STIHL BT 131 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
STIHL BT 131
Instrukcja użytkowania
Oryginalna Instrukcja
Użytkowania
Wydrukowano na papierze bielonym bez stosowania chloru.
Farby drukarskie zawierają oleje roślinne, papier ulega
recyrkulacji.
© ANDREAS STIHL AG & Co. KG, 2020
0458-529-5121-A. VA2.F20.
0000007410_004_PL
BT 131
polski
1
Wszystki prawa dotyczące niniejszej Instrukcji użytkowania korzystają z ochrony prawnej. Wszystkie prawa dotyczące niniejszej
Instrukcji użytkowania pozostają zastrzeżone, a szczególnie prawo do powielania, tłumaczenia oraz do elektronicznego prze-
trwarzania danych.
Spis treści
Szanowni Państwo,
uprzejmie dziękujemy za to, że
zdecydowaliście się na nabycie
najwyższej jakości produktu firmy
STIHL.
Niniejszy produkt powstał z
zastosowaniem nowoczesnych
procesów technologicznych oraz
szerokiego spektrum przedsięwzięć
mających na celu zapewnienie
niezmiennie wysokiego poziomu
jakości. Dołożyliśmy wszelkich starań,
żebyście byli Państwo zadowoleni z
zakupionego urządzenia i mogli nim bez
przeszkód pracować.
Jeżeli mielibyście Państwo pytania
dotyczące Waszego urządzenia, to
prosimy zwracać się z nimi do
autoryzowanego dealera lub
bezpośrednio do naszego dystrybutora.
Wasz
Dr. Nikolas Stihl
Wprowadzenie do niniejszej
Instrukcji użytkowania 2
Wskazówki dotyczące
bezpieczeństwa i techniki pracy 2
Kompletowanie urządzenia 8
Regulacja cięgna gazu 8
Paliwo 9
Tankowanie paliwa 10
Hamulec świdra 11
Stosowanie narzędzi wiertarskich 12
Uruchamianie i wyłączanie silnika 12
Wskazówki dotyczące eksploatacji 15
Uwalnianie zablokowanego
narzędzia wiertarskiego 15
Wymiana filtra powietrza 16
Regulacja gaźnika 17
Świeca zapłonowa 17
Charakterystyka pracy silnika 18
Smarowanie przekładni 19
Przechowywanie urządzenia 19
Wskazówki dotyczące przeglądów
technicznych i konserwacji 20
Ograniczanie zużycia
eksploatacyjnego i unikanie
uszkodzeń 22
Zasadnicze podzespoły urządzenia 23
Dane techniczne 24
Wskazówki dotyczące napraw 25
Utylizacja 25
Deklaracja zgodności UE 26
BT 131
polski
2
Piktogramy
Wszystkie piktogramy, które zostały
zamieszczone na urządzeniu, zostały
objaśnione w niniejszej instrukcji
użytkowania.
W zależności od urządzenia oraz jego
wyposażenia na urządzeniu mogą
zostać zastosowane następujące
symbole graficzne.
Oznaczenie akapitów
OSTRZEŻENIE
Ostrzeżenie przed zagrożeniem
wypadkiem lub odniesieniem obrażeń
przez osoby oraz przed ciężkimi
szkodami na rzeczach.
WSKAZÓWKA
Ostrzeżenie przed uszkodzeniem
urządzenia lub jego poszczególnych
podzespołów.
Rozwój techniczny
Firma STIHL prowadzi stałe prace nad
dalszym rozwojem technicznym
wszystkich maszyn i urządzeń; dlatego
zastrzega się prawo do wprowadzania
zmian zakresu dostawy w przedmiocie
formy, techniki oraz wyposażenia.
W związku z powyższym wyklucza się
prawo do zgłaszania roszczeń na
podstawie informacji oraz ilustracji
zamieszczonych w niniejszej instrukcji
użytkowania.
Należy stosować się do lokalnych
przepisów bezpieczeństwa, np.
przepisów BHP, przepisów wydanych
przez odpowiednie instytucje itp.
Osoby, które nie pracowały dotąd
urządzeniem, powinny poprosić
sprzedawcę lub inną kompetentną
osobę o zademonstrowanie bezpiecznej
obsługi urządzenia lub wziąć udział
w szkoleniu.
Osobom niepełnoletnim nie wolno
używać urządzenia. Wyjątek stanowią
osoby powyżej 16 roku życia
odbywające praktyki zawodowe.
Nie pozwolić na zbliżanie się dzieci,
zwierząt i osób postronnych.
Wprowadzenie do niniejszej
Instrukcji użytkowania
Zbiornik paliwa; mie-
szanka paliwowa z
benzyny i oleju
silnikowego
Pompowanie ręczną
pompką paliwową
Hamulec świdra
Wskazówki dotyczące
bezpieczeństwa i techniki
pracy
Podczas pracy tym urzą-
dzeniem są konieczne
szczególne środki ostroż-
ności, ponieważ podczas
pracy występuje wysoki
moment obrotowy, wiertło
obraca się z wysoką
prędkością obrotową i
krawędzie wiertła są
ostre.
Przed pierwszym uży-
ciem urządzenia należy
dokładnie przeczytać
całą instrukcję obsługi.
Instrukcję należy prze-
chowywać w
bezpiecznym miejscu.
Nieprzestrzeganie
instrukcji obsługi może
stwarzać śmiertelne
niebezpieczeństwo.
BT 131
polski
3
Nieużywane urządzenie należy
odstawić w taki sposób, aby nie
stanowiło dla nikogo zagrożenia.
Zabezpieczyć urządzenie przed
użyciem przez osoby nieupoważnione.
Użytkownik ponosi odpowiedzialność za
spowodowanie wypadku lub wywołanie
zagrożenia dla innych osób oraz ich
majątku.
Urządzenie można udostępniać lub
wypożyczać wyłącznie osobom, które
znają dany model i jego obsługę. Wraz z
urządzeniem przekazać instrukcję
obsługi.
Czas użytkowania urządzeń
emitujących hałas może zostać
ograniczony przepisami
ogólnokrajowymi lub lokalnymi.
Osoba używająca urządzenia musi być
wypoczęta, zdrowa i w dobrej kondycji.
Osoby, które ze względów zdrowotnych
nie mogą wykonywać prac związanych
z dużym wysiłkiem fizycznym, muszą
skonsultować z lekarzem możliwość
pracy urządzeniem.
Informacja dla osób z wszczepionym
rozrusznikiem serca: Układ zapłonowy
urządzenia wytwarza pole magnetyczne
o niewielkim natężeniu. Nie można
całkowicie wykluczyć wpływu
urządzenia na niektóre rodzaje
rozruszników serca. W celu uniknięcia
ryzyka zdrowotnego firma STIHL zaleca
zasięgnięcie opinii lekarza i producenta
rozrusznika.
Nie wolno pracować urządzeniem po
spożyciu alkoholu, leków osłabiających
zdolność reakcji lub narkotyków.
Urządzenie może być używane w
zależności od używanego wiertła
wyłącznie do wiercenia otworów w
glebie, drewnie lub lodzie. Oś wiercenia
należy wybrać w taki sposób, aby
dźwignia hamulca wiertła mogła się w
każdym momencie oprzeć na udzie
użytkownika.
Urządzenia nie wolno używać do innych
celów.
Przed rozpoczęciem wiercenia należy
sprawdzić, czy w miejscach wiercenia
nie przebiegają żadne instalacje
(np. rury gazowe, rury wodne, kable
elektryczne):
Zasięgnąć informacji u lokalnych
dostawców mediów
W razie wątpliwości użyć detektora
lub wykonać próbny wykop
Stosować wyłącznie wiertła i akcesoria
dopuszczone przez firmę STIHL do tego
urządzenia lub technicznie
równorzędne. W razie wątpliwości
należy skonsultować się z
autoryzowanym dealerem. Stosować
wyłącznie wysokiej jakości narzędzia i
akcesoria. W przeciwnym razie może
dojść do wypadku lub uszkodzenia
urządzenia.
Firma STIHL zaleca stosowanie
wyłącznie oryginalnych narzędzi i
akcesoriów STIHL. Są one
dostosowane optymalnie do produktu
oraz wymagań użytkownika.
Nie dokonywać żadnych modyfikacji
w urządzeniu. Mogłoby to spowodować
pogorszenie bezpieczeństwa.
Firma STIHL nie odpowiada za szkody
osobowe i rzeczowe powstałe wskutek
używania niedopuszczonych
akcesoriów.
Nie czyścić urządzenia myjką
ciśnieniową. Ostry strumień wody może
uszkodzić elementy urządzenia.
Odzież i wyposażenie
Nosić przepisową odzież i wyposażenie.
Nie nosić odzieży, która mogłaby się
zaplątać w drewno, krzaki lub ruchome
elementy urządzenia. Nie nosić również
szali, krawatów ani biżuterii.
OSTRZEŻENIE
Odzież musi spełniać
funkcję ochronną, lecz
nie może krępować
ruchów. Odzież powinna
przylegać do ciała. Może
to być kombinezon, nie
należy nosić fartucha.
Długie włosy należy zwią-
zać i zabezpieczyć w taki
sposób, aby nie sięgały
ramion.
Nosić obuwie ochronne z
antypoślizgową
podeszwą.
Aby zmniejszyć niebez-
pieczeństwo obrażeń
oczu, nosić ciasno przy-
legające okulary
ochronne zgodne
z normą EN 166. Zwra-
cać uwagę na
prawidłowe założenie
okularów ochronnych.
BT 131
polski
4
Nosić „indywidualną” ochronę przed
hałasem, np. stopery do uszu.
Jeśli występuje niebezpieczeństwo z
powodu spadających przedmiotów
należy nosić kask ochronny.
Firma STIHL oferuje szeroki wybór
środków ochrony indywidualnej.
Transport urządzenia
Zawsze wyłączać silnik.
Do transportu na większe odległości
należy zdemontować wiertło i przenosić
urządzenie za uchwyt, rozgrzanymi
elementami urządzenia
(np. przekładnia) z dala od ciała –
niebezpieczeństwo poparzenia!
Podczas transportu samochodem
zabezpieczyć urządzenie przed
przewróceniem, uszkodzeniem oraz
wyciekiem paliwa.
Tankowanie
Przed tankowaniem wyłączyć silnik.
Nie tankować urządzenia przy
rozgrzanym silniku – paliwo może się
przelać – niebezpieczeństwo pożaru!
Korek wlewu paliwa otwierać ostrożnie,
aby powoli zredukować ciśnienie w
zbiorniku i zapobiec rozpryskaniu
paliwa.
Paliwo należy tankować tylko w
miejscach o dobrej cyrkulacji powietrza.
W przypadku rozlania paliwa należy
natychmiast wyczyścić urządzenie. Nie
dopuścić do rozlania paliwa na odzież,
w przeciwnym razie natychmiast
przebrać ubranie.
W ten sposób zmniejsza się ryzyko
samoczynnego otwarcia korka wskutek
drgań silnika oraz związanego z tym
rozlania paliwa.
Przed uruchomieniem
Skontrolować bezpieczny stan
urządzenia zgodnie z odpowiednimi
rozdziałami z instrukcji obsługi:
Sprawdzić szczelność układu
paliwowego, zwłaszcza widocznych
elementów, takich jak korek wlewu
paliwa, połączenia węży, ręczna
pompka paliwowa (jeśli występuje).
W przypadku nieszczelności lub
uszkodzenia nie uruchamiać silnika
niebezpieczeństwo pożaru! Przed
uruchomieniem przekazać
urządzenie do naprawy
autoryzowanemu dealerowi
Przycisk Stop musi wciskać się
swobodnie
Sprawny hamulec wiertła
Dźwignia przepustnicy rozruchowej,
blokada dźwigni gazu i dźwignia
gazu muszą się łatwo poruszać –
dźwignia gazu musi samoczynnie
powracać do położenia biegu
jałowego. Z pozycji g oraz <
dźwignia przepustnicy rozruchowej
musi powrócić samoczynnie do
pozycji podstawowej F po
jednoczesnym naciśnięciu blokady
dźwigni i dźwigni gazu
Sprawdzić dobre osadzenie wtyczki
przewodu zapłonowego. W
przypadku poluzowanej wtyczki
może wystąpić iskrzenie, co może
spowodować zapłon ulatniającej się
mieszanki paliwowo-powietrznej –
niebezpieczeństwo pożaru!
Nie wprowadzać żadnych
modyfikacji w elementach
obsługowych lub zabezpieczeniach
Aby zapewnić bezpieczne
prowadzenie urządzenia, uchwyty
muszą być czyste i suche, wolne od
oleju i innych zanieczyszczeń
Urządzenie może być używane tylko w
bezpiecznym stanie –
niebezpieczeństwo wypadku!
Nosić solidne rękawice
robocze z wytrzymałego
materiału (np. ze skóry).
Benzyna jest szczegól-
nie łatwopalna
zachować odstęp od
otwartego ognia, nie roz-
lać paliwa, nie palić
papierosów.
Po zakończeniu tankowa-
nia należy jak najmocniej
dokręcić korek wlewu.
Zwrócić uwagę na niesz-
czelności! W przypadku
wycieku paliwa nie uru-
chamiać silnika –
zagrożenie życia wskutek
poparzenia!
BT 131
polski
5
Uruchamianie silnika
Silnik uruchamiać w odległości co
najmniej 3 m od miejsca tankowania, nie
w zamkniętym pomieszczeniu.
Uruchamiać tylko na równym terenie,
przyjąć prawidłową postawę ciała i
ustawić stabilnie stopy.
Przed uruchomieniem silnika włączyć
hamulec wiertła. W przeciwnym razie
wiertło może zacząć się obracać,
powodując utratę kontroli nad świdrem.
Urządzenie jest obsługiwane wyłącznie
przez jedną osobę. Nie należy tolerować
obecności innych osób na stanowisku
pracy, również podczas uruchamiania
silnika.
Należy unikać kontaktu z wiertłem –
niebezpieczeństwo obrażeń!
Nie uruchamiać silnika „z ręki”, lecz
zawsze w sposób opisany w instrukcji
obsługi.
Sprawdzić pracę silnika na biegu
jałowym: wiertło musi zatrzymać się na
biegu jałowym po zwolnieniu dźwigni
gazu.
Nie kierować gorącego strumienia
spalin w stronę łatwopalnych materiałów
(np. trociny, kora, sucha trawa czy
paliwo) i nie zbliżać do nich rozgrzanego
tłumika – niebezpieczeństwo pożaru!
Trzymanie i prowadzenie urządzenia
Urządzenie należy zawsze trzymać
obydwoma rękami za uchwyty.
Przyjąć prawidłową i stabilną postawę
ciała, opierając hamulec wiertła na
lewym udzie.
Uchwyty należy objąć mocno kciukami,
lewa ręka spoczywa na uchwycie
manipulacyjnym.
Podczas pracy
Przyjąć prawidłową i stabilną postawę
ciała.
W razie niebezpieczeństwa lub w
nagłym wypadku natychmiast wyłączyć
silnik – wcisnąć przycisk Stop.
W miejscu pracy nie wolno przebywać
osobom postronnym. Zachować
odpowiednio duży odstęp do innych
osób – niebezpieczeństwo wypadku!
Zwrócić uwagę na prawidłową regulację
biegu jałowego, po zwolnieniu dźwigni
gazu wiertło nie może się obracać.
Systematycznie kontrolować i w razie
potrzeby korygować regulację biegu
jałowego. Jeżeli wiertło obraca się na
biegu jałowym, należy naprawić
urządzenie w punkcie serwisowym.
Zalecamy korzystanie z serwisu
autoryzowanego dealera STIHL.
Zachować ostrożność na śliskich
i mokrych nawierzchniach, na śniegu,
na pochyłościach, na nierównym terenie
itp. – niebezpieczeństwo poślizgnięcia!
Zwracać uwagę na przeszkody: pieńki,
korzenie – niebezpieczeństwo
potknięcia!
W przypadku pracy z ochronnikami
słuchu należy zachować szczególną
ostrożność i uwagę, ponieważ można
wtedy nie usłyszeć dźwięków
ostrzegawczych (okrzyki ostrzegawcze,
sygnały alarmowe itp.).
W odpowiednim czasie robić przerwy
w pracy, aby zapobiec zmęczeniu
i utracie sił – niebezpieczeństwo
wypadku!
Pracować spokojnie i rozważnie – tylko
w warunkach dobrego oświetlenia i
dobrej widoczności. Nie powodować
zagrożenia dla innych osób.
9912BA000 KN
BT 131
polski
6
Podczas pracy w rowach, obniżeniach,
wykopach lub warunkach ograniczonej
przestrzeni należy stale zwracać uwagę
na wystarczającą wymianę powietrza.
Zagrożenie życia wskutek zatrucia!
W razie wystąpienia nudności, bólu
głowy, zaburzeń widzenia (np.
zawężenia pola widzenia), zaburzeń
słuchu, zawrotów głowy, pogorszenia
koncentracji, należy natychmiast
przerwać pracę – powyższe objawy
mogą być spowodowane między innymi
przez wysokie stężenie spalin –
niebezpieczeństwo wypadku!
Używać urządzenia w sposób
powodujący jak najmniejszą emisję
hałasu i spalin. Nie pozostawiać
urządzenia z włączonym bez potrzeby
silnikiem, dodawać gazu tylko podczas
pracy.
Nie palić tytoniu w czasie pracy
urządzeniem oraz w jego najbliższym
otoczeniu niebezpieczeństwo pożaru!
Z układu paliwowego mogą wydobywać
się łatwopalne opary benzyny.
Podczas pracy emitowane są pyły,
opary i dym, które mogą stanowić
zagrożenie dla zdrowia. W przypadku
silnego zapylenia lub zadymienia należy
stosować ochronę dróg oddechowych.
Jeżeli urządzenie zostało poddane
nadmiernym obciążeniom (np. wskutek
stosowania nadmiernej siły, uderzenia
lub upadku), to przed ponownym
uruchomieniem należy dokładnie
sprawdzić jego bezpieczny stan – patrz
także rozdział „Przed uruchomieniem”.
Szczególną uwagę należy zwrócić na
szczelność układu paliwowego oraz
prawidłowe działanie urządzeń
zabezpieczających. Nie wolno używać
dalej urządzenia, które nie znajduje się
w nienagannym stanie technicznym.
W razie wątpliwości zwrócić się do
autoryzowanego dealera.
Nie pracować w pozycji gazu
rozruchowego – w tej pozycji dźwigni
gazu nie można regulować prędkości
obrotowej silnika.
Wiertła i wrzeciona wolno dotykać
dopiero po wyłączeniu silniku i
zatrzymaniu wiertła –
niebezpieczeństwo obrażeń!
Urządzenie trzymać mocno w rękach,
aby można było zamortyzować
niespodziewane szarpnięcia. Podczas
wiercenia nie dociskać świdra zbyt
mocno.
Zasłonić i zabezpieczyć wykonane
otwory.
W celu wymiany wiertła należy wyłączyć
silnik i włączyć hamulec wiertła –
niebezpieczeństwo obrażeń!
Nie dotykać rozgrzanych elementów
urządzenia, zwłaszcza tłumika –
niebezpieczeństwo oparzenia.
Przed odłożeniem urządzenia należy
wyłączyć silnik.
Regularnie i często kontrolować wiertła,
w przypadku zauważenia zmian
natychmiast sprawdzić ich prawidłowy
stan! Natychmiast wymienić
uszkodzone lub stępione wiertła i noże.
Drgania
Dłuższe użytkowanie urządzenia może
doprowadzić do spowodowanych przez
drgania zaburzeń w funkcjonowaniu
układu krążenia w obszarze rąk
operatora ("niedokrwienie palców rąk").
Niemożliwe jest ogólne określenie
okresu użytkowania maszyny, ponieważ
zależy to od wielu różnorodnych
czynników.
Czas użytkowania maszyny można
wydłużyć przez:
stosowanie osłony dłoni (ciepłe
rękawice);
stosowanie przerw.
Z chwilą uruchomienia
urządzenia silnik wytwa-
rza trujące spaliny. Gazy
zawarte w spalinach
mogą być niewidoczne i
bez zapachu, a także
zawierać niedopalone
węglowodory i benzol.
Nie używać urządzenia
w zamkniętych lub niewy-
starczająco
wentylowanych pomiesz-
czeniach – dotyczy to
także urządzeń wyposa-
żonych w katalizator.
Unikać kontaktu z prze-
wodami znajdującymi się
pod napięciem – niebez-
pieczeństwo porażeniem
prądem!
Podczas pracy w kamie-
nistym lub w
poprzerastanym korze-
niami podłożu należy
zachować szczególną
ostrożność.
BT 131
polski
7
Czas użytkowania maszyny ulega
skróceniu przy:
szczególnych, indywidualnych
skłonnościach do niedokrwienia
(objawy: często występujące zimne
palce, cierpnięcie);
niskich temperaturach
zewnętrznych,
intensywności chwytu (mocny
chwyt rękojeści maszyny zaburza
ukrwienie).
Przy regularnym użytkowaniu
urządzenia oraz przy powtarzającym się
występowaniu określonych symptomów
(np. cierpnięcia palców) zaleca się
poddanie badaniom lekarskim.
Obsługa techniczna i naprawy
Przy powyższym urządzeniu
mechanicznym należy regularnie
wykonywać czynności obsługi
technicznej. Wykonywać należy tylko te
czynności obsługi okresowej i naprawy,
które zostały opisane w instrukcji
użytkowania. Wykonanie wszystkich
innych robót należy zlecić
wyspecjalizowanemu dystrybutorowi.
Firma STIHL radzi zlecanie
wykonywania czynności obsług
okresowych i napraw wyłącznie
autoryzowanym dystrybutorom tej firmy.
Autoryzowanym dystrybutorom firmy
STIHL umożliwia się regularny udział w
szkoleniach oraz udostępnia informacje
techniczne.
Należy stosować wyłącznie
kwalifikowane części zamienne. W
przeciwnym razie może to prowadzić do
zagrożenia wystąpieniem wypadków
przy pracy lub do uszkodzenia
urządzenia. W razie wątpliwości
prosimy zwracać się z pytaniami do
wyspecjalizowanego dystrybutora.
Firma STIHL zaleca stosowanie
oryginalnych części zamiennych tej
firmy. Właściwości techniczne tych
podzespołów zostały w optymalny
sposób dostosowane do urządzenia
oraz do wymagań stawianych przez
użytkownika.
Podczas wykonywania napraw,
czynności obsługowych i czyszczenia
urządzenia należy zawsze wyłączyć
silnik i zdjąć wtyczkę przewodu
zapłonowego (fajkę ) ze świecy –
niebezpieczeństwo odniesienia obrażeń
wskutek niezamierzonego rozruchu
silnika! – wyjątek: regulacje gaźnika i
biegu jałowego.
Nie należy obracać układem korbowo-
tłokowym silnika przy wtyczce (fajce)
zdjętej ze świecy lub po całkowitym
wykręceniu świecy niebezpieczeństwo
wybuchu pożaru wskutek przeskoku
iskry poza cylindrem!
Nie należy wykonywać obsługi
technicznej ani przechowywać
urządzenia mechanicznego w pobliżu
źródeł otwartego ognia – zagrożenie
wybuchem pożaru ze względu na
paliwo!
Regularnie sprawdzać szczelność
zamknięcia zbiornika paliwa (korka)
Stosować wyłącznie sprawne
technicznie i dozwolone świece
zapłonowe – patrz rozdział "Dane
techniczne"
Sprawdzić stan techniczny przewodu
zapłonowego (izolacja w nienagannym
stanie, mocne połączenia).
Sprawdzić stan techniczny tłumika
wydechu spalin.
Nie należy eksploatować urządzenia z
uszkodzonym lub zdemontowanym
tłumikiem wydechu spalin –
niebezpieczeństwo pożaru!
zagrożenie uszkodzeniem narządu
słuchu!
Nie należy dotykać rozgrzanego tłumika
wydechu spalin – niebezpieczeństwo
poparzenia!
Stan techniczny elementów
antywibracyjnych wywiera wpływ na
wibrację urządzenia – należy regularnie
sprawdzać stan techniczny elementów
układu antywibracyjnego.
BT 131
polski
8
Zamontować dźwignię wyzwalacza
hamulca świdra
N Włożyć dźwignię wyzwalacza (1) do
zacisku
N Założyć na dźwignię wyzwalacza
mocowanie (2)
N Wkręcić i dokręcić śruby (3)
Zamontowanie wykładziny
N Zawiesić wykładzinę (1) z
nakładkami (2) na owalnych
otworach w ramie uchwytu
N Odchylić wykładzinę do góry
N Przymocować wykładzinę
przylepcami (3) do rury uchwytu –
nie zakleszczyć cięgna gazu
Po zmontowaniu urządzenia lub po
dłuższym okresie eksploatacji
konieczna może być korekta regulacji
cięgna gazu.
Cięgno gazu należy regulować
wyłącznie po kompletnym zmontowaniu
urządzenia.
N Dźwignię gazu należy ustawić w
pozycji pełnego otwarcia
przepustnicy
N Przekręcić śrubę (strzałkę) w
dźwigni gazu do pierwszego
wyczuwalnego oporu. Następnie
obrócić o pół obrotu w tym samym
kierunku
Kompletowanie urządzenia
3
2
3
1
9912BA001 KN
9912BA002 KN
3
3
9912BA003 KN
Regulacja cięgna gazu
0000-GXX-2145-A0
BT 131
polski
9
Do napędu silnika należy stosować
wyłącznie mieszankę paliwową
składającą się z benzyny oraz oleju
silnikowego.
OSTRZEŻENIE
Należy unikać bezpośredniego kontaktu
paliwa z ciałem oraz wdychania jego
par.
STIHL MotoMix
STIHL zaleca stosowanie mieszanki
STIHL MotoMix. Jest to gotowa
mieszanka paliwowa niezawierająca
benzolu i ołowiu, charakteryzująca się
wysoką liczbą oktanową i oferująca
zawsze prawidłowy stosunek mieszanki.
W celu zapewnienia maksymalnej
żywotności silnika mieszanka STIHL
MotoMix zawiera olej do silników
dwusuwowych STIHL HP Ultra.
Mieszanka paliwowa MotoMix nie jest
oferowana na niektórych rynkach.
Przygotowywanie mieszanki paliwowej
WSKAZÓWKA
Niewłaściwe składniki paliwa lub
stosunek mieszanki odbiegający od
przepisowego mogą prowadzić do
poważnych uszkodzeń jednostki
napędowej. Benzyna lub olej silnikowy
niższej jakości mogą spowodować
uszkodzenia silnika, pierścieni
tłokowych, przewodów paliwowych oraz
zbiornika paliwa.
Benzyna
Należy stosować wyłącznie benzynę
markową o liczbie oktanowej minimum
90 ROZ – bezołowiowej lub ołowiowej.
W przypadku silników z regulowanym
ręcznie gaźnikiem benzyna o zawartości
alkoholu powyżej 10% może
powodować zakłócenia pracy silnika i
dlatego nie należy jej używać do takich
silników.
Silniki wyposażone w system M-Tronic
rozwijają pełną moc przy udziale
alkoholu w paliwie w wysokości
do 25% (E25).
Olej silnikowy
W przypadku samodzielnego
przyrządzania mieszanki wolno
stosować wyłącznie olej STIHL do
silników dwusuwowych albo inny olej
silnikowy klasy JASO FB, JASO FC,
JASO FD, ISO-L-EGB, ISO-L-EGC lub
ISO-L-EGD.
Firma STIHL zaleca olej do silników
dwusuwowych STIHL HP Ultra lub
równorzędny olej silnikowy, aby móc
zagwarantować wartości graniczne
emisji przez cały okres eksploatacji
urządzenia.
Proporcje mieszanki
Olej do silników dwusuwowych STIHL
1:50; 1:50 = 1 część oleju + 50 części
benzyny
Przykłady
N do kanistra dozwolonego do
przechowywania paliwa należy
najpierw wlać olej silnikowy,
następnie benzynę i dokładnie
wymieszać obydwa składniki
Przechowywanie paliwa
Paliwo należy przechowywać w
specjalnie atestowanych kanistrach, w
suchym, chłodnym i bezpiecznym
miejscu, osłonięte przed działaniem
światła i promieni słonecznych.
Mieszanka paliwa starzeje się
przygotowywać mieszankę na okres
maks. kilku tygodni. Mieszanka
paliwowa nie może być przechowywana
przez okres dłuższy niż 30 dni. Wskutek
działania światła, słońca, niskich lub
wysokich temperatur mieszanka
paliwowa może stać się bezużyteczna
już po krótszym okresie czasu.
STIHL MotoMix można przechowywać
bez problemu nawet przez 2 lata.
N Przed tankowaniem należy mocno
wstrząsnąć kanistrem, w którym
znajduje się mieszanka paliwowa.
Paliwo
Ilość benzyny Olej do silników dwusu-
wowych STIHL 1:50
Litr Litr (ml)
1 0,02 (20)
5 0,10 (100)
10 0,20 (200)
15 0,30 (300)
20 0,40 (400)
25 0,50 (500)
BT 131
polski
10
OSTRZEŻENIE
W kanistrze mogło powstać ciśnienie –
należy zachować ostrożność podczas
otwierania!
N Zbiornik paliwa i kanister należy od
czasu do czasu dokładnie
wyczyścić.
Pozostałości paliwa oraz ciecz użytą do
czyszczenia należy zdeponować
zgodnie z przepisami o usuwaniu
odpadów oraz w sposób nieszkodliwy
dla środowiska naturalnego!
Przygotowanie urządzenia
N Dokładnie oczyścić zamknięcie
zbiornika paliwa (korek) i jego
otoczenie tak, żeby do wnętrza
zbiornika nie przedostały się żadne
zanieczyszczenia.
N Ustawić urządzenie w takiej pozycji,
żeby otwór zamknięcia zbiornika był
skierowany ku górze.
Otwarcie zamknięcia zbiornika
N Obracać zamknięcie zbiornika w
kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara, aż będzie je
można zdjąć z otworu wlewu paliwa
do zbiornika
N Zdjąć zamknięcie zbiornika
Napełnić zbiornik paliwem
Nie rozlewać paliwa podczas
tankowania, ani napełniać zbiornika po
same brzegi.
Firma STIHL zaleca stosowanie
systemu tankowania paliwa STIHL
(wyposażenie specjalne).
N Napełnić zbiornik paliwem
Tankowanie paliwa
0000-GXX-0476-A0
002BA447 KN
BT 131
polski
11
Zamykanie zamknięcia zbiornika
N Założyć zamknięcie
N Obracać zamknięcie w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazówek
zegara i dokręcić ją ręcznie tak
mocno jak jest to możliwe
Zaciąganie (aktywacja) hamulca świdra
N Umieścić dźwignię w pozycji A na
miejscu
przy uruchamianiu urządzenia
na biegu jałowym
w celu wyjęcia narzędzia
wiertarskiego zablokowanego w
odwiercie
Jeżeli nastąpiło zablokowanie narzędzia
wiertarskiego w odwiercie (np. poprzez
kamienie lub korzenie), wiertnia zacznie
się obracać w kierunku przeciwnym do
ruchu wskazówek zegara – dźwignia
wyzwalacza oprze się o udo operatora
urządzenia i nastąpi zaciągnięcie
(aktywacja) hamulca świdra.
Luzowanie hamulca świdra
N Umieścić dźwignię w pozycji B na
miejscu
Sprawdzić działanie hamulca świdra
Hamulec świdra ulega naturalnemu
zużyciu eksploatacyjnemu. Przed
rozpoczęciem pracy i po uwolnieniu
zablokowanego narzędzia wiertarskiego
należy regularnie sprawdzać, czy
spełnia on swoją funkcję.
Za każdym razem przed rozpoczęciem
pracy i po uwolnieniu zablokowanego
narzędzia wiertarskiego
N Aktywować hamulec świdra na
biegu jałowym i na krótko dodać
pełnego gazu (maks. 3 sekundy) –
narzędzie wiertarskie nie może się
obracać
002BA448 KN
Hamulec świdra
0000-GXX-1860-A0
A
0000-GXX-1861-A0
B
BT 131
polski
12
W razie niesprawności hamulca świdra
musi ona zostać natychmiast usunięta
przez fachowego dystrybutora –
STIHL zaleca zlecenie naprawy
fachowemu dystrybutorowi firmy STIHL.
N Wyłączyć silnik i aktywować
hamulec świdra – patrz rozdział
"Hamulec świdra"
N Zdjąć wiertnię
N Wyjąć zatyczkę
zabezpieczającą (1) z trzonka
wiertła
N Założyć narzędzie wiertarskie (2)
na wrzeciono, aż nastąpi pokrycie
otworów (3)
N Włożyć zatyczkę zabezpieczającą
do otworu
N Złożyć kabłąk zatyczki
zabezpieczającej tak, żeby objął
trzonek świdra
Zaciąganie (aktywacja) hamulca świdra
N Ustawić dźwignię hamulca w
pozycji A. Hamulec świdra jest
włączony i świder jest zablokowany.
Elementy manipulacyjne
1 Blokada dźwigni gazu
2 Dźwignia gazu
Stosowanie narzędzi
wiertarskich
9912BA010 KN
1
2
3
3
Uruchamianie i wyłączanie
silnika
0000-GXX-1860-A0
A
2
1
3
0000-GXX-0477-A0
BT 131
polski
13
3 Przycisk STOP z pozycjami Praca
i Stop. Aby wyłączyć zapłon, należy
nacisnąć przycisk STOP () –
patrz "Zasada działania przycisku
STOP i zapłonu"
Zasada działania przycisku STOP i
zapłonu
Niewciśnięty przycisk STOP znajduje
się w pozycji Praca: Zapłon jest
włączony, silnik jest gotowy do
uruchomienia i można go uruchomić.
Naciśnięcie przycisku STOP powoduje
wyłączenie zapłonu. Po wyłączeniu
silnika zapłon włączy się automatycznie.
Uruchamianie silnika
N Nacisnąć przynajmniej 5 razy
mieszek (9) ręcznej pompki
paliwowej, nawet gdy jest
wypełniony paliwem
N Nacisnąć dźwignię przepustnicy
rozruchowej powietrza gaźnika (8) i
obrócić ją w odpowiednią pozycję,
aż zaskoczy
Uruchamianie
N Postawić urządzenie pewnie na
podłożu
N Sprawdzić, czy jest włączony
hamulec świdra
N Przyjąć bezpieczną postawę
N Lewą stopę postawić na ramie
uchwytu
N Lewą rękę położyć na ramie
uchwytu – nie dotykać przy tym
dźwigni gazu ani dźwigni blokady –
kciuk znajduje się pod ra
uchwytu
N Prawą dłonią chwycić uchwyt
rozrusznika
N Powoli wyciągnąć uchwyt
rozrusznika aż do pierwszego
odczuwalnego oporu, a następnie
pociągnąć szybkim i energicznym
ruchem.
WSKAZÓWKA
Nie wyciągać linki na całą długość –
niebezpieczeństwo zerwania!
N Nie puszczać swobodnie uchwytu
rozrusznika, lecz powoli
wprowadzić go do urządzenia w
kierunku przeciwnym do wyciągania
tak, aby linka rozruchowa
równomiernie się nawinęła
N Powtarzać rozruch, aż silnik
zacznie pracować.
Z chwilą podjęcia pracy przez silnik
N Wcisnąć blokadę dźwigni gazu i od
razu nacisnąć krótko dźwignię gazu
– dźwignia przepustnicy
rozruchowej powietrza przeskoczy
do pozycji roboczej F
0000-GXX-0478-A0
g Przy zimnym silniku
< przy rozgrzanym silniku, lub gdy
silnik już pracował, lecz jest jesz-
cze zimny
0000-GXX-1862-A0
0000-GXX-1558-A0
BT 131
polski
14
WSKAZÓWKA
Silnik musi zostać natychmiast
przełączony do pracy na biegu jałowym
– w przeciwnym razie, przy
zaciągniętym hamulcu świdra, może
nastąpić uszkodzenie sprzęgła.
N Umieścić urządzenie na górze
narzędzia wiertarskiego
N Przysunąć dźwignię aktywacji
hamulca do pozycji B – hamulec
świdra zostaje zluzowany wiertnia
jest teraz gotowa do pracy
OSTRZEŻENIE
Przy prawidłowej regulacji gaźnika
narzędzie wiertarskie nie powinno się
obracać podczas pracy silnika na biegu
jałowym!
Urządzenie jest teraz gotowe do pracy.
Wyłączanie silnika
N Nacisnąć przycisk STOP – silnik
przerwie pracę – zwolnić przycisk
STOP – przycisk powróci
automatycznie do pozycji
wyjściowej
Dalsze wskazówki dotyczące
uruchamiania
Silnik przerywa pracę w pozycji
rozruchu zimnego silnika g lub
podczas przyspieszania.
N Obrócić dźwignię przepustnicy
rozruchowej powietrza gaźnika do
pozycji < – ponawiać próby
rozruchu, aż silnik zacznie
pracować
Silnik nie zaczyna pracy w pozycji
rozruchu rozgrzanego silnika <
N Dźwignię przepustnicy rozruchowej
ustawić w pozycji g i ponawiać
próby rozruchu do uruchomienia
silnika
Silnik się nie uruchamia
N Sprawdzić, czy elementy
obsługowe są ustawione
prawidłowo
N Sprawdzić, czy w zbiorniku znajduje
się paliwo i w razie potrzeby je
uzupełnić
N Sprawdzić, czy nasadka świecy
zapłonowej jest mocno osadzona
N Powtórzyć proces rozruchu
Nastąpiło zalanie komory spalania
paliwem
N Obrócić dźwignię przepustnicy
rozruchowej powietrza gaźnika do
pozycji F – ponawiać próby
rozruchu, aż silnik zacznie
pracować
Zbiornik paliwa został całkowicie
opróżniony
N Po zatankowaniu nacisnąć
minimum 5 razy mieszek ręcznej
pompy paliwowej – także, jeżeli
mieszek jest napełniony paliwem
N Ustawić dźwignię przepustnicy
rozruchowej powietrza gaźnika
w pozycji zależnej od temperatury
silnika
N Uruchomić silnik ponownie
0000-GXX-1861-A0
B
BT 131
polski
15
Podczas wstępnej fazy eksploatacyjnej
W celu uniknięcia dodatkowych
obciążeń w fazie docierania nie należy
eksploatować fabrycznie nowego
urządzenia aż do trzeciego
zatankowania na wysokich obrotach bez
obciążenia. W fazie docierania
podzespoły znajdujące się w ruchu
muszą się wzajemnie dopasować – w
tym czasie w jednostce napędowej
występuje duży opór wywołany przez
tarcie. Silnik rozwija swoją pełną moc po
okresie 5 do 15 tankowań.
Podczas pracy
Po dłuższej pracy pod pełnym
obciążeniem pozostawić silnik przez
pewien czas na biegu jałowym tak, żeby
przez opływ strumienia chłodnego
powietrza został odprowadzony nadmiar
ciepła z urządzenia. Zapobiega się w ten
sposób ekstremalnemu obciążeniu
podzespołów silnika (układ zapłonowy,
gaźnik) wskutek spiętrzenia ciepła.
Po zakończeniu pracy
Przy krótkotrwałej przerwie w pracy
urządzenia: ostudzić silnik. Przechować
urządzenie aż do następnego użycia, z
pełnym zbiornikiem paliwa, w suchym
miejscu, z dala od źródeł ciepła. Przy
dłuższych przerwach w użytkowaniu –
patrz rozdział "Przechowywanie
urządzenia".
Praca z przedłużeniem trzonu świdra
(wyposażenie specjalne)
Przedłużenie należy montować dopiero
wtedy, gdy odwiert został pogłębiony na
pełną długość świdra.
OSTRZEŻENIE
Stosowanie narzędzia wiertarskiego z
zamontowanym przedłużeniem trzonu
powoduje dla użytkownika zwiększenie
zagrożenia wypadkiem, ponieważ
wiertnia znajduje się wtedy na
wysokości klatki piersiowej operatora,
co uniemożliwia skuteczne opanowanie
urządzenia. Z tego samego powodu
przed całkowitym wyciągnięciem
narzędzia wiertarskiego z odwiertu
należy zdemontować przedłużenie
trzonu.
Gdy narzędzie wiertarskie zablokuje się
w odwiercie
N Natychmiast wyłączyć silnik
N Nacisnąć przycisk STOP – silnik
przerwie pracę – zwolnić
przycisk STOP – przycisk wróci
automatycznie do pozycji
wyjściowej
Wskazówki dotyczące
eksploatacji
Uwalnianie zablokowanego
narzędzia wiertarskiego
BT 131
polski
16
N Umieścić dźwignię w pozycji A
uruchamiana jest wiertnia
N Obracać całą wiertnię w lewo w
kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara, aż narzędzie
wiertarskie zostanie uwolnione
N Po uwolnieniu zablokowanego
narzędzia wiertarskiego sprawdzić
działanie hamulca patrz "Hamulec
świdra"
Trwałość filtra wynosi przeciętnie ponad
jeden rok. Nie należy demontować
pokrywy filtra oraz wymieniać wkładu
filtrującego tak długo, jak nie nastąpi
wyraźny spadek mocy silnika.
Jeżeli wyraźnie spada moc silnika:
N Zdjąć wykładzinę z ramy uchwytu
N obrócić pokrętło przysłony
przepustnicy układu rozruchowego
do pozycji g obrót
N Wykręcić śruby (1)
N Zdjąć pokrywę filtra (2)
N Usunąć z otoczenia filtra grubsze
zanieczyszczenia.
N Zdjąć filtr (3)
N Zanieczyszczony lub uszkodzony
filtr należy wymienić
N Wymienić niesprawne podzespoły
Zakładanie filtra
N Zamontować wkład filtrujący w
obudowie filtra i założyć pokrywę
filtra
N Wkręcić i dokręcić śruby
N Założyć wykładzinę – patrz
"Kompletowanie urządzenia"
0000-GXX-1860-A0
A
Wymiana filtra powietrza
1
1
0000-GXX-0482-A0
2
3
4
BT 131
polski
17
Gaźnik został fabrycznie wyregulowany
w taki sposób, że bez względu na
otoczenie oraz w każdej fazie
eksploatacyjnej do silnika zostaje
podana mieszanka paliwowo-
powietrzna o optymalnym stosunku.
Regulacja biegu jałowego
Silnik przerywa pracę na biegu jałowym
N Rozgrzać silnik przez około
3 minuty
N Śrubę regulacji biegu jałowego (LA)
należy powoli obracać w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek
zegara do momentu, w którym silnik
urządzenia zacznie regularnie
pracować – narzędzie wiertarskie
nie może się przy tym poruszać
Narzędzie wiertarskie porusza się
podczas pracy silnika na biegu jałowym
N Obracać powoli śrubą regulacji
biegu jałowego (LA) powoli w
kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara, aż narzędzie
wiertarskie nie będzie się już
obracać, a następnie obrócić śrubę
o 1/2 do 3/4 obrotu w tym samym
kierunku
OSTRZEŻENIE
Jeżeli po wykonanej regulacji narzędzie
wiertarskie będzie się w dalszym ciągu
obracać, to należy zlecić naprawę
urządzenia autoryzowanemu dealerowi.
N Przy niezadowalającej mocy silnika,
trudnościach w uruchamianiu lub
zakłóceniach w pracy silnika na
biegu jałowym należy najpierw
sprawdzić stan techniczny świecy
zapłonowej.
N Świecę należy wymienić po
upływie 100 godzin
eksploatacyjnych – przy
intensywnie nadpalonych
elektrodach świecę należy
wymienić już wcześniej – stosować
tylko odkłócone świece zapłonowe
dozwolone przez firmę STIHL –
patrz rozdział "Dane techniczne".
Wymontowanie świecy zapłonowej
N Odkręcić pokrywę (1)
N Ściągnąć nasadkę świecy
zapłonowej (2)
N Wykręcić świecę zapłonową (3)
Regulacja gaźnika
0000-GXX-0495-A0
Świeca zapłonowa
3
2
1
0000-GXX 0537-A0
BT 131
polski
18
Kontrola świecy zapłonowej
N Oczyścić zanieczyszczoną świecę
zapłonową.
N Sprawdzić odstęp (A) między
elektrodami i w razie potrzeby
wyregulować; prawidłowa wartość
odstępu — patrz rozdział "Dane
techniczne".
N Usunąć przyczynę
zanieczyszczenia świecy
zapłonowej.
Do ewentualnych przyczyn należą:
zbyt duża ilość oleju silnikowego
w paliwie,
zanieczyszczony filtr powietrza,
niekorzystne warunki eksploatacji.
OSTRZEŻENIE
Przy niedokręconej lub brakującej
nakrętce przyłączeniowej (1) mogą
powstawać iskry. W przypadku pracy
w łatwopalnym lub wybuchowym
otoczeniu może dojść do pożarów lub
wybuchów. Możliwe są poważne
obrażenia osób lub znaczne straty
materialne.
N Używać odkłóconych świec
zapłonowych ze stałą nakrętką
przyłączeniową.
Zamontowanie świecy zapłonowej
N Wkręcić świecę zapłonową (3)
N Świecę zapłonową (3) dokręcić
kluczem wielofunkcyjnym
N Ponownie wcisnąć wtyczkę
przewodu zapłonowego (2) mocno
na świecę zapłonową
N Założyć i dokręcić pokrywę (1)
Jeżeli pomimo oczyszczonego filtra
powietrza, prawidłowej regulacji gaźnika
oraz cięgna gazu charakterystyka pracy
silnika jest niezadowalająca, przyczyna
może znajdować się po stronie tłumika
wydechu spalin.
Należy zlecić zbadanie stanu
zanieczyszczenia tłumika wydechu
spalin nagarem fachowemu
dystrybutorowi!
Firma STIHL radzi wykonywanie obsług
okresowych i napraw wyłącznie przez
autoryzowanych dystrybutorów firmy
STIHL.
000BA039 KN
A
Charakterystyka pracy silnika
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

STIHL BT 131 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi