14
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
• Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostały się woda lub pęcherzyki powietrza.
W przeciwnym wypadku może wystąpić korek parowy. Należy zachować szczególną
ostrożność podczas zdejmowania osłony zbiornika wyrównawczego.
• W razie konieczności ucięcia przewodu w celu dostosowania długości przewodu
hamulcowego albo podczas zmiany przewodu hamulcowego z lewego na prawy i na
odwrót należy pamiętać, aby odpowietrzyć przewód, wykonując czynności opisane w
części „Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”.
• Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ
hamulcowy może zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku wyrównawczym, które
pozostają tam, jeśli śruby odpowietrzające są zakręcone, lub które gromadzą się w
różnych częściach układu hamulcowego, kiedy jest on używany przez długi czas. Ten
układ hamulcowy nie jest przystosowany do pracy w sytuacjach, gdy rower jest
odwrócony kołami do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami do góry lub na bok,
pęcherzyki powietrza w zbiorniku wyrównawczym mogą przemieścić się w kierunku
zacisków. Użycie roweru w takim stanie wiąże się z niebezpieczeństwem niezadziałania
hamulców oraz spowodowania poważnego wypadku. Jeśli rower został odwrócony
kołami do góry lub na bok, przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy kilkukrotnie
użyć dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeżeli hamulce
nie działają prawidłowo, wyregulować je zgodnie z poniższą procedurą.
Jeśli hamulec nie działa (wolna reakcja) po naciśnięciu dźwigni hamulca
Ustawić sekcję odpowietrzania dźwigni hamulca tak, aby była równoległa do podłoża, a
następnie kilkakrotnie lekko nacisnąć dźwignię hamulca i zaczekać, aż pęcherzyki
powietrza wrócą do zbiornika wyrównawczego.
Jeżeli nadal występuje wolna reakcja w działaniu dźwigni hamulca, należy przeprowadzić
odpowietrzanie (patrz „Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”).
• Jeżeli dźwignia zacisku QR na piaście znajduje się po tej samej stronie, co tarcza
hamulcowa, istnieje zagrożenie, że mogą one ze sobą kolidować, co jest niebezpieczne,
dlatego należy sprawdzić, czy nie ma między nimi kontaktu.
• Tarczowe układy hamulcowe SHIMANO nie są kompatybilne z rowerami typu tandem.
Ponieważ rowery typu tandem są cięższe, wzrasta obciążenie działające na układ
hamulcowy podczas obsługi hamulców. Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane
zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura oleju zbytnio wzrośnie, wskutek
czego w przewodach hamulcowych mogą wystąpić blokady albo rozerwania
spowodowane przez opary, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
• Podczas montażu zacisku hamulca za pomocą
sworzni mocujących śruby należy użyć śrub
mocujących o odpowiedniej długości.
W przeciwnym przypadku sworznie mocujące
śruby mogą nie zostać pewnie zamocowane, a
śruby mogą wypaść.
Sworzeń
mocujący śrubę