Shimano ST-4500 Service Instructions

Typ
Service Instructions
E
Przy mocowaniu elementów
do ramy/kierownicy
karbonowej należy sprawdzić
zalecenia producenta ramy/
części karbonowych
dotyczące momentu
dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia,
mogącego spowodować uszkodzenie materiału karbonowego,
lub niedokręcenia, które może prowadzić do niedostatecznego
zamocowania elementów.
E
Do zamontowania dźwigni hamulca użyć klucza imbusowego 5 mm.
E
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować
utratę kontroli i wypadek, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Ponieważ prowadzenie każdego roweru może być inne, należy nauczyć
się właściwej techniki hamowania (w tym prawidłowego nacisku na
dźwignię hamulca i charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego
roweru. Należy sprawdzić u sprzedawcy i w instrukcji obsługi roweru
oraz przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może dojść do
blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą być
używane jako hamulce przednie.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne
obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych
Shimano.
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na okładziny
hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie się na okładziny
hamulcowe, należy je wymienić. W przeciwnym razie hamulce mogą
działać nieprawidłowo.
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona, i
natychmiast wymienić linkę, jeśli tak jest. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i
hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać.
W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego
uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i
zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Optymalną sprawność hamulca można uzyskać w przypadku stosowania
zalecanego zestawu hamulca i dźwigni hamulca.
Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są widoczne rowki,
należy je wymienić na nowe.
Różne szczęki hamulcowe mają swoją charaketrystykę. Kupując szczęki
hamulcowe o szczegóły pytaj w miejscu zakupu.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub
pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji prosimy
kierować do sprzedawcy roweru.
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Hamulec uniwersalny
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie
poniższej kombinacji.
Hamulec uniwersalny
Dzięki zapewnieniu wyjątkowej sprawności hamowania w warunkach
wilgoci (sterowanie i modulacja), w czasie użytkowania systemu
sprawność hamowania nie będzie zmieniać się w szerokim spektrum
warunków otoczenia.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-8A20A-003
*1, *2: BL-R440
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Wstępny moment dokręcania
śruby linki: 0,5 - 1 Nm
Montaż dźwigni hamulca
1. Włożyć sworzeń blokujący ramiona hamulca w środkowy
otwór sprężyny w piwocie ramy i następnie za pomocą śruby
mocującej ogniwa przymocować ramiona hamulca do ramy.
2. Wprowadzić linkę do zawiesia.
3. Tymczasowo dokręcić linkę, aby zawiesie znalazło się w
miejscu pokazanym na rysunku.
4. Obracać śrubą regulacyjną napięcia sprężyny tak, aby
zawiesie linki znalazło się bezpośrednio pod kapturkiem
pancerza.
E
8. Wyregulować giętką osłonę tak, aby dotknęła ramienia
hamulca Cantilever.
10. Ewentualną dodatkową regulację można wykonać za
pomocą śruby regulacyjnej napięcia sprężyny.
11. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy
i sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy po użyciu
hamulca odległość między okładzinami jest właściwa.
9. Gdy zawiesie linki znajdzie się w położeniu pokazanym na
rysunku, regulacja jest zakończona. Upewnić się, że
odległość pomiędzy kapturkiem pancerza a zawiesiem linki
wynosi minimum 20 mm, jak pokazano na rysunku do
kroku 8. Celem tego jest zapewnienie, by zawiesie nie
dotykało kapturka pancerza. W przeciwnym razie hamulec
nie zadziała.
Montaż hamulca Cantilever
5. Trzymając klocek na wysokości obręczy, wyregulować
wielkość wystawania klocka, zmieniając podkładkę
B (gruba lub cienka).
6. Dociskając klocek do obręczy dokręcić nakrętkę mocującą
klocek.
7. Poluzować śrubę mocującą linkę, przesunąć ramiona
hamulca, aby luz wynosił 2-3 mm, a następnie zamocować
linkę.
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy
5 mm
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Ogniwo mocujące klocek
Podkładka A Podkładka A
Podkładka Podkładka
regulacyjna
Nakrętka mocująca klocek
Giętka osłona
20 mm lub więcej
Nacisnąć około
10 razy
Nacisnąć około
10 razy
Oparcie pancerza
Zawiesie linki
Podkładka B (gruba) Podkładka B (cienka)
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Sworzeń blokujący
Otwór sprężyny
Śruba mocująca
ogniwo
Dotyka
Giętka osłona
Dotyka
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
FORWARD
R
L
FORWARD
Sworzeń mocujący okładzinę Sworzeń mocujący okładzinę
Wymiana okładzin
1. Wykręcić śrubę mocującą okładzinę i wysunąć okładzinę z
rowka, tak aby można była go wyjąć z uchwytu klocka.
3. Włożenie sworznia mocującego okładzinę ma kluczowe
znaczenie dla zamocowania okładziny w odpowiednim
miejscu.
2. Występują dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, które
należy stosować odpowiednio z lewej i prawej strony.
Wsunąć nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin,
uważając jednocześnie na właściwy kierunek i położenie
otworów sworzni.
Sworzeń mocujący okładzinę
Okładzina
Kierunek
wsuwania
okładzin
Uchwyt okładziny Uchwyt okładziny
Lewa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Prawa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Okładzina
Przód
Okładzina
Przód
Zastosować chwyt kierownicy
o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 32 mm.
SI-8A20A-003-03
Dźwignia hamulca
BL-R600 / BL-R440 / ST-R600 / BL-R550 / BL-R770
ST-5600 / ST-5601 / ST-5603
ST-4500 / ST-4501 / ST-4503 / ST-3400 / ST-R500
(średnica obejmy: 23,8 mm / 22,2 mm *1)
Hamulce Cantilever BR-R550
Linka hamulca
*2
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
  • Page 1 1

Shimano ST-4500 Service Instructions

Typ
Service Instructions