Techniczna instrukcja serwisowa SI-6N9RA-004
Napęd tylny
SI-6N9RA-004-03
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
„Długość okresów międzykonserwacyjnych jest uzależniona od sposobu użytkowania oraz warunków, w jakich odbywa się
jazda. Łańcuch należy czyścić regularnie za pomocą odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować
do tego celu rozpuszczalników zasadowych lub kwaśnych, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika może
spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.”
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania, należy sprawdzić
w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch
skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie
jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione,
może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą one wypaść
z ramy, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy
stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do
poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Wzmocnione sworznie nie mogą zostać użyte z łańcuchem UG, ponieważ nie będą odpowiednio się poruszać i powodować hałas.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy
nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
• Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha
neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i łańcuch.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy
sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki
SIS, ze względu na duże opory linek.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• W celu zapewnienia najlepszego działania, pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha. Nie można stosować łańcucha szerokiego
typu.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Srebrny
Czarny
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne Zabezpieczanie linki i regulacja przełożenia
Regulacja SIS
Przerzutka tylna
Kombinacje zębów zestawu zębatek
Dźwignia przerzutki
Montaż dźwigni zmiany biegów Czynność zmiany biegu
Pedałowanie staje się
cięższe.
Pedałowanie staje się
lżejsze.
Zamocować dźwignię hamulca w położeniu, w którym nie będzie ona utrudniać
działania hamulca.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Moment dokręcania:
2,6 Nm
Kierownica
3 mm Klucz imbusowy
Krótki chwyt
Zostawić 0,5 mm szczelinę pomiędzy dźwignią
przerzutki Revo a krótkim chwytem.
Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Montaż tylnej przerzutki
Montaż wolnobiegu
Mocowanie na śrubę
< GS, Smartcage >
5 mm Klucz imbusowy
Wepchnąć i dokręcić
Moment dokręcania:
3 - 4 Nm
Mocowanie na hak
Rama
Hak
Nakrętka haka
Śruba haka
Moment dokręcania:
30 Nm
Klucz do demontażu wolnobiegu
TL-FW30
Do montażu
Do demontażu
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Łańcuch
Największa koronka Największa tarcza
Łańcuch
< SS >
Najmniejsza koronka Największa tarcza
Kółko prowadzące
Kółko napinające 90°
Prawidłowy kąt z podłożem
< RD-TX71 / RD-TX51 >
Umieścić pancerz tak, aby nie dotykał kosza i błotnika, w przeciwnym wypadku
może wystąpić problem z działaniem przerzutki.
Długość pancerza (RD-TX71/RD-TX51) ustawić następująco.
• Górne prowadzenie pancerza:
(Łańcuch powinien być na największej tarczy i największej
koronce.)
Dodać 10 mm do długości pancerza od końca, który jest
włożony do uchwytu pancerza, do końca, który włożony jest
do ogniwa.
• Dolne prowadzenie pancerza:
(Łańcuch powinien być na największej tarczy i największej koronce.)
Ustawić długość pancerza tak, aby tworzył łagodny łuk oraz tak, żeby ogniwo
zatrzymywało się w miejscu, gdzie istnieje mała szpara pomiędzy ogniwem
a jego blokadą.
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Największa
tarcza
Oparcie pancerza
Ogniwo
maks. kąt
maks. kąt
Ogniwo
Blokada
ogniwa
Linka
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko prowadzące znajdzie się
pod krawędzią zewnętrzną najmniejszej koronki, patrząc od tyłu. Następnie założyć
łańcuch.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu luzu początkowego linki,
ponownie przymocować tylną przerzutkę, jak pokazano na rysunku.
Zabezpieczyć linkę ciągnąc ją obcęgami z siłą 5 - 10 kg.
3. Regulacja dolna
Obracając mechanizmem korbowym, zmienić bieg na najniższy.
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia bezpośrednio pod
największą koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
< RD-TX71 / RD-TX51 / RD-TX31 >
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę
i największą koronkę tylną i obrócić ramię mechanizmu
korbowego do tyłu. Następnie obrócić śrubę regulacyjną
B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko koronki jak to
możliwe, ale tak, aby jej nie dotykało. Następnie ustawić
łańcuch na najmniejszej koronce i powtórzyć powyższe
czynności, aby sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest
prawidłowe.
< RD-TZ50 >
W celu uzyskania właściwego przełączania biegów ustawić
łańcuch na najmniejszej tarczy z przodu i na największej
koronce z tyłu. Następnie obrócić śrubę regulacyjną
napięcia B tak, aby odległość pomiędzy końcówką
wolnobiegu a końcówką kółka prowadzącego wynosiła około 10 mm. Następnie ustawić łańcuch na
najmniejszej koronce i powtórzyć powyższe czynności, aby sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest
prawidłowe.
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą koronkę.
Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby skasować luz w dźwigni, obrócić
korbą.
1 2
1
2
Śruba regulacji górnej
RD-TX71 / TX51 / TX31
RD-TY18
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
RD-TZ50
Pociągnąć
Rowek
Uwaga:
Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny
do końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść smar od końca
z oznaczeniem, aby zachować sprawność
działania linki.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Oznaczenie
1
2
1 2
Śruba regulacji dolnej
RD-TX71 / TX51 / TX31
RD-TY18
Największa koronka
Kółko prowadzące
RD-TZ50
Wymiana linki
1. Poruszyć dźwignią, aby ustawić ją w pozycji górnej. Następnie użyj
śrubokręta lub podobnego narzędzia, aby nacisnąć punkt A i zdjąć
osłonę.
2. Wymiana linki poprzez wykonanie kroków
➀
i
➂
przedstawionych
na rysunku.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
Luz
Kiedy następuje zmiana na trzeci
bieg
Kiedy nie słychać dźwięku
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo, należy smarować wszystkie elementy
przeniesienia napędu.
Dokręcać pokrętło regulacyjne linki dopóki
łańcuch nie wróci na drugą koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany biegów jest przestawiana
tylko tyle, aby wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy dźwignia przerzuciła
łańcuch na drugą koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić korbę w prawo.
Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i generuje hałas, obracać powoli pokrętłem
regulacyjnym pancerzem dokręcając go dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie
przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu któregoś z biegów występuje
hałas.
pokrętło
regulacyjne
RD-TX71/51
RD-TX31/TZ50
pokrętło
regulacyjne
➀
➁
➂
A
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski łańcuch,
taki jak CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Biegi 7 6
Kombinacja ilości zębów
14, 16, 18, 20, 22, 24, 34T
14, 16, 18, 20, 22, 24, 28T
14, 16, 18, 21, 24, 34T
14, 16, 18, 21, 24, 28T
Symbol modelu RD-TX71 RD-TX51 RD-TX31 RD-TZ50 RD-TY18
Typ Smartcage Smartcage Smartcage GS GS SS
Biegi 7 / 6 7 / 6 7 / 6 6 6 6
Całkowita pojemność 43T 43T 43T 34T 34T 28T
Największa koronka 28-34T 28-34T 28-34T 28T 28T 28T
Najmniejsza koronka 11T 11T 11T 14T 14T 14T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T 20T 20T 20T 20T 13T
Symbol modelu SL-RS25-7 SL-RS25-6
Biegi 7-biegowa przerzutka SIS 6-biegowa przerzutka SIS
Grupa Tourney (MEGARANGE) Tourney (SIS)
Biegi 7 biegów 6 biegów 7 biegów 6 biegów
Dźwignia przerzutki Prawa SL-RS25-7R SL-RS25-6R SL-RS25-7R SL-RS25-6R
Pancerz SIS SIS
Przerzutka tylna
RD-TX71/
RD-TX51/
RD-TX31
RD-TX71/
RD-TX51/
RD-TX31
RD-TX71/
RD-TX51/
RD-TX31
RD-TX71/RD-TX51/
RD-TX31/RD-TZ50/
RD-TY18
Wolnobieg
MF-TZ31/
MF-TZ31-CP
MF-TZ30/
MF-TZ30-CP
MF-HG37/MF-TZ07/
MF-TZ21/MF-TZ21-CP
MF-TZ06/MF-TZ20/
MF-TZ20-CP
Łańcuch CN-UG51 CN-UG51
Ślizg SM-SP18/SM-BT18 SM-SP18/SM-BT18
Przyłączyć linkę do przerzutki jak pokazano
na rysunku.
6,5 mm
7,1 mm
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
RD-TX71/51
RD-TX31/TZ50