Uwaga: Dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia w wyniku
wprowadzenia ulepszeń. (Polski)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć
poważnych urazów:
Pełne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego •
roweru jest bardzo ważne. Niewłaściwe użycie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania lub
wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy
rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia,
należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym
wyczucia charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi
roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym
sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także
poprzez praktyczne doskonalenie techniki jazdy i hamowania.
Podczas mocowania ramienia hamulca do ramy należy •
pamiętać o zastosowaniu obejmy ramienia hamulca
odpowiedniego do wielkości dolnej rury tylnego trójkąta
ramy i poprawnie połączyć je za pomocą śruby i nakrętki
obejmy, stosując określony moment dokręcania.
Jako nakrętki obejmy należy użyć nakrętki zabezpieczającej
z wkładką nylonową (nakrętka samozatrzaskowa). Zaleca
się zastosowanie standardowych części Shimano jako śruby
i nakrętki obejmy ramienia hamulca. Ponadto należy użyć
obejmy ramienia hamulca odpowiadającego wielkości dolnej
rury tylnego trójkąta ramy .
Jeśli nakrętka obejmy zejdzie z ramienia hamulca lub
jeśli śruba obejmy albo ibejma ramienia hamulca ulegną
uszkodzeniu, ramię hamulca może się obracać na dolnej
rurze tylnego trójkąta ramy i powodować nagłe szarpnięcia
kierownicy lub też koło roweru może się zablokować,
powodując upadek roweru i poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części
mogą spowodować poważne obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są •
prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
w konsekwencji poważne zranienie.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję •
serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
– Aby uniknąć poważnych
urazów:
Należy unikać ciągłego używania hamulców podczas długie-•
go zjazdu ze zbocza, ponieważ spowoduje to znaczne roz-
grzanie wewnętrznych części hamulca, co może pogorszyć
działanie hamulców. Może to również spowodować zmniej-
szenie ilości smaru wewnątrz hamulca, co często prowadzi
do takich problemów, jak niespodziewanie silne hamowanie.
Obróć kołem i upewnij się, że siła hamowania hamulca •
wolnego biegu jest poprawna.
W przypadku częstego używania hamulców bęben •
hamulcowy może być gorący. Nie dotykaj bębna
hamulcowego przez co najmniej 30 minut od momentu
zakończenia jazdy na rowerze.
Bęben hamulcowy
UWAGA:
Używaj kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno •
używać kół z naciągiem radialnym, ponieważ
szprychy i koło mogą po uruchomieniu hamulców ulec
uszkodzeniu, a hamowaniu może towarzyszyć hałas.
Biegi mogą być zmieniane podczas pedałowania, •
ale czasami mechanizm zapadkowy wewnątrz piasty
może potem hałasować, co jest normalnym elementem
operacji zmiany biegu.
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie się obracać •
z oporem, należy wymienić klocki hamulcowe lub
nasmarować je smarem.
Nie należy stosować żadnego smaru lub oleju do •
wnętrza piasty, ponieważ może się on wydostać na
zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem •
czyszczącym i następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada •
z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia lub •
pogorszenia parametrów roboczych wynikających
z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub •
regulacji prosimy kierować do sprzedawcy.
SI-35U0C
SG-3C41
Techniczna instrukcja
serwisowa
Przed użyciem należy przeczytać te instrukcje wraz
z instrukcjami serwisowymi dotyczącymi dźwigni
zmiany biegów Inter-3.
Montaż piasty do ramy
1.
Załóż łańcuch na zębatkę, a następnie wstaw oś piasty
w zakończenie widełek.
Oś piasty
Zakończenie
widełek
2.
Nałóż nieobracającą się podkładkę na zewnętrzną część
lewej strony osi piasty. Jednocześnie obróć oś piasty
tak, aby występ nieobracającej się podkładki został
dopasowany do wyżłobienia w zakończeniu widełek.
3.
Przykręć nakrętki wieńcowe z obu stron osi piasty.
Następnie zlikwiduj luz łańcucha, po czym dokręć
nakrętki wieńcowe w celu zamocowania koła do ramy.
4.
Ramię hamulca należy poprawnie zamocować do dolnej
rury tylnego trójkąta ramy za pomocą obejmy ramienia
hamulca.
5.
Przed użyciem hamulca wolnego biegu należy
sprawdź, czy hamulec działa poprawnie i czy koło
obraca się równomiernie.
Nieobracająca się podkładka (kolor złoty)
Nakrętka wieńcowa
Oś piasty
Nakrętka wieńcowa
Zakończenie widełek
Ramię hamulca
Nakrętka uchwytu
Śruba obejmy
Obejma ramienia
hamulca
Dolna rura tylnego
trójkąta ramy
Nakrętka obejmy
Ramię hamulca
Obejma ramienia
hamulca
Śruba obejmy
(M6 16 mm)
Moment dokręcania:
2 - 3 Nm
Moment dokręcania:
30 - 45 Nm
2 - 3 mm
8 - 12,5 mm
Podczas montowania obejmy ramienia hamulca •
należy poprawnie dokręcić śrubę obejmy,
przytrzymując nekrętkę kluczem 10 mm.
Uwaga:
Po zamontowaniu obejmy ramienia hamulca •
sprawdź, czy śruba obejmy wystaje na około
2 - 3 mm poza powierzchnię nakrętki obejmy.
Wystająca część powinna znajdować się po •
stronie zakończenia widełek.
Załóż nieobracającą się podkładkę tak, aby •
wystająca część weszła w wyżłobienie zakoń-
czenia widełek z każdej strony osi piasty.
Należy się upewnić, czy prawy koniec osi piasty
wystaje z nakrętki wieńcowej na około 8 - 12,5 mm.
Uwaga:
Zębatka
Wymiary całkowite zakończenia widełek, i
wspornika błotnika
4 - 7,5 mm (szerokość osi 168 mm/175 mm)
9 - 12,5 mm (szerokość osi 178 mm)
SI-35U0C-03