Reely 1406780 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Symulator dźwięku silnika
Nr zam. 1406780
Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem
Produkt służy do wytwarzania dźwięku silnika w pojazdach modelarskich napędzanych elek-
trycznie. Zasilanie napięciem/prądem jest realizowane przy użyciu przejściówki bezpośrednio
za pomocą akumulatora napędowego pojazdu.
Należy bezwzględnie stosować się do wskazówek dotyczących bezpieczeństwa oraz innych
informacji zawartych w niniejszej instrukcji.
Produkt ten spełnia wymogi przepisów prawa krajowego i europejskiego. Wszystkie zawarte
tutaj nazwy rm i nazwy produktów znakami towarowymi należącymi do poszczególnych
właścicieli. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zakres dostawy
symulator dźwięku silnika
kabel z przejściówką Tamiya i przyłączem BEC
2 taśmy samoprzylepne
instrukcja użytkowania
Aktualne instrukcje obsługi:
1. Proszę otworzyć w przeglądarce stronę internetową
www.conrad.com/downloads lub przeskanować kod QR
zamieszczony po prawej stronie.
2. Proszę wybrać typ dokumentu i język oraz wprowadzić
w pole wyszukiwania odpowiedni numer zamówienia. Po
uruchomieniu procesu wyszukiwania można pobrać odna-
lezione dokumenty.
Wskazówki bezpieczeństwa
W przypadku szkód spowodowanych nieprzestrzeganiem niniejszej instrukcji
obsługi wygasa gwarancja. Producent nie ponosi odpowiedzialności za dalsze
szkody!
Przy szkodach rzeczowych i osobowych spowodowanych nieodpowiednim
obchodzeniem się z urządzeniem lub nieprzestrzeganiem wskazówek doty-
czących bezpieczeństwa producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności. W
takich przypadkach wygasa gwarancja!
Ze względów bezpieczeństwa oraz ze względu na warunki dopuszczenia (CE) zabronione
jest dokonywanie samowolnych przeróbek i/lub zmian produktu.
Produkt nie jest zabawką i nie może dostać się w ręce dzieci!
Produkt nie może zostać zamoczony lub zawilgocony.
Zbyt wysokie poziomy głośności mogą powodować uszkodzenia słuchu ludzi i zwierząt. Pod-
czas testowania i podczas jazdy należy pamiętać o tym, aby zachować wystarczający odstęp
od głośnika.
Nie pozostawiać opakowania bez nadzoru. Opakowanie może stać się niebezpieczną za-
bawką dla dziecka.
W przypadku pytań, które nie są wyjaśnione w instrukcji użytkowania, należy skontaktować
się z nami lub z inną odpowiednio wykwalikowaną osobą.
Montaż
Symulator dźwięku silnika należy zamontować w pojeździe w taki sposób, aby podczas jazdy
pozostał w miejscu, w którym go zamontowano. Obudowę można zamocować np. za pomocą
dwustronnej taśmy klejącej lub opasek kablowych. Należy zachować luz montażowy widoczny
na poniższej ilustracji.
Podczas montażu należy pamiętać o tym, aby nie zakryć otworów głośnika. Elektronika na-
grzewa się przy większej głośności, dlatego też należy ponadto pamiętać o odpowiednim
chłodzeniu.
1 symulator dźwięku silnika
2 gniazdo BEC
3 gniazdo Tamiya (połączyć z regulatorem jazdy)
4 wtyczka Tamiya (połączyć z akumulatorem napędowym)
5 wtyczka serwa do podłączenia na odbiorniku
6 gniazdo serwa do kabla sterującego regulatora jazdy
7 wtyczka BEC
8 przyciski głośności
Podłączenie
W celu zasilania symulatora dźwięku silnika z obudowy poprowadzony jest dwubiegunowy
kabel z przyłączem BEC (2). Podłączyć to przyłącze z wtyczką BEC (7) dołączonego kabla
przejściówki.
Do gniazda Tamiya (3) kabla przejściówki podłączyć przyłącze wielkoprądowe regulatora jazdy.
Kabel serwa Y symulatora dźwięku silnika jest łączony z kablem sterującym regulatora oraz
z odpowiednim wyjściem odbiornika. Wtyczka (5) traa do odbiornika, do gniazda podłączany
jest regulator jazdy. Należy przy tym uważać na prawidłowe ustawienie biegunów wtyczek.
Wtyczka serwa (5) jest podłączana do kanału odbiornika, do którego był wcześniej podłączony
regulator jazdy.
Pod koniec akumulator napędowy jest łączony z wtyczką Tamiya (4).
Opis działania
Symulator dźwięku silnika jest połączony za pomocą kabla Y bezpośrednio z wyjściem od-
biornika, który jest wykorzystywany również do regulatora jazdy. Dźwięk silnika jest również
emitowany odpowiednio do pozycji gazu dla regulatora jazdy.
W ten sposób dźwięk silnika jest odpowiednio emitowany, dzięki czemu możliwy jest dźwięk
rozrusznika, biegu jałowego lub też przyspieszenia i pełnego gazu.
Symulacja dźwięku silnika uruchamia się po krótkim przesunięciu (w kierunku jazdy do przodu)
dźwigni sterowania silnikiem posiadanego nadajnika (dźwignia przyspieszenia/hamowania).
Za pomocą przycisku „+“ można stopniowo zwiększać głośność, a przyciskiem „-“ stopniowo
zmniejszać. W najniższym ustawieniu wbudowany głośnik jest wyłączony.
Symulator dźwięku silnika jest zasilany prądem odpowiednio do wymaganego poboru mocy za
pośrednictwem przejściówki bezpośrednio z używanego akumulatora napędowego.
Wersja 01/16
Instrukcja użytkowania
www.conrad.com
Programowanie pozycji neutralnej i pozycji pełnego gazu
Aby dźwięk silnika mógł być prawidłowo emitowany na symulatorze dźwięku silnika można
zaprogramować pozycję neutralną oraz pozycję pełnego gazu dla jazdy do przodu i do tyłu.
Uwaga!
Podczas programowania na nadajniku należy każdorazowo ustawić pozycję pełnego
przyspieszenia dla jazdy do przodu i do tyłu.
Aby zapobiegać wypadkom lub obrażeniom należy ustawić model na odpowiednim
podłożu, aby koła mogły się swobodnie obracać. Należy przytrzymać mocno model
lub zamocować go w odpowiedni sposób. Jednak nie należy nigdy chwytać za wnę-
trze napędu!
Ze względów bezpieczeństwa zalecamy odłączyć silnik od regulatora jazdy (należy
zapamiętać miejsca podłączenia wtyczek). Ponadto przy odłączonym silniki lepiej
słychać sygnały dźwiękowe symulatora dźwięku silnika podczas programowania.
Sposób postępowania podczas programowania:
Włączyć nadajnik. Następnie podłączyć akumulator napędowy do pojazdu. Włączyć regula-
tor jazdy. Pojazd powinien teraz reagować na sygnały sterujące nadajnika (regulator jazdy /
układ kierowniczy).
Wcisnąć i przytrzymać przycisk „+“ na symulatorze dźwięku silnika dłużej niż przez sekundę,
do momentu z symulatora dźwięku silnika będzie słychać sygnał dźwiękowy. Symulator
dźwięku silnika znajduje się teraz w trybie programowania. Ponownie zwolnić przycisk „+“.
Upewnić się, czy dźwignia do funkcji sterowania silnikiem na nadajniku znajduje się w pozycji
neutralnej (zwolnić, nie przesuwać dźwigni).
Potwierdzić to ustawienie, naciskając krótko przycisk „+“ na symulatorze dźwięku silnika. Z
symulatora dźwięku silnika słychać sygnał dźwiękowy. Pozycja neutralna została zapamięta-
na.
Ustawić dźwignię sterowania silnikiem w pozycji pełnego przyspieszenia dla jazdy do przodu
i trzymać ją mocno w tej pozycji.
Potwierdzić to ustawienie, naciskając ponownie krótko przycisk „+“. Z symulatora dźwięku
silnika słychać sygnał dźwiękowy.
Ustawić dźwignię sterowania silnikiem w pozycji pełnego przyspieszenia dla jazdy do tyłu i
trzymać ją mocno w tej pozycji.
Potwierdzić to ustawienie, naciskając krótko przycisk „+“. Z symulatora dźwięku słychać sy-
gnał dźwiękowy.
Zaprogramowane opcje są potwierdzone długim sygnałem dźwiękowym.
Ponownie ustawić dźwignię sterowania silnikiem w pozycji neutralnej (zwolnić dźwignię).
Proces programowania jest zakończony.
Jeśli z symulatora dźwięku będzie słychać wiele sygnałów dźwiękowych, oznacza to,
że układ elektroniczny nie rozpoznał ustawień. W takim przypadku należy powtórzyć
wyżej opisany proces programowania.
Można przerwać programowanie, gdy w trakcie programowania dłużej przytrzyma
się wciśnięty przycisk „-“. Jest to sygnalizowane długim sygnałem dźwiękowym, a
tryb programowania zostaje zakończony.
Jeśli silnik został odłączony na czas programowania, wówczas należy w następnej kolejności
wyłączyć regulator jazdy. Następnie połączyć silnik z regulatorem jazdy (zwrócić uwagę na
prawidłowe przyporządkowanie wtyczek).
Kontrola działania symulatora dźwięku silnika
Po włączeniu regulatora jazdy nie słychać dźwięku silnika z symulatora dźwięku silnika. Do-
piero wtedy, gdy dźwignia przyspieszenia/hamowania zostanie lekko przesunięta w kierunku
jazdy do przodu, będzie słychać dźwięk rozrusznika i następnie dźwięk biegu jałowego.
Gdy dźwignia przyspieszenia/hamowania na nadajniku zostanie przesunięta w kierunku
jazdy do przodu, wówczas dźwięk silnika będzie odpowiadał dźwiękowi przyspieszanego
pojazdu.
Gdy dźwignia przyspieszenia/hamowania na nadajniku zostanie przesunięta w kierunku jaz-
dy do tyłu, to będzie słychać lekko zmieniający się dźwięk silnika (jak w normalnym samo-
chodzie).
W razie konieczności za pomocą przycisku „+“ lub „-“ zmienić ustawiony poziom głośności.
Jeśli dźwięk silnika będzie inny niż opisany powyżej, wówczas należy ponownie
przeprowadzić proces programowania.
Jeśli z symulatora dźwięku będzie słychać wiele sygnałów dźwiękowych, oznacza to,
że układ elektroniczny nie rozpoznał ustawień. W tym przypadku należy powtórzyć
proces programowania.
Utylizacja
a) Informacje ogólne
Produktu nie można wyrzucać do śmieci!
Po ostatecznym wycofaniu urządzenia z użycia należy poddać je utylizacji zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
b) Baterie i akumulatory
Użytkownik urządzenia jest ustawowo (rozporządzenie o bateriach) zobowiązany do zwrotu
starych zużytych baterii i akumulatorów. Ich utylizacja ze śmieciami domowymi jest zabroniona!
Baterie i akumulatory zawierające szkodliwe substancje oznaczone symbolem
wskazanym obok, który informuje o zakazie ich utylizacji ze śmieciami domowymi.
Oznaczenia decydujących metali ciężkich brzmią: Cd=kadm, Hg=rtęć, Pb=ołów
(oznaczenie jest podane na baterii/akumulatorze np. pod wskazanym po lewej stro-
nie symbolem kontenera na śmieci).
Zużyte baterie/akumulatory można oddawać nieodpłatnie w miejscach zbiórki organizowanych
przez gminę, w naszych liach lub wszędzie tam, gdzie są sprzedawane baterie i akumulatory.
W ten sposób użytkownik spełnia swoje ustawowe zobowiązania oraz przyczynia się do ochro-
ny środowiska.
Dane techniczne
Napięcie robocze ..................................5,0 V/DC do 8,4 V/DC (2-ogniwowy akumulator na-
pędowy LiPo lub 6-ogniwowy akumulator napędowy
NiMH)
Pobór prądu ..........................................maks. ok. 1 A
Impedancja głośników ..........................4 Ohm
Moc wyjściowa ......................................maks. 6 W (z 2-ogniwowym akumulatorem napędowym
LiPo przy 8 V)
System wtyczek serwa .........................Rodzaj konstrukcji Futaba
System wtyczek akumulatora ...............Rodzaj konstrukcji Tamiya
Wymiary (dł. x szer. x wys.) .................90 x 39 x 28 mm
Ciężar ...................................................ok. 60 g
To publikacja została opublikowana przez Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau, Niemcy
(www.conrad.com).
Wszelkie prawa odnośnie tego tłumaczenia są zastrzeżone. Reprodukowanie w jakiejkolwiek formie, kopiowanie, tworzenie
mikrolmów lub przechowywanie za pomocą urządzeń elektronicznych do przetwarzania danych jest zabronione bez pi-
semnej zgody wydawcy. Powielanie w całości lub w części jest zabronione. Publikacja ta odpowiada stanowi technicznemu
urządzeń w chwili druku.
© Copyright 2016 by Conrad Electronic SE. V1_0116_01_DT
  • Page 1 1
  • Page 2 2

Reely 1406780 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi