Dźwignia przerzutki /
Hydrauliczny hamulec
tarczowy
WAŻNA INFORMACJA
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu, regulacji i wymiany
produktów, które nie zostały opisane w tym podręczniku użytkownika,
należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub dystrybutorem.
Podręcznik sprzedawcy dla doświadczonych i zawodowych mechaników
rowerowych jest dostępny na naszej stronie internetowej
(https://si.shimano.com).
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie
zapoznać się z niniejszym „podręcznikiem
użytkownika” przed użyciem produktu, przestrzegać
go podczas jego użytkowania i przechowywać w
dostępnym miejscu.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia
obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia. Instrukcje
zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub
wielkością możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego
użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji skutkuje śmiercią albo
poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji może skutkować śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych
instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami
wyposażenia i otoczenia.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
•
Ponieważ każdy rower może prowadzić się nieco inaczej w zależności
od modelu, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w
tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki kierowania
rowerem) oraz obsługi roweru. Niewłaściwe używanie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę kontroli lub upadek,
które mogą prowadzić do poważnych obrażeń.
•
Nie demontować ani nie modyfikować produktu. W przeciwnym razie
może to spowodować nieprawidłowe działanie produktu, co może
doprowadzić do nagłego upadku, a w konsekwencji poważnych
obrażeń.
•
Ten hydrauliczny układ hamulcowy ma inną charakterystykę hamowania
od hamulców obręczowych, charakteryzując się relatywnie dużą siłą
hamowania w jego początkowej fazie (wyższej niż hamulec obręczowy);
przed użyciem należy dokładnie zapoznać się z jego charakterystyką
hamowania. Jazda na rowerze bez uprzedniego odpowiedniego
zapoznania się z charakterystyką hamowania może zakończyć się
upadkiem i potencjalnymi poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
•
Rowerzyści muszą przyzwyczaić się do większej wydajności hamulca
przed rozpoczęciem jazdy na rowerze. Tarcze hamulcowe 203mm i
180mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze hamulcowe
160mm. Jazda na rowerze bez uprzedniego odpowiedniego
zapoznania się z charakterystyką hamowania może zakończyć się
upadkiem i potencjalnymi poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
•
Należy zachować szczególną ostrożność i uważać,
aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się
tarczy hamulcowej. Tarcza hamulcowa jest na tyle
ostra, że może doprowadzić do poważnego
zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w
otworach obracającej się tarczy.
•
Nie dotykać zacisków ani tarczy hamulcowej podczas jazdy ani
bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. Zaciski i tarcza hamulcowa
rozgrzewają się w czasie pracy hamulców, dotknięcie jednego z
elementów może spowodować oparzenie.
•
Należy uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
tarczę hamulcową i klocki hamulcowe. Jazda na rowerze z klockami
hamulcowymi i tarczą hamulcową zabrudzonymi olejem lub smarem
może uniemożliwić ich działanie, a w konsekwencji doprowadzić do
upadku lub kolizji i poważnych obrażeń.
•
Należy sprawdzić grubość klocków hamulcowych i nie używać ich, jeśli
spadnie ona do 0,5 mm lub mniej. Niezastosowanie się do tej instrukcji
może uniemożliwić działanie hamulców, a w konsekwencji spowodować
poważne obrażenia.
•
Nie używać tarczy hamulcowej, jeśli jest ona pęknięta lub odkształcona.
Tarcza hamulcowa może pęknąć, powodując upadek, a w konsekwencji
poważne obrażenia. Wymienić tarczę hamulcową na nową.
•
Nie używać tarczy hamulcowej, jeśli jej grubość wynosi 1,5 mm lub
mniej. Ponadto nie należy używać tarczy hamulcowej, jeśli widoczna
jest jej aluminiowa powierzchnia. Tarcza hamulcowa może pęknąć,
powodując upadek, a w konsekwencji poważne obrażenia. Wymienić
tarczę hamulcową na nową.
•
Nie naciskać ciągle hamulców. Niezastosowanie się do tej instrukcji
może doprowadzić do nagłego zwiększenia skoku dźwigni hamulca i
uniemożliwić działanie hamulców, a w konsekwencji spowodować
poważne obrażenia.
•
Nie używać hamulców w przypadku wystąpienia wycieków płynu.
Niezastosowanie się do tej instrukcji może uniemożliwić działanie
hamulców, a w konsekwencji spowodować poważne obrażenia.
•
Nie używać przedniego hamulca za zbyt dużą siłą. Może to
spowodować zablokowanie przedniego koła, a w rezultacie
przewrócenie się roweru do przodu i poważne obrażenia.
•
Ponieważ wymagana droga hamowania będzie dłuższa w mokrych
warunkach, należy ograniczyć prędkość i hamować wcześniej oraz
delikatniej. Może dojść do upadku lub kolizji i poważnych obrażeń.
•
Mokra powierzchnia drogi może spowodować utratę przyczepności
opon; aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz
delikatniej. W przypadku utraty przyczepności opon, może dojść do
upadku i poważnych obrażeń.
PRZESTROGA
Przestrogi dotyczące oryginalnego oleju mineralnego SHIMANO
•
Podczas obsługi należy używać odpowiedniej osłony na oczy i unikać
kontaktu z oczami. W razie potrzeby przepłukać oczy wodą i
niezwłocznie zasięgnąć pomocy medycznej. Kontakt oleju z oczami
może spowodować podrażnienie.
•
Przed użyciem oleju założyć rękawice. W razie kontaktu ze skórą
dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą. Kontakt oleju ze skórą może
spowodować wysypkę i podrażnienie.
•
Zasłonić nos i usta maską oddechową. Używać oleju w dobrze
wentylowanym miejscu. Wdychanie mgły lub par oleju mineralnego
może wywołać nudności.
•
W przypadku wdychania mgły lub oparów oleju mineralnego należy
udać się na świeże powietrze. Okryć się kocem. Należy się ogrzać, nie
wykonywać męczących czynności i natychmiast zasięgnąć pomocy
medycznej.
Okres docierania
•
Hamulce tarczowe muszą przejść okres docierania, a wraz z upływem
okresu docierania siła hamowania stopniowo rośnie. Może to
doprowadzić do wypadków lub upadków z powodu utraty panowania
nad rowerem, czego konsekwencją mogą być poważne obrażenia. (taka
sama sytuacja zaistnieje po wymianie klocków hamulcowych lub tarczy
hamulcowej).
Uwaga
•
Aby nie dopuścić do powstawania hałasu, po każdej wymianie klocków
hamulcowych lub tarczy hamulcowej należy przeprowadzić procedurę
docierania.
•
Należy pamiętać, aby obracać ramię mechanizmu korbowego podczas
wykonywania czynności związanych ze zmianą przełożeń.
•
Produktów nie wolno czyścić żrącymi rozpuszczalnikami ani
rozcieńczalnikami. Takie rozpuszczalniki mogą uszkodzić ich
powierzchnię.
•
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż elementów dystansowych
klocków. Nie należy naciskać dźwigni hamulca po zdjęciu koła. Jeśli
dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych elementów
dystansowych klocków, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. W takim
przypadku należy skontaktować się z punktem sprzedaży.
•
Podczas konserwacji układu hamulcowego używać wody z mydłem lub
suchej szmatki. Nie używać powszechnie dostępnych środków
czyszczących do hamulców ani środków wyciszających, ponieważ mogą
one spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
•
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania
wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
Regularne kontrole przed rozpoczęciem jazdy
na rowerze
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić poniższe
elementy. W przypadku występowania problemów należy skontaktować
się z punktem sprzedaży lub dystrybutorem.
•
Czy są jakiekolwiek oznaki wycieku płynu hamulcowego?
•
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
•
Czy grubość klocków hamulcowych wynosi co najmniej 0,5 mm?
•
Czy tarcza hamulcowa jest pęknięta lub odkształcona?
•
Czy zmiana przełożeń odbywa się płynnie?
•
Czy dźwignie zostały prawidłowo zamocowane na kierownicy?
•
Czy podczas użytkowania słychać nietypowe dźwięki?
Nazwy części
Dźwignia
hamulca
Dźwignia
hamulca
Tarcza hamulcowa
Klocek
hamulcowy
Dźwignia BDźwignia B
Dźwignia ADźwignia A
Zacisk
Sposób obsługi
Zmiana przełożeń
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami
mechanizmu korbowego.
Przód
•
Dźwignia A: Wyższe przełożenie (trudniejsze pedałowanie)
•
Dźwignia B: Niższe przełożenie (łatwiejsze pedałowanie)
* W przypadku niektórych modeli, zmiana przełożeń odbywa się
poprzez pchnięcie lub pociągnięcie dźwigni.
Tył
•
Dźwignia A: Niższe przełożenie (łatwiejsze pedałowanie)
(2)
(3)
(1)
(2)
(2)
(3)
(3)
(1)
(1)
•
Dźwignia B: Wyższe przełożenie (trudniejsze pedałowanie)
* W przypadku niektórych modeli, zmiana przełożeń odbywa się
poprzez pchnięcie lub pociągnięcie dźwigni.
Obsługa hamulców
Ten produkt ma funkcję regulacji zasięgu.
Jeśli dźwignie hamulca wydają się być za daleko i poza zasięgiem, należy
UM-8AF0A-004
Podręcznik użytkownika