Shimano BR-IM55 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

W przypadku korzystania z układu hamulcowego
Shimano Inter-M należy unikać ciągłego używania
hamulców podczas długiego zjazdu ze zbocza, ponieważ
spowoduje to znaczne rozgrzanie wewnętrznych części
hamulca, co może pogorszyć działanie hamulców.
Może to również spowodować zmniejszenie ilości
smaru wewnątrz hamulca, co często prowadzi do takich
problemów jak niespodziewanie silne hamowanie.
Układ hamulcowy Shimano Inter-M zaprojektowano na
podstawie takich norm, jak ISO 4210 i DIN 79100-2. Te
normy określają osiągi dla masy całkowitej równej 100 kg.
Jednakże w układzie hamulcowym BR-IM81-F przyjęto
masę całkowitą równą 130 kg. Jeśli masa całkowita
przekroczy 100 kg (130 kg w przypadku BR-IM81-F), siła
hamowania zapewniana przez układ może okazać się
niewystarczająca do skutecznego wyhamowania roweru,
a ponadto może się pogorszyć trwałość całego układu.
Przedni układ hamulcowy Inter-M należy montować
tylko z lewej strony roweru mającego koła o rozmiarze
co najmniej 26 cali. W razie zastosowania tego układu
w mniejszych rowerach siła hamowania może być zbyt
duża i może dojść do wypadku.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność przedniego hamulca
Shimano Inter-M, należy użyć zestawu linek i dźwigni
hamulca firmy Shimano. (Patrz wykaz produktów).
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady
działania układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe
użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę panowania lub wypadek,
a w rezultacie — poważne obrażenia.
Ponieważ każdy rower może mieć inne
charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się
odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia
siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki
panowania nad rowerem) oraz obsługi roweru.
Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym
sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi,
a także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i
hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za
mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia
się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Piasta przedniego hamulca Shimano Inter-M ma
wbudowany modulator mocy. System ten kontroluje
siłę hamowania, tak aby nie została zastosowana
nadmierna siła, gdy siła hamowania osiąga określoną
wartość. Jeżeli piasta nie jest wyposażona w
modulator mocy, może zostać zastosowana
nadmierna siła hamowania. Z tego powodu zalecamy
używanie przedniego hamulca Shimano Inter-M
i piasty jako zestawu. Hałas powodowany przez
działanie modulatora po włączeniu hamulca nie
stanowi objawu usterki.
Nie wolno dokręcać śruby mocującej linkę wewnętrzną
dołączonej do roweru. Takie działanie może spowodować
odłączenie się śruby mocującej linkę wewnętrzną.
W przypadku korzystania z hamulców BR-IM81-F,
BR-IM80-F, BR-IM55-F, BR-IM45-F w połączeniu z
widelcem amortyzowanym należy zwrócić szczególną
uwagę, wybierając widelec amortyzowany, który
ma zostać użyty. Proszę zwrócić się o poradę
do pracownika sklepu albo producenta roweru.
W razie wybrania nieodpowiedniego rodzaju
widełek amortyzowanych, widełki te mogą działać
niepoprawnie z powodu przegrzewania podczas
hamowania lub braku wytrzymałości widełek,
co może prowadzić do wypadku.
Dźwignie hamulca SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 są wyposażone w
mechanizm przełączania trybu. Należy pamiętać,
aby hamulców BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F,
BR-IM45-F używać z mechanizmem w położeniu
trybu C.R.
“C” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami Cantilever.
“R” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami rolkowymi.
Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy
stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych
Shimano.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać,
czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą
łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon
istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć,
należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną
instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
OSTRZEŻENIE
Położenie trybu C.R
- Aby uniknąć poważnych urazów:
1.
2.
3.
4.
6.
7.
1.
6.
9.
8.
7.
5.
4.
2.
3.
8.
9.
5.
UWAGA
Sprawdzić, czy zespół hamulca przedniego jest pewnie
zamocowany do piasty za pomocą nakrętki mocującej
zespół hamulca.
Sprawdzić, czy oś piasty dotyka tyłu zakończenia widełek
oraz czy koniec ramienia hamulca wystaje przynajmniej
na 11 mm ze wspornika lutowanego przednich widełek.
Sprawdzić również, czy koło jest prawidłowo zamocowane do
ramy za pomocą zacisku Quick release albo nakrętki piasty.
Jeśli koło nie jest poprawnie zamocowane, może się odłączyć
od ramy, powodując poważny wypadek podczas jazdy.
Moment dokręcania: 15 - 20 Nm
Nakrętka mocująca zespołu
hamulca
W przypadku typu Quick
release: z rolkami
Powierzchnia z rolkami
powinna być skierowana
na zewnątrz
W przypadku typu z
nakrętką piasty: bez rolek
Zespół
hamulca
Dotyka
Oś piasty
11 mm
lub więcej
Lutowany
wspornik
W przypadku typu Quick release:
Dokręcić mocno dźwignię
krzywki Quick release.
W przypadku typu z nakrętką piasty:
Nakrętka piasty
Moment dokręcania:
20 - 25 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7,5 Nm
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje jedna z
poniższych sytuacji, należy natychmiast przerwać jazdę i w
punkcie sprzedaży poprosić o sprawdzenie i naprawę roweru.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała ilość
smaru w hamulcu, dlatego w punkcie sprzedaży należy
poprosić o nasmarowanie mechanizmu specjalnym
smarem do hamulców rolkowych. Należy pamiętać,
aby przed nałożeniem smaru zdjąć zatyczkę otworu
smaru i wcisnąć wężyk w otwór od tyłu. Nałożyć
odpowiednią ilość smaru (około 5 g), powoli obracając
koło. Po nasmarowaniu sprawdzić, czy hamulec działa
prawidłowo oraz czy nie słychać nietypowych dźwięków.
Jeśli hamulce są często używane,
elementy wokół nich mogą
stać się gorące. Nie dotykać
tych elementów przez co
najmniej 30 minut od momentu
zakończenia jazdy na rowerze.
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się
skuteczność hamowania. W takim przypadku
należy wymienić linkę hamulca na oryginalną linkę
hamulca Shimano i ponownie sprawdzić skuteczność
hamowania.
Zespołów hamulca przedniego i przedniej piasty nie
wolno demontować. W przypadku demontażu nie będą
już one poprawnie działać.
UWAGA:
Używać kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno
używać kół z naciągiem radialnym, ponieważ szprychy i
koło mogą po uruchomieniu hamulców ulec uszkodzeniu,
a hamowaniu może towarzyszyć hałas.
Przedni hamulec Inter-M różni się od konwencjonalnych
hamulców taśmowych tym, że wnętrze bębna hamulca
jest wypełnione smarem. Może to nieco utrudnić
obracanie kołem, zwłaszcza w chłodne dni.
W przypadku silnego naciśnięcia dźwigni hamulca po
zatrzymaniu roweru i potrząśnięcia kołem będzie słychać,
że w hamulcach występuje niewielki luz. Jest to normalne
i nie powoduje żadnych problemów podczas jazdy.
Aby sprawdzić rozchwianie elementów, należy
chwycić środek kierownicy i jedne z przednich widełek,
co pokazano na ilustracji, a następnie poruszać
tymi elementami do przodu i do tyłu, w kierunku
wskazywanym przez strzałki.
Hamulce mają niewielki luz przy pełnym naciśnięciu
dźwigni hamulca i potrząśnięciu kołem (patrz powyżej),
co utrudnia sprawdzenie rozchwiania elementów.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego
zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z
normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub regulacji
prosimy kierować do sprzedawcy.
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała.
Zatyczka otworu
smaru
Smar do
hamulca
rolkowego
12 mm lub więcej
Obracać
powoli.
Elementy wokół
hamulca
SI-8G70C-001
BR-IM81 -F
BR-IM80
-F
BR-IM55
-F
BR-IM45
-F
Techniczna instrukcja serwisowa
W celu uzyskania optymalnej skuteczności przedniego
układu hamulcowego Shimano Inter-M zaleca się stosowanie
opisanych poniżej kombinacji.
Hamulec BR-IM81-F
BR-IM80-F
BR-IM55-F/
BR-IM45-F
Piasta HB-IM70/
DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H
HB-IM40/
DH-2R35-E/
DH-3R35/
DH-2R30-J
Dźwignia
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/
BL-IM65/BL-IM45
Linka hamulca
Montaż linki hamulca
Po sprawdzeniu, że śruba i nakrętka regulacyjna są w pełni
dokręcone, włożyć zespół uchwytu pancerza zewnętrznego
do linki wewnętrznej w pokazanym kierunku.
Po sprawdzeniu, czy na tylnej stronie zespołu śruby
mocującej linki wewnętrznej znajduje się oznaczenie “F”,
przełożyć linkę wewnętrzną przez otwór w zespole śruby
mocującej linki wewnętrznej.
Umieścić elementy jak pokazano na poniższym rysunku
i dokręcić nakrętkę mocującą linki wewnętrznej. Użyć
TL-IM21 (narzędzie mocujące linkę wewnętrzną), aby
dokręcić nakrętkę mocującą linki wewnętrznej jak
pokazano na Rys. 1. Po dokręceniu sprawdzić, czy
nakrętka mocująca linkę wewnętrzną i linka wewnętrzna
są prawidłowo zorientowane jak pokazano na Rys. 2.
Nie wolno dokręcać śruby mocującej linkę wewnętrzną
dołączonej do roweru. Orientacja nakrętki mocującej linkę
wewnętrzną i linki wewnętrznej będzie nieprawidłowa, jak
pokazano na Rys. 3, co może spowodować odłączenie
nakrętki mocującej linkę wewnętrzną od hamulca.
Rys. 3
Rys. 2
109mm
Nakrętka
mocująca linki
wewnętrznej
Rys. 1
TL-IM21
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Śruba mocująca linki
wewnętrznej
Oznaczenie "F"
Śruba regulacyjna
Nakrętka regulacyjna
Zespół uchwytu
pancerza zewnętrznego
Ustawić czerwony znak na podkładce mocującej linki
wewnętrznej tak, aby był on zwrócony w stronę rowka
w zespole nawijarki, po czym włożyć zespół śruby
mocującej linki wewnętrznej i wepchnąć ją do rowka w
zespole nawijarki tak daleko, jak się da.
Poprowadzić linkę wewnętrzną wzdłuż rowka w zespole
nawijarki.
Zaczepić linkę wewnętrzną na haku linki.
Włożyć zespół uchwytu pancerza zewnętrznego do
otworu ramienia hamulca od spodu i wsunąć go do
dolnej części otworu.
Po sprawdzeniu, czy zespół uchwytu pancerza
zewnętrznego jest bezpiecznie zamocowany z tyłu otworu
ramienia hamulca, założyć wewnętrzną nasadkę końcową.
Następnie ustawić wewnętrzną nasadkę końcową tak,
aby nie dotykała żebra ani szprych.
Obrócić śrubę regulacyjną linki w celu zamocowania linki
wewnętrznej.
Czerwony
znak na
podkładce
mocującej linki
wewnętrznej
Śruba mocująca linki wewnętrznej
Włożyć zespół śruby
mocującej linki wewnętrznej
do rowka w zespole nawijarki
tak daleko, jak się da.
Wyżłobienie w zespole nawijarki
Linka
wewnętrzna
Rowek w zespole
nawijarki
Linka wewnętrzna
Uchwyt linki
Ramię hamulca
Zespół
uchwytu
pancerza
zewnętrznego
Zespół uchwytu
pancerza
zewnętrznego
Końcówka
wewnętrzna
Śruba regulacyjna
linki
Sprawdzić, czy czerwone znaki na podkładce mocującej
linki wewnętrznej są prawidłowo zorientowane ze śrubą
mocującą linki wewnętrznej i wciśnięte w zespole nawijarki.
Instalacja linki hamulca może zostać przeprowadzona
zgodnie z powyższą procedurą. Podczas demontażu linki
należy wykonać ją w odwrotnej kolejności.
Regulacja linki hamulca
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem po
pociągnięciu linki hamulca, nacisnąć dźwignię hamulca
około 10 razy do samego chwytu w celu poprawnego
poprowadzenia linki hamulca.
Uwaga:
Jeśli linka hamulca nie wejdzie na miejsce, trzeba
będzie ją ponownie wyregulować po krótkim okresie
użytkowania.
Obrócić śrubę regulacyjną linki zespołu hamulca lub
dźwigni hamulca w celu uzyskania około 15 mm luzu na
dźwigni hamulca.
Po naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia
skuteczności hamowania należy zabezpieczyć nakrętką
śrubę regulacyjną linki.
Nakrętka
regulacyjna linki
Moment dokręcania:
1 - 2 Nm
Śruba regulacyjna
linki
Śruba regulacyjna linki
15 mm luzu
Nacisnąć
około
10 razy
Czerwony znak
Czerwony znak
10.
1.
2.
3.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na
stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
SI-8G70C-001-03
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Luz na dźwigni hamulca jest to odległość od
położenia spoczynkowego dźwigni hamulca do
położenia, w którym jest nagle przykładana siła w
chwili pociągnięcia dźwigni hamulca.
Zakres ruchu linki musi wynosić przynajmniej
14,5 mm przy naciśniętej dźwigni hamulca. Jeśli jest
on mniejszy niż 14,5 mm, skuteczność hamowania
będzie mniejsza i hamulce mogą nie zadziałać.
109 mm
  • Page 1 1

Shimano BR-IM55 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla