Shimano BR-R2000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

(Polish)
DM-RBBR001-01
SORA
BL-R3000
BR-R3000
CLARIS
BL-R2000
BR-R2000
Linka hamulca
BC-1051
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Hamulce typu Dual-Pivot
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................8
MONTAŻ ..............................................................................................................10
Przełączanie trybu ...................................................................................................................................... 10
Montaż dźwigni hamulca ..........................................................................................................................11
Montaż linki hamulca ................................................................................................................................11
Sprawdzenie hamulców .............................................................................................................................12
Montaż zacisku hamulca ...........................................................................................................................12
REGULACJA ..........................................................................................................16
Ponowna regulacja odległości między okładzinami (gdy okładziny hamulcowe są zużyte) ................16
KONSERWACJA ...................................................................................................18
Regulacja zasięgu ....................................................................................................................................... 18
Charakterystyka klocków hamulcowych ...................................................................................................19
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z
nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części Shimano. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia. Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i
poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne, które będą chronić oczy.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia w zależności od modelu. Z tego względu należy nauczyć się odpowiedniej techniki
hamowania (w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi roweru.
Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub upadek, które mogą prowadzić do poważnych
obrażeń. Aby zapewnić prawidłową obsługę, należy zwrócić się do profesjonalnego sprzedawcy rowerów lub zapoznać się z podręcznikiem
użytkownika. Duże znaczenie ma także ćwiczenie jazdy, hamowania itp.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą się łatwiej ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć,
należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Należy uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na klocki hamulcowe. Jeżeli klocki zostaną zabrudzone olejem lub smarem, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. W przeciwnym razie hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Należy sprawdzić linki hamulcowe pod kątem korozji, wyszczerbień i pęknięć, a w razie znalezienia którejś z tych wad, skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Jeżeli hamulce nie działają prawidłowo, stanowi to zagrożenie.
Z względu na właściwości materiału z włókien karbonowych nigdy nie należy zmieniać dźwigni. W przeciwnym razie dźwignia może pęknąć,
uniemożliwiając hamowanie.
Przed jazdą należy sprawdzić, czy nie występują uszkodzenia, np. łuszczenie lub pęknięcia elementów karbonowych. W przypadku wystąpienia
uszkodzeń należy natychmiast przerwać użytkowanie roweru i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. W przeciwnym razie dźwignia
może pęknąć, uniemożliwiając hamowanie.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
Montaż na rowerze i konserwacja:
Dźwignie hamulca są wyposażone w mechanizm przełączania trybu w celu zapewnienia ich zgodności z hamulcami V-BRAKE, hamulcami szczękowymi,
hamulcami Cantilever i mechanicznymi hamulcami tarczowymi do jazdy szosowej.
Jeżeli zostanie wybrany niepoprawny tryb, może dojść do zbyt silnego lub zbyt słabego hamowania, co jest bardzo niebezpieczne. Wybrać właściwy
tryb w sposób pokazany na rysunkach.
Odpowiednie hamulce:
Hamulce V-BRAKE
Hamulce szczękowe
Hamulce Cantilever
Mechaniczne hamulce tarczowe do jazdy szosowej
Pozycja V-Brake
Pozycja C/R
V: Pozycja trybu zgodnego z hamulcami V-BRAKE
C: Pozycja trybu zgodnego z hamulcami szczękowymi i hamulcami
Cantilever
R: Pozycja trybu zgodnego z mechanicznymi hamulcami tarczowymi
do jazdy szosowej
Należy użyć dźwigni Dual Control lub dźwigni hamulca, zależnie od kombinacji przedstawionych w poniższej tabeli. Nie należy stosować kombinacji
oznaczonych w tabeli symbolem "NIE!". Hamulce mogą zadziałać ze zbyt dużą siłą, powodując upadek rowerzysty.
Hamulce
szczękowe
Kombinacje Dźwignia Dual Control Dźwignia hamulca
BR-R3000
BR-R2000
Prawidłowo
ST-R3000/ST-R3030
ST-R2000/ST-R2030
BL-R3000/BL-R2000
Dźwignia Dual Control do rowerów szosowych
innych niż powyższe
Dźwignie hamulca przedstawione powyżej nie
są dołączone do zestawu
: Symbol "NIE!" oznacza kombinacje, których w żadnym wypadku nie należy stosować.
Dokręcić nakrętki montażowe hamulca szczękowego, stosując odpowiedni moment dokręcania.
W przypadku hamulców z nakrętkami wpuszczanymi, użyć nakrętek wpuszczanych o odpowiedniej długości, które można obrócić min. sześć razy;
podczas ponownego montażu na gwinty nakrętek nanieść uszczelniacz (spoiwo blokujące).
Jeśli nakrętki się poluzują i hamulec odpadnie, może zostać wciągnięty w mechanizmy roweru i stać się przyczyną wypadku. Jest to szczególnie
niebezpieczne w przypadku koła przedniego i może spowodować poważne obrażenia.
Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą być używane jako hamulce przednie.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
6
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Dźwignie karbonowe należy czyścić za pomocą miękkiej szmatki i neutralnych środków czyszczących. W przeciwnym razie materiał może pęknąć i
zostać uszkodzony.
Unikaj pozostawiania dźwigni karbonowych w miejscach, w których mogą być narażone na działanie wysokich temperatur. Należy również
przechowywać je z dala od ognia.
Szosowe klocki hamulcowe Shimano będą zużywać się szybciej w przypadku stosowania ich z obręczami ceramicznymi.
Jeżeli klocki hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są widoczne rowki, należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Różne klocki hamulcowe mają swoją charakterystykę. Szczegółowe informacje dotyczące klocków hamulcowych można uzyskać u sprzedawcy lub w
punkcie sprzedaży.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
8
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji roweru niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm Klucz imbusowy 4mm Śrubokręt nr 1
Klucz imbusowy 3mm Klucz imbusowy 5mm TL-CT12
MONT
1010
MONT
Przełączanie trybu
MONT
Przełączanie trybu
Mechanizm przełączania trybu zależy od modelu.
Jeżeli zostanie wybrany niepoprawny tryb, może dojść do zbyt silnego lub zbyt słabego hamowania, co jest bardzo niebezpieczne. Wybrać właściwy tryb
w sposób pokazany na rysunkach.
Odpowiednie hamulce:
Hamulce V-BRAKE
Hamulce szczękowe
Hamulce Cantilever
Mechaniczne hamulce tarczowe do jazdy szosowej
Pozycja V-Brake
Pozycja C/R
V: Pozycja trybu zgodnego z hamulcami V-BRAKE
C: Pozycja trybu zgodnego z hamulcami szczękowymi i hamulcami
Cantilever
R: Pozycja trybu zgodnego z mechanicznymi hamulcami tarczowymi
do jazdy szosowej
1
(A)
Aby poluzować śrubę, użyć śrubokręta
nr1.
(A)
Śrubokręt nr 1
2
Ustawić przełącznik trybu w położeniu
zgodnym z zamontowanym hamulcem.
1111
MONT
Montaż dźwigni hamulca
Montaż dźwigni hamulca
(A)
Należy montować za pomocą klucza
imbusowego 4 mm.
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej
Ø32mm.
(A)
Klucz imbusowy 4 mm
Moment dokręcania
6 - 8 Nm
UWAGA
Nawet przy zastosowaniu zalecanego
momentu dokręcania istnieje możliwość, że
karbonowa kierownica może ulec
uszkodzeniu i zostać niedostatecznie
dokręcona. Należy potwierdzić wartość
prawidłowego momentu u producenta
roweru lub producenta kierownicy.
Montaż linki hamulca
1
(z)
Ustawić przełącznik trybu znajdujący się
na dźwigni hamulca w pozycji C/R.
(z)
Pozycja C/R
2
(A)
(C)
(C)
(B)
(B)(A)
Umieścić bębenek linki hamulca w
uchwycie linki.
(A)
Pancerz
(B)
Uchwyt linki
(C)
Bębenek linki
UWAGA
Przyciąć linkę, pozostawiając naddatek nawet
w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie.
12
Ciąg dalszy na następnej stronie
12
MONT
Sprawdzenie hamulców
Sprawdzenie hamulców
(z)
Po zamontowaniu linki hamulca z boku
hamulca szczękowego nacisnąć dźwignię
hamulca do oporu około dziesięć razy i
sprawdzić odległość między okładzinami
hamulcowymi oraz wszelkie
nieprawidłowości przed użyciem
hamulca.
(z)
Nacisnąć około 10 razy
Montaż zacisku hamulca
Zalecane rozmiary opon/szerokości obręczy
Zgodne rozmiary
opon
Grubość Obwód
Ø28mm lub mniej Ø684mm lub mniej
Zgodne szerokości
obręczy
Obręcz Szerokość obręczy Uwagi
Obręcz aluminiowa 19-28mm -
Obręcz karbonowa 19-28mm
Należy stosować
R55C4-1
(dla obręczy
karbonowych)
UWAGA
Przy używaniu obręczy karbonowych o
szerokości obręczy od 19 do 28mm należy
stosować R55C4-1 (dla obręczy
karbonowych).
Przednich hamulców nie można montować
jako tylnych i na odwrót.
Montaż
1
(A)
(z)
Zamontować zacisk hamulca. Ścisnąć
szczęki hamulca i osadzić, gdy klocki
mocno dotykają obręczy.
(z)
Standardowa pozycja podczas
montażu — główka śruby
centrującej znajduje się w
położeniu jak na rysunku.
(A)
Klucz imbusowy 5mm
Moment dokręcania
8 - 10 Nm
UWAGA
Jeśli ramię hamulca dotyka ramy, gdy
obracana jest kierownica, założyć naklejkę
ochronną dołączoną do ramy.
13
Ciąg dalszy na następnej stronie
13
MONT
Montaż zacisku hamulca
2
(x)
(x)
(z)
(y)
(A)
(B)
Wyregulować położenie klocka
hamulcowego i zamocować klocek. Po
wyregulowaniu położenia klocka
hamulcowego, gdy okładziny i
powierzchnia obręczy są ustawione tak
jak na rysunku, dokręcić śrubę mocującą
okładziny.
(x)
Kierunek obrotu obręczy
(y)
Zbieżność kół 0,5mm
(z)
1mm lub więcej
(A)
Śruba mocująca okładziny
(B)
Klucz imbusowy 4mm
Moment dokręcania
5 - 7 Nm
3
(x)
(y)
(z)
[A] [B]
(A)
(B)
(C)
Zamontować linkę hamulca (BC-1051).
Ustawić dźwignię zacisku w położeniu
zamkniętym, a następnie wyregulować
odległość między okładzinami (jak
pokazano na rysunku) i zamocować
linkę.
(x)
Otwarte
(y)
Zamknięte
(z)
[A] + [B] = 3-4mm
(A)
Śruba centrująca
(B)
Klucz imbusowy 3mm
(C)
Dźwignia zacisku
Moment dokręcania
6 - 8 Nm
1414
MONT
Montaż zacisku hamulca
4
(x)
(y)
(z)
[A] [B]
(A)
(B)
(C)
Precyzyjnie wyśrodkować klocek
hamulcowy za pomocą śruby centrującej.
(x)
Otwarte
(y)
Zamknięte
(z)
[A] + [B] = 3-4mm
(A)
Śruba centrująca
(B)
Klucz imbusowy 3mm
5
=
(A)
(z)
[A] [B]
Ponownie wyregulować odległość
między okładzinami. Obrócić nakrętkę
regulacyjną linki, aby ponownie
wyregulować odległość między
okładzinami.
(z)
[A] + [B] = 3-4mm
(A)
Nakrętka regulacyjna linki
6
(z)
Sprawdzić hamulce. Przed użyciem
hamulca nacisnąć dźwignię hamulca do
oporu około 10 razy i sprawdzić, czy
wszystko działa prawidłowo i czy
odległość między okładzinami jest
właściwa.
(z)
Nacisnąć około 10 razy
WSKAZÓWKI
W modelach z oznaczeniem ZAMKNIĘCIA na
dźwigni zacisku i na korpusie hamulca
dopasować oznaczenia. W tym momencie
należy nasłuchiwać kliknięcia.
Oznaczenie położenia ZAMKNIĘCIA
REGULACJA
1616
REGULACJA
Ponowna regulacja odległości między okładzinami (gdy okładziny hamulcowe są zużyte)
REGULACJA
Ponowna regulacja odległości między okładzinami (gdy okładziny hamulcowe są zużyte)
=
(A)
[A] [B]
(z)
Zużycie okładzin hamulcowych
powoduje zwiększenie odstępu między
okładzinami a obręczą. Aby temu
zaradzić, należy ponownie wyregulować
odległość między okładzinami, obracając
nakrętkę regulacyjną linki.
Napięcie linki należy regulować za
pomocą nakrętki regulacyjnej.
Po wytarciu rowków klocka
hamulcowego należy wymienić klocek.
(z)
[A] + [B] = 3-4mm
(A)
Nakrętka regulacyjna linki
KONSERWACJA
1818
KONSERWACJA
Regulacja zasięgu
KONSERWACJA
Regulacja zasięgu
1
(A)
Obrót w prawo powoduje zmniejszenie
zasięgu.
(A)
Klucz imbusowy 2mm
2
(A)
Obrót w lewo powoduje zwiększenie
zasięgu.
(A)
Klucz imbusowy 2mm
1919
KONSERWACJA
Charakterystyka klocków hamulcowych
Charakterystyka klocków hamulcowych
Nr modelu. R55C4 R55C2 R55C3
R55C4 do
karbonowej
obręczy
R55C4-1 do
karbonowej
obręczy
R55C+1 R55CT4 M50T R50T R50T2 R50T4 R50T5
Kształt
okładziny
hamulcowej
R55C3
R
FORWARD
R55C3
R
FORWARD
R55C3
R
FORWARD
Typu cartridge × × × × × × × - - - - -
Zalecana obręcz Aluminiowa Aluminiowa Aluminiowa Karbonowa Karbonowa Aluminiowa Aluminiowa Aluminiowa Aluminiowa Aluminiowa Aluminiowa Aluminiowa
Charakterystyka
Skuteczność
na sucho
Skuteczność
na mokro
Poziom
hałasu
Odporność
na
ścieranie
Wytrzymałość
(na szosie)
Wytrzymałość
(błoto)
Odporność
na bicie
obręczy
- - - - - - - - - - Opcja Standardowe
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Shimano BR-R2000 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla