E
Przy mocowaniu elementów
do ramy/kierownicy
karbonowej należy sprawdzić
zalecenia producenta ramy/
części karbonowych
dotyczące momentu
dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia,
mogącego spowodować uszkodzenie materiału karbonowego,
lub niedokręcenia, które może prowadzić do niedostatecznego
zamocowania elementów.
E
Do zamontowania dźwigni hamulca użyć klucza imbusowego 5 mm.
E
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować
utratę kontroli i wypadek, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Ponieważ prowadzenie każdego roweru może być inne, należy nauczyć
się właściwej techniki hamowania (w tym prawidłowego nacisku na
dźwignię hamulca i charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego
roweru. Należy sprawdzić u sprzedawcy i w instrukcji obsługi roweru
oraz przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może dojść do
blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
• Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą być
używane jako hamulce przednie.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne
obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych
Shimano.
• Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na okładziny
hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie się na okładziny
hamulcowe, należy je wymienić. W przeciwnym razie hamulce mogą
działać nieprawidłowo.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona, i
natychmiast wymienić linkę, jeśli tak jest. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i
hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać.
W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego
uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i
zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Optymalną sprawność hamulca można uzyskać w przypadku stosowania
zalecanego zestawu hamulca i dźwigni hamulca.
• Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są widoczne rowki,
należy je wymienić na nowe.
• Różne szczęki hamulcowe mają swoją charaketrystykę. Kupując szczęki
hamulcowe o szczegóły pytaj w miejscu zakupu.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub
pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji prosimy
kierować do sprzedawcy roweru.
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Hamulec uniwersalny
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie
poniższej kombinacji.
Hamulec uniwersalny
Dzięki zapewnieniu wyjątkowej sprawności hamowania w warunkach
wilgoci (sterowanie i modulacja), w czasie użytkowania systemu
sprawność hamowania nie będzie zmieniać się w szerokim spektrum
warunków otoczenia.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-8A20A-003
*1, *2: BL-R440
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Wstępny moment dokręcania
śruby linki: 0,5 - 1 Nm
Montaż dźwigni hamulca
1. Włożyć sworzeń blokujący ramiona hamulca w środkowy
otwór sprężyny w piwocie ramy i następnie za pomocą śruby
mocującej ogniwa przymocować ramiona hamulca do ramy.
2. Wprowadzić linkę do zawiesia.
3. Tymczasowo dokręcić linkę, aby zawiesie znalazło się w
miejscu pokazanym na rysunku.
4. Obracać śrubą regulacyjną napięcia sprężyny tak, aby
zawiesie linki znalazło się bezpośrednio pod kapturkiem
pancerza.
E
8. Wyregulować giętką osłonę tak, aby dotknęła ramienia
hamulca Cantilever.
10. Ewentualną dodatkową regulację można wykonać za
pomocą śruby regulacyjnej napięcia sprężyny.
11. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy
i sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy po użyciu
hamulca odległość między okładzinami jest właściwa.
9. Gdy zawiesie linki znajdzie się w położeniu pokazanym na
rysunku, regulacja jest zakończona. Upewnić się, że
odległość pomiędzy kapturkiem pancerza a zawiesiem linki
wynosi minimum 20 mm, jak pokazano na rysunku do
kroku 8. Celem tego jest zapewnienie, by zawiesie nie
dotykało kapturka pancerza. W przeciwnym razie hamulec
nie zadziała.
Montaż hamulca Cantilever
5. Trzymając klocek na wysokości obręczy, wyregulować
wielkość wystawania klocka, zmieniając podkładkę
B (gruba lub cienka).
6. Dociskając klocek do obręczy dokręcić nakrętkę mocującą
klocek.
7. Poluzować śrubę mocującą linkę, przesunąć ramiona
hamulca, aby luz wynosił 2-3 mm, a następnie zamocować
linkę.
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy
5 mm
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Ogniwo mocujące klocek
Podkładka A Podkładka A
Podkładka Podkładka
regulacyjna
Nakrętka mocująca klocek
Giętka osłona
20 mm lub więcej
Nacisnąć około
10 razy
Nacisnąć około
10 razy
Oparcie pancerza
Zawiesie linki
Podkładka B (gruba) Podkładka B (cienka)
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Sworzeń blokujący
Otwór sprężyny
Śruba mocująca
ogniwo
Dotyka
Giętka osłona
Dotyka
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
FORWARD
R
L
FORWARD
Sworzeń mocujący okładzinę Sworzeń mocujący okładzinę
Wymiana okładzin
1. Wykręcić śrubę mocującą okładzinę i wysunąć okładzinę z
rowka, tak aby można była go wyjąć z uchwytu klocka.
3. Włożenie sworznia mocującego okładzinę ma kluczowe
znaczenie dla zamocowania okładziny w odpowiednim
miejscu.
2. Występują dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, które
należy stosować odpowiednio z lewej i prawej strony.
Wsunąć nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin,
uważając jednocześnie na właściwy kierunek i położenie
otworów sworzni.
Sworzeń mocujący okładzinę
Okładzina
Kierunek
wsuwania
okładzin
Uchwyt okładziny Uchwyt okładziny
Lewa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Prawa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Okładzina
Przód
Okładzina
Przód
Zastosować chwyt kierownicy
o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 32 mm.
SI-8A20A-003-03
Dźwignia hamulca
BL-R600 / BL-R440 / ST-R600 / BL-R550 / BL-R770
ST-5600 / ST-5601 / ST-5603
ST-4500 / ST-4501 / ST-4503 / ST-3400 / ST-R500
(średnica obejmy: 23,8 mm / 22,2 mm *1)
Hamulce Cantilever BR-R550
Linka hamulca
*2
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com