF)
SP60 (L)
2,8 (ATF)
TMC60A /)
0,6 (ATF)
TMC60P (L
0,65 (ATF)
TM345 / TM345A (L)
1,6 (SAE 15W40)
1
Dla każdego zagięcia o wartości 90º w instalacji należy zwiększyć o 10 mm (przy długości powyżej 3
m).
² Zapoznać się z instrukcją inwertera przekazaną razem z silnikiem.
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
15
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
SM-82
SM-94
SILNIK DIESLA
Informacje ogólne
Rodzaj
Cykl silnika diesla 4-suwowego chłodzonego wodą
Kierunek obrotów
W kierunku przeciwnym do wskazówek zegara patrząc
na silnik od strony steru.
Liczba cylindrów - rozkład
4 - w linii
4 - w linii
Dopuszczalne przeciwciśnienie na wydechu
(kPa)
Maks. 12
Maks. 12
Rozkład
Popychacz zaworu i wahacz z wałkiem rozrządu
uruchamianym przez przekładnię w obudowie
Średnica (mm)
94
94
Bieg (mm)
120
120
Pojemność całkowita (c.c.)
3331
3331
Stopień sprężania
19,5:1
19:1
Sekwencja zapalania
1-3-4-2
1-3-4-2
Rozdzielanie wtrysku paliwa
APMS 5º
APMS 5º
Ciśnienie wtrysku (MPa)
17,65 (180
kg/cm
2
)
17,65 (180 kg/cm
2
)
Tolerancja dla zaworu wlotowego i
wydechowego - zimny silnik (mm)
0,25
0,25
Moc (kW / HP)
60,3 / 82,01
69,3 / 93,84
Maks. obr/min (rpm)
2500
2500
Układ rozruchowy
Rozruch elektryczny
Pomoc przy rozruchu
Świeca żarowa
Układ smarowania
Opis układu
Smarowanie wymuszone za pomocą pompy
trochoidalnej
Specyfikacja oleju
Stosować olej o lepkości 15W40 i jakości co najmniej
ACEA E5/E3 lub API CH-4/SJ
Pompa oleju
Typ przekładnia trochoidalna
Pojemność obwodu oleju (l)
10
10
Min. ciśnienie przy maksymalnych obrotach
na min. (MPa)
0,19 (2,5 kgf/cm
2
)
0,19 (2,5 kgf/cm
2
)
Maks. ciśnienie przy maksymalnych obrotach
na min. (MPa)
0,39 (4 kgf/cm
2
)
0,39 (4 kgf/cm
2
)
Min. ciśnienie na biegu jałowym (MPa)
0,1 (1 kg/cm
2
)
0,1 (1 kg/cm
2
)
Temperatura oleju prędkość znamionowa
(ºC)
60-95
60-95
Maksymalna temperatura oleju inwersora
(ºC)
95
95
Układ
paliwowy
Opis układu
Elektryczna pompa zasilająca i mechaniczna pompa
wtryskowa
Specyfikacja paliwa
Paliwo diesel ASTM diesel nr 2-D
Pompa wtrysku paliwa
Pompa BOSCH w linii z regulatorem odśrodkowym
Wtrysk paliwa
Mechaniczny wtrysk typu zawór
Układ chłodzenia
Opis układu
Obieg płynu chłodzącego kontrolowany przez pompę
odśrodkową ze sterowaniem termostatycznym i
wymiennikiem ciepła. Chłodzony kolektor wydechowy.
Specyfikacja płynu chłodzącego
KRAFFT ACU 2300 CC 50%
Pompa płynu chłodzącego
Typ odśrodkowy
Pompa wody morskiej
Typu odśrodkowego z wirnikiem elastycznym
Pojemność obwodu płynu chłodzącego (l)
11
11
Zawór termostatyczny
Otwarcie początkowe
Otwarcie końcowe
+76,5ºC
+96ºC
+76,5ºC
+96ºC
Temperatura płynu chłodzącego – prędkość
znamionowa (ºC)
70 - 85 (maks.)
70 - 85 (maks.)
Zasilanie powietrzem
Turbosprężarka
Układ wydechowy
Chłodzony kolektor wydechowy / Suchy kolektor
wydechowy (zestaw opcjonalny)
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
16
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
Ukł.
elektr.
Napięcie – biegunowość (V)
12 DC
12 DC
Alternator DC (A)
95
95
Silnik rozruchowy (kW)
2,2
2,2
Rodzaj zatrzymania elektrycznego
ETR
ETR
Instalacja
Przewód Ø wewn., wlot wody morskiej (mm)
32
32
Przewód Ø wewn., wlot paliwa diesel (mm)
8
8
2Przewód Ø wewn., wylot spalin
1
(mm)
76
76
Min. przepływ przy maks. obrotach na min.
(m3/min)
5,6
5,6
Min. pojemność akumulatora (Ah) /
Szczytowe natężenie (A)
92 (12V)
92 (12V)
Długość kabla akumulatora (m)
≤1,5
≤1,5
Minimalny przekrój kabla akumulatora (mm
2
)
60
60
Olej inw.²
TMC40 / TMC40P (L)
0,2 (ATF)
SP60 (L)
2,8 (ATF)
TMC60A /)
0,6 (ATF)
TMC60P (L
0,65 (ATF)
TM345 / TM345A (L)
1,6 (SAE 15W40)
1
Dla każdego zagięcia o wartości 90º w instalacji należy zwiększyć o 10 mm (przy długości powyżej 3
m).
² Zapoznać się z instrukcją inwertera przekazaną razem z silnikiem.
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
18
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
Instrukcja użytkownika
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · [email protected]
19
Instrukcja użytkownika. Morskich silników diesla
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Solé Diesel SM-103 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla