Do zamontowania dźwigni hamulca użyć klucza imbusowego
4 mm.
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to
uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego spowodować
uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które
może prowadzić do niedostatecznego zamocowania
elementów.
FORWARD
R
L
FORWARD
1
2
1
2
1
2
1 mm 1 mm
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
• Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę kontroli i wypadek, który może
prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ każdy
rower może się inaczej prowadzić, należy wypracować
właściwą technikę hamowania (w tym nacisk na dźwignię
hamulca i sposób panowania nad rowerem) dla swojego
roweru. Sprawdzić u sprzedawcy oraz w instrukcji
obsługi roweru oraz przećwiczyć technikę jazdy
i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno,
może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do
przodu i poważnych obrażeń.
• Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie
mogą być używane jako hamulce przednie.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub
smaru na okładziny hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej
lub smar dostanie się na okładziny hamulcowe, należy je
wymienić. W przeciwnym razie hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub
postrzępiona i w przypadku stwierdzenia takich objawów
natychmiast wymienić linkę. Jeżeli nie zostanie to
zrobione, hamulce mogą nie działać właściwie.
• Przed jazdą na rowerze, zawsze należy upewnić się, że
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach.
Należy wcześniej zmniejszyć prędkość i delikatniej
używać hamulca.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej
się ślizgać. W przypadku poślizgu opon, można spaść
roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i zacząć
hamowanie wcześniej i delikatniej.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
- Aby uniknąć
poważnych urazów:
• W przypadku korzystania z dźwigni hamulca
ST-BL (dźwignie hamulcowe 3-palcowe) stosować
modulator siły SM-PM70 z hamulcami V-BRAKE.
Jeżeli modulator siły nie jest stosowany, podczas
naciskania dźwigni hamulca może powstać nadmierna
siła hamowania, które może doprowadzić do
poważnego wypadku.
Uwaga
• Optymalną sprawność hamulca można uzyskać
w przypadku stosowania zalecanego zestawu hamulca
i dźwigni hamulca.
• Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie
są widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
• Różne szczęki hamulcowe mają swoją charaketrystykę.
Kupując szczęki hamulcowe o szczegóły pytaj
w miejscu zakupu.
• Gwarancja nie obejmuje zakresu normalnego zużycia
lub degradacji wynikającej z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub
konserwacji, prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
- Aby uniknąć
poważnych urazów:
Modulator siły jest urządzeniem ułatwiającym hamowanie
poprzez zwiększenie skoku linki przy dźwigni hamulca
i zachowanie określonego stałego zakresu siły hamowania.
Jeśli efektywny zakres działania modulatora siły zostanie
przekroczony, skok dźwigni i hamulec zaczną działać jak
normalny hamulec V-BRAKE (z wyczuciem i mocno).
W takim przypadku, hamulce mogą działać mocniej niż
chcieliśmy i spowodować zablokowanie koła. Dlatego
ważne jest, aby przed użyciem modulatora siły dobrze
zrozumieć i wypróbować jego działanie.
Modulator siły nie jest wyposażony w funkcję
zapobiegającą zablokowaniu koła.
- Aby uniknąć poważnych
urazów:
Układ hamulcowy
W celu uzyskania najlepszej skuteczności
hamowania, zalecamy zastosowanie następującej
kombinacji.
Shimano BR-T660
Bezpieczeństwo użytkowania
(kg)
Braking Performance Comparison
Braking force at wheel
Cable stroke at brake lever
w/ power modulator
w/o power
modulator
Effective
operating range of
the power modulator
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: ze względu na możliwe ulepszenia, dane techniczne mogą ulegać zmianom bez powiadomienia. (Polish)
Techniczna instrukcja
serwisowa
SI-8FM0A-002
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Montaż dźwigni hamulca
Co najmniej 32 mm
Montaż hamulca V-BRAKE
1.
Włożyć sworzeń blokujący ramiona hamulca w środkowy
otwór sprężyny w piwocie ramy i następnie za pomocą
śruby mocującej ogniwa przymocować ramiona hamulca
do ramy.
2.
Dociskając klocek do obręczy, wyregulować wielkość
wystawania klocka, zmieniając podkładkę B (gruba lub
cienka), tak by wymiar A wynosił co najmniej 32 mm.
(Również jeżeli używany jest modulator siły SM-PM70.)
1 mm
3.
Dociskając klocek do obręczy dokręcić nakrętkę mocującą
klocek.
BC
B
+
C
=
2 mm
4.
Przełożyć linkę przez prowadzenie linki i po ustawieniu
ostatecznego dystansu między lewym i prawym klockiem
a obręczą wynoszącego 2 mm, dokręcić śrubę mocującą
linkę.
Klucz imbusowy
4 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Sworzeń mocujący
okładzinę
Sworzeń mocujący
okładzinę
Uchwyt okładziny
Okładzina
Klucz imbusowy 5 mm
Uchwyt okładziny
Klucz imbusowy 5 mm
Prowadzenie linki
Zastosować chwyt
kierownicy o maksymalnej
średnicy zewnętrznej
32 mm.
Śruba mocująca
ogniwo
Sworzeń blokujący
Otwór sprężyny
Ogniwo mocujące klocek
Podkładka A Podkładka A
Podkładka
Nakrętka mocująca klocek
Podkładka B (cienka) Podkładka B (gruba)
5.
Wyregulować dokładnie za pomocą śruby regulacyjnej
napięcia sprężyny.
6.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy
i sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy po użyciu
hamulca odległość między okładzinami jest właściwa.
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Naciskać około
10 razy
Wymiana okładzin
1.
Wykręcić śrubę mocującą okładzinę i wysunąć okładzinę
z rowka, tak aby można była go wyjąć z uchwytu klocka.
3.
Włożenie sworznia mocującego okładzinę ma kluczowe
znaczenie dla zamocowania okładziny w odpowiednim
miejscu.
2.
Są dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, które
należy stosować odpowiednio z lewej i prawej strony.
Wsunąć nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin,
uważając jednocześnie na właściwy kierunek i położenie
otworów sworzni.
Sworzeń mocujący okładzinę
Okładzina
Kierunek
wsuwania
okładzin
Przód
Lewa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Prawa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Okładzina
Przód
SI-8FM0A-002-03
OSTRZEŻENIE
UWAGA
OSTRZEŻENIE
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
Dźwignia
hamulca
BL-T660 (3-palcowa)
ST-T660 (3-palcowa)
Hamulec
V-BRAKE
BR-T660 z SM-PM70
Linka hamulca
Porównanie skuteczności hamowania
Bez
modulatora siły
z modulatorem siły
Skok linki przy dźwigni hamulca
(kg)
Siła hamowania na kole
Efektywny
zakres działania
modulatora siły
B + C = 2 mm
1 mm
1 mm
1 mm
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm