Shimano WH-M9000-TU-29 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
UM-3000H-006-04
Instrukcja użytkownika
Zacisk
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na stronie
internetowej:
http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie zostały
opisane w tej instrukcji użytkownika, należy skontaktować się z punktem sprzedaży
lub sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy dla doświadczonych i zawodowych
mechaników rowerowych jest dostępna na naszej stronie internetowej
(http://si.shimano.com).
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się
zniniejszym podręcznikiem użytkownika przed użyciem produktu
iprzestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
W tym kole zamontowano piastę z zaciskiem ułatwiającą montaż i demontaż.
Niepoprawny montaż tej piasty zaciskowej (koła) w rowerze może spowodować
odłączenie koła od roweru podczas jazdy i doprowadzić do poważnych obrażeń.
Należy używać widelca wyposażonego w mechanizm mocujący koło.
PRZED UŻYCIEM NALEŻY DOKŁADNIE PRZECZYTAĆ INSTRUKCJĘ SERWISOWĄ ZACISKU
W INSTRUKCJI OBSŁUGI. W przypadku jakichkolwiek pytań należy skontaktować się ze
sprzedawcą. NIEPOPRAWNY MONTAŻ PIASTY MOŻE DOPROWADZIĆ DO
POWAŻNYCHOBRAŻEŃ.
Położenie dźwigni zacisku na piastach dostosowanych do
montażutarczy
Zamontować zacisk przez przednie koło, aby dźwignia znalazła się na bocznej
stronie tarczy hamulca, jak pokazano na rys.
1
. Dopchnąć dźwignię do położenia
CLOSE (zamknięte) i sprawdzić, czy nie dotyka tarczy. Jeśli dźwignia zacisku dotyka
tarczy, należy ją zamontować po przeciwnej stronie piasty.
Gdy dźwignia zacisku jest w położeniu CLOSE (zamknięte), powinna być ustawiona
równolegle do widelca (patrz rys.
2a
) lub skierowana w kierunku tyłu roweru
(patrzrys.
2b
). Zapobiega to zahaczaniu o nią podczas jazdy na przykład gałęzi
drzew, co mogłoby spowodować jej otwarcie i wypadnięcie koła z widelca.
Jeśli widelec utrudnia prawidłowe zamknięcie dźwigni zacisku, nie można przez to
poprawnie zamocować koła. Koło może wypaść z roweru podczas jazdy, powodując
poważne obrażenia.
1
Dźwignia
zacisku
Prawidłowo
Tarcza
Dźwignia
zacisku
Niepra-
widłowo
Tarcza
2a
Dźwignia:
Prawa strona, patrząc na
rower od przodu
Prawi-
dłowo
Niepra-
widłowo
2b
Dźwignia:
Lewa strona, patrząc na rower
odprzodu
Prawi-
dłowo
Nieprawi-
dłowo
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją
naprzyszłość.
INFORMACJA
Dźwignię można obsługiwać tylko ręką. Do mocowania dźwigni zacisku nie wolno
używać żadnych innych narzędzi, np. młotka, ponieważ może to uszkodzić dźwignię.
Uwaga
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
z normalnego użytkowania.
Co to jest zacisk?
Dźwignia uruchamia wewnętrzną krzywkę, umożliwiając bezpieczny montaż i szybki
demontaż kół.
Działanie zacisku
Po ustawieniu dźwigni zacisku w
położeniu CLOSE (zamknięte) nakrętka
dźwigni przesuwa się do wewnątrz. Siła
ta zaciska koło na ramie i bezpiecznie
utrzymuje je na miejscu.
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Położenie OPEN
(otwarte)
Nakrętka
regulacyjna
Nakrętka dźwigni
Dźwignia zacisku
„Siła” zaciskania jest regulowana przez obrót nakrętki regulacyjnej. Obrót nakrętki
wprawo powoduje zwiększenie siły zaciskania, a obrót nakrętki w lewo — jej zmniejszenie.
Nakrętka
regulacyjna
Słabiej
Mocniej
Odpowiednie wymiary zakończenia widełek
Można używać tylko tylnych widełek o odpowiedniej szerokości.
Przód:
nie można używać widelca o grubości
poniżej 5 mm.
Tył:
nie można używać widelca o grubości
poniżej 6 mm.
Działanie
Jako przykład posłuży oś przednia. Oś tylna działa w ten sam sposób.
Jak zamocować piastę z zaciskiem
1. Należy ustawić dźwignię zacisku w położenie OPEN (otwarte) i ustawić koło tak,
abypewnie dotykało wnętrza zakończenia widełek (patrz szkic poniżej).
Położenie OPEN
(otwarte)
Prawidłowo
Nieprawidłowo
2. Otworzyć i zamknąć dźwignię zacisku prawą ręką, jednocześnie stopniowo dokręcając
w prawo nakrętkę regulacyjną lewą ręką. Nakrętkę należy dokręcać do chwili
wyczucia ręką oporu w chwili, gdy dźwignia jest równoległa do piasty
(cozostałooznaczone jako kropkowane położenie na diagramie z prawej strony).
Nakrętka regulacyjna
Dźwignia zacisku
3. Chwycić widelec palcami i dłonią zamknąć dźwignię zacisku. Całkowite zamknięcie
dźwigni powinno wymagać znacznej siły. Strona dźwigni z napisem "CLOSE" musi
byćskierowana od ramy roweru. Dźwignia powinna być ustawiona równolegle do
widelca, co zostało pokazane poniżej na rysunku z lewej strony.
Moment dokręcania:
5,0 - 7,0Nm
Widelec
Dźwignia
zacisku
Położenie CLOSE
(zamknięte)
PRZESTROGA
Nie wolno mocować koła do ramy, obracając dźwignię
zacisku w sposób pokazany na diagramie
zprawejstrony.
Zwykłe obracanie dźwigni dookoła nie spowoduje
zamocowania koła do ramy.
Odłączenie koła w wyniku niepoprawnego montażu
piasty może spowodować poważne obrażenia.
Uwaga
Jeśli dźwignię zacisku można bez wysiłku ustawić w położenie CLOSE (zamkniete),
oznacza to, że siła zacisku jest niewystarczająca. Należy z powrotem ustawić dźwignię
zacisku w położeniu równoległym do piasty (jak pokazano powyżej) i jeszcze raz obrócić
nakrętkę regulacyjną w prawo w celu zwiększenia siły zacisku. Ustawić dźwignię zacisku
z powrotem wpołożenie CLOSE (zamkniete).
Nakrętka regulacyjna
Jeśli siła zacisku jest zbyt duża i dźwigni zacisku nie można ustawić w położenie CLOSE
(zamkniete), należy obrócić nakrętkę regulacyjną w lewo w celu zmniejszenia siły zacisku.
Podczas tej czynności nie należy nadmiernie odkręcać nakrętki regulacyjnej. Należy ją
obrócić o1/8obrotu, a następnie ustawić dźwignię w położeniu CLOSE (zamkniete).
Powtórzyć tę procedurę douzyskania maksymalnej siły zacisku ręką.
Obracać o 1/8 obrotu.
Ustawianie dźwigni zacisku
W celu zapewnienia bezpieczeństwa dźwignia zacisku w położeniu CLOSE (zamkniete)
powinna być ustawiona wzdłuż ramy roweru.
Tył
Przód
Zdejmowanie koła
Zmień położenie dźwigni zacisku z CLOSE (zamknięte) na OPEN (otwarte).
Poluzuj nakrętkę regulacyjną, a następnie zdejmij koło.
Położenie OPEN
(otwarte)
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy.
Wprzypadku występowania problemów z podanymi elementami należy skontaktować
sięzpunktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
CO NALEŻY SPRAWDZIĆ PRZED JAZDĄ
1. Przed jazdą należy zawsze sprawdzić piasty zaciskowe w celu upewnienia się,
żekoła są poprawnie zamocowane do ramy roweru. Jest to szczególnie ważne
wprzypadku parkowania roweru w miejscu publicznym.
2. Należy się upewnić, że dźwignie zacisków zostały ustawione w położeniu CLOSE
(strona dźwigni z napisem "CLOSE" musi być skierowana od ramy roweru).
Jak przedstawiono na schemacie, dźwignia podnosi się z położenia OPEN
(otwarte) do położenia CLOSE (zamkniete). Nie należy jej obracać jak nakrętki
lub śruby.
Położenie OPEN
(otwarte)
Położenie CLOSE
(zamknięte)
SZYBKA KONTROLA
Unieść rower tak, aby koło nie stykało się z podłożem. Kilkakrotnie energicznie
nacisnąć górną część opony w dół, co zostało pokazane na diagramie. Koło nie
powinno się poluzować ani spaść. To sprawdzenie nie gwarantuje, że dźwignia
zacisku ma odpowiedni moment zaciskania.
Jeśli użytkownik nie ma pewności, czy dźwignia zacisku jest poprawnie
dokręcona,powinien powtórzyć procedurę montażu zgodnie z opisem w punkcie
„Jak zamocować piastę z zaciskiem” tej instrukcji serwisowej.
Jeśli nie można poprawnie wyregulować zacisku, należy zwrócić się o pomoc do
profesjonalnego sprzedawcy.
  • Page 1 1

Shimano WH-M9000-TU-29 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi