Volvo 2014 Skrócona instrukcja obsługi

Typ
Skrócona instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

V70/XC70
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z
PAŃSTWA NOWYM SAMOCHODEM VOLVO!
Zapoznawanie się z nowym samochodem to bardzo przyjemne
doświadczenie.
Prosimy o przejrzenie niniejszej Quick Guide w celu szybkiego i
łatwego zapoznania się z najczęściej używanymi funkcjami.
Wszystkie ostrzeżenia, a także inne ważne i szczegółowe informacje,
dostępne wyłącznie w instrukcji obsługi niniejsza broszura zawiera
jedynie ich niewielki wybór.
Ponadto instrukcja obsługi zawiera najnowsze i najbardziej aktualne
informacje.
Wyposażenie opcjonalne zostało oznaczone gwiazdką (*).
Więcej informacji na temat Państwa samochodu zamieszcoozono na
stronie internetowej www.volvocars.com
Quick GUIDE Web edition
3. Nacisnąć krótko przycisk
START/STOP ENGINE, aby
uruchomić silnik.
URUCHOMIENIE SILNIKA
1. Włożyć pilot do wyłącznika zapłonu i wcisnąć
do końca.
PILOT Z PCC* – KOMUNIKATOREM OSOBISTYM
PCC*
1
Zielone światło: Samochód zamknięty.
2
Żółte światło: Samochód otwarty.
3
Czerwone światło: Nastąpiło uruchomienie
alarmu.
4
Migające czerwone światło: Uruchomienie
alarmu miało miejsce mniej niż 5 minut
temu.
Blokuje drzwi samochodu i drzwi
bagażnika oraz uzbraja alarm*.
Odblokowuje drzwi samochodu
A
i drzwi
bagażnika oraz rozbraja alarm.
Odblokowuje drzwi bagażnika – ale ich
nie otwiera
B
.
Oświetlenie asekuracyjne. Włącza lampki
w lusterkach bocznych*, kierunkowskazy
oraz światła postojowe, podświetlenie
tablicy rejestracyjnej, oświetlenie w kabi-
nie i przy podłodze.
Funkcja alarmu antynapadowego.
Nacisnąć i przytrzymać przez ok.
3 sekundy w sytuacji zagrożenia w celu
włączenia sygnalizacji alarmowej.
Informacje o samochodzie można
odbierać w promieniu 100 metrów.
– Nacisnąć przycisk i poczekać 7 sekund.
Naciśnięcie przycisku poza zasięgiem
nadajnika powoduje wyświetlenie ostat-
niej informacji zapisanej w pamięci.
A
Jeśli drzwi/drzwi bagażnika nie zostaną otwarte
w ciągu 2 minut po odblokowaniu, nastąpi ich
ponowne automatyczne zablokowanie.
B
Elektrycznie sterowane drzwi bagażnika* otwierają
się.
UWAGA
Po uruchomieniu zimnego silnika prędkość
obrotowa biegu jałowego jest wysoka nieza-
leżnie od temperatury zewnętrznej. Zwięk-
szenie na pewien czas prędkości obrotowej
biegu jałowego stanowi element stosowanego
w samochodach Volvo skutecznego układu
ograniczania szkodliwych emisji.
Przy uruchamianiu zimnego silnika wyso-
koprężnego występuje pewne opóźnienie
rozruchu, ponieważ konieczne jest podgrzanie
komór spalania.
2. Wcisnąć pedał sprzęgła lub hamulca.
URUCHAMIANIE ZIMNEGO SILNIKA
1. Nacisnąć krótko przy-
cisk – silnik zostanie
wyłączony.
2. Wyciągnąć pilot z
wyłącznika zapłonu.
MONITOROWANIE MARTWYCH PÓL
WIDOCZNOŚCI – BLIS*
Zapalenie się lampki kontrolnej systemu BLIS,
gdy w martwym polu nie ma żadnego pojazdu,
może być spowodowane na przykład odbiciem
się światła od połyskującej mokrej nawierzchni
jezdni lub padaniem promieni znajdującego
się nisko nad horyzontem słońca na obiektyw
kamery.
W razie wystąpienia usterki samego systemu
na wyświetlaczu pojawi się komunikat Syst.
martw. pkt Wymagany serwis.
Pilot może przez cały czas pozostać na przykład
w kieszeni.
ZABLOKOWANIE ZAMKÓW I UZBROJENIE
AUTOALARMU
Dotknąć tylnej części jednej z zewnętrznych
klamek drzwi (patrz ilustracja).
ODBLOKOWANIE ZAMKÓW I ROZBRO-
JENIE ALARMU
Chwycić za klamkę drzwi i otworzyć
je w zwykły sposób (rękawiczka może
uniemożliwić prawidłowe działanie).
URUCHOMIENIE SILNIKA
Wcisnąć pedał hamulca/sprzęgła i nacisnąć
krótko przycisk START/STOP ENGINE.
WYŁĄCZENIE SILNIKA
Nacisnąć krótko przycisk START/STOP
ENGINE.
Więcej informacji zamieszczono w instrukcji
obsługi w rozdziale „Zamki i autoalarm”.
WYŁĄCZANIE SILNIKA I WYJMOWANIE
PILOTA
POŁOŻENIA WYŁĄCZNIKA ZAPŁONU
SYSTEM DOSTĘPU BEZKLUCZYKOWEGO*
Aby uzyskać poniższe położenia wyłącznika zapłonu bez uruchamiania silnika: Nie wciskać pedału
hamulca/sprzęgła.
0 Odblokować zamki samochodu.
I Z pilotem włożonym do końca do wyłącznika zapłonu: Nacisnąć krótko przycisk START/STOP
ENGINE.
II Z pilotem włożonym do końca do wyłącznika zapłonu: Nacisnąć przycisk START/STOP ENGINE i
przytrzymać przez około 2 sekundy.
W położeniu II wyłącznika zapłonu ma miejsce duży pobór energii z akumulatora i dlatego należy go
unikać!
Patrz też tabela w punkcie „Położenia wyłącznika zapłonu” w instrukcji obsługi samochodu, gdzie
zamieszczono informacje o funkcjach/układach, których można używać w poszczególnych położe-
niach przy wyłączonym silniku.
Aby wrócić do położenia 0 z położenia II lub I wyłącznika zapłonu: Nacisnąć krótko przycisk START/
STOP ENGINE.
USTAWIANIE PRZEDNIEGO FOTELA
WYCIERACZKI SZYBY PRZEDNIEJ I CZUJNIK DESZCZU*
1
Włączanie/wyłączanie czujnika deszczu,
gdy dźwignia znajduje się w położeniu 0.
2
Regulacja czułości czujnika lub prędkości
przerywanej pracy wycieraczek.
3
Wycieraczka tylnej szyby – praca przerywa-
na/normalna.
A
Pojedyncze przetarcie
0
Wyłączenie
B
Przerywana praca wycieraczek, patrz też (2).
C
Normalna prędkość przecierania.
D
Duża prędkość przecierania.
E
Spryskiwacze szyby przedniej i reflektorów.
F
Spryskiwacz tylnej szyby.
Świeci, gdy czujnik deszczu jest włączony.
1
Wyprofilowanie podparcia lędźwiowego
2
Pochylanie oparcia.
3
Podnoszenie/opuszczanie fotela.
4
Podnoszenie/opuszczanie przedniej czę-
ści siedziska.
5
Przesuwanie do przodu/do tyłu.
6
Składanie oparcia fotela pasażera.
PILOT I REGULOWANY ELEKTRYCZNIE
FOTEL KIEROWCY*
Poszczególne piloty mogą być używane przez
różne osoby w celu zapamiętania indywidual-
nych ustawień fotela kierowcy.
Funkcja ta musi zostać włączona w menu MY
CAR, opcja Ustawienia -> Ustawienia samo-
chodu -> Pamięć kluczyka.
Należy postępować w poniższy sposób:
• Dokonać żądanej regulacji fotela.
• Zablokować zamki samochodu, naciskając
przycisk zablokowania na używanym przez
siebie pilocie. Spowoduje to zapisanie
ustawień fotela w pamięci pilota
A
.
• Odblokować zamki samochodu (naciska-
jąc przycisk odblokowania na tym samym
pilocie) i otworzyć drzwi kierowcy. Fotel
kierowcy automatycznie ustawi się w po-
zycji zapisanej w pamięci pilota (jeśli fotel
był przestawiany od ostatniego zabloko-
wania zamków tym pilotem).
A.
Ustawienie to nie wpływa na ustawienia zapisane przy
użyciu funkcji pamięci* fotela regulowanego elektrycznie*.
Więcej informacji zamieszczono w instrukcji obsługi.
ELEKTRONICZNY UKŁAD KLIMATYZACJI – ECC*
SCHOWKI, GNIAZDA 12 V ORAZ GNIAZDO AUX/USB*
STEROWANIE AUTOMATYCZNE
W trybie AUTO układ ECC steruje wszystkimi
funkcjami automatycznie, co ułatwia prowad-
zenie samochodu i zapewnia optymalną jakość
powietrza w kabinie.
1
Obracać, aby nastawić indywidualną
temperaturę po lewej/prawej stronie kabiny
samochodu. Wyświetlacz pokazuje wybraną
temperaturę.
8
Nacisnąć w celu włączenia automatycznego
utrzymywania wybranej temperatury i stero-
wania pozostałymi funkcjami.
STEROWANIE RĘCZNE
2
Podgrzewanie lewego/prawego fotela.
3
Maksymalna skuteczność odparowywania
i odszraniania szyb. Kieruje całe powie-
trze na szybę przednią i szyby boczne z
maksymalną wydajnością dmuchawy.
4
Obracać, aby zmienić prędkość dmuchawy.
5
Rozprowadzenie powietrza w kabinie.
6
Włączanie/wyłączanie usuwania szronu z
tylnej szyby i lusterek bocznych.
7
Recyrkulacja.
9
AC – Włączanie/wyłączanie klimatyzacji.
Chłodzi kabinę samochodu i usuwa zaparo-
wanie z szyb.
Gniazda 12 V w kabinie samochodu działają w
pozycji
I
lub
II
wyłącznika zapłonu. Gniazdo
12 V* w przestrzeni bagażowej działa zawsze.
Gniazdo AUX/USB* umożliwia słuchanie
muzyki z odtwarzacza MP3 itp. przez zestaw
audio samochodu.
WAŻNE
Korzystanie z gniazda 12 V w przestrzeni
bagażowej przy wyłączonym silniku może
spowodować rozładowanie akumulatora.
ECO DRIVe*
Funkcja
DRIVe
włącza program, który pomaga kierowcy zmniejszyć zużycie paliwa i
obniżyć poziom emisji szkodliwych substancji.
W samochodzie wyposażonym w funkcję Start/Stop silnik może być automatycznie wyłączany/uru-
chamiany w momencie zatrzymania się pojazdu.
Funkcję
DRIVe
można wyłączyć. Gdy funkcja jest aktywna, świeci się lampka w przycisku.
W niektórych modelach występuje ten przycisk:
1
Niski poziom paliwa. Kiedy zaświeci się ten
symbol, należy jak najszybciej zatankować.
2
T1 i T2 niezależne liczniki przebiegu
dziennego, zawsze włączone.
3
Wskaźnik poziomu paliwa. Strzałka przy
symbolu wskazuje, po której stronie znaj-
duje się wlew paliwa.
4
Wyświetlacz, komputer pokładowy. Wybrać
funkcję za pomocą (8).
5
Zegar. Do nastawiania służy menu MY CAR
lub (6).
6
Krótkie naciśnięcie przełącza między wska-
zaniami liczników T1 i T2.
Długie naciśnięcie powoduje wyzerowanie
wskazania aktualnie wyświetlanego licznika.
Nastawianie zegara: obrócić w skrajne
położenie, a następnie przekręcić poza to
położenie, aż rozlegnie się „kliknięcie”.
7
Nacisnąć, aby wyświetlić/usunąć komuni-
kat.
KOMPUTER POKŁADOWY I LICZNIKI PRZEBIEGU DZIENNEGO
8
Obracać, aby wyświetlić opcje komputera
pokładowego.
9
Krótkie naciśnięcie powoduje wyzerowanie
aktualnie wyświetlanej funkcji komputera
pokładowego.
Długie naciśnięcie powoduje wyzerowanie
wszystkich funkcji komputera pokładowego.
UWAGA
Komunikat _ _ _ km do pust. zbiorn. podaje
szacunkową możliwą odległość obliczoną w
oparciu o wcześniejsze warunki jazdy.
REGULACJA POŁOŻENIA KIEROWNICY
OSTRZEŻENIE
Regulacji położenia kierownicy należy
dokonywać podczas postoju – nigdy w
czasie jazdy.
1. Zwolnić blokadę.
2. Wyregulować.
WSPOMAGANIE HAMOWANIA
AWARYJNEGO – EBA
Wspomaganie hamowania awaryjnego
pomaga zwiększyć siłę hamowania i skrócić
w ten sposób drogę hamowania. Funkcja
EBA zostaje uruchomiona w momencie, gdy
kierowca zacznie gwałtownie hamować. Kiedy
uaktywni się układ EBA, pedał hamulca można
wcisnąć nieco dalej niż zwykle.
– Pedał hamulca należy przytrzymać w
położeniu wciśniętym tak długo, jak to będzie
konieczne – zwolnienie pedału powoduje
całkowite zwolnienie hamulców.
PIELĘGNACJA SAMOCHODU
Mycie ręczne jest mniej niebezpieczne dla
lakieru niż mycie w myjni automatycznej. Nowa
powłoka lakiernicza jest bardziej podatna na
uszkodzenia. Dlatego w okresie pierwszych
kilku miesięcy od nabycia, samochód należy
myć ręcznie.
Używać czystej wody i gąbki. Należy pamiętać,
że cząsteczki brudu i pyłu mogą spowodować
zarysowanie lakieru.
SYSTEMY POMOCNICZE KIEROWCY
Układ City Safety™ oraz układ ostrzegania
o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego
hamowania I wykrywania pieszych*
Funkcje te pomagają kierowcy uniknąć kolizji w
sytuacjach, gdy zmienna sytuacja przed samo-
chodem w połączeniu z chwilową nieuwagą
mogą doprowadzić do wypadku.
Funkcja ta jest aktywna przy prędkości poniżej
50 km/h i monitoruje ruch przed samochodem
za pomocą czujnika laserowego zamontowa-
nego w górnej części szyby przedniej.
City Safety™ może pomóc w uniknięciu kolizji,
jeżeli różnica prędkości między własnym pojaz-
dem a pojazdem poprzedzającym nie prze-
kracza 15 km/h.
Jeśli różnica prędkości jest większa, uniknięcie
kolizji nie jest możliwe, ale prędkość w momen-
cie zderzenia zostaje zredukowana. Funkcję City
Safety™ zaprojektowano w taki sposób, by jej
aktywacja następowała możliwie jak najpóźniej,
co pozwala uniknąć niepotrzebnych interwencji
układu.
OSTRZEŻENIE
Odpowiedzialność za prawidłowe prowad-
zenie samochodu i zachowanie bezpiecznej
odległości od innych pojazdów dostosowa-
nej do prędkości jazdy zawsze spoczywa na
kierowcy.
Funkcja City Safety™ jest narzędziem
pomocniczym kierowcy i nie może w żadnym
wypadku zwolnić go z obowiązku zwracania
uwagi na innych uczestników ruchu lub pro-
wadzenia pojazdu w bezpieczny sposób.
Funkcja wykrywania pieszych (wykrywanie
pieszych znajdujących się przed samocho-
dem) nie uruchamia ostrzeżenia i nie włącza
hamulców przy prędkości jazdy powyżej
80 km/h, a także nie działa w ciemności i w
tunelach.
Funkcja ta nie jest w stanie wykryć pieszych,
którzy:
• są częściowo zasłonięci
• mają mniej niż 80 cm wzrostu
• noszą odzież maskującą zarys sylwetki.
Inne systemy pomocnicze kierowcy
Aby pomóc kierowcy między innymi w
zahamowaniu na czas, utrzymaniu bezpiecznej
odległości od innych pojazdów i zauważeniu
pojazdów poruszających się w tym samym
kierunku, ale znajdujących się w tak zwanym
martwym polu widoczności, a także w utrzyma-
niu odpowiedniej pozycji na jezdni, samochód
może być wyposażony w różne dodatkowe
systemy:
• Układ aktywnej kontroli prędkości jazdy
(man)*
• Układ aktywnej kontroli prędkości jazdy z
funkcją wspomagania jazdy w korkach (aut)*
• Ostrzeganie o zbyt małym odstępie od
poprzedzającego pojazdu*
• BLIS – (system monitorowania martwych pól
widoczności)*
• Ostrzeganie o dekoncentracji kierowcy*
• Ostrzeganie o niekontrolowanej zmianie
pasa ruchu*.
Więcej informacji na temat tych funkcji i ich
ograniczeń zamieszczono w instrukcji obsługi w
rozdziale „Komfort jazdy i przyjemność prowad-
zenia”.
TP 15070 (Polish). AT 1220. Printed in Sweden, Göteborg 2012. Copyright © 2000-2012 Volvo Car Corporation.
HAMULEC POSTOJOWY
Włączanie
– Wcisnąć przycisk. Lampka ostrzegawcza miga
do momentu pełnego włączenia hamulca posto-
jowego – po czym pozostaje zapalona.
Wyłączanie
1. Położenie wyłącznika zapłonu 0 lub I.
2. Wcisnąć pedał hamulca i lekko pociągnąć
przycisk.
Wyłączanie automatyczne
– Ruszyć z miejsca. (W samochodach
z automatyczną skrzynią biegów pas
bezpieczeństwa musi być zapięty.)
A
Sygnał światłami drogowymi.
B
Przełączanie między światłami dro-
gowymi/mijania i opóźnione wyłączenie
świateł
Podświetlenie wyświetlacza i
wskaźników
Przednie światła przeciwmgielne
Tylne światło przeciwmgielne, światło
zapala się tylko po stronie kierowcy.
Automatyczne światła mijania.
Dostępny jest sygnał światłami
drogowymi, ale nie normalne światła
drogowe
Światła postojowe.
Światła mijania. Zostają wyłączone
po wyłączeniu silnika. Możliwe jest
włączenie świateł drogowych
Otwieranie pokrywy wlewu paliwa
Ręczna regulacja zasięgu świateł
przednich (regulacja automatyczna w
przypadku świateł ksenonowych*)
Odblokowanie drzwi bagażnika
WYŁĄCZNIKI ŚWIATEŁ
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Volvo 2014 Skrócona instrukcja obsługi

Typ
Skrócona instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla