STIHL BT 130 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
{
STIHL BT 130
Instrukcja użytkowania
Oryginalna Instrukcja
Użytkowania
Wydrukowano na papierze bielonym bez stosowania chloru.
Farby drukarskie zawierają oleje roślinne, papier ulega
recyrkulacji.
© ANDREAS STIHL AG & Co. KG, 2015
0458-429-5121-A. VA2.D15.
0000006464_006_PL
BT 130
polski
1
{
Wszystki prawa dotyczące niniejszej Instrukcji użytkowania korzystają z ochrony prawnej. Wszystkie prawa dotyczące niniejszej
Instrukcji użytkowania pozostają zastrzeżone, a szczególnie prawo do powielania, tłumaczenia oraz do elektronicznego prze-
trwarzania danych.
Spis treści
Szanowni Państwo,
uprzejmie dziękujemy za to, że
zdecydowaliście się na nabycie
najwyższej jakości produktu firmy
STIHL.
Niniejszy produkt powstał z
zastosowaniem nowoczesnych
procesów technologicznych oraz
szerokiego spektrum przedsięwzięć
mających na celu zapewnienie
niezmiennie wysokiego poziomu
jakości. Dołożyliśmy wszelkich starań,
żebyście byli Państwo zadowoleni z
zakupionego urządzenia i mogli nim bez
przeszkód pracować.
Jeżeli mielibyście Państwo pytania
dotyczące Waszego urządzenia, to
prosimy zwracać się z nimi do
autoryzowanego dealera lub
bezpośrednio do naszego dystrybutora.
Wasz
Dr. Nikolas Stihl
Wprowadzenie do niniejszej
Instrukcji użytkowania 2
Wskazówki dotyczące
bezpieczeństwa i techniki pracy 2
Kompletowanie urządzenia 9
Regulacja cięgna gazu 9
Silnik 4-MIX 10
Paliwo 10
Tankowanie paliwa 11
Hamulec świdra 12
Stosowanie narzędzi wiertarskich 13
Uruchamianie i wyłączanie silnika 13
Wskazówki dotyczące eksploatacji 16
Luzowanie świdra zablokowanego
w odwiercie 17
Wymiana filtra powietrza 17
Regulacja gaźnika 18
Świeca zapłonowa 18
Charakterystyka pracy silnika 19
Smarowanie przekładni 20
Urządzenie rozruchowe 20
Przechowywanie urządzenia 20
Badanie stanu technicznego i
obsługa techniczna przez
fachowego dystrybutora 21
Wskazówki dotyczące przeglądów
technicznych i konserwacji 22
Ograniczanie zużycia
eksploatacyjnego i unikanie
uszkodzeń 24
Zasadnicze podzespoły urządzenia 25
Dane techniczne 26
Wskazówki dotyczące napraw 27
Utylizacja 27
EG Oświadczenie o zgodności ze
strony producenta 27
BT 130
polski
2
Piktogramy
Wszystkie piktogramy, które zostały
zamieszczone na urządzeniu, zostały
objaśnione w niniejszej instrukcji
użytkowania.
W zależności od urządzenia oraz jego
wyposażenia na urządzeniu mogą
zostać zastosowane następujące
symbole graficzne.
Oznaczenie akapitów
OSTRZEŻENIE
Ostrzeżenie przed zagrożeniem
wypadkiem lub odniesieniem obrażeń
przez osoby oraz przed ciężkimi
szkodami na rzeczach.
WSKAZÓWKA
Ostrzeżenie przed uszkodzeniem
urządzenia lub jego poszczególnych
podzespołów.
Rozwój techniczny
Firma STIHL prowadzi stałe prace nad
dalszym rozwojem technicznym
wszystkich maszyn i urządzeń; dlatego
zastrzega się prawo do wprowadzania
zmian zakresu dostawy w przedmiocie
formy, techniki oraz wyposażenia.
W związku z powyższym wyklucza się
prawo do zgłaszania roszczeń na
podstawie informacji oraz ilustracji
zamieszczonych w niniejszej instrukcji
użytkowania.
Należy przestrzegać lokalnych
przepisów dotyczących bezpieczeństwa
pracy (BHP) opracowanych przez
np. stowarzyszenia branżowe, zakłady
ubezpieczeń społecznych, instytucje
bezpieczeństwa pracy i inne.
Kto zamierza po raz pierwszy podjąć
pracę przy pomocy urządzenia
mechanicznego powinien: poprosić
sprzedawcę lub inną osobę umiejącą
obsługiwać maszynę o
zademonstrowanie bezpiecznego
Wprowadzenie do niniejszej
Instrukcji użytkowania
Zbiornik paliwa; mie-
szanka paliwowa z
benzyny i oleju
silnikowego
Pompowanie ręczną
pompką paliwową
Hamulec świdra
Wskazówki dotyczące
bezpieczeństwa i techniki
pracy
Podczas pracy tym
urządzeniem mechanicz-
nym niezbędne jest
zastosowanie
szczególnych środków
ostrożności, gdyż pod-
czas praca występuje
wysoki moment obro-
towy, wiertło porusza się
z wysoką prędkością
obrotową i krawędzie
wiertła są ostre.
Przed pierwszym
użyciem urządzenia
mechanicznego należy
dokładnie przeczytać
całą instrukcję
użytkowania i starannie
przechowywać ją w celu
późniejszego użycia.
Zlekceważenie zasad
bezpieczeństwa poda-
nych w instrukcji
użytkowania może
spowodować utratę
życia.
BT 130
polski
3
sposobu posługiwania się tym
urządzeniem, albo wziąć udział w kursie
przygotowawczym.
Osobom niepełnoletnim nie wolno
pracować urządzeniem mechanicznym
– wyjątek stanowią młodociani powyżej
lat 16, którzy pobierają pod nadzorem
naukę zawodu.
Z miejsca pracy urządzenia należy
zabrać dzieci, zwierzęta oraz osoby
postronne.
Jeżeli urządzenie nie będzie przez
dłuższy czas użytkowane, to należy je
tak odstawić, żeby nie stanowiło dla
nikogo zagrożenia. Zabezpieczyć
urządzenie przed użyciem przez osoby
nieupoważnione.
Użytkownik urządzenia ponosi
odpowiedzialność za spowodowanie
wypadku lub wywołanie zagrożenia w
stosunku do innych osób oraz ich
majątku.
Powyższe urządzenie mechaniczne
można udostępnić bądź wypożyczyć
tylko tym osobom, które są
zaznajomione z tym modelem i umieją
się nim posługiwać – wraz z maszyną
należy zawsze wręczyć użytkownikowi
instrukcję użytkowania!
Czas użytkowania urządzeń
emitujących hałas może zostać
ograniczony przepisami
ogólnokrajowymi lub lokalnymi.
Kto pracuje powyższym urządzeniem
musi być wypoczęty, zdrowy i w dobrej
kondycji fizycznej.
Kto ze względów zdrowotnych nie
powinien wykonywać robót związanych
z dużym wysiłkiem fizycznym, powinien
zapytać swojego lekarza, czy może
pracować powyższym urządzeniem
mechanicznym.
Dotyczy wyłącznie osób ze
stymulatorami rytmu serca: układ
zapłonowy tego urządzenia wytwarza
pole magnetyczne o niewielkiej
intensywności. Nie można całkowicie
wykluczyć wpływu urządzenia na
poszczególne typy rozruszników. W
celu uniknięcia ewentualnego ryzyka
zdrowotnego należy uzyskać informacje
od lekarza kierującego terapią oraz od
producenta stymulatorów serca.
Nie wolno pracować urządzeniem
mechanicznym po spożyciu alkoholu,
medykamentów, które osłabiają
zdolność reagowania lub narkotyków.
Należy używać urządzenia
mechanicznego – zależnie od
zastosowanego narzędzia wiertniczego
– wyłącznie do wiercenia otworów w
glebie oraz w drewnie. Oś wiercenia
należy wybrać w taki sposób, żeby
dźwignia hamulca świdra mogła się w
każdym momencie oprzeć na udzie
osoby obsługującej maszynę.
Nie należy używać urządzenia
mechanicznego do innych celów –
zagrożenie wystąpieniem wypadku!
Przed rozpoczęciem wiercenia należy
ustalić czy na stanowiskach wiercenia
nie przebiegają żadne instalacje
(np. gazociągi, wodociągi czy przewody
prądu elektrycznego):
Należy zasięgnąć informacji od
miejscowych przedsiębiorstw
zaopatrzenia ludności w gaz, wodę i
energię elektryczną
Jeżeli pozostaną wątpliwości,
przeprowadzić ustalenia z
zastosowaniem detektora lub
wykonać próbny wykop
Należy stosować tylko takie części
zamienne oraz elementy wyposażenia,
które zostały dozwolone przez
firmę STIHL do współpracy z
powyższym urządzeniem
mechanicznym lub, które technicznie
równorzędne. W razie wątpliwości
zwracać się z pytaniami do
autoryzowanego dealera. Należy
stosować wyłącznie kwalifikowane
narzędzia oraz wyposażenie
dodatkowe. W przeciwnym razie może
dojść do wypadku lub uszkodzenia
urządzenia.
Firma STIHL zaleca stosowanie
oryginalnych narzędzi oraz
wyposażenia dodatkowego STIHL.
Właściwości powyższych części zostały
w optymalny sposób dostosowane do
powyższego produktu oraz wymagań
określonych przez użytkownika.
Nie należy podejmować żadnych zmian
konstrukcyjnych przy urządzeniu – w
przeciwnym razie można spowodować
zagrożenie bezpieczeństwa pracy.
Firma STIHL wyklucza swoją
odpowiedzialność za szkody na
BT 130
polski
4
osobach lub na rzeczach, które
powstaną w wyniku stosowania
niedozwolonych przystawek.
Nie wolno stosować myjek
wysokociśnieniowych do czyszczenia
urządzenia. Ostry strumień wody może
uszkodzić podzespoły urządzenia.
Odzież i wyposażenie
Należy nosić przepisową odzież i
wyposażenie.
Nie wolno stosować żadnej odzieży,
która mogłaby się zaplątać w drewno,
krzewach lub w poruszających się
elementach urządzenia. Nie należy
nosić podczas pracy także szali,
krawatów ani biżuterii.
OSTRZEŻENIE
Należy nosić "osobistą" ochronę
narządu słuchu jak np. zatyczki
(stopery) chroniące narząd słuchu przed
hałasem.
W sytuacji, w której występuje
zagrożenie ze strony spadających
przedmiotów należy nosić hełm
ochronny.
Firma STIHL oferuje szeroki program
osobistego wyposażenia ochronnego.
Transport urządzenia mechanicznego
Zawsze z wyłączonym silnikiem.
Do celów transportu na dłuższe
odległości należy wymontować wiertło i
przenosić urządzenie trzymając je za
ramę nośną – rozgrzane podzespoły
maszyny (np. przekładnia) muszą
pozostawać z dala od ciała zagrożenie
odniesieniem obrażeń wskutek
oparzeń!
Podczas transportu samochodem:
zabezpieczyć urządzenie mechaniczne
przed przewróceniem, uszkodzeniem
oraz przed wylaniem się z niego paliwa.
Tankowanie
Przed tankowaniem wyłączyć silnik
urządzenia.
Nie należy tankować urządzenia zanim
nie ostygnie silnik – paliwo może się
przelać – niebezpieczeństwo pożaru!
Zamknięcie zbiornika należy otwierać z
największą ostrożnością tak, żeby
powoli zlikwidować ciśnienie panujące w
zbiorniku i zapobiec rozpryskaniu
paliwa.
Paliwo należy tankować tylko w
miejscach o dobrej cyrkulacji powietrza.
Jeżeli paliwo zostało rozlane, to należy
natychmiast oczyścić urządzenie
mechaniczne – unikać rozlania paliwa
na odzież – jeżeli to nastąpiło, należy ją
natychmiast zmienić.
W ten sposób zmniejsza się ryzyko
samoczynnego otwarcia zamknięcia
zbiornika wskutek drgań silnika oraz
związanego z tym rozlania paliwa.
Odzież robocza musi
spełniać swoją funkcję
ochronną, jednakże nie
może krępować ruchów.
Odzież taka powinna być
dopasowana do sylwetki
– może to być kombine-
zon, ale nie może to być
płaszcz!
Długie włosy należy
związać i zabezpieczyć
(np. chustką, czapką czy
kaskiem itp.).
Należy stosować mocne
obuwie ochronne,
wyposażone w pode-
szwy o dobrej
przyczepności.
W celu zmniejszenia
niebezpieczeństwa
odniesienia obrażeń oczu
należy zakładać ciasno
przylegające okulary
ochronne zgodne z
normą EN 166. Zwracać
uwagę na prawidłowe
założenie okularów
ochronnych.
Zakładać solidne
rękawice robocze wyko-
nane z wytrzymałego
materiału (np. ze skóry).
Benzyna jest materiałem
szczególnie łatwopalnym
– należy pozostawać z
dala od źródeł otwartego
ognia – nie rozlewać
paliwa – nie palić tytoniu.
Po zakończeniu tankowa-
nia paliwa należy
możliwie najmocniej
dokręcić zamknięcie
zbiornika.
BT 130
polski
5
Przed uruchomieniem
Skontrolować stan bezpieczeństwa
eksploatacyjnego urządzenia
mechanicznego – należy przy tym
stosować się do wskazówek zawartych
w odpowiednich rozdziałach instrukcji
użytkowania – należy stwierdzić czy:
Sprawdzić szczelność układu
paliwowego, zwłaszcza widocznych
elementów, takich jak zamknięcie
zbiornika, połączenia węży, pompa
paliwa (tylko w urządzeniach z
ręczną pompą paliwową). W razie
wykrycia nieszczelności lub
uszkodzenia nie uruchamiać silnika
niebezpieczeństwo pożaru!
Urządzenie przed uruchomieniem
przekazać do naprawy
autoryzowanemu dealerowi
Przełącznik wielofunkcyjny /
wyłącznik STOP można łatwo
przesunąć do pozycji STOP lub 0
jest sprawny technicznie hamulec
świdra
Łatwo porusza się przycisk dźwigni
gazu oraz przycisk blokady –
dźwignia gazu musi się
samoczynnie przemieszczać do
pozycji biegu jałowego
Wtyczka przewodu zapłonowego
jest mocno osadzona – przy luźno
osadzonej wtyczce może wystąpić
iskrzenie, które w konsekwencji
może spowodować zapłon
ulatniającej się mieszanki
paliwowo-powietrznej –
niebezpieczeństwo wybuchu
pożaru!
Nie należy podejmować żadnych
zmian konstrukcyjnych przy
elementach manipulacyjnych czy
urządzeniach zabezpieczających
W celu pewnego prowadzenia
urządzenia mechanicznego,
uchwyty muszą być czyste i suche,
wolne od oleju i innych
zanieczyszczeń
Urządzenie mechaniczne można
eksploatować tylko wtedy, gdy znajduje
się ono w stanie pełnego
bezpieczeństwa eksploatacyjnego –
niebezpieczeństwo wypadku!
Uruchamianie silnika
Może nastąpić w odległości minimum
3 metrów od miejsca tankowania nie w
zamkniętym pomieszczeniu.
Urządzenie uruchamiać tylko na
równym podłożu. Do uruchamiania
należy wybrać pewne i bezpieczne
miejsce. Podczas uruchamiania należy
mocno przytrzymać urządzenie
mechaniczne. Narzędzie wiertarskie nie
może dotykać żadnych przedmiotów ani
podłoża, gdyż podczas uruchamiania
silnika może się ono poruszać.
Urządzenie jest obsługiwane wyłącznie
przez jedną osobę – nie należy
tolerować obecności innych osób na
stanowisku pracy – także podczas
uruchamiania maszyny Należy unikać
kontaktu z narzędziem wiertarskim –
Zagrożenie odniesienia obrażeń!
Nie należy nigdy uruchamiać
urządzenia mechanicznego trzymając je
w rękach! Uruchamiać urządzenie tak,
jak to opisano w Instrukcji użytkowania.
Sprawdzić regulację biegu jałowego:
narzędzie wiertarskie w pozycji biegu
jałowego – po zwolnieniu przycisku
sterowania główną przepustnicą musi
się zatrzymać.
Należy zwrócić uwagę na to, żeby
gorący strumień spalin nie był kierowany
w stronę materiałów łatwopalnych
(np. trociny, kora, sucha trawa czy
paliwo) – uniemożliwić kontakt w/w
materiałów z rozgrzaną powierzchnią
tłumika wydechu – niebezpieczeństwo
wybuchu pożaru!
Zwrócić uwagę na
nieszczelności. Jeżeli z
urządzenia wycieka
paliwo nie należy
uruchamiać silnika –
zagrożenie dla życia
wskutek poparzeń!
BT 130
polski
6
Trzymanie i prowadzenie urządzenia
Urządzenie mechaniczne należy
zawsze mocno trzymać obydwoma
rękami za uchwyty.
Należy zawsze wybrać bezpieczne
stanowisko pracy – dźwignia hamulca
świdra oparta o udo.
Uchwyty należy objąć mocno kciukami,
lewa ręka spoczywa na uchwycie
manipulacyjnym.
Podczas pracy
W razie wystąpienia zagrożenia lub
niebezpieczeństwa należy natychmiast
wyłączyć silnik urządzenia – przesunąć
przełącznik wielofunkcyjny / dźwignię
przełącznika STOP do pozycji 0
lub STOP.
W miejscu pracy nie wolno przebywać
osobom postronnym. Zachować
odpowiednio duży odstęp do innych
osób – niebezpieczeństwo wypadku!
Zwrócić uwagę na prawidłową regulację
biegu jałowego – po zwolnieniu dźwigni
sterowania główną przepustnicą
narzędzie wiertarskie powinno przestać
się obracać. Jeżeli narzędzie wiertarskie
pomimo to porusza się podczas pracy
silnika na biegu jałowym, należy zlecić
naprawę urządzenia autoryzowanemu
dealerowi. Systematycznie kontrolować
regulację biegu jałowego – jeżeli
zachodzi potrzeba, korygować.
Ostrożnie na śliskich oraz mokrych
nawierzchniach, na śniegu, na
pochyłościach, na nierównym terenie
itp. – niebezpieczeństwo poślizgnięcia!
Zwracać uwagę na przeszkody: pieńki,
korzenie – niebezpieczeństwo
potknięcia!
Zawsze wybierać do uruchamiania
pewne i bezpieczne stanowisko.
Przy stosowaniu ochrony narządu
słuchu zalecane jest zachowanie
szczególnej ostrożności oraz orientacji
percepcja sygnałów alarmowych przy
wystąpieniu zagrożeń (takich jak okrzyki
ostrzegawcze, sygnały alarmowe itp.)
jest wtedy znacznie ograniczona.
W odpowiednim czasie robić przerwy w
pracy. Należy zapobiegać zmęczeniu i
utracie sił – niebezpieczeństwo
wypadku!
Pracować w spokojny i przemyślany
sposób; tylko w warunkach dobrej
widoczności. Nie stwarzać zagrożenia
dla innych osób.
Podczas pracy w rowach, obniżeniach,
wykopach lub warunkach ograniczonej
swobody ruchu należy stale zwracać
uwagę na wystarczającą wymianę
powietrza. Zagrożenie dla życia wskutek
zatrucia!
W razie wystąpienia mdłości, bólu
głowy, zakłóceń wzroku (np. zawężenie
pola widzenia), zakłóceń słuchu,
zawrotów głowy czy spadku
koncentracji, należy natychmiast
przerwać pracę – powyższe symptomy
mogą między innymi zostać wywołane
poprzez zbyt wysoką koncentrację
spalin – niebezpieczeństwo wypadku!
Pracować urządzeniem w sposób
powodujący najmniejszą emisję hałasu i
spalin. Nie pozostawiać silnika
pracującego bez potrzeby – dodawać
gazu tylko podczas pracy.
Podczas pracy powyższym
urządzeniem mechanicznym emitowane
są pyły (np. pył drzewny), które mogą
9912BA000 KN
Z chwilą uruchomienia
silnik wytwarzane są spa-
liny zawierające trujące
gazy. Gazy zawarte w
spalinach mogą być nie-
widoczne i bez zapachu,
a także zawierać niedo-
palone węglowodory i
benzol. Nie należy nigdy
pracować urządzeniem
mechanicznym w
zamkniętych bądź
niewystarczająco wenty-
lowanych
pomieszczeniach – doty-
czy to także urządzeń
wyposażonych w
katalizatory.
BT 130
polski
7
stanowić zagrożenie dla zdrowia. Przy
intensywnym występowaniu pyłów
należy stosować maskę ochronną.
Nie palić tytoniu w czasie pracy
urządzeniem mechanicznym oraz w
jego najbliższym otoczeniu –
niebezpieczeństwo pożaru! Z układu
zasilania paliwem mogą się wydobywać
łatwopalne pary benzyny.
Jeżeli urządzenie mechaniczne zostało
poddane ponadnormatywnym
obciążeniom mechanicznym
(np. wskutek stosowania nadmiernej
siły, uderzenia lub upadku), to przed
ponownym uruchomieniem należy
dokładnie sprawdzić stan
bezpieczeństwa eksploatacyjnego
maszyny – patrz także rozdział "Przed
uruchomieniem". Szczególną uwagę
należy zwrócić na szczelność układu
zasilania paliwem oraz na poprawność
działania urządzeń zabezpieczających.
Urządzenia mechaniczne, których
sprawność eksploatacyjna budzi
zastrzeżenia nie mogą być w żadnym
wypadku użytkowane. W razie
wątpliwości należy się zwrócić do
autoryzowanego dealera.
Nie pracować na startowym ustawieniu
gazu – w powyższej pozycji dźwigni
sterowania główną przepustnicą nie
można regulować prędkości obrotowej
silnika.
Narzędzia wiertarskiego i wrzeciona
maszyny można dotykać tylko przy
wyłączonym silniku i kiedy świder się nie
obraca – niebezpieczeństwo
odniesienia obrażeń!
Urządzenie należy pewnie trzymać w
rękach, tak żeby można było
zamortyzować niespodziewane
szarpnięcia – należy pracować
wyłącznie z zastosowaniem
niewielkiego nacisku awansującego.
Otwory wiertnicze należy przykryć i
zabezpieczyć.
Do celów wymiany narzędzia
wiertarskiego należy wyłączyć silnik
oraz zaciągnąć hamulec świdra –
niebezpieczeństwo odniesienia
obrażeń!
Nie dotykać rozgrzanych podzespołów
maszyny, a szczególnie powierzchni
tłumika wydechu spalin –
niebezpieczeństwo oparzenia!
Przed pozostawieniem narzędzia:
wyłączyć silnik.
Należy regularnie sprawdzać stan
techniczny narzędzi wiertarskich! W
razie stwierdzenia uszkodzeń lub
stępienia należy natychmiast wymienić
świder.
Drgania (wibracje)
Dłuższe użytkowanie urządzenia
mechanicznego może doprowadzić do
spowodowanych przez drgania
zakłóceń w funkcjonowaniu układu
krążenia w obszarze rąk operatora
("niedokrwienie palców rąk").
Nie można określić w sposób ogólny
czasu użytkowania maszyny, gdyż
zależy to od wielu różnorodnych
czynników.
Czas użytkowania maszyny można
wydłużyć poprzez:
stosowanie ocieplenia dłoni (ciepłe
rękawice)
stosowanie przerw
Czas użytkowania maszyny ulega
skróceniu przy:
szczególnych, indywidualnych
skłonnościach w kierunku
niedokrwienia (objawy: często
występujące zimne palce,
cierpnięcie),
niskich temperaturach
zewnętrznych,
intensywności chwytu (mocny
chwyt rękojeści maszyny zakłóca
dokrwienie)
Przy regularnym użytkowaniu
urządzenia mechanicznego oraz przy
powtarzającym się występowaniu
określonych symptomów
(np. cierpnięcie palców) zaleca się
poddanie badaniom lekarskim.
Należy unikać kontaktu z
przewodami
znajdującymi się pod
napięciem – zagrożenie
porażeniem prądem!
Podczas pracy w kamie-
nistym lub w
poprzerastanym korze-
niami podłożu należy
zachować szczególną
ostrożność.
BT 130
polski
8
Obsługa techniczna i naprawy
Przy urządzeniu mechanicznym należy
regularnie wykonywać czynności
obsługi technicznej. Wykonywać należy
tylko te przeglądy okresowe i naprawy,
które zostały opisane w Instrukcji
użytkowania. Wykonanie wszystkich
innych robót należy zlecić
wyspecjalizowanemu dystrybutorowi.
Firma STIHL radzi zlecanie
wykonywania czynności obsług
okresowych i napraw wyłącznie
autoryzowanym dystrybutorom tej firmy.
Autoryzowanym dystrybutorom firmy
STIHL umożliwia się regularny udział w
szkoleniach oraz udostępnia Informacje
techniczne.
Należy stosować wyłącznie
kwalifikowane części zamienne. W
przeciwnym razie może to prowadzić do
zagrożenia wystąpieniem wypadków
przy pracy lub do uszkodzeniem
urządzenia. W razie wątpliwości
prosimy zwracać się z pytaniami do
wyspecjalizowanego dystrybutora.
Firma STIHL zaleca stosowanie
oryginalnych podzespołów zamiennych
tej firmy. Właściwości techniczne tych
podzespołów zostały w optymalny
sposób dostosowane do urządzenia
oraz do wymagań stawianych przez
użytkownika.
Przed rozpoczęciem napraw, czynności
obsługi technicznej lub czyszczenia
należy zawsze wyłączyć silnik –
niebezpieczeństwo odniesienia
obrażeń! - wyjątek: regulacje gaźnika i
biegu jałowego.
Obracać układem korbowo-tłokowym
silnika przy pomocy urządzenia
rozruchowego można po zdjęciu fajki
(wtyczki przewodu zapłonowego) ze
świecy lub po całkowitym wykręceniu
świecy, tylko wtedy, gdy suwak
przełącznika wielofunkcyjnego /
dźwignia przełącznika STOP znajduje
się w pozycji STOP lub 0
niebezpieczeństwo pożaru wskutek
przeskoku iskry poza cylindrem.
Nie należy wykonywać obsługi
technicznej ani przechowywać
urządzenia mechanicznego w pobliżu
źródeł otwartego ognia – zagrożenie
wybuchem pożaru ze względu na
paliwo!
Regularnie sprawdzać szczelność
zamknięcia zbiornika paliwa (korka)
Stosować wyłącznie sprawne
technicznie i dozwolone świece
zapłonowe – patrz rozdział "Dane
techniczne"
Sprawdzić stan techniczny przewodu
zapłonowego (izolacja w nienagannym
stanie, mocne połączenia).
Sprawdzić stan techniczny tłumika
wydechu spalin.
Nie należy eksploatować urządzenia z
uszkodzonym lub zdemontowanym
tłumikiem wydechu spalin –
niebezpieczeństwo pożaru! -
zagrożenie uszkodzeniem narządu
słuchu!
Nie należy dotykać rozgrzanego tłumika
wydechu spalin – niebezpieczeństwo
poparzenia!
Stan techniczny elementów układu
tłumienia drgań (AV) wywiera wpływ na
intensywność wibracji – należy
regularnie kontrolować stan techniczny
elementów AV.
BT 130
polski
9
Zamontować dźwignię wyzwalacza
hamulca świdra
N Włożyć dźwignię wyzwalacza (1) do
zacisku
N Założyć na dźwignię wyzwalacza
mocowanie (2)
N Wkręcić i dokręcić śruby (3)
Zamontowanie wykładziny
N Zawiesić wykładzinę (1) z
nakładkami (2) na owalnych
otworach w ramie uchwytu
N Odchylić wykładzinę do góry
N Przymocować wykładzinę
przylepcami (3) do rury uchwytu –
nie zakleszczyć cięgna gazu
Właściwa regulacja cięgna gazu
posiada zasadnicze znaczenie dla
prawidłowego funkcjonowania gazu
rozruchowego, biegu jałowego oraz
pracy urządzenia na pełnych obrotach
(pełny gaz).
Cięgno gazu należy regulować przy
kompletnie zmontowanym urządzeniu –
uchwyt manipulacyjny musi się
znajdować w pozycji roboczej.
N Przy pomocy odpowiedniego
narzędzia przesunąć zatrzask w
uchwycie manipulacyjnym do końca
rowka
N Wcisnąć do końca blokadę dźwigni
gazu (1) oraz dźwignię gazu (2)
(pozycja pełnego gazu) – wskutek
tego nastąpi prawidłowa regulacja
cięgna gazu
Kompletowanie urządzenia
3
2
3
1
9912BA001 KN
9912BA002 KN
3
3
9912BA003 KN
Regulacja cięgna gazu
9912BA004 KN
2
1
9912BA005 KN
BT 130
polski
10
Silnik STIHL 4-MIX jest smarowany
mieszanką i do jego napędu musi być
stosowana mieszanka paliwowa
składająca się z benzyny i oleju
silnikowego.
Powyższy silnik jest silnikiem 4-
suwowym.
Do napędu silnika należy stosować
wyłącznie mieszankę paliwową
składającą się z benzyny oraz oleju
silnikowego.
OSTRZEŻENIE
Należy unikać bezpośredniego kontaktu
paliwa z ciałem oraz wdychania jego
par.
STIHL MotoMix
STIHL zaleca stosowanie mieszanki
paliwowej STIHL MotoMix. Powyższa
gotowa mieszanka paliwowa nie
zawiera benzolu i, ołowiu,
charakteryzuje się wysoką liczbą
oktanową i oferuje niezmiennie
prawidłowy stosunek mieszanki.
STIHL MotoMix zapewnia – w
połączeniu z olejem do silników
dwusuwowych STIHL – HP Ultra –
najdłuższą żywotność silników.
Mieszanka paliwowa MotoMix nie jest
oferowana na niektórych rynkach.
Przygotowywanie mieszanki paliwowej
WSKAZÓWKA
Niewłaściwe składniki paliwa lub
stosunek mieszanki odbiegający od
przepisowego mogą prowadzić do
poważnych uszkodzeń jednostki
napędowej. Benzyna lub olej silnikowy
niższej jakości mogą spowodować
uszkodzenia silnika, pierścieni
tłokowych, przewodów paliwowych oraz
zbiornika paliwa.
Benzyna
Należy stosować wyłącznie benzynę
markową o liczbie oktanowej minimum
90 ROZ – zaołowionej lub bezołowiowej.
Do silników maszyn wyposażonych w
katalizatory należy bezwzględnie
stosować benzynę bezołowiową.
WSKAZÓWKA
Po wykonaniu wielu tankowań zbiornika
benzyną zaołowioną skuteczność
funkcji katalizatora może ulec
wyraźnemu pogorszeniu.
Benzyna z udziałem alkoholu powyżej
10% może przy gaźnikach z ręczną
regulacją powodować zakłócenia
regularnego biegu silnika i w związku z
tym nie należy jej stosować do tych
silników.
Silniki wyposażone w system M-Tronic
rozwijają pełną moc przy udziale
alkoholu w paliwie w wysokości
do 25% (E25).
Olej silnikowy
Należy stosować tylko kwalifikowane
oleje do silników dwusuwowych –
najlepiej olej do silników dwusuwowych
STIHL HP, HP Super lub HP Ultra,
których właściwości zostały dobrane
specjalnie do silników STIHL.
Najwyższą efektywność oraz najdłuższą
trwałość silników zapewnia olej
HP Ultra.
Oleje silnikowe nie są oferowane na
wszystkich rynkach.
Silnik 4-MIX Paliwo
BT 130
polski
11
Do urządzeń mechanicznych
wyposażonych w silniki z katalizatorami,
do przygotowania mieszanki paliwowej
należy stosować wyłącznie olej do
silników dwusuwowych STIHL w
stosunku 1:50.
Proporcje mieszanki
przy olejach do silników dwusuwowych
STIHL 1:50; 1:50 = 1 część oleju
+ 50 części benzyny
Przykłady
N do kanistra dozwolonego do
przechowywania paliwa należy
najpierw wlać olej silnikowy,
następnie benzynę i dokładnie
wymieszać obydwa składniki
Przechowywanie paliwa
Paliwo należy przechowywać w
specjalnie atestowanych kanistrach, w
suchym, chłodnym i bezpiecznym
miejscu, osłonięte przed działaniem
światła i promieni słonecznych.
Paliwo się starzeje – przygotowany
zapas paliwa powinien starczać na kilka
tygodni. Mieszanka paliwowa nie może
być przechowywana przez okres
dłuższy niż 30 dni. Wskutek działania
światła, słońca, niskich lub wysokich
temperatur mieszanka paliwowa może
stać się bezużyteczna już po krótszym
okresie czasu.
STIHL MotoMix można przechowywać
bez problemu nawet przez 2 lata.
N Przed tankowaniem należy mocno
wstrząsnąć kanistrem, w którym
znajduje się mieszanka paliwowa.
OSTRZEŻENIE
W kanistrze mogło powstać ciśnienie –
należy zachować ostrożność podczas
otwierania!
N Zbiornik paliwa i kanister należy od
czasu do czasu dokładnie
wyczyścić.
Pozostałości paliwa oraz ciecz użytą do
czyszczenia należy zdeponować
zgodnie z przepisami o usuwaniu
odpadów oraz w sposób nieszkodliwy
dla środowiska naturalnego!
Przygotowanie urządzenia
N Dokładnie oczyścić zamknięcie
zbiornika paliwa (korek) i jego
otoczenie tak, żeby do wnętrza
zbiornika nie przedostały się żadne
zanieczyszczenia.
N Ustawić urządzenie w takiej pozycji,
żeby otwór zamknięcia zbiornika był
skierowany ku górze.
Ilość benzyny Olej do silników dwusu-
wowych STIHL 1:50
Litr Litr (ml)
10,02(20)
5 0,10 (100)
10 0,20 (200)
15 0,30 (300)
20 0,40 (400)
25 0,50 (500)
Tankowanie paliwa
9912BA006 KN
BT 130
polski
12
Napełnić zbiornik paliwem
Nie rozlewać paliwa podczas
tankowania, ani napełniać zbiornika po
same brzegi. Firma STIHL zaleca
stosowanie systemu tankowania paliwa
STIHL (wyposażenie specjalne).
N Otworzyć zamknięcie zbiornika
N Napełnić zbiornik paliwem
N Zamknąć zakrętkę zbiornika
OSTRZEŻENIE
Po zatankowaniu należy możliwie
najmocniej dokręcić ręcznie zakrętkę
zamknięcia zbiornika paliwa (korek)
Zaciąganie (aktywacja) hamulca świdra
N Ustawić dźwignię hamulca w
pozycji A
przy uruchamianiu urządzenia
na biegu jałowym
przy wyjmowaniu świdra
przychwyconego w odwiercie
Jeżeli nastąpiło przychwycenie świdra w
odwiercie (np. poprzez kamienie lub
korzenie) wiertnia zacznie się obracać
obracać w kierunku przeciwnym do
ruchu wskazówek zegara – dźwignia
wyzwalacza oprze się o udo operatora
urządzenia i nastąpi zaciągnięcie
(aktywacja) hamulca świdra.
Luzowanie hamulca świdra
N Ustawić dźwignię hamulca w
pozycji B
Badanie sprawności funkcjonalnej
hamulca świdra
Hamulec świdra ulega naturalnemu
zużyciu eksploatacyjnemu. Przed
rozpoczęciem pracy i po uwolnieniu
zablokowanego wiertła należy
regularnie sprawdzać, czy spełnia on
swoją funkcję.
za każdym razem przed rozpoczęciem
pracy i po uwolnieniu zablokowanego
wiertła
N przy silniku pracującym na biegu
jałowym zaciągnąć (aktywować)
hamulec świdra i przez krótką
chwilę (maks. 3 sekundy) otworzyć
Hamulec świdra
9912BA008 KN
A
9912BA009 KN
B
BT 130
polski
13
całkowicie główną przepustnicę
(pełny gaz) – świder nie powinien
się obracać
W razie niesprawności hamulca świdra
musi ona zostać natychmiast usunięta
przez fachowego dystrybutora – STIHL
zaleca zlecenie naprawy fachowemu
dystrybutorowi firmy STIHL.
N wyłączyć silnik i aktywować
hamulec świdra – patrz rozdział
"Hamulec świdra"
N położyć urządzenie – wrzeciono
zwrócone w kierunku do góry
N wyjąć zatyczkę zabezpieczającą (1)
z trzonka wiertła
N założyć świder (2) na wrzeciono aż
nastąpi pokrycie otworów (3)
N włożyć zatyczkę zabezpieczającą
do otworu
N złożyć kabłąk zatyczki
zabezpieczającej tak, żeby objął
trzonek świdra
Zaciąganie (aktywacja) hamulca świdra
N Ustawić dźwignię hamulca w
pozycji A
Stosowanie narzędzi
wiertarskich
9912BA010 KN
1
2
3
3
Uruchamianie i wyłączanie
silnika
9912BA008 KN
A
BT 130
polski
14
Uruchamianie
N Kolejno wcisnąć przycisk blokady
dźwigni gazu (1) i następnie
dźwignię gazu (2)
N Przytrzymać obydwie dźwignie w
pozycji wciśniętej
N Przesunąć przełącznik
wielofunkcyjny (3) do
pozycji START i także przytrzymać
go w tej pozycji
N Kolejno zwolnić dźwignię
sterowania główną przepustnicą
(gazem), suwak przełącznika
wielofunkcyjnego oraz przycisk
blokady = pozycja gazu
rozruchowego
N Wyregulować pozycję pokrętła (4)
przysłony przepustnicy układu
rozruchowego
N Nacisnąć przynajmniej 5-krotnie
mieszek (5) ręcznej pompy
paliwowej
Uruchamianie
N Postawić urządzenie pewnie na
podłożu
N lewą stopę postawić na ramie
uchwytu
N lewą dłoń na ramie uchwytu
N Powoli wyciągnąć linkę aż do
pierwszego wyraźnego
zaryglowania mechanizmu
zapadkowego – następnie
energicznym i mocnym ruchem
zaciągnąć urządzeniem
rozruchowym
WSKAZÓWKA
Nie wyciągać linki na całą długość –
niebezpieczeństwo zerwania!
N Nie należy teraz swobodnie zwolnić
uchwytu rozrusznika, tylko powoli
wprowadzić go do urządzenia w
9912BA011 KN
START
g Przy zimnym silniku
e przy rozgrzanym silniku – a także
wtedy, gdy silnik podjął uprzednio
pracę ale jest jeszcze zimny
4
5
9912BA012 KN
9912BA013 KN
BT 130
polski
15
kierunku przeciwnym do wyciągania
tak, żeby linka rozruchowa
równomiernie się nawinęła
N Powtarzać czynność rozruchu
Po pierwszym zapłonie
N obrócić pokrętło sterowania
przysłoną przepustnicy układu
rozruchowego do pozycji e
N powtarzać czynność uruchamiania
aż do podjęcia pracy przez silnik
Z chwilą podjęcia pracy przez silnik
N z chwilą podjęcia pracy przez silnik
należy natychmiast krótko nacisnąć
dźwignię sterowania główną
przepustnicą (gazem) – suwak
przełącznika wieloczynnościowego
przemieści się samoczynnie do
pozycji eksploatacji zasadniczej F
silnik przejdzie do pracy na biegu
jałowym
WSKAZÓWKA
Silnik musi zostać natychmiast
przełączony do pracy na biegu jałowym
– w przeciwnym razie, przy
zaciągniętym hamulcu świdra, może
nastąpić uszkodzenie sprzęgła.
N Ustawić urządzenie na ostrzu
świdra
N Przysunąć dźwignię aktywacji
hamulca do pozycji B – hamulec
świdra zostaje zluzowany wiertnia
jest teraz gotowa do pracy
Przy prawidłowej regulacji gaźnika
świder nie powinien się poruszać
podczas pracy silnika na biegu jałowym.
Wyłączyć silnik
N Przesunąć suwak przełącznika
wielofunkcyjnego do
pozycji STOP-0
Przy bardzo niskiej temperaturze
N Krótko nacisnąć dźwignię gazu =
wyłączenie pozycji gazu
rozruchowego – suwak
przełącznika wieloczynnościowego
przemieści się samoczynnie do
pozycji eksploatacji zasadniczej F
silnik przejdzie do pracy na biegu
jałowym
N otworzyć minimalnie przysłonę
głównej przepustnicy
N przez krótką chwilę rozgrzać silnik
Jeżeli silnik nie podejmuje pracy
Po pierwszym zapłonie silnika pokrętło
sterowania przepustnicą układu
rozruchowego nie zostało we
właściwym czasie obrócone do
pozycji e i nastąpiło zalanie komory
spalania paliwem.
N obrócić pokrętło sterowania
przysłoną przepustnicy układu
rozruchowego do pozycji e
N Ustawić suwak przełącznika
wieloczynnościowego, blokadę
dźwigni gazu i dźwignię gazu w
pozycji gazu rozruchowego.
N uruchomić silnik – w tym celu
energicznie zaciągnąć linką
urządzenia rozruchowego – do
uruchomienia silnika może być
niezbędnych 10 do 20 cykli
zaciągania urządzeniem
rozruchowym
9912BA014 KN
9912BA009 KN
B
BT 130
polski
16
Jeżeli pomimo tego silnik nie podejmuje
pracy
N Przesunąć suwak przełącznika
wielofunkcyjnego do
pozycji STOP-0
N Wykręcić świezapłonową patrz
rozdział "Świeca zapłonowa"
N Osuszyć świecę zapłonową
N Wielokrotnie zaciągnąć linką
urządzenia rozruchowego w celu
przewietrzenia komory spalania
N Ponownie wkręcić świecę
zapłonową – patrz rozdział "Świeca
zapłonowa"
N Suwak przełącznika
wieloczynnościowego ustawić w
pozycji START
N pokrętło sterowania przepustnicą
układu rozruchowego ustawić w
pozycji e – także przy zimnym
silniku!
N Ponowny rozruch silnika
Regulacja cięgna gazu
N Sprawdzić regulację cięgna gazu –
patrz rozdział "Regulacja cięgna
gazu"
Paliwo w zbiorniku zostało
wypracowane do końca, a zbiornik
ponownie zatankowany:
N Po zatankowaniu nacisnąć
minimum 5 krotnie mieszek pompy
paliwowej – także, jeżeli mieszek
jest napełniony paliwem
N Ustawić dźwignię przysłony
przepustnicy układu rozruchowego
zależnie od temperatury silnika
N Ponowny rozruch silnika
Podczas wstępnej fazy eksploatacyjnej
W celu uniknięcia dodatkowych
obciążeń w fazie docierania nie należy
eksploatować fabrycznie nowego
urządzenia aż do trzeciego
zatankowania na wysokich obrotach bez
obciążenia.W fazie docierania
podzespoły znajdujące się w ruchu
muszą się wzajemnie dopasować – w
tym czasie w jednostce napędowej
występuje duży opór wywołany przez
tarcie. Silnik uzyskuje swą pełną moc po
okresie od 5 do 15 tankowań.
Podczas pracy
Po dłuższej pracy pod pełnym
obciążeniem pozostawić silnik przez
pewien czas na biegu jałowym tak, żeby
przez opływ strumienia chłodnego
powietrza został odprowadzony nadmiar
ciepła z urządzenia. Zapobiega się w ten
sposób ekstremalnemu obciążeniu
podzespołów silnika (układ zapłonowy,
gaźnik) wskutek spiętrzenia ciepła.
Po zakończeniu pracy
Przy krótkotrwałej przerwie w pracy
urządzenia: ostudzić silnik.Przechować
urządzenie aż do następnego użycia, z
pełnym zbiornikiem paliwa, w suchym
miejscu, z dala od źródeł ciepła.Przy
dłuższych przerwach w użytkowaniu –
patrz rozdział "Przechowywanie
urządzenia".
Wskazówki dotyczące
eksploatacji
BT 130
polski
17
Praca z przedłużeniem trzonu świdra
(wyposażenie specjalne)
Przedłużenie należy montować dopiero
wtedy, gdy odwiert został pogłębiony na
pełną długość świdra.
OSTRZEŻENIE
Stosowanie świdra z zamontowanym
przedłużeniem trzonu powoduje dla
użytkownika zwiększenie zagrożenia
wypadkiem, ponieważ wiertnia znajduje
się wtedy na wysokości klatki piersiowej
operatora, co uniemożliwia skuteczne
opanowanie urządzenia. Z tego samego
powodu przed całkowitym
wyciągnięciem świdra z odwiertu należy
należy zdemontować przedłużenie
trzonu.
Badanie przez rzeczoznawcę
Przy profesjonalnym użytkowaniu
urządzenie powinno minimum jeden raz
w roku zostać poddane badaniu przez
rzeczoznawcę.
Rzeczoznawcy, to takie osoby, które w
związku ze swoim przygotowaniem
fachowym oraz posiadanym
doświadczeniem potrafią ocenić stan
bezpieczeństwa eksploatacyjnego
wiertni.
Jeżeli świder został przychwycony w
odwiercie
N Natychmiast wyłączyć silnik
N Przesunąć suwak przełącznika
wielofunkcyjnego do
pozycji STOP-0
N Przysunąć dźwignię aktywacji
hamulca do pozycji A – hamulec
świdra został zluzowany
N obracać całą wiertnię w lewo
obracać w kierunku przeciwnym do
ruchu wskazówek zegara świder
zostanie uwolniony
N po uwolnieniu zablokowanego
wiertła sprawdzić działanie hamulca
– patrz "Hamulec świdra"
Jeżeli wyraźnie spada moc silnika:
N Zdjąć wykładzinę z ramy uchwytu
N Wykręcić śrubę (1) i zdjąć
pokrywę (2) – śruba jest
przymocowana pokrywy
N Oczyścić wewnętrzną stronę
pokrywy filtra (2) oraz jej
otoczenie (3) z grubszych
zanieczyszczeń
N Zdjąć i sprawdzić stan techniczny
filtra powietrza (3) – w razie
zanieczyszczenia lub uszkodzeń,
wymienić
N Założyć filtr powietrza (3)
N Założyć pokrywę filtra (2)
N Wkręcić i dokręcić śrubę (1)
N Założyć wykładzinę – patrz
"Kompletowanie urządzenia"
Luzowanie świdra
zablokowanego w odwiercie
9912BA008 KN
A
Wymiana filtra powietrza
9912BA017 KN
1
BT 130
polski
18
Gaźnik został fabrycznie wyregulowany
w taki sposób, że bez względu na
otoczenie oraz w każdej fazie
eksploatacyjnej do silnika zostaje
podana mieszanka paliwowo-
powietrzna o optymalnym stosunku.
Regulacja liczby obrotów biegu
jałowego
Silnik przerywa pracę na biegu jałowym
N Obracać śrubą regulacji biegu
jałowego (LA) powoli w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek
zegara, aż silnik zacznie
równomiernie pracować
Wiertło obraca się podczas pracy silnika
na biegu jałowym
N Obracać śrubą regulacji biegu
jałowego (LA) powoli w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek
zegara, aż wiertło przestanie się
obracać
OSTRZEŻENIE
Jeżeli po wykonanej regulacji wiertło
będzie się w dalszym ciągu obracać, to
należy zlecić naprawę urządzenia
autoryzowanego dealerowi.
N Przy niezadowalającej mocy silnika,
trudnościach w uruchamianiu lub
zakłóceniach w pracy silnika na
biegu jałowym należy najpierw
sprawdzić stan techniczny świecy
zapłonowej.
N Świecę należy wymienić po
upływie 100 godzin
eksploatacyjnych – przy
intensywnie nadpalonych
elektrodach świecę należy
wymienić już wcześniej – stosować
tylko odkłócone świece zapłonowe
dozwolone przez firmę STIHL –
patrz rozdział "Dane techniczne".
Wymontowanie świecy zapłonowej
N Przesunąć suwak przełącznika
wielofunkcyjnego do
pozycji STOP-0
N Ściągnąć nasadkę świecy
zapłonowej (1)
N Wykręcić świecę zapłonową
Regulacja gaźnika
9912BA018 KN
Świeca zapłonowa
9912BA015 KN
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

STIHL BT 130 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi