Shimano BR-IM35-RF Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

SI-IM31E-001-03
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Bardzo ważnym jest dokładne zrozumienie
zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego
roweru może spowodować utratę panowania lub
wypadek, a w rezultacie — poważne obrażenia.
Ponieważ każdy rower może się różnić sposobem
obsługi, należy nauczyć się odpowiedniej techniki
hamowania (w tym wyczucia siły nacisku dźwigni
hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem)
oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując
się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając
instrukcję obsługi, a także praktycznie doskonaląc
technikę jazdy i hamowania.
Podczas montażu ramienia hamulca do ramy
należy dobrze dokręcić śrubę i nakrętkę obejmy
określonym momentem dokręcania.
W przypadku nakrętki obejmy należy użyć nakrętek
zabezpieczających z wkładką nylonową (nakrętek
samoblokujących). Zaleca się zastosowanie
standardowych części Shimano jako śruby
i nakrętki obejmy ramienia hamulca.
Jeśli nakrętka obejmy zejdzie z ramienia hamulca
lub jeśli śruba obejmy albo obejma ramienia
hamulca ulegną uszkodzeniu, ramię hamulca
może się obracać na podstawie tylnego widelca
i powodować nagłe szarpnięcia kierownicy lub
też koło roweru może się zablokować, powodując
upadek roweru i poważne obrażenia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną
instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć poważnych urazów:
UWAGA
– Aby uniknąć poważnych urazów:
1.
Układu hamulcowego Shimano Inter-M nie wolno
używać w rowerach górskich. Przy próbie użycia
go w rowerach górskich mocne hamowanie
będzie powodować znaczny wzrost temperatury
wewnętrznych części hamulca, co może zmniejszyć
skuteczność hamowania. Może to również
spowodować zmniejszenie ilości smaru wewnątrz
hamulca, co często prowadzi do takich problemów
jak niespodziewanie silne hamowanie.
2.
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje jedna
z poniższych sytuacji, należy natychmiast przerwać
jazdę i w punkcie sprzedaży poprosić o sprawdzenie
i naprawę roweru.
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała
ilość smaru w hamulcu, dlatego w punkcie sprzedaży
należy poprosić o nasmarowanie mechanizmu
specjalnym smarem do hamulców rolkowych.
3.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność hamulca
Shimano Inter-M, należy użyć zestawu linek i dźwigni
hamulca firmy Shimano.
Zakres ruchu linki musi wynosić przynajmniej
14,5 mm przy naciśniętej dźwigni hamulca.
Jeśli jest on mniejszy niż 14,5 mm, skuteczność
hamowania będzie mniejsza i hamulce mogą nie
zadziałać.
4.
Sprawdzić, czy ramię hamulca jest pewnie
zamocowane do podstawy widelca tylnego za
pomocą obejmy ramienia hamulca. Jeśli nie zostanie
ono poprawnie zamocowane, może się pogorszyć
skuteczność hamulców.
5.
Jeśli hamulce są często używane,
obszar wokół nich może stać się
gorący.
Nie dotykać obszaru wokół
hamulca przez co najmniej
30 minut od momentu
zakończenia jazdy na rowerze.
6.
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się
skuteczność hamowania. W takim przypadku
należy wymienić linkę hamulca na oryginalną linkę
hamulca Shimano i ponownie sprawdzić skuteczność
hamowania.
7.
Nie wolno demontować zespołu hamulca. W przypadku
rozmontowania hamulec przestaje działać poprawnie.
UWAGA:
Hamulec Inter-M różni się od konwencjonalnych
hamulców tym, że wnętrze bębna hamulca jest
wypełnione smarem. Może to nieco utrudnić
obracanie kołem, zwłaszcza w chłodne dni.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub
regulacji prosimy kierować do sprzedawcy.
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-IM31E-001
BR-IM31 -R
BR-IM35 -RF
Uwaga:
Podczas montowania obejmy ramienia hamulca
należy poprawnie dokręcić śrubę obejmy,
przytrzymując nakrętkę kluczem 10 mm.
Moment dokręcania:
2 - 3 Nm
Po zamontowaniu obejmy ramienia hamulca należy
sprawdzić, czy śruba obejmy wystaje na około
4 mm poza powierzchnię nakrętki obejmy.
2.
Po zamontowaniu piasty do ramy za pomocą nakrętek
piasty, dobrze zamocować ramię hamulca Inter-M do
rury podstawy widelca tylnego za pomocą uchwytu
ramienia hamulca.
Uwaga:
Jeśli ramię hamulca znajduje się w niewłaściwym
położeniu (patrz ilustracja), które uniemożliwia
tymczasowy montaż do podstawy widelca tylnego,
należy odkręcić nakrętkę mocującą do rury podstawy
widelca i obrócić ramię hamulca. Następnie, po
tymczasowym zamocowaniu ramienia hamulca do rury
do podstawy widelca tylnego, należy dokręcić nakrętkę
mocującą hamulec.
1.
Po zamontowaniu piasty na ramie zamocuj ramię
hamulca Inter-M do podstawy widelca tylnego za
pomocą uchwytu ramienia hamulca, tymczasowo
dokręcając śrubę i nakrętkę obejmy, a następnie
dokręć nakrętkę mocującą hamulec.
Montaż hamulca Inter-M Montaż linki hamulca
1.
Umieścić śrubę regulacji linki tak, aby znajdowała się
w odległości 15 - 17 mm od końca ramienia hamulca,
a następnie przeciągnąć linkę przez śrubę regulacji linki
ramienia hamulca i przez otwór w śrubie mocującej linkę.
2.
Sprawdzić, czy oba końce pancerza zostały prawidłowo
włożone w śruby regulacji linki dźwigni hamulca i
ramienia hamulca.
Oba końce pancerza
powinny być poprawnie
zamocowane.
Śruba regulacyjna linki
3.
Z powrotem wyciągnąć do oporu człon łączący.
Następnie dokręcić nakrętkę mocująca linkę, ciągnąc
za linkę w celu jej całkowitego naprężenia.
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
1
2
3
Regulacja linki hamulca
1.
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem po
pociągnięciu linki hamulca, nacisnąć dźwignię hamulca
około 10 razy do samego chwytu kierownicy w celu
poprawnego poprowadzenia linki hamulca.
Uwaga:
Jeśli linka hamulca nie wejdzie na miejsce, trzeba
będzie ją ponownie wyregulować po krótkim okresie
użytkowania.
2.
Obracać śrubę regulacji linki, aż na dźwigni hamulca
będzie około 15 mm luzu.
Luz na dźwigni hamulca jest to odległość od
położenia spoczynkowego dźwigni hamulca do
położenia, w którym jest nagle przykładana siła
w chwili pociągnięcia dźwigni hamulca.
3.
Po naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia
skuteczności hamowania należy zabezpieczyć nakrętką
śrubę regulacyjną linki.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na
stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: W przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne
mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Moment dokręcania:
1 - 2 Nm
Nakrętka regulacyjna linki
Śruba regulacyjna linki
15 mm luzu
Nacisnąć około
10 razy
Otwór w śrubie
mocującej linkę
Prawidłowo:
15 - 17 mm
Śruba regulacyjna linki
Ramię hamulca
Dokręcić
Element
łączący
Mocno ciągnąć
Pociągnąć
Nakrętka mocująca
linki wewnętrznej
Uwaga:
Poprowadzić linkę
wewnętrzną tak, aby
przechodziła pod złączem.
Nakrętka obejmy
Ramię hamulca
Obejma ramienia
hamulca
Śruba obejmy
(M6 × 16 mm)
Około 4 mm
W przypadku dokręcenia hamulca z nadmierną
siłą trudno będzie obrócić koło. Należy pamiętać,
aby podczas montażu nie przykładać zbyt dużej
siły.
Ramię hamulca
Rura podstawy
widelca tylnego
Obejma ramienia hamulca
Moment dokręcania:
20 - 25 Nm
Ramię hamulca
Nakrętka mocująca
hamulec
Rura podstawa
widelca tylnego
Obejma ramienia hamulca
W przypadku
przyłożenia nadmiernej
siły do hamulca trudno
będzie obrócić koło.
Należy pamiętać, aby
podczas montażu
nie przykładać zbyt
dużej siły.
Podstawa widelca
tylnego
Obejma ramienia hamulca
Ramię hamulca
Obszar wokół
hamulca
  • Page 1 1

Shimano BR-IM35-RF Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla