Shimano ST-2300 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Manetka przerzutki
Podręcznik sprzedawcy
DM-ST0001-05
(Polish)
SZOSA
Tiagra
SORA
SHIMANO Claris
SHIMANO 2300
Tourney
Spoza serii
MTB
RAPIDFIRE Plus
EZ-FIRE Plus
ST-M4000
ST-M4050
ST-T4000
ST-T3000
ST-M370
ST-EF65
ST-EF51
ST-EF51-A
ST-TX800
ST-EF41
ST-EF40
ST-4600
ST-4603
ST-3500
ST-3503
ST-2400
ST-2403
ST-2300
ST-2303
ST-A070
ST-A073
ST-R460
ST-R350
ST-R353
ST-R240
ST-R243
2
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się
montażem komponentów, używając tego podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać
pomoc, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w informacjach znajdujących się w tym
podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej
(http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi
działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy
przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i
otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą
wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji spowoduje śmierć albo poważne obrażenia.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu komponentów należy zawsze postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w instrukcji obsługi.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Jeśli takie części jak śruby i nakrętki poluzują się lub zostaną
uszkodzone, może to spowodować nagły upadek z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, mogą wystąpić problemy i może dojść do upadku z roweru, co może
spowodować poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Dźwignie hamulca ST-EF65/ST-EF51/ST-EF51-A (4-palcowe dźwignie hamulca) wyposażone są w mechanizm przełączający tryby,
umożliwiający ich współpracę z hamulcami V-BRAKE z modulatorem siły oraz hamulcami Cantilever i rolkowymi.
Jeżeli zostanie wybrany niepoprawny tryb, może dojść do zbyt silnego lub zbyt słabego hamowania, co może
prowadzić do niebezpiecznego wypadku.
Należy pamiętać o wybraniu trybu zgodnie z instrukcjami podanymi w poniższej tabeli.
Pozycja trybu Odpowiednie hamulce
C : Pozycja trybu zgodnego z hamulcami Cantilever
R : Pozycja trybu zgodnego z hamulcami rolkowymi
Hamulce Cantilever
Hamulce rolkowe
V : Pozycja trybu zgodnego z hamulcami V-BRAKE z
modulatorem siły
Hamulce V-BRAKE (BR-M422) z zamontowanym
modulatorem siły SM-PM40
Dźwigni hamulca z mechanizmem przełączania trybu należy używać w powyższych kombinacjach.
C R
V
V
C R
V
C R
C/R
C R
V
V
C R
V
Pozycja V-Brake
4
Każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia w zależności od produktu. Z tego względu ważne jest, aby
dokładnie poznać funkcjonowanie układu hamulcowego roweru (z uwzględnieniem nacisku na dźwignię hamulca i
charakterystyki sterowania rowerem) oraz przyzwyczaić się do niego. Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru
może spowodować utratę sterowania lub upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Aby zapewnić prawidłową
obsługę, należy zwrócić się do profesjonalnego sprzedawcy rowerów lub zapoznać się z podręcznikiem użytkownika. Ważne
jest, aby podczas jazdy rowerem poćwiczyć obsługę hamulca i inne podstawowe funkcje.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i
poważnych obrażeń.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą się łatwiej ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z
roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas zmiany przełożeń należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Należy dokładnie przeczytać podręcznik sprzedawcy przerzutki przedniej, przerzutki tylnej i hamulców.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Montaż na rowerze i konserwacja:
W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami
na pancerz, jak pokazano na rysunku po prawej stronie.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto
należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Aby zapewnić płynną pracę, należy używać podanej linki i prowadnicy linki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
Do smarowania linki przerzutki stosuje się smar specjalny. Nie należy stosować smaru wysokiej jakości ani innych środków
smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia wydajności zmiany przełożeń.
Jeśli nie daje się wyregulować przerzutki, sprawdzić, czy haki są ustawione w linii. Sprawdzić również, czy linka jest
nasmarowana oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
Oparcie pancerza
5
MONT
MTB
Mocowanie do kierownicy
Narzędzia i moment dokręcania różnią się w zależności od produktu. Należy zastosować moment dokręcania zgodny z rozmiarem
narzędzia.
* Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy zewnętrznej ɸ 32 mm.
Klucz imbusowy 5 mm Klucz imbusowy 3 mm
< ST-TX800, ST-EF41 >
Klucz imbusowy 3 mm
Montaż linki hamulca
* Zamocować, jak pokazano na rysunku.
1
2
3
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
4 Nm
Moment dokręcania:
3,5 - 4,5 Nm
6
SZOSA
Mocowanie do kierownicy
Kierownica szosowa
Po zewnętrznej stronie suportu zabezpieczyć zespół za pomocą śruby
obejmy.
Pociągnąć osłonę przerzutki do tyłu i za pomocą klucza imbusowego 5
mm dokręcić śrubę.
Kierownica prosta
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy zewnętrznej ɸ 32 mm.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Osłona przerzutki
Śruba obejmy
Klucz
imbusowy
5 mm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
7
Montaż linki hamulca
SZOSA
Zastosowana linka
Linka Pancerz SLR
* Należy zastosować nieco dłuższy pancerz, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
* Informacje dotyczące sposobu montażu linki hamulca znajdują się w podręczniku sprzedawcy.
1.
Przechylić dźwignię (jak podczas zmiany przełożeń), aby ułatwić przeciąganie linki przez uchwyt.
2.
Przeciągnąć linkę.
Uwaga:
Nie ścierać smaru z linki.
Do linki nie mogą przylegać żadne zanieczyszczenia.
3.
Owinąć kierownicę owijką na kierownicę.
ɸ 1,6 mm
ɸ 5 mm
Pociągnąć
Przechylić
Uwaga:
Po jednokrotnym lub dwukrotnym naciśnięciu dźwigni (B) dźwignię przednią można
przechylić do wewnątrz.
Uchwyt linki
Linka
Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze
zamocowana w uchwycie.
Dźwignia (B)
Dźwignia (B)
Uchwyt linki
Końcówka linki
8
MTB
* Zamocować, jak pokazano na rysunku.
Montaż linki przerzutki
Zastosowana linka
Linka (ze stali nierdzewnej)
ST-4600 / ST-4603 / ST-3500 / ST-3503
ST-2400 / ST-2403 / ST-R460 / ST-R350 / ST-R353
Szczelny pancerz SP41 (1) Pancerz SP41 (2)
ST-M4050 / ST-2300 / ST-2303
Szczelny pancerz SP40 (1) Pancerz SP40 (2)
ST-A070 / ST-A073
Pancerz SIS40 (1)(2)
1
2
3
(2)
(1)
Prowadzenie linki
ɸ 1,2 mm
SEALED
SP41
ɸ 4 mm
SP41
ɸ 4 mm
SEALED
SP40
ɸ 4 mm
SP40
ɸ 4 mm
SIS40
ɸ 4 mm
9
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po jego skróceniu zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
< Dźwignia tylnej przerzutki >
1.
Ustawić dźwignię (B) w pozycji górnej.
2.
Sprawdzić położenie górne na wskaźniku i zamontować linkę.
3.
Nacisnąć dźwignię hamulca i przeciągnąć linkę przez otwór.
Końcówka pancerza
Dźwignia (B)
Dźwignia (B)
Otwór
Linka
10
4.
Przeprowadzić linkę przez pancerz.
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki przerzutki, ponownie nacisnąć dźwignię (B), aż uchwyt będzie się znajdował
w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować linkę.
Sprawdzenie: Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana w uchwycie.
2
Otwór
Linka
Pancerz
Uchwyt linki
Końcówka linki
Uchwyt linki
11
< Dźwignia przedniej przerzutki >
Użyć dźwigni (B) dwa lub więcej razy, sprawdzić na wskaźniku, czy dolne położenie jest prawidłowe, a następnie zabezpieczyć linkę
wewnętrzną.
1.
Nacisnąć dźwignię hamulca i przeciągnąć linkę przez otwór.
2.
Przeprowadzić linkę przez pancerz.
Jeśli uchwyt nie jest ustawiony równo z otworem linki przerzutki, ponownie nacisnąć dźwignię (B), aż uchwyt będzie się znajdował
w odpowiednim położeniu, a następnie zamontować linkę.
Sprawdzenie
: Upewnić się, że końcówka linki jest dobrze zamocowana w uchwycie.
Dźwignia (B)
Nacisnąć co najmniej
2-3 razy
Dźwignia (B)
Nacisnąć co najmniej
2-3 razy
1
2
Otwór
Linka
Pancerz
Uchwyt linki
Końcówka linki
12
< Regulator linki >
Montaż bez regulatora linki (końcówka sprzedawana osobno)
* Przy użyciu zewnętrznej podkładki blokującej
1.
Zdemontować regulator linki, jak pokazano na rysunku.
* Wsunąć cienki przedmiot w kształcie pręta, aby zdemontować podkładkę dystansową.
2.
Zamontować końcówkę oparcia pancerza (sprzedawana osobno).
Odkręcić
(Linka się napina)
Dokręcić
W przypadku całkowicie dokręconego regulatora
linki regulacja jest możliwa w zakresie pięciu
obrotów.
Regulator jest dokręcony do punktu, jeśli ma luz 1
obrotu w stosunku do stanu całkowicie
dokręconego.
Podkładka dystansowa
Podkładka regulacyjna pancerza
Śruba regulacyjna pancerza
Sprężyna regulacyjna pancerza
Demontaż
Podstawka regulacyjna
linki
Końcówka oparcia pancerza
(sprzedawana osobno)
13
Montaż oparcia pancerza
* Zamontować oparcie w razie potrzeby (brak w zestawie z produktem).
1.
Przymocować blokadę do dolnej rurki.
Uwaga:
Zamontować po dokręceniu śruby regulacyjnej.
Zakres regulacji śruby wynosi sześć pełnych obrotów.
2.
Przeciągnąć linkę i zamocować pancerz.
* Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w
przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
Sprawdzenie
: Upewnić się, że pancerz jest dokładnie zamocowany w
blokadzie.
Blokada
Śruba mocująca
Śruba montażowa
Klucz imbusowy 3 mm
Sworzeń spawany (M5)
Moment dokręcania:
1,5 - 2 Nm
Blokada
Linka
Pancerz
14
REGULACJA
Regulacja skoku dźwigni
Regulację skoku dźwigni można wykonać poniższymi sposobami.
Wymagane narzędzia i punkty regulacji podano w poniższej tabeli.
(A) W prawo: Skok dźwigni zmniejsza się.
(B) W lewo: Skok dźwigni zwiększa się.
Narzędzie Punkty regulacji Nr modelu
Wkrętak nr 2
ST-EF65
ST-EF51
ST-EF41
ST-EF40
ST-TX800
ST-M4000
ST-T4000
ST-T3000
ST-M370
Klucz imbusowy 2 mm
ST-R240
ST-R243
Wkrętak nr 2
ST-A070
ST-A073
(A)
(B)
(A)
(B)
(A)
(B)
(A)
(B)
(A)
(B)
15
Stosowanie blokady regulacji zasięgu (podkładki dystansowej)
Uwaga:
8-stopniową blokadę regulacji zasięgu należy stosować w
połączeniu z kierownicą o kształcie anatomicznym. W przypadku
kierownicy o okrągłym kształcie skok linki może okazać się za
krótki, będąc przyczyną niewystarczającej siły hamowania.
< ST-4600 / ST-4603 / ST-3500 / ST-3503 / ST-2400 / ST-2403 / ST-R460 / ST-R350 / ST-R353 >
Podkładki dystansowe (A) Podkładki dystansowe (A) + (B)
Aby zwiększyć skok dźwigni
Zdemontować podkładkę dystansową (A) i zamontować
podkładkę gumową.
Aby zmniejszyć skok dźwigni
Wsunąć do końca podkładkę dystansową (B) tak, aby jej
występy wchodziły w otwory na podkładce dystansowej (A).
* Podczas montowania podkładki dystansowej i podkładki gumowej nanieść niewielką ilość smaru na występy.
Typ o kształcie
anatomicznym
Typ o kształcie
okrągłym
7,5 mm
Pozycja początkowa: 4°
Podkładka gumowa
Podkładki dystansowe (A)
14 mm
Podkładki dystansowe (B)
Podkładki dystansowe (A)
16
< ST-2300 / ST-2303 >
Aby zmniejszyć zasięg, zdemontować podkładkę gumową i wymienić ją
na dodatkową podkładkę dystansową (dwa dostępne typy: 4° i 8°).
Metoda wymiany
1.
Usunąć podkładkę gumową.
2.
Nałożyć cienką warstwę smaru na obydwa występy podkładki
dystansowej.
3.
Założyć i przycisnąć podkładkę dystansową aż do uzyskania oporu.
Regulacja linki
Z zamontowanym regulatorem długości linki
W przypadku całkowicie dokręconego regulatora linki regulacja jest możliwa w
zakresie pięciu obrotów.
Regulator jest dokręcony do punktu, jeśli ma luz jednego obrotu w stosunku do stanu
całkowicie dokręconego.
14 mm
7,5 mm
Podkładka dystansowa okładzin
Podkładka gumowa
Podkładka dystansowa okładzin
Odkręcić
(Linka się napina)
Dokręcić
17
KONSERWACJA
Wymiana linki
Kierownica MTB / prosta szosowa
<W przypadku osłony przykręcanej>
1.
Ustawić dźwignię (B) w położeniu najmniejszej tarczy/
zębatki.
2.
Odkręcić śruby, aby zdjąć osłonę.
3.
Wyciągnąć linkę i zamontować nową linkę.
<W przypadku nasadki zaczepu końcówki drutu>
1.
Ustawić dźwignię (B) w położeniu najmniejszej tarczy/
zębatki.
2.
Odkręcić nasadkę zaczepu końcówki drutu i
zamontować nową linkę.
SZOSA
Informacje dotyczące wymiany linki przerzutki znajdują się w rozdziale "Montaż linki przerzutki".
Informacje dotyczące wymiany linki przerzutki na linkę bez regulatora linki znajdują się w rozdziale "Montaż linki przerzutki/
regulator linki".
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Śruba
Osłona
Linka
Dźwignia (B)
Nasadka zaczepu końcówki drutu
Linka Dźwignia (B)
Nasadka zaczepu końcówki drutu
Wkrętak nr 2
18
Demontaż przerzutki i dźwigni
* Na rysunku pokazano dźwignię prawą.
< ST-4600 / ST-4603 / ST-3500 / ST-3503 / ST-2400 / ST-2403 / ST-R460 / ST-R350 / ST-R353 >
1.
Najpierw użyć oryginalnego narzędzia Shimano (sprzedawanego osobno) w celu demontażu pierścienia E-ring. Użyć części (B)
oryginalnego narzędzia Shimano (2) w celu ustawienia pierścienia E-ring w kierunku demontażu. Następnie ustawić część (A)
naprzeciwko pierścienia E-ring i wyjąć go.
* Model Tourney nie jest wyposażony w pierścień E-ring.
2.
Do otworu na oś dźwigni włożyć klucz imbusowy lub podobne narzędzie, delikatnie uderzyć młotkiem plastikowym, aby
wypchnąć oś, co spowoduje demontaż na korpus przerzutki i korpus dźwigni.
Uwaga:
Należy pamiętać, aby zawsze wyjmować oś dźwigni w tym kierunku. Jeżeli zostanie on usunięty w przeciwnym kierunku, może
uszkodzić korpus przerzutki.
Kierunek demontażu
pierścienia E-ring
Y6
RT66000
Y6RT68000
(2)(1)
(A)
(B)
Oryginalne narzędzie Shimano do
demontażu pierścienia E-ring
PRZESTROGA
Pierścień E-ring może nagle odpaść
podczas demontażu, zatem należy
upewnić się, że podczas jego
demontażu nie ma w pobliżu
żadnych osób.
E-ring
Korpus przerzutki
dźwigni
Korpus dźwigni
19
< ST-2300 / ST-2303 / ST-A070 / ST-A073 >
1.
Najpierw wykręcić śrubę kluczem imbusowym 2 mm.
2.
Do otworu na oś dźwigni włożyć klucz imbusowy lub podobne narzędzie, delikatnie uderzyć młotkiem plastikowym, aby
wypchnąć oś, co spowoduje demontaż na korpus przerzutki i korpus dźwigni.
Uwaga:
Należy pamiętać, aby zawsze wyjmować oś dźwigni w tym kierunku. Jeżeli zostanie on usunięty w przeciwnym kierunku, może
uszkodzić korpus przerzutki.
Klucz imbusowy 2 mm
Korpus
przerzutki
dźwigni
Korpus
dźwigni
20
Wymiana sprężyny powrotnej
< ST-3500 / ST-3503 / ST-2400 / ST-2403 / ST-R350 / ST-R353 >
1.
Po wsunięciu podkładki do sprężyny powrotnej wepchnąć
końcówkę sprężyny w otwór elementu nośnego, a następnie
wcisnąć tuleję osi.
* Należy pamiętać, że lewa i prawa sprężyna powrotna
różnią się od siebie.
< ST-2300 / ST-2303 >
1.
Umieścić koniec sprężyny w otworze w elemencie nośnym
korpusu dźwigni.
* Należy pamiętać, że lewa i prawa sprężyna powrotna
różnią się od siebie.
Sprężyna
powrotna
Element
nośny
Tuleja osi
Umieścić koniec sprężyny w
otworze w elemencie
nośnym.
Otwór
Podkładka dystansowa
Sprężyna odwrotna
Element
nośny
Umieścić koniec sprężyny w
otworze w elemencie
nośnym.
Otwór
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25

Shimano ST-2300 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual