Shimano SM-AX78 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

UM-29U0A-002-04
Podręcznik użytkownika
Tylna piasta E-THRU typu I 12 mm
Podręczniki użytkownika w innych języka są dostępne na
stronie: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów,
które nie zostały opisane w tym podręczniku użytkownika, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Podręcznik sprzedawcy dla doświadczonych i zawodowych mechaników
rowerowych jest dostępny na naszej stronie internetowej (http://si.
shimano.com).
Nie należy demontować ani modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać
się z niniejszym podręcznikiem użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu uzyskania informacji dotyczących wymiany należy skontaktować
się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
PRZED UŻYCIEM NALEŻY UWAŻNIE PRZECZYTAĆ PODRĘCZNIK UŻYT-
KOWNIKA DOTYCZĄCY UKŁADU PIASTY TYLNEJ E-THRU TYPU I
12 mm. W PRZYPADKU JAKICHKOLWIEK PYTAŃ NALEŻY SKONTAKTO-
WAĆ SIĘ ZE SPRZEDAWCĄ.
Tylna piasta E-THRU typu I o średnicy 12 mm może być stosowana w
połączeniu ze specjalną ramą i specjalną piastą (kołem). Jeżeli będzie
używany w połączeniu z jakąkolwiek inną ramą lub piastą (kołem),
może to spowodować odłączenie się koła od roweru podczas jazdy, co
grozi poważnymi obrażeniami ciała.
Jeżeli tylna piasta E-THRU typu I o średnicy 12 mm nie będzie
prawidłowo zamontowana do roweru, koło może odpaść podczas
jazdy, co grozi poważnymi obrażeniami ciała.
Jeśli dźwignia E-THRU znajduje się po
lewej stronie ramy (po stronie tarczy
hamulcowej), należy się upewnić, że
dźwignia E-THRU nie styka się z tarczą
hamulca (rysunek 1). Dodatkowo należy
się upewnić, że rama i dźwignia E-THRU
nie stykają się ze sobą. Ocieranie dźwigni
E-THRU o ramę może spowodować
obluzowanie koła, a w rezultacie jego
odpadnięcie w trakcie jazdy, co grozi
poważnymi obrażeniami ciała.
Nie wolno dotykać tarczy hamulcowej podczas obsługi systemu E-THRU.
Nie wolno również obsługiwać dźwigni E-THRU, gdy koło się obraca.
Tarcza hamulcowa jest bardzo ostra, jej dotknięcie może spowodować
poważne obrażenia ciała.
Tarcza hamulcowa i zacisk hamulca bardzo się nagrzewają podczas
hamowania. Aby uniknąć zagrożenia poparzeniem, należy po
zakończeniu jazdy na rowerze odczekać, aż elementy te ostygną,
zanim będzie można przystąpić do obsługi systemu E-THRU.
Przed montażem koła należy usunąć wszelkie ciała obce i brud z
otworów w zakończeniu widełek, gwintu ramy i otworów osi. Ciała
obce i kurz mogą przeszkadzać w prawidłowej instalacji systemu
E-THRU, a jeżeli piasta i oś nie zostaną zamontowane prawidłowo, koło
może odpaść, co może spowodować poważne obrażenia ciała.
Regulator nie może wykonać więcej niż 2 obroty.
Nie należy kontynuować obracania regulatora w kierunku dokręcania
lub luzowania, jeśli wyczuwany jest opór przy obrocie regulatora.
Obracanie regulatora pomimo oporu może spowodować jego
uszkodzenie.
Po uważnym przeczytaniu podręcznika użytkownika należy go
przechowywać w bezpiecznym miejscu do późniejszego wykorzystania.
Uwaga
Zawsze należy sprawdzić piasty E-THRU przed rozpoczęciem jazdy, aby
się upewnić, że koła są prawidłowo przymocowane do ramy. Jest to
szczególnie ważne w przypadku parkowania roweru w miejscu
publicznym.
Należy się upewnić, że dźwignie E-THRU są ustawione w położeniu
CLOSE (zamkniętym) (strona dźwigni z napisem „CLOSE” musi być
skierowana na zewnątrz od ramy roweru). Należy ustawić dźwignie w
sposób pokazany na rysunku. Nie należy ich obracać.
W przypadku wymiany osi dźwigni E-THRU na inną, należy się upewnić,
że nazwa modelu osi zastępującej obecną oś dźwigni E-THRU jest taka
sama, jak nazwa modelu E-THRU znajdująca się na ramie.
Jeśli nazwa modelu jest inna, wymieniana oś dźwigni E-THRU może nie
zostać zamontowana poprawnie na ramie ze względu na różnice w
długości osi, rozmiarze gwintu, średnicy osłony itp.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania
wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić poniższe
elementy. W przypadku problemów z podanymi elementami należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Czy koła są prawidłowo przymocowane do ramy?
Czy dźwignie E-THRU są maksymalnie dociśnięte do położenia
„CLOSE” (zamkniętego)?
SZYBKA KONTROLA
Unieść rower tak, aby koło nie stykało się z ziemią, i kilkakrotnie
energicznie nacisnąć górną część opony w dół, jak pokazano na rysunku
1. Poruszać również kołem na boki w sposób pokazany na rysunku 2, aby
upewnić się, że koło nie jest luźne. Taka kontrola nie gwarantuje, że
dźwignia E-THRU ma odpowiedni moment dokręcania. Jeżeli nie ma
pewności, czy dźwignia E-THRU została dokręcona prawidłowo, przed
rozpoczęciem jazdy na rowerze powtórz procedurę instalacji opisaną w
punkcie „Instalacja koła” w tej instrukcji serwisowej.
Nazwy części
Obsługa
UWAGA
Zawsze obsługuj dźwignię E-THRU ręką. Do zamykania dźwigni nie
można używać młotka ani innych przedmiotów. Niezastosowanie się
do tej instrukcji grozi uszkodzeniem systemu E-THRU i ramy.
Co to jest piasta E-THRU?
Jest to mechanizm używający dźwigni E-THRU na piaście do łatwej
instalacji i zdejmowania koła.
Funkcja piasty E-THRU
Ustaw dźwignię E-THRU w położeniu „CLOSE” (zamkniętym) i zaciśnij ją
na ramie w celu zamocowania koła w prawidłowej pozycji.
Montaż koła
1. Zamocuj prawidłowo kołnierz
piasty na zakończeniu widełek.
2. Ustaw dźwignię E-THRU w
położeniu OPEN (otwartym) i
włóż ją do otworu w zakończeniu
widełek po stronie przeciwnej do
gwintu. Przełóż oś dźwigni przez
cały widelec, aż sięgnie ona do
części gwintowanej po drugiej
stronie.
3. Obróć dźwignię E-THRU, aby wkręcić oś dźwigni E-THRU w gwint
ramy.
Otwórz i zamknij dźwignię E-THRU; zamocuj oś dźwigni E-THRU w
gwincie ramy do momentu wyczucia lekkiego oporu, gdy dźwignia
E-THRU znajduje się w położeniu równoległym do osi piasty podczas
przesuwania do położenia CLOSE (zamkniętego).
4. Dla zapewnienia bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy dźwignia
E-THRU jest ustawiona wzdłuż ramy, gdy znajduje się w położeniu
CLOSE (zamkniętymi). Korzystając wyłącznie z siły ręki, popchnij
dłonią dźwignię E-THRU, aż pokona ona całą drogę do położenia
CLOSE (zamkniętego). Sprawdź, czy strona dźwigni E-THRU z napisem
„CLOSE” (zamknięte) jest skierowana na zewnątrz od ramy roweru.
Sprawdź, czy dźwignia E-THRU przesuwa się do pozycji pokazanej na
rysunku, gdy znajduje się w położeniu CLOSE (zamkniętym). Jeżeli tak
się nie dzieje, regulator wymaga regulacji. Patrz „Regulacja
regulatora” odnośnie szczegółowych informacji na temat tej regulacji.
Jeśli w instrukcji serwisowej znajdują się instrukcje dotyczące pozycji
zamocowania dźwigni E-THRU, należy ich przestrzegać podczas
mocowania.
Zdejmowanie koła
Przesuń dźwignię E-THRU z położenia CLOSE (zamkniętego) do położenia
OPEN (otwartego), a następnie obróć dźwignię E-THRU w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aby zdjąć oś E-THRU z gwintu
ramy. Po zdjęciu osi E-THRU z gwintu ramy wyjmij oś E-THRU z koła.
Regulacja regulatora
1. Wkręć oś dźwigni E-THRU w gwint ramy, jak pokazano w kroku 3
Montażu koła, następnie obróć dźwignię E-THRU, aby wyregulować ją
w taki sposób, żeby przesunęła się do prawidłowego położenia CLOSE
(zamkniętego), a następnie sprawdź moment dokręcania.
2. • Jeśli moment dokręcania ma małą wartość podczas przestawiania
dźwigni E-THRU do położenia CLOSE (zamkniętego), przekręć
regulator zgodnie z kierunkiem strzałki. Element regulacyjny można
obracać za każdym razem o 1/8 obrotu, jak wskazano.
Jeśli moment dokręcania sprawdzony w kroku 1 ma tak dużą wartość,
że dźwigni E-THRU nie można łatwo przestawić do położenia CLOSE
(zamkniętego), przekręć regulator zgodnie z kierunkiem strzałki w celu
zmniejszenia tej wartości. Regulacji należy dokonywać pojedynczym,
płynnym ruchem bez zmniejszania siły chwytu, za każdym razem o 1/8
obrotu, jak wskazano na elemencie regulacyjnym. Dźwignię E-THRU
należy ustawić na największą siłę mocowania pozwalającą na
blokowanie i odblokowywanie dźwigni.
3. Powtarzać tę regulację aż do uzyskania prawidłowej siły instalacji przy
prawidłowym położeniu dźwigni.
Dźwignia
E-THRU
Tarcza hamulcowa
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Rysunek 1
Położenie OPEN (otwarte)
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Rysunek 1
Rysunek 2
Otwór osi
Kołnierz piasty
Zakończenie widełek
Dźwignia E-THRU
Regulator
Położenie CLOSE (zamknięte)
Dźwignia E-THRU
Położenie OPEN (otwarte)
Zakończenie widełek
Kołnierz
piasty
1
2
Położenie OPEN (otwarte)
Pozycja
kontrolna
Położenie
CLOSE
(zamknięte)
Nieprawidłowo
Prawidłowo
Dźwignia
E-THRU
Tarcza hamulcowa
Położenie CLOSE (zamknięte)
Moment dokręcenia:
5–7,5 Nm
1
2
Moment mocowania: Większy
Moment mocowania: Mniejszy
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1

Shimano SM-AX78 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla