Shimano FD-MT400 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-MDFD001-02
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Przerzutka przednia
ALIVIO
FD-M4000
FD-M4020
Spoza serii
FD-MT400
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................7
MONT ................................................................................................................9
Montaż przerzutki przedniej (przedni mechanizm trzyrzędowy) ............................................................9
Montaż przerzutki przedniej (dwutarczowy mechanizm korbowy) .......................................................13
REGULACJA ..........................................................................................................18
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń (przedni mechanizm trzyrzędowy) ....................................18
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń (dwutarczowy mechanizm korbowy) ................................26
KONSERWACJA ...................................................................................................35
Wymiana chwytaka łańcucha ....................................................................................................................35
Wymiana podkładki gumowej B ...............................................................................................................36
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręczników sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online w naszej witrynie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać
znieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części SHIMANO. Jeśli takie części jak śruby i nakrętki poluzują się lub zostaną uszkodzone, może
tospowodować nagły upadek z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, mogą wystąpić problemy i może dojść do upadku z roweru, co może spowodować
poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne, które będą chronić oczy.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z tarczą lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem jest
hałas, przerzucić łańcuch na kolejną, większą zębatkę, gdy łańcuch znajduje się w pozycji pokazanej na rysunku 1. Jeżeli łańcuch znajduje się w pozycji
pokazanej na rysunku 2. przerzucić go na kolejną, mniejszą zębatkę.
Rysunek 1 Rysunek 2
Tarcza mechanizmu korbowego
Dwurzędowa Trzyrzędowa
Tylna zębatka
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
Montaż na rowerze i konserwacja:
Trzyrzędowej przerzutki przedniej nie można używać w przypadku zastosowania dwurzędowego mechanizmu korbowego, ponieważ punkty zmiany
przełożeń będą niezgodne. Podobnie, dwurzędowej przerzutki przedniej nie można używać z trzyrzędowym mechanizmem korbowym.
W ramach z zawieszeniem kąt dolnej rurki tylnego trójkąta zależy od tego, czy trwa jazda na rowerze.
Jeśli rower stoi nieruchomo i łańcuch znajduje się na największej tarczy i na najmniejszej zębatce, płytka zewnętrzna osłony łańcucha przerzutki
przedniej może dotykać łańcucha.
W celu zapewnienia płynnego działania mechanizmu należy zastosować pancerz [OT-SP40] i prowadnicę linki (SM-SP17/SP18).
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
7
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji niezbędne są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 2 mm Gwiazdkowy nr 10
Klucz imbusowy 5 mm Wkrętak nr 2
MONT
9
MONTAŻ
Montaż przerzutki przedniej (przedni mechanizm trzyrzędowy)
MONT
UWAGA
Podczas montażu elementów na ramie/kierownicy z włókna węglowego należy przestrzegać momentu dokręcania zalecanego przez producenta
ramy/kierownicy z włókna węglowego, aby uniknąć uszkodzenia materiału w wyniku użycia zbyt dużej siły dokręcania lub niewystarczającej siły
mocowania elementu, będącej wynikiem zbyt małego momentu dokręcania.
WSKAZÓWKI
Rowery z tylnym zawieszeniem mogą być ustawione inaczej, gdy rowerzysta znajduje się na rowerze i inaczej, gdy zejdzie z roweru. Przeprowadzić
montaż i regulację SIS, siedząc na rowerze.
Montaż przerzutki przedniej (przedni mechanizm trzyrzędowy)
Mocowanie za pomocą obejmy
Side Swing
1
(z)
(A)
Tymczasowo zamocować śrubę obejmy.
(z) Klucz imbusowy 5 mm
(A)
Śruba obejmy
Ciąg dalszy na następnej stronie
10
MONTAŻ
Montaż przerzutki przedniej (przedni mechanizm trzyrzędowy)
2
[A-B]
(B)
(A)
Wyrównać płaską część płytki
zewnętrznej prowadnicy łańcucha i
ustawić ją równolegle do płaskiej
powierzchni największej tarczy
mechanizmu korbowego.
Upewnić się, że odległość [A-B] od
prowadnicy łańcucha do wierzchołków
zębów największej tarczy mechanizmu
korbowego wynosi od 1 do 3 mm.
[A-B] 1–3mm
(A)
Płytka zewnętrzna prowadnicy
łańcucha
(B)
Największa tarcza mechanizmu
korbowego
WSKAZÓWKI
Sprawdzić ustawienie, przykładając klucz
imbusowy do płaskiej powierzchni
największej tarczy mechanizmu
korbowego, jak pokazano na rysunku.
Przed wykonaniem ponownej regulacji itp.
bez użycia blokady regulacyjnej Pro-Set
należy wyrównać płaską powierzchnię
największej tarczy za pomocą dolnej śruby
regulacyjnej.
Wkrętak nr 2
Dolna śruba regulacyjna
3
Po zakończeniu regulacji dokręcić śrubę obejmy.
Moment dokręcania
5–7 Nm
11
MONTAŻ
Montaż przerzutki przedniej (przedni mechanizm trzyrzędowy)
Ciąg dalszy na następnej stronie
Top Swing/Down Swing
1
(z)
(A)
Tymczasowo zamocować śrubę obejmy.
(z) Klucz imbusowy 5 mm
(A)
Śruba obejmy
12
MONTAŻ
Montaż przerzutki przedniej (przedni mechanizm trzyrzędowy)
2
Wyregulować dolną śrubę regulacyjną, aby wyrównać płaską część płytki zewnętrznej
prowadnicy łańcucha równolegle do płaskiej powierzchni największej tarczy mechanizmu
korbowego.
Upewnić się, że odległość [B-C] od prowadnicy łańcucha do wierzchołków zębów największej
tarczy mechanizmu korbowego wynosi od 1 do 3 mm.
[B-C] 1–3mm
(x) Top Swing
(y) Down Swing
(z) Wkrętak nr 2
(A)
Dolna śruba regulacyjna
(B)
Płytka zewnętrzna prowadnicy
łańcucha
(C)
Największa tarcza mechanizmu
korbowego
UWAGA
Podczas potwierdzania pozycji montażowej,
nie ustawiać prowadnicy łańcucha w sposób
przedstawiony na rysunku.
WSKAZÓWKI
Sprawdzić ustawienie, przykładając klucz
imbusowy do płaskiej powierzchni największej
tarczy mechanizmu korbowego, jak pokazano
na rysunku.
(z)
(A)
(z)
(A)
(B)
(C)
[B-C]
(y)
(x)
3
Po zakończeniu regulacji dokręcić śrubę obejmy.
Moment dokręcania
5–7 Nm
13
MONTAŻ
Montaż przerzutki przedniej (dwutarczowy mechanizm korbowy)
Montaż przerzutki przedniej (dwutarczowy mechanizm korbowy)
Mocowanie za pomocą obejmy
1
(z)
(A)
Tymczasowo zamocować śrubę obejmy.
(z) Klucz imbusowy 5 mm
(A)
Śruba obejmy
2
[B-C]
(C)
(B)
(A)
(z)
Wyregulować dolną śrubę regulacyjną,
aby wyrównać płaską część płytki
zewnętrznej prowadnicy łańcucha
równolegle do płaskiej powierzchni
największej tarczy mechanizmu
korbowego.
Upewnić się, że odległość [B-C] od
prowadnicy łańcucha do wierzchołków
zębów największej tarczy mechanizmu
korbowego wynosi od 1 do 3 mm.
[B-C] 1–3mm
(z) Wkrętak nr 2
(A)
Dolna śruba regulacyjna
(B)
Płytka zewnętrzna prowadnicy
łańcucha
(C)
Największa tarcza mechanizmu
korbowego
UWAGA
Podczas potwierdzania pozycji montażowej,
nie ustawiać prowadnicy łańcucha w sposób
przedstawiony na rysunku.
3
Po zakończeniu regulacji dokręcić śrubę obejmy.
Moment dokręcania
5–7 Nm
14
MONTAŻ
Montaż przerzutki przedniej (dwutarczowy mechanizm korbowy)
Mocowanie bezpośrednie
1
(z)
Tymczasowo zamontować przerzutkę
przednią na ramie.
(z) Klucz imbusowy 5 mm
2
H L
[A-B]
(z)
(B)
(A)
Za pomocą dolnej śruby regulacyjnej
ustawić płaską część płytki zewnętrznej
prowadnicy łańcucha równolegle
dopłaskiej powierzchni największej
tarczy mechanizmu korbowego.
Upewnić się, że odległość [A-B] od
prowadnicy łańcucha do wierzchołków
zębów największej tarczy mechanizmu
korbowego wynosi od 1 do 3 mm.
[A-B] 1–3mm
(z) Klucz imbusowy 2mm/
Wkrętak nr 2
(A)
Płytka zewnętrzna prowadnicy
łańcucha
(B)
Największa tarcza mechanizmu
korbowego
UWAGA
Podczas potwierdzania pozycji montażowej,
nie ustawiać prowadnicy łańcucha w sposób
przedstawiony na rysunku.
3
Po zakończeniu regulacji zamocować przerzutkę przednią do ramy.
Moment dokręcania
5–7Nm
15
MONTAŻ
Montaż przerzutki przedniej (dwutarczowy mechanizm korbowy)
Typ E
1
(A)(B) (C)
Przykręcić śrubami mocowania pod
suport.
Położenie montażowe zależy od liczby
użytych zębów tarczy.
Należy wzorować się na położeniu
montażowym z rysunku.
(A)
Śruba mocowania pod suport
(B)
Mocowanie pod suport
(C)
Wspornik
UWAGA
Firma SHIMANO nie dostarcza śrub
mocowania pod suport.
Położenie montażowe
Ciąg dalszy na następnej stronie
16
MONTAŻ
Montaż przerzutki przedniej (dwutarczowy mechanizm korbowy)
2
H L
(A)
(B)
[A-B]
(z)
Za pomocą dolnej śruby regulacyjnej
ustawić płaską część płytki zewnętrznej
prowadnicy łańcucha równolegle
dopłaskiej powierzchni największej
tarczy mechanizmu korbowego.
Upewnić się, że odległość [A-B] od
prowadnicy łańcucha do wierzchołków
zębów największej tarczy mechanizmu
korbowego wynosi od 1 do 3 mm po
zamontowaniu mechanizmu korbowego.
Jeśli odstęp nie mieści się w podanym
zakresie, wybrać położenie montażowe
zgodnie z wydłużonym otworem
iponownie dokręcić śrubę mocującą.
[A-B] 1–3mm
(z) Klucz imbusowy 2mm/
Wkrętak nr 2
(A)
Płytka zewnętrzna prowadnicy
łańcucha
(B)
Największa tarcza mechanizmu
korbowego
UWAGA
Podczas potwierdzania pozycji montażowej,
nie ustawiać prowadnicy łańcucha w sposób
przedstawiony na rysunku.
REGULACJA
18
REGULACJA
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń (przedni mechanizm trzyrzędowy)
REGULACJA
Procedura regulacji różni się w zależności od tego, czy rower wyposażono przedni mechanizm trzyrzędowy, czy w dwutarczowy mechanizm korbowy.
Przed przystąpieniem do regulacji sprawdzić dane techniczne roweru.
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń (przedni mechanizm trzyrzędowy)
Regulacja położenia od strony dolnej
1
(A)
Usunąć blokadę regulacyjną Pro-Set.
(A)
Blokada regulacyjna Pro-Set
2
Wyregulować pozycję łańcucha do najmniejszej tarczy mechanizmu korbowego i największej
zębatki, jak pokazano na rysunku.
(w) Niska
(x) Środkowa
(y) Wysoka
(z) Punkt indeksacji linki
(A)
Najmniejsza tarcza mechanizmu
korbowego
(B)
Największa zębatka
(z)
(y)(x)(w)
(A)
(B)
Ciąg dalszy na następnej stronie
19
REGULACJA
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń (przedni mechanizm trzyrzędowy)
3
A
B
A
B
A
B
A
B
(w)
(x)
(y)
(z)
(A)
(z)
(A)
(z)
(A)
(B)
(C)
[B-C]
Wyregulować położenie prowadnicy
łańcucha za pomocą dolnej śruby
regulacyjnej.
Wyregulować odstęp [B-C] między
płytkąwewnętrzną prowadnicy
łańcuchaa łańcuchem tak, aby wynosił
od 0 do 0,5 mm.
[B-C] 0–0,5mm
(w) Top Swing
(x) Down Swing
(y) Side Swing
(z) Wkrętak nr 2
(A)
Dolna śruba regulacyjna
(B)
Płytka wewnętrzna prowadnicy
łańcucha
(C)
Łańcuch
20
REGULACJA
Montaż linki i regulacja zmiany przełożeń (przedni mechanizm trzyrzędowy)
Mocowanie linki
Side Swing
1
(A) (C) (D)(B)
Ustawić dźwignię przerzutki w pozycji
dolnej.
Przeprowadzić linkę przez przerzutkę
przednią.
Przeprowadzić linkę wzdłuż prowadnicy
linki.
(A)
Linka
(B)
Prowadnica linki
(C)
Uszczelniona końcówka pancerza
(D)
Pancerz
UWAGA
Mogą powstawać grudki podczas montażu
linki lub gdy powłoka została uszkodzona
w czasie użytkowania. Nie wpływa to
jednak na działanie linki.
Jeżeli pancerz przemieszcza się zbyt daleko
(jak w rowerach z zawieszeniem), zaleca się
użycie aluminiowej uszczelnionej końcówki
pancerza.
Uszczelniona
końcówka pancerza
Uszczelniona końcówka
pancerza (aluminiowa)
2
(A)
Przeprowadzić linkę przez prowadnicę
linki w górnej części śruby mocującej.
(A)
Prowadnica linki
UWAGA
Należy pamiętać o przeprowadzeniu linki
przez prowadnicę linki w sposób pokazany na
rysunku.
Ciąg dalszy na następnej stronie
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37

Shimano FD-MT400 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla