Shimano SG-5R30 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
UM-38E0A-006-04
Podręcznik użytkownika
Piasta z wewnętrznymi
przełożeniami (hamulec rolkowy /
V-BRAKE / hamulec tarczowy)
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na stronie
internetowej: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie zostały
opisane w tym podręczniku użytkownika, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Podręcznik sprzedawcy dla doświadczonych i
zawodowych mechaników rowerowych jest dostępny na naszej stronie internetowej
(http://si.shimano.com).
Nie demontować ani nie modyfikować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się
z niniejszym podręcznikiem użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu uzyskania informacji dotyczących wymiany należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
Ważne jest odpowiednie zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe używanie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę kontroli
lub upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ każdy rower
może prowadzić się inaczej, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w
tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki kierowania rowerem) oraz
działania roweru. W tym celu należy skonsultować się z profesjonalnym sprzedawcą
rowerów i przeczytać podręcznik właściciela roweru, a także praktycznie doskonalić
technikę jazdy i hamowania.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo
zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru,
powodując w konsekwencji poważne zranienie.
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją na
przyszłość.
PRZESTROGA
Przełożenia należy zmieniać pojedynczo przy użyciu manetki przerzutki. Podczas
zmiany przełożenia należy ograniczyć siłę nacisku na pedały. W przypadku próby
wymuszenia działania manetki przerzutki lub zmiany kilku przełożeń jednocześnie przy
silnym nacisku na pedały stopy mogą zsunąć się z pedałów, a rower przewrócić się,
powodując poważne obrażenia. Użycie dźwigni przerzutki w celu skorzystania z funkcji
jednoczesnej zmiany o kilka przełożeń w dół może również spowodować wyskoczenie
pancerza z dźwigni. Nie ma to wpływu na działanie manetki przerzutki, ponieważ
pancerz wraca do pierwotnego położenia po zmianie przełożenia.
Jeśli hamulec rolkowy / hamulec tarczowy jest często używany, obszar wokół niego
może stać się gorący. Nie dotykać obszaru wokół hamulca przez co najmniej 30 minut
od momentu zakończenia jazdy na rowerze.
Nota
Przełożenia można zmieniać podczas lekkiego pedałowania, jednak czasami mechanizm
zapadkowy wewnątrz piasty może potem hałasować przy normalnej zmianie przełożeń.
Wszystkie poniższe zjawiska występują z powodu wbudowanej konstrukcji zmiany
przełożeń i nie oznaczają awarii komponentów wewnętrznych.
Możliwe zjawisko Typ piasty
Przełożenia, przy
których zjawisko
może występować
Podczas obracania pedałami słychać
hałas.
Piasta 7-rzędowa
Przełożenia 2, 3, 4, 5,
6, 7
Piasta 3-rzędowa Przełożenia 2, 3
Hałas powstaje podczas obracania
korbami do tyłu lub pchania roweru
do tyłu.
Piasta 8-rzędowa Przełożenia 5, 6, 7, 8
Piasta ma wbudowany mechanizm
ułatwiający zmianę przełożeń.
Podczas pracy mechanizmu w
trakcie zmiany przełożenia może
występować hałas i wibracje.
Piasta 8-rzędowa
Piasta 3-rzędowa
(oprócz SG-3R75-A /
SG-3R75-B)
Wszystkie przełożenia
Zmiana przełożeń może być
odczuwalna różnorodnie w
zależności od przełożenia.
Piasty 8-rzędowa,
7-rzędowa, 5-rzędowa i
3-rzędowa
Wszystkie przełożenia
Gdy pedał nie jest obracany
podczas jazdy, powstaje hałas.
Piasta 7-rzedowa
Piasta 3-rzedowa
(oprócz SG-3R75-A /
SG-3R75-B)
Wszystkie przełożenia
Piasta 5-rzędowa Przełożenia 4, 5
W celu zapewnienia odpowiedniej wydajności zaleca się zlecenie sklepowi, gdzie został
kupiony rower, lub najbliższemu profesjonalnemu warsztatowi wykonania konserwacji,
np. nasmarowania piasty wewnętrznej, przynajmniej raz na dwa lata, poczynając od
pierwszego użycia (lub co około 5000 km, jeśli rower jest bardzo często używany).
Ponadto podczas konserwacji zaleca się używanie smaru do piasty wewnętrznej
Shimano lub oleju. Jeśli nie będzie używany smar specjalny lub zestaw do smarowania,
mogą wystąpić problemy, ponieważ przełączanie biegów nie będzie działało
poprawnie.
Piasta wewnętrzna nie jest całkowicie wodoszczelna. Należy unikać używania piasty w
miejscach, gdzie woda może się przedostać do środka, oraz używania do czyszczenia
piasty wody pod wysokim ciśnieniem, aby nie zardzewiał mechanizm wewnętrzny.
Tarcze mechanizmu korbowego należy co jakiś czas myć neutralnym detergentem.
Ponadto dzięki czyszczeniu łańcucha neutralnym detergentem i smarowaniu go można
zwiększyć trwałość tarcz mechanizmu korbowego i samego łańcucha.
Jeśli łańcuch zacznie przeskakiwać, należy wymienić zębatki i łańcuch u sprzedawcy lub
w punkcie sprzedaży.
Nie wolno kłaść stóp na dźwigni kątowej. W przeciwnym razie zmiana przełożeń może
nie działać prawidłowo.
Podczas zmiany przełożeń należy przerwać pedałowanie lub zmniejszyć siłę nacisku na
pedały. Umożliwi to płynną zmianę przełożeń.
Zmianę przełożeń należy często ćwiczyć.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy.
Wprzypadku problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Czy zmiana przełożeń odbywa się płynnie?
Czy linie regulacji przyłącza kasety znajdują się we właściwej pozycji?
Czy pręt dźwigni kątowej znajduje się we właściwej pozycji?
Czy podczas użytkowania słychać nietypowe dźwięki?
* Informacje dotyczące sprawdzenia regulacji linki przerzutki (pozycji linii regulacji i
pręta) podano w instrukcji użytkownika dźwigni przerzutki.
Nazwy części
Komponenty mogą się różnić w zależności od danych technicznych użytej piasty
zwewnętrznymi przełożeniami.
Obszar wokół hamulca
Piasta z wewnętrznymi przełożeniami
Żółte linie regulacji
Przyłącze kasety
Dźwignia kątowa
Linia na
pręcie
Koniec osi piasty
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1

Shimano SG-5R30 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi