Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
UM-8W00A-004-04
Instrukcja użytkownika
Dźwignia hamulca
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na stronie internetowej:
http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie zostały opisane
w tej instrukcji użytkownika, skontaktuj się z punktem sprzedażylub sprzedawcą roweru.
Instrukcja sprzedawcy dla doświadczonych izawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
•
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się
zniniejszym podręcznikiem użytkownika przed użyciem produktu
iprzestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
•
Bardzo ważne jest odpowiednie zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania
lub upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ każdy rower może
miećinne charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania
(w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem)
orazobsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów
iczytając instrukcję obsługi, a także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
•
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady koła,
przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
•
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają
prawidłowo.
•
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
•
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu
opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
•
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na okładziny hamulcowe. Jeżeli
okładziny hamulcowe zostaną zabrudzone olejem lub smarem, należy skontaktować się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru, w przeciwnym razie hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
•
Należy sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała, postrzępiona lub pęknięta,
inatychmiast wymienić linkę, jeśli tak jest. W przeciwnym razie hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
<Hamulec tarczowy>
•
Nie należy zbliżać palców do obracającej się tarczy hamulcowej. Tarcza
hamulcowa jest na tyle ostra, że pochwycenie palców przez otwory
obracającej się tarczy może spowodować poważne zranienie.
•
Zaciski i tarcza hamulcowa rozgrzewają się podczas pracy hamulca, dlatego nie należy ich
dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po zejściu z roweru. W przeciwnym razie może dojść
do oparzenia.
•
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy hamulcowej bądź okładzin
hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
•
Jeśli olej lub smar dostanie się na powierzchnię okładzin hamulcowych, należy skonsultować się
zdealerem lub przedstawicielem. Istnieje zagrożenie, że hamulce mogą działać nieprawidłowo.
•
Jeśli podczas hamowania słychać hałas, okładziny hamulcowe mogły
osiągnąć poziom zużycia eksploatacyjnego. Należy upewnić się, że
elementy układu hamulcowego dostatecznie ostygły, a następnie
sprawdzić, czy grubość każdej okładziny hamulcowej wynosi 0,5 mm
lubwięcej. Można też skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem
sprzedaży.
2 mm 0,5 mm
•
Jeśli tarcza hamulcowa jest pęknięta lub odkształcona, należy natychmiast przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
•
Jeśli grubość tarczy hamulcowej spadnie poniżej 1,5 mm lub w taki sposób, że widoczna
jestaluminiowa powierzchnia, należy natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i
skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Tarcza hamulcowa może pęknąć,
powodując upadek rowerzysty.
•
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją na przyszłość
.
UWAGA
•
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz z upływem
okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas używania hamulców w okresie docierania.
Taka sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy hamulcowej.
Uwaga
•
Należy także zapoznać się z instrukcją serwisową dostarczaną wraz z zaciskiem hamulca
.
•
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
znormalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy. Wprzypadku
występowania problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
•
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
•
Czy dźwignia hamulca ma odpowiedni luz?
•
Czy linka hamulca jest zardzewiała, postrzępiona lub pęknięta?
•
Czy okładziny hamulcowe uległy zużyciu do rowków?
•
Czy grubość okładzin hamulcowych wynosi 0,5 mm lub więcej?
•
Czy słychać jakieś nieprawidłowe dźwięki?
Nazwy części
<V-BRAKE>
V-BRAKE
Linka hamulca
Fékbetét
Powierzchnia
obręczy
Rowki okładziny hamulcowej
Powierzchnia
obręczy
<Hamulec tarczowy>
Linka hamulca
Tarcza
hamulcowa
Hamulec
Hamulec
Linka hamulca
Tarcza hamulcowa
Okładziny hamulcowe
Działanie