Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne
mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
UM-6VX0A-002-04
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są
na stronie internetowej: http://si.shimano.com
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów,
które nie zostały opisane w tej instrukcji użytkownika, skontaktuj się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy dla
doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
•
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać
się z niniejszą instrukcją użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące
elementy. W przypadku występowania problemów z podanymi
elementami należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru.
•
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
•
Czy zmiana biegów odbywa się płynnie?
•
Czy dźwignie zostały prawidłowo zamocowane na kierownicy?
•
Czy podczas użytkowania słychać nietypowe dźwięki?
Aby uzyskać wytyczne dotyczące wymiany, skontaktuj się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
•
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu
hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub
upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ
każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy
nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia siły
nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem)
oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z
profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi,
atakże praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
•
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do
blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
•
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
•
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy
zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
•
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać.
Wprzypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby
tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
•
W przypadku dźwigni karbonowych przed jazdą należy sprawdzić, czy
nie występują uszkodzenia, np. oddzielenie karbonu lub pęknięcia. W
przypadku widocznego uszkodzenia należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru. W przeciwnym razie może dojść do
pęknięcia, które może całkowicie uniemożliwić hamowanie.
•
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy
zachować ją na przyszłość.
Uwaga
•
Dźwignie karbonowe należy czyścić za pomocą miękkiej szmatki.
Należy pamiętać, aby używać wyłącznie neutralnych środków
czyszczących. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia
materiału, które może mieć negatywny wpływ na jego wytrzymałość.
•
Unikaj pozostawiania dźwigni karbonowych w miejscach, w których
mogą być narażone na działanie wysokich temperatur. Trzymaj je
również z dala od ognia.
•
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić korbą mechanizmu
korbowego.
•
Dokładnie przeczytaj instrukcję użytkownika przerzutki przedniej,
przerzutki tylnej i hamulców.
•
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
WAŻNA INFORMACJA
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Nazwy części
Działanie
Obsługa hamulców
Czynność zmiany biegu
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić korbą mechanizmu
korbowego.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Instrukcja użytkownika
Dźwignia Dual Control
•
Dźwignia
B
: zmiana tarczy przedniej z większej na mniejszą.
Dźwignia
B
Dźwignia
B
pozycja wyjściowa
Naciśnij dźwignię do osiągnięcia blokady, a następnie zwolnij dźwignię.
Dostrajanie (mechanizm wyciszający)
Jeśli przerzutka przednia zetknie się z łańcuchem, powodując hałas,
należy wykonać następującą czynność, aby go wyeliminować.
* Na rysunku pokazano konfi gurację "trzyrzędową".
Metoda obsługi jest taka sama jak w przypadku konfi guracji
"dwurzędowej".
Pozycja
łańcucha
Dostrajanie
Pozycja
łańcucha
Dostrajanie
Działanie
dźwigni
Działanie
dźwigni
Dźwignia
A
Dźwignia
A
pozycja wyjściowa
Naciśnij dźwignię do osiągnięcia blokady, a następnie zwolnij dźwignię.
Jeśli zmiana biegu nie została zakończona, naciśnij dźwignię ponownie
do osiągnięcia blokady.
Działanie dźwigni przerzutki przedniej
* Na rysunku pokazano konfi gurację "trzyrzędową".
Metoda obsługi jest taka sama jak w przypadku konfi guracji
"dwurzędowej".
•
Dźwignia
A
: zmiana tarczy przedniej z mniejszej na większą.
Dźwignia
B
Dźwignia
B
pozycja wyjściowa
Np. z 4. na 3.
34
•
Dźwignia
B
: zmiana tylnej koronki z większej na mniejszą.
Należy nacisnąć dźwignię
B
jeden raz, aby zmienić koronkę
zwiększej na mniejszą.
1
:
Zmiana o jedną koronkę
Np. z 3. na 4.
4 3
2
:
Szybka zmiana o dwie koronki
Np. z 3. na 5.
35
Dźwignia
A
Dźwignia
A
pozycja wyjściowa
1
Kliknięcie
2
Kliknięcie
Działanie dźwigni przerzutki tylnej
•
Dźwignia
A
: zmiana tylnej koronki z mniejszej na większą.
Dźwignia
A
jest wyposażona w zapadki w położeniach
1
i
2
.
Tył Przód
Dźwignia
B
Dźwignia
(Dźwignia hamulca/
dźwignia zmiany
przełożeń)
Ramię mechanizmu
korbowego
Najmniejsza
tarcza
Mniejsze
koronki
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
Mniejsze
koronki
Największa
tarcza
Mniejsze
koronki
Największa
tarcza
Większe
koronki
Kliknięcie
Dźwignia
B
(Uderzenia)
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
Większe
koronki
Najmniejsza
tarcza
Większe
koronki
Dźwignia
A
(Uderzenia)
Kliknięcie
OSTRZEŻENIE
Uwagi dotyczące działania
Zarówno dźwignia
A
, jak i dźwignia
B
zawsze wracają do położenia
wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
Nie należy jednocześnie naciskać dźwigni
A
i
B
. Bieg nie zostanie
zmieniony, jeśli dźwignie zostały naciśnięte jednocześnie.
* Niektóre modele umożliwiają zmianę o dwa biegi za jednym razem.
Dźwignia
A
Dźwignia
A
Dźwignia
B