Shimano ST-7970 Service Instructions

Typ
Service Instructions
INSTRUKCJE SERWISOWE
SI-6RX0A-005
ST-7970
DŹWIGNIA DUAL CONTROL
SI-6RX0A-005-03
D
D
D
D
D
Polish 3 14
INDEKS
Czynność zmiany biegu •••••••••••••••••••••••••
4
Montaż •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
5
Regulacja •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
6
Inne funkcje obugi dźwigni •••••••••••••••••••
10
Konserwacja ••••••••••••••••••••••••••••••••••••
11
3
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Podczas używania przełącznika zmiany biegów
silnik napędzający przerzutkę przednią działa bez
zatrzymywania w pozycji dźwigni zmiany biegów.
Zawsze przed przystąpieniem do montażu
i regulacji odłączyć akumulator - w przeciwnym
razie może dojść do uwięźnięcia palców.
Przed zamontowaniem cści należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte
lub uszkodzone części mogą doprowadzić do
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne
obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem cści należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty
nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch
może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i
poważnych obrażeń.
Hamulca ST-7970 należy używać w połączeniu
z elementem BR-7900. Nie wolno używać hamulca
BR-7900 w połączeniu z poprzednimi dźwigniami
STI do jazdy szosowej ani dźwigniami hamulca
BL-R770/ BL-R550 do płaskiej kierownicy, gdyż siła
hamowania będzie zbyt duża.
Ze względu na właściwości włókna węglowego nie
wolno modyfikować dźwigni, gdyż może to
spowodować jej pęknięcie, a w rezultacie brak
możliwości korzystania z hamulców.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze sprawdź, czy
nie występują uszkodzenia, takie jak pęknięcia czy
łuszczenie włókna węglowego. Jeżeli występują
uszkodzenia, należy natychmiast wymienić
uszkodzony element na nowy, nie podejmując prób
naprawy. W przeciwnym razie może nastąpić
knięcie dźwigni, a w rezultacie brak możliwości
korzystania z hamulców.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną
instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
RD-7970: Górną i dolną śrubę regulacyjną
regulować zgodnie z procedurą opisaną
w instrukcjach serwisowych.
Niewyregulowanie tych śrub może
spowodować zaciśnięcie łańcucha między
szprychami a dużą zębatką i
zablokowanie koła albo zsunięcie się
łańcucha na małą zębatkę.
Do czyszczenia dźwigni z włókna
węglowego należy stosować mięk
tkaninę, nasączac ją przed użyciem
neutralnym detergentem. W przeciwnym
razie dźwignia może zostać uszkodzona i
osłabiona zostanie jej wytrzymałość.
Unikaj pozostawiania dźwigni z włókna
węglowego w miejscach, w których mogą
być narażone na działanie wysokich
temperatur. Trzymaj je również z dala od
ognia.
Obuga dźwigni związana ze zmianą
biegów powinna być wykonywana
jedynie, kiedy obraca się mechanizm
korbowy.
Do demontażu przewodu zawsze
stosować narzędzie specjalne TL-EW01.
Należy uważać, aby do zacisku nie dostała
się woda.
Gwarancja nie obejmuje normalnego
zużycia ani pogorszenia działania
wynikających z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu
montażu, regulacji, konserwacji lub
obsługi prosimy kierować do
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Polish
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Grupa DURA-ACE
Dźwignia Dual Control ST-7970
Przewód elektryczny EW-7970 / 7972 / 7973 / 7975, SM-EW79A
Akumulator / Ładowarka akumulatorów SM-BTR1 / SM-BCR1
Biegi 20
Przerzutka przednia FD-7970
Mechanizm korbowy FC-7900
Przerzutka tylna RD-7970
Piasta tylna FH-7900
Kaseta zębatek CS-7900 (z wyjątkiem 11-28T)
Łańcuch CN-7900
Hamulec szczękowy BR-7900
Czynność zmiany biegu
4
Zmiana biegów z tu
< Przełącznik zmiany biegów (X) >
Za każdym użyciem przełącznika łańcuch przemieszcza
się z małej zębatki na dużą zębatkę.
< Przełącznik zmiany biegów (Y) >
Za każdym użyciem przełącznika łańcuch przemieszcza
się z dużej zębatki na małą zębatkę.
Zmiana biegów z przodu
< Przełącznik zmiany biegów (X) >
Łańcuch przemieszcza się z małej zębatki na dużą
zębatkę.
< Przełącznik zmiany biegów (Y) >
Łańcuch przemieszcza się z dużej zębatki na małą
zębatkę.
* Szczegółowe instrukcje odnnie do wyboru sposobu przełączania biegów podano w instrukcjach serwisowych testera.
Do ustawienia przełączania w górę i w dół przełączników zmiany biegów (X) i (Y) można użyć testera (SM-EC79).
Jeżeli łańcuch spadnie do wewnątrz, należy
naciskać przełącznik zmiany biegów (X), tak aby
przerzutka przednia przemieściła się do skrajnej
pozycji zewnętrznej w celu ponownego ustawienia
łańcucha.
Przełącznik zmiany
biegów (X)
Przełącznik zmiany
biegów (X)
Przełącznik zmiany
biegów (Y)
Przełącznik zmiany
biegów (Y)
1. Delikatnie pociągnąć dźwignię
hamulca.
2.
Wsunąć linkę od przodu, zamocować
koniec linki w uchwycie i zamontować
pancerz od drugiej strony.
Skok dźwigni może być płynnie
regulowany za pomocą śruby
znajdującej się na górze zespu
wspornika. Podczas regulacji
sprawdzać działanie dźwigni.
5
Montaż
Mocowanie do kierownicy
Nałożyć osłonę przerzutki od przodu i wkręcić za
pomo klucza imbusowego 5 mm nakrętkę
montażową w celu przymocowania osłony przerzutki.
Montaż linek hamulcowych
Należy stosować linki o takiej długci, aby zapewniały
nieco luzu nawet przy całkowitym skręceniu kierownicy
w lewo i w prawo.
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy
karbonowej sprawdzić zalecenia producenta ramy/
części karbonowych odnośnie momentu dokręcania.
Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, które
może spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może
prowadzić do niedostatecznego dokręcenia
elementów.
Osłona przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Uchwyt linki
Pancerz
Bębenek linki
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
* Patrz instrukcje serwisowe odnośnie do podłączania i prowadzenia przewodów elektrycznych.
Zastosowane linki
• Linka (linka PTFE)
• • • • • • • • • • • • • • • • • •
Średnica 1,6 mm
• Pancerz SLR
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Średnica 5 mm
Regulacja
6
Regulacja przerzutki tylnej (RD-7970)
1.
Zamontować akumulator.
2.
Ustawić przerzutkę tylną na pozycję piątej zębatki.
Naciskać przycisk na łączniku (A)
elementu SM-EW79A, aż czerwona
dioda LED zaświeci się, wskazując
przełączenie na tryb regulacji
przerzutki tylnej.
Jeżeli przycisk pozostanie
naciśnięty po zaświeceniu się
czerwonej diody LED, zostanie
uruchomiona operacja
odzyskiwania ochronnego.
* Patrz instrukcje serwisowe przerzutki tylnej odnośnie do
szczegółowych informacji na temat funkcji ochrony.
3.
Jeżeli przełącznik zmiany biegów (X) zostanie naciśnięty raz, to
kółko prowadzące przesunie się o jeden krok do wewnątrz.
Jeżeli przełącznik zmiany biegów (Y) zostanie naciśnięty raz, to
kółko prowadzące przesunie się o jeden krok na zewnątrz.
Kółko prowadzące może się przesunąć o 12 kroków do wewnątrz
i 12 kroków na zewnątrz od pozycji początkowej, co daje w sumie
25 pozycji.
Podczas regulacji kółko prowadzące będzie się przemieszczać nieco dalej, a następnie powrac, wykonując
w ten sposób nadmiarowy ruch, dzięki czemu będzie można sprawdzić kierunek regulacji.
Sprawdzenia pozycji kółka prowadzącego i zębatki należy dokonywać, gdy kółko zębate zatrzyma się
ostatecznie.
Przycisk
Łącznik (A)
świeci się na czerwono
7
4.
Obracając ramię mechanizmu korbowego, użyć przełącznika zmiany
biegów (X) w celu przesunięcia kółka prowadzącego w kierunku do
wewnątrz, aż łańcuch dotknie czwartej zębatki i będzie słyszalny
cichy dźwięk.
Naspnie użyć czterokrotnie przełącznika zmiany biegów (Y)
w celu przesunięcia kółka prowadzącego w kierunku na zewnątrz
o cztery kroki, do pozycji docelowej.
Naciskać przycisk na łączniku (A), aż czerwona dioda
LED zgaśnie, wskazując przełączenie z trybu regulacji
przerzutki tylnej na tryb zmiany biegów.
Przełączyć na każdy bieg i sprawdzić, czy na żadnym
biegu nie słychać hałasu.
Jeżeli wymagana jest regulacja precyzyjna, z powrotem
przełączyć na tryb regulacji i ponownie wyregulować
przerzutkę tylną.
Cztery kroki
Użyć czterokrotnie
Przycisk
Wyłączony
8
< Regulacja dolna >
Przełączyć przerzutkę tylną na największą zębatkę
i dokręcić dolną śrubę regulacyjną, aż dotknie ona
podkładki blokującej.
5.
Następnie przeprowadzić regulację za pomocą
dolnej i górnej śruby regulacyjnej.
< Regulacja górna >
Przełącz przerzutkę tylną na najmniejs
zębatkę i dokręcić górną śrubę regulacyjną, aż
dotknie ona podkładki blokującej w pozycji,
w której przerzutka tylna będzie ostatecznie
zatrzymana.
Przy przerzutce w tej pozycji obrócić górną śrubę
regulacyjną w kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara o jeden obrót w celu
umożliwienia utrzymania dodatkowego skoku.
Dolna śruba regulacyjna
Górna śruba
regulacyjna
Klucz imbusowy 2 mm
Klucz imbusowy 2 mm
Podczas przełączania z największej zębatki na
najmniejszą przerzutka tylna będzie się
przesuwać w kierunku na zewnątrz, aż do
osiągnięcia pozycji dodatkowego skoku.
Naspnie przerzutka powróci na miejsce.
Regulacja
9
6. Regulacja śruby napinającej B
Ustawić łańcuch na małą przednią tarczę i najwięks
zębatkę tylną i obrócić ramię mechanizmu korbowego
do tyłu.
Obrócić śrubę napinającą B w celu wyregulowania
przerzutki tak, aby kółko prowadzące przesuwało
się blisko zębatki, nie utrudniając ruchu łańcucha.
Następnie ustawić łańcuch na najmniejszą zębatkę
i sprawdzić w ten sam sposób, czy kółko
prowadzące nie utrudnia ruchu łańcucha.
Największa zębatka
łko prowadzące
Śruba napinająca B
Najmniejsza zębatka
Regulacja przerzutki przedniej (FD-7970)
< Regulacja dolna >
Ustawić łańcuch na małą przednią tarczę i najwięks
zębatkę tylną.
Za pomocą klucza imbusowego 2 mm obrócić dol
śrubę regulacyjną, tak aby uzyskać 0,5-1 mm prześwitu
pomiędzy łańcuchem a wewnętrzną płytką prowadnicy
łańcucha.
Śruba wzmacniająca
Górna śruba regulacyjna
0,5-1 mm
Dolna śruba regulacyjna
Podczas używania przełącznika zmiany biegów silnik
napędzający przerzutkę przednią działa bez
zatrzymywania w pozycji dźwigni zmiany biegów.
Zawsze przed przystąpieniem do montażu i regulacji
odłączyć akumulator - w przeciwnym razie może dojść
do uwięźnięcia palców.
Uwaga:
Dolna śruba regulacyjna, górna śruba regulacyjna i śruba
wzmacniająca są umieszczone blisko siebie. Należy się
upewnić, że podczas regulacji korzysta się z właściwej śruby.
OSTRZEŻENIE
10
Regulacja
Inne funkcje obsługi dźwigni
< Wskaźnik naładowania akumulatora >
Nacisnąć i przytrzymać przez przynajmniej pół sekundy jeden
z przełączników zmiany biegów.
Poziom naładowania akumulatora można sprawdzić za pomocą
wskaźnika akumulatora, znajdującego się na górze łącznika (A).
100 % Świeci się na zielono (przez 2 sekundy)
50 % Miga na zielono (5 razy)
25 % Świeci się na czerwono (przez 2 sekundy)
0 % Miga na czerwono (5 razy)
Wskaźnik akumulatora
* Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, najpierw przestaje działać przednia przerzutka, a następnie
tylna przerzutka. Gdy akumulator jest ckowicie rozładowany, przerzutki zatrzymują się w ostatnio
ustawionych pozycjach. Jeżeli wskaźnik akumulatora świeci się na czerwono, zaleca się, aby możliwie jak
najszybciej naładować akumulator.
< Regulacja górna >
Naspnie ustawić łańcuch na dużą przednią tarc
i najmniejszą zębatkę tylną.
Za pomocą klucza imbusowego 2 mm obrócić gór
śrubę regulacyjną, tak aby uzyskać 0,5-1 mm prześwitu
pomiędzy łańcuchem a zewnętrzną płytką prowadnicy
łańcucha.
Przestawić przednią przerzutkę i tylną przerzutkę na
wszystkie biegi i sprawdzić, czy prowadnica łańcucha
nie dotyka łańcucha.
0,5-1 mm
11
Konserwacja
Demontaż zespołu wspornika i dźwigni
1.
Za pomocą klucza imbusowego 2 mm wykręcić śrubę
mocującą wałka dźwigni, znajdującą się u dołu zespołu
wspornika.
2.
Plastikowym młotkiem uderzyć klucz imbusowy albo
podobne narzędzie w celu wypchnięcia wałka dźwigni.
3.
Wyjąć sprężynę powrotną.
* Na rysunku pokazano dźwignię prawą.
Śruba mocująca wałka dźwigni
Wałek dźwigni
Sprężyna odwrotna
* TORX to zastrzeżony znak
towarowy Camcar LLC.
Śruby mocujące zespołu
przełączników (#T5 TORX
®
*)
12
Montaż zespołu przełączników
1.
Sprawdzić, czy przyciski są połączone ze sprężynami, i umieścić
sprężyny przełączników w otworach płytki ustawczej dźwigni
przełączników.
2.
Umieścić zespół przełączników na podstawie montażowej płytki
ustawczej zespołu przełączników.
4.
Wykręcić dwie śruby mocujące zespołu przełączników, a następnie
wymontować przełączniki i sprężyny przełączników. Wtedy można
zdemontować zespół wspornika i zespół dźwigni.
Nasmaruj
Sprężyny
przełączników
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Konserwacja
13
3.
Wcisnąć zespół przełączników ręcznie tak, aby sprężyny przełączników
znalazły się w rowkach w przyciskach, a nastęnie wcisnąć przełączniki
zmiany biegów (X i Y) najdalej, jak się da.
Przełączniki zmiany biegów (X i Y)
Zespół przełączników
4.
Zostawić odstęp pomiędzy zespołem przełączników a
płytką ustawczą zespołu przełączników i sprawdzić,
czy koniec gumy na zespole przełączników znajduje
się na przycisku.
5.
Przywrócić zespół przełączników na pozycję
ustawiania płytki ustawczej zespołu przełączników
i, dociskając go ręcznie, ponownie użyć
przełączników zmiany biegów (X i Y) w celu
sprawdzenia, czy przełączniki mogą być włączone.
Zamontować przełączniki za pomocą śrub
mocucych zespołu przełączników.
Moment dokręcania:
0,18 Nm
Konserwacja
14
Montaż zespołu wspornika i dźwigni
1.
Zamontować zespół wspornika i zespół dźwigni, zamontować
sprężynę powrotną, a następnie wcisnąć wałek dźwigni, tak
aby był skierowany we właściwą stronę. Wówczas dokręcić
śrubę mocującą wałka dźwigni w celu zamocowania wałka
dźwigni.
* yć przełączników zmiany biegów (X i Y) i sprawdzić, czy włączają się oraz czy dźwignia pracuje płynnie.
Uwaga:
Dokręcić śrubę mocującą
wałka dźwigni, tak aby
schowała się ona we
wsporniku, jak pokazano na
rysunku.
Nasmaruj
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http: //techdoc s.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Shimano ST-7970 Service Instructions

Typ
Service Instructions