< Przełącznik zmiany biegów (Y) >
Łańcuch przemieszcza się z małej zębatki na
dużą zębatkę.
< Wskaźnik naładowania akumulatora >
Nacisnąć i przytrzymać przez przynajmniej pół sekundy jeden
z przełączników zmiany biegów. Poziom naładowania akumulatora
można sprawdzić za pomocą wskaźnika akumulatora, znajdującego
się na górze łącznika (A).
6. Regulacja śruby napinającej B
Ustawić łańcuch na małą przednią tarczę i największą zębatkę
tylną i obrócić ramię mechanizmu korbowego do tyłu. Obrócić
śrubę napinającą B w celu wyregulowania przerzutki tak, aby
kółko prowadzące przesuwało się blisko zębatki, nie utrudniając
ruchu łańcucha. Następnie ustawić łańcuch na najmniejszą
zębatkę i sprawdzić
w ten sam sposób, czy
kółko prowadzące nie
utrudnia ruchu
łańcucha.
< Regulacja górna >
Przełączyć przerzutkę tylną na najmniejszą zębatkę i dokręcić górną
śrubę regulacyjną, aż dotknie ona podkładki blokującej w pozycji,
w której przerzutka tylna będzie ostatecznie zatrzymana. Przy
przerzutce w tej pozycji obrócić górną śrubę regulacyjną w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazówek zegara o jeden obrót w celu
umożliwienia utrzymania
dodatkowego skoku.
< Regulacja górna >
Następnie ustawić łańcuch na dużą przednią tarczę i najmniejszą
zębatkę tylną. Za pomocą klucza imbusowego 2 mm obrócić górną
śrubę regulacyjną, tak aby uzyskać 0,5-1 mm prześwitu pomiędzy
łańcuchem a zewnętrzną płytką prowadnicy łańcucha. Przestawić
przednią przerzutkę i tylną przerzutkę na wszystkie biegi i sprawdzić,
czy prowadnica łańcucha nie
dotyka łańcucha.
* Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, najpierw przestaje
działać przednia przerzutka, a następnie tylna przerzutka. Gdy
akumulator jest całkowicie rozładowany, przerzutki zatrzymują się
w ostatnio ustawionych pozycjach. Jeżeli wskaźnik akumulatora
świeci się na czerwono, zaleca się, aby możliwie jak najszybciej
naładować akumulator.
4. Obracając ramię mechanizmu korbowego, użyć przełącznika zmiany
biegów (X) w celu przesunięcia kółka prowadzącego w kierunku do
wewnątrz, aż łańcuch dotknie czwartej zębatki i będzie słyszalny
cichy dźwięk.
Następnie użyć czterokrotnie przełącznika zmiany biegów (Y)
w celu przesunięcia kółka prowadzącego w kierunku na zewnątrz
o cztery kroki, do pozycji
docelowej.
3. Jeżeli przełącznik zmiany biegów (X) zostanie naciśnięty raz, to
kółko prowadzące przesunie się o jeden krok do wewnątrz. Jeżeli
przełącznik zmiany biegów (Y) zostanie naciśnięty raz, to kółko
prowadzące przesunie się o jeden krok na zewnątrz. Kółko
prowadzące może się przesunąć o 12 kroków do wewnątrz
i 12 kroków na
zewnątrz od pozycji
początkowej, co daje
w sumie 25 pozycji.
n Zmiana biegów z przodu
< Przełącznik zmiany biegów (X) >
Łańcuch przemieszcza się z dużej zębatki na
małą zębatkę.
< Przełącznik zmiany biegów (Y) >
Za każdym użyciem przełącznika łańcuch
przemieszcza się z dużej zębatki na małą
zębatkę.
n Zmiana biegów z tyłu
< Przełącznik zmiany biegów (X) >
Za każdym użyciem przełącznika łańcuch
przemieszcza się z małej zębatki na dużą
zębatkę.
• Podczas używania przełącznika zmiany biegów silnik napędzający przerzutkę
przednią działa bez zatrzymywania w pozycji dźwigni zmiany biegów. Zawsze przed
przystąpieniem do montażu i regulacji odłączyć akumulator — w przeciwnym razie
może dojść do uwięźnięcia palców.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.•
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co
może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli
komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do
upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Hamulca ST-7971 należy używać w połączeniu z elementem BR-7900. Nie używać hamulca •
BR-7900 w połączeniu z poprzednimi dźwigniami STI do jazdy szosowej ani dźwigniami
hamulca BL-R770/ BL-R550 do płaskiej kierownicy, gdyż siła hamowania będzie zbyt duża.
Ze względu na właściwości włókna węglowego nie wolno modyfikować dźwigni, gdyż może •
to spowodować jej pęknięcie, a w rezultacie brak możliwości korzystania z hamulców.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze sprawdź, czy nie występują uszkodzenia, takie jak •
pęknięcia czy łuszczenie włókna węglowego. Jeżeli występują uszkodzenia, należy natychmiast
wymienić uszkodzony element na nowy, nie podejmując prób naprawy. W przeciwnym razie
może nastąpić pęknięcie dźwigni, a w rezultacie brak możliwości korzystania z hamulców.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na •
przyszłość.
<Dane techniczne kierownicy>
Wewnętrzna średnica kierownicy: 19,0 - 22,5 mm•
Zewnętrzna średnica kierownicy: 22,2 - 24,0 mm•
Odpowiednia kierownica: Kierownica karbonowa (z wkładkami aluminiowymi w miejscach •
montażu dźwigni hamulca) lub aluminiowa
* Nie można zastosować kierownicy karbonowej bez wkładek aluminiowych w miejscach
montażu dźwigni hamulca.
Uwaga
• RD-7970: Górną i dolną śrubę regulacyjną regulować zgodnie z procedurą opisaną
w instrukcjach serwisowych. Niewyregulowanie tych śrub może spowodować
zaciśnięcie łańcucha między szprychami a dużą zębatką i zablokowanie koła albo
zsunięcie się łańcucha na małą zębatkę.
Do czyszczenia dźwigni z włókna węglowego należy stosować miękką tkaninę, nasączając •
ją przed użyciem neutralnym detergentem. W przeciwnym razie dźwignia może zostać
uszkodzona i osłabiona zostanie jej wytrzymałość.
Unikaj pozostawiania dźwigni z włókna węglowego w miejscach, w których mogą być •
narażone na działanie wysokich temperatur. Trzymaj je również z dala od ognia.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy •
obraca się mechanizm korbowy.
Do demontażu przewodu zawsze stosować narzędzie specjalne TL-EW01.•
Uważać, aby do zacisku nie dostała się woda.•
Nie demontować, gdyż może to spowodować problemy w działaniu.•
Podczas prowadzenia przewodu elektrycznego należy się upewnić, że nie wchodzi on •
w kolizję z dźwignią hamulca.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających •
z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy •
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Akcesoria
Osłony termokurczliwe x 2•
Linka hamulca: długa x 1, krótka x 1 •
Do ustawienia przełączania w górę i w dół przełączników zmiany
biegów (X) i (Y) można użyć testera (SM-EC79).
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Czynność zmiany biegu
Funkcja ochronna działa w momencie silnego uderzenia roweru
i powoduje chwilowe odcięcie połączenia między silnikiem aogniwem,
co unieruchamia przerzutkę tylną. Służy to ochronie układu w przypadku
upadku roweru. W takiej sytuacji należy wcisnąć przycisk na łączniku
(A) elementu SM-EW79A przez co najmniej 5 sekund. Spowoduje to
przywrócenie połączenia między silnikiem a ogniwem oraz zresetowanie
funkcji ochronnej przerzutki tylnej. Aby sprawdzić, czy połączenie
zostało przywrócone, włączać przełączniki biegów.
<Funkcja ochronna>
* Szczegółowe instrukcje odnośnie do wyboru sposobu
przełączania biegów podano w instrukcjach serwisowych testera.
Jeżeli łańcuch spadnie do wewnątrz, należy naciskać przełącznik
zmiany biegów (Y), tak aby przerzutka przednia przemieściła się do
skrajnej pozycji zewnętrznej w celu ponownego ustawienia
łańcucha.
Szczegółowe informacje na temat podłączania złącz przewodu
elektrycznego i prowadzenia przewodu zostały podane
w instrukcjach serwisowych przewodu elektrycznego (SM-EW79A-I).
SI-6RY0A-003-03
Techniczna instrukcja serwisowa
ST-7971
Łącznik (A)
Świeci (na czerwono)
Około 5 sekund
Przycisk
Przycisk
wciśnięty
Świeci
(na czerwono)
Miga
(na czerwono)
Procedura
resetowania
ochrony
Ochrona
zresetowana
Regulacja
n Regulacja przerzutki tylnej (RD-7970)
1. Zamontować akumulator.
2. Ustawić przerzutkę tylną na pozycję piątej zębatki. Naciskać
przycisk na łączniku (A) elementu SM-EW79A, aż czerwona dioda
LED zaświeci się, wskazując przełączenie na tryb regulacji
przerzutki tylnej. Jeżeli przycisk pozostanie naciśnięty po
zaświeceniu się czerwonej diody LED, zostanie uruchomiona
operacja odzyskiwania ochronnego.
n Regulacja przerzutki przedniej (FD-7970)
Uwaga:
Dolna śruba regulacyjna, górna śruba regulacyjna i śruba wzmacniająca
są umieszczone blisko siebie. Należy się upewnić, że podczas regulacji
korzysta się z właściwej śruby.
Podczas regulacji kółko prowadzące będzie się przemieszczać
nieco dalej, a następnie powracać, wykonując w ten sposób
nadmiarowy ruch, dzięki czemu będzie można sprawdzić kierunek
regulacji. Sprawdzenia pozycji kółka prowadzącego i zębatki
należy dokonywać, gdy kółko zębate zatrzyma się ostatecznie.
3. Montaż linki
<Regulacja skoku dźwigni.>
Obrócić śrubę regulacji zasięgu za
pomocą śrubokręta ze spłaszczoną
końcówką o szerokości 3 mm
i grubości 0,6 mm.
Pamiętać o przeczytaniu instrukcji układu hamulcowego
razem z niniejszą instrukcją serwisową.
Upewnić się, że końcówka linki jest
dobrze zamocowana w uchwycie.
Pancerz
Uchwyt linki Końcówka linki
Linka wewnętrzna
Mocowanie do kierownicy
1. Włożyć pancerz linki do środka kierownicy i wyregulować jego
długość tak, aby po zamontowaniu dźwigni hamulca była
dokładnie dopasowana do uchwytu.
2.
Zamontować na kierownicy dźwignię hamulca za pomocą klucza
imbusowego 5 mm, obracając nim w sposób pokazany na rysunku.
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, które może spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Uwaga: Rowki w części karbowanej
powinny znajdować się
w jednej linii.
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Kierownica
Rowki w części
karbowanej
Uchwyt zewnętrzny
Mogą zdarzyć się sytuacje, w których będzie zachodzić potrzeba przesłania
ważnych informacji dotyczących naszych produktów. Zalecamy zatem
zarejestrowanie swojego produktu z podaniem jego numeru seryjnego na
naszej stronie internetowej.
http://www.shimano.com
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Przycisk
Łącznik (A)
świeci się na
czerwono
Cztery kroki
Naciskać przycisk na łączniku (A), aż czerwona dioda LED
zgaśnie, wskazując przełączenie z trybu regulacji przerzutki tylnej
na tryb zmiany biegów. Przełączyć na każdy bieg i sprawdzić, czy
na żadnym biegu nie słychać
hałasu. Jeżeli wymagana jest
regulacja precyzyjna,
z powrotem przełączyć na tryb
regulacji i ponownie
wyregulować przerzutkę tylną.
Przycisk
Wyłączony
Górna śruba regulacyjna
Największa zębatka
Kółko prowadzące
Śruba napinająca B
Najmniejsza zębatka
Klucz imbusowy 2 mm
Śruba wzmacniająca
Górna śruba
regulacyjna
Dolna śruba regulacyjna
100 % Świeci się na zielono (przez 2 sekundy)
50 % Miga na zielono (5 razy)
25 % Świeci się na czerwono (przez 2 sekundy)
0 % Miga na czerwono (5 razy)
Wskaźnik akumulatora
< Regulacja dolna >
Przełączyć przerzutkę tylną na największą zębatkę i dokręcić dolną
śrubę regulacyjną, aż dotknie ona podkładki blokującej.
< Regulacja dolna >
Ustawić łańcuch na małą przednią tarczę i największą zębatkę tylną.
Za pomocą klucza imbusowego 2 mm obrócić dolną śrubę
regulacyjną, tak aby uzyskać 0,5-1 mm prześwitu pomiędzy
łańcuchem a wewnętrzną płytką
prowadnicy łańcucha.
5. Następnie przeprowadzić regulację za pomocą dolnej i górnej
śruby regulacyjnej.
Dolna śruba regulacyjna
Klucz imbusowy 2 mm
Użyć
czterokrotnie
0,5 - 1 mm
SI-6RY0A-003
Grupa DURA-ACE
Dźwignia Dual Control ST-7971
Przewód elektryczny SM-EW79A-I
Akumulator / Ładowarka akumulatorów SM-BTR1 / SM-BCR1
Biegi 20
Przerzutka przednia FD-7970
Mechanizm korbowy FC-7900
Przerzutka tylna RD-7970
Piasta tylna FH-7900
Kaseta zębatek CS-7900 (z wyjątkiem 11-28T)
Łańcuch CN-7900
Hamulec szczękowy BR-7900
Podczas przełączania z największej zębatki na
najmniejszą przerzutka tylna będzie się
przesuwać w kierunku na zewnątrz, aż do
osiągnięcia pozycji dodatkowego skoku.
Następnie przerzutka powróci na miejsce.
Linkę należy pozostawić nieco dłuższą, nawet podczas docinania jej
do pełnej długości kierownicy.
0,5 - 1 mm