Volvo S60 DRIVe

Typ
DRIVe

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

Kdakd8Vg8dgedgVi^dcIE&'.+%Eda^h] 6I&&&&!Eg^ciZY^cHlZYZc!<iZWdg\'%&&!8deng^\]i©'%%%"'%&&Kdakd8Vg8dgedgVi^dc
VOLVO S60 & V60
DRIV
Dodatek do instrukcji obsługi
!
DRIVe
Informacje o tym dodatku
1
Informacje o tej publikacji
Niniejsza instrukcja stanowi uzupełnienie
zasadniczej instrukcji obsługi samochodu.
Dodatek ten omawia zmiany w opisie danego
modelu zawartym w zasadniczej instrukcji
związane z funkcjami DRIVe dostępnymi w
samochodzie.
W przypadku wątpliwości związanych z którą-
kolwiek z funkcji samochodu:
W pierwszej kolejności należy skorzystać z
zasadniczej instrukcji obsługi samochodu.
W celu uzyskania odpowiedzi na ewentualne
dalsze pytania zaleca się kontakt z dystrybu-
torem lub przedstawicielem firmy Volvo Car
Corporation.
Internet
Technologie przyjazne dla środowiska podle-
gają ciągłemu rozwojowi, w związku z czym
informacje drukowane mogą szybko stać się
nieaktualne.
Dlatego zalecamy korzystanie ze strony inter-
netowej firmy Volvo pod adresem www.volvo-
cars.com, gdzie można znaleźć najnowsze i
najbardziej aktualne informacje o posiadanym
samochodzie.
Zmiany
Dane techniczne, rozwiązania konstrukcyjne i
ilustracje zawarte w niniejszym dodatku nie są
wiążące.
Firma Volvo zastrzega sobie prawo do wpro-
wadzania zmian bez uprzedzenia.
© Volvo Car Corporation
DRIVe
Informacje ogólne
2
Ciszej i czyściej
Troska o zachowanie czystości środowiska
naturalnego jest jedną z podstawowych war-
tości głoszonych przez firmę Volvo Car Corpo-
ration i wpływa na wszystkie nasze działania.
Dążenie do realizacji tego celu doprowadziło
do powstania serii samochodów DRIVe, której
koncepcja opiera się na współdziałaniu sze-
regu energooszczędnych funkcji pozwalają-
cych zmniejszyć zużycie paliwa, a w rezultacie
ograniczyć wielkość emisji szkodliwych sub-
stancji zawartych w spalinach.
Jako przykłady energooszczędnych funkcji
można podać inteligentne ładowanie akumu-
latora, adaptacyjne wspomaganie układu kie-
rowniczego i aerodynamikę.
Inteligentne ładowanie akumulatora
Energia kinetyczna samochodu jest odzyski-
wana podczas hamowania silnikiem i zamie-
niana na prąd elektryczny, który doładowuje
akumulator.
Adaptacyjne wspomaganie układu
kierowniczego
Kolejna funkcja DRIVe polega na tym, że pobór
energii przez wspomaganie układu kierowni-
czego jest dostosowany do aktualnego zapo-
trzebowania. Dzięki optymalizacji działania i
wprowadzeniu funkcji oszczędzania energii jej
pobór może być ograniczony do minimum w
sytuacjach, w których wspomaganie układu
kierowniczego (tzn. pomoc w obracaniu kołem
kierownicy) nie jest konieczne.
Aerodynamika
Koncepcja DRIVe może także obejmować
obniżone podwozie. Dostępne są również
przedni i tylny spojler
1
o niskim współczynniku
oporu powietrza oraz specjalnie zaprojekto-
wane obręcze kół
1
.
Wskazówki dotyczące ekologicznej i
ekonomicznej jazdy
Oto kilka porad, które pozwolą zmniejszyć
zużycie paliwa bez potrzeby wydłużania czasu
jazdy lub zmniejszania przyjemności prowa-
dzenia samochodu.
W normalnych warunkach i na płaskim
podłożu samochody z silnikiem DRIVe i 6-
biegową manualną skrzynią biegów uru-
chamia się na 2. biegu.
Pojemniki transportowe i bagażniki
dachowe zwiększają opór powietrza, co
powoduje wzrost zużycia paliwa – należy
demontować je od razu po użyciu, gdy nie
są potrzebne.
Utrzymywać prawidłowe ciśnienie powie-
trza w oponach (patrz punkt „Koła i opony”
na stronie 4).
Wyjąć z samochodu niepotrzebne przed-
mioty – im większe obciążenie i masa
pojazdu, tym większe zużycie paliwa.
Jeżeli samochód jest wyposażony w
nagrzewnicę bloku silnika, należy ją włą-
czać zawsze przed uruchomieniem zim-
nego silnika – pozwala to obniżyć zużycie
paliwa i zmniejszyć emisję szkodliwych
substancji.
Prowadzić samochód płynnie i unikać
gwałtownego hamowania.
Jeździć na możliwie najwyższym biegu –
silnik zużywa mniej paliwa przy niższej
prędkości obrotowej.
Wykorzystywać hamowanie silnikiem do
zmniejszania prędkości jazdy.
Wysoka prędkość jazdy powoduje wzrost
zużycia paliwa z powodu zwiększonego
oporu powietrza – dwukrotne zwiększenie
1
Oferta jest zróżnicowana zależnie od modelu samochodu i rynku.
DRIVe
Informacje ogólne
3
prędkości powoduje czterokrotny wzrost
oporu powietrza.
Regularnie wykonywać przeglądy samo-
chodu – przestrzegać terminów przeglą-
dów okresowych zalecanych przez Volvo.
DRIVe
Dane techniczne
4
Silnik
Oznaczenie silnika
A
D4162T
Moc (kW/ obr/min) 84/3600
Moc (KM/ obr/min) 115/3600
Moment obrotowy
(Nm/ obr/min)
270/1750-2500
Liczba cylindrów 4
Średnica cylindra
(mm)
75
Skok tłoka (mm) 88,3
Pojemność sko-
kowa (litry)
1,56
Stopień sprężania 16,0:1
A
Oznaczenie typu silnika, numer części i numer fabryczny
można odczytać na silniku – umiejscowienie podano w
zasadniczej instrukcji obsługi samochodu.
Olej silnikowy
Klasa oleju
1
: ACEA A5/B5
Lepkość: SAE 5W-30
Sprawdzanie/uzupełnianie poziomu oleju –
patrz zasadnicza instrukcja obsługi, rozdział
„Obsługa techniczna samochodu”/„Spraw-
dzanie poziomu oleju”.
Płyn chłodzący
Stosować płyn chłodzący ze środkiem antyko-
rozyjnym wymieszany z wodą
2
(patrz instrukcja
na opakowaniu).
Objętość: 10,5 litra.
Temperatura otwarcia termostatu: 82 °C.
Skrzynia biegów
MMT6, manualna, 6-biegowa.
Zalecany olej w skrzyni biegów: BOT 350 M3.
Objętość: 1,65 litra.
Zużycie paliwa i wielkość emisji
3
S60
A 5,1 134
B 3,9 103
C 4,3 114
V60
A 5,2 137
B 4,1 109
C 4,5 119
Treść tabeli
: Zużycie paliwa (litry/100 km)
: Emisja dwutlenku węgla (g/km)
A = jazda miejska
1
W przypadku eksploatacji samochodu w niekorzystnych warunkach stosować olej ACEA A5/B5 SAE 0W-30.
2
Woda musi spełniać wymagania jakościowe określone w normie STD 1285.1.
3
Oficjalne wartości zużycia paliwa są oparte na dwóch znormalizowanych cyklach jazdy testowanych w warunkach laboratoryjnych („cykle jazdy UE”) zgodnie z następującymi przepisami: Dyrektywa
UE nr 80/1268/EWG (Euro 4), Rozporządzenie UE nr 692/2008 (Euro 5) i Rozporządzenie EKG ONZ nr 101. Przepisy te dotyczą cykli jazdy miejskiej i pozamiejskiej. - Jazda miejska – pomiar zaczyna
się od rozruchu zimnego silnika. Jazda jest symulowana. - Jazda poza miastem – samochód przyspiesza i hamuje w zakresie prędkości 0-120 km/h. Jazda jest symulowana. - Samochody z silnikiem
DRIVe i 6-biegową manualną skrzynią biegów są uruchamiane na 2. biegu. - Wartość dla jazdy mieszanej, którą podano w tabeli, stanowi połączenie wartości dla jazdy miejskiej i pozamiejskiej,
zgodnie z obowiązującymi przepisami. Emisja CO2 – spaliny są zbierane w celu obliczenia emisji dwutlenku węgla w obu cyklach jazdy. Następnie są one poddawane analizie i w ten sposób uzyskuje
się wielkość emisji CO2.
DRIVe
Dane techniczne
5
B = jazda pozamiejska
C = jazda mieszana
Przyczepa
Maks.
masa (kg)
Przyczepa
z hamul-
cami
Przyczepa
bez
hamulców
S60 1300 750
V60 1300 750
Nacisk na
hak holowni-
czy
75 50
UWAGA
Holowanie obciążonej przyczepy w terenie,
w którym występują strome podjazdy i poło-
żonym na dużej wysokości nad poziomem
morza wiąże się ze zwiększonym zużyciem
paliwa i wyższym poziomem emisji.
Koła i opony
Ważnym elementem związanym z ekologiczną
eksploatacją samochodu jest używanie odpo-
wiedniego typu opon i utrzymywanie w nich
prawidłowego ciśnienia powietrza.
Rozmiary
Przy wymianie opon na nowe zaleca się zasto-
sowanie opon takiego samego typu i marki jak
te, w które samochód był wyposażony fabrycz-
nie – zostały one zaprojektowane specjalnie w
celu obniżenia zużycia paliwa.
Poniższe rozmiary zwykle pozwalają uzyskać
nieco mniejsze zużycie paliwa niż szersze
warianty opon:
S60 V60
205/60-16 205/60-16
Ciśnienie powietrza
Nieprawidłowe ciśnienie powietrza w oponach
powoduje wzrost zużycia paliwa. Z tego
powodu należy regularnie sprawdzać ciśnienie
w oponach.
Stosując tak zwane ciśnienie ECO,
4
można
zminimalizować zużycie paliwa. Może to mieć
pewien wpływ na komfort jazdy, poziom hałasu
emitowanego przez opony i charakterystykę
sterowności, ale nie wpływa na bezpieczeń-
stwo.
Patrz etykieta z zalecanym ciśnieniem w opo-
nach obok słupka drzwi kierowcy.
Ładowanie akumulatora
Dążenie do ekologicznej jazdy wiąże się także
z oszczędzaniem energii elektrycznej – podob-
nie jak w domu.
Im więcej odbiorników energii (zestaw audio,
podgrzewanie szyb, lusterek i siedzeń, klima-
tyzacja nastawiona na bardzo niską tempera-
turę itd.) jest włączonych w samochodzie, tym
większa ilość energii, jaką trzeba wytworzyć,
by naładować akumulator.
UWAGA
Im większy pobór energii elektrycznej przez
urządzenia pojazdu, tym większa ilość ener-
gii potrzebnej do naładowania akumulatora
rozruchowego = większe zużycie paliwa.
4
Ciśnienie zalecane przy maksymalnym obciążeniu.
DRIVe
6
DRIVe
7
DRIVe
8
Kdakd8Vg8dgedgVi^dcIE&'.+%Eda^h] 6I&&&&!Eg^ciZY^cHlZYZc!<iZWdg\'%&&!8deng^\]i©'%%%"'%&&Kdakd8Vg8dgedgVi^dc
VOLVO S60 & V60
DRIV
Dodatek do instrukcji obsługi
!
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10

Volvo S60 DRIVe

Typ
DRIVe
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla