PL
DZIĘKUJEMY za wybór subwoofera
serii II firmy JBC. Niniejsze subwoofery
Reference są dostosowane do
szerokiej gamy samochodowych
systemów dźwiękowych i mogą
pracować w różnych typach obudów,
zapewniając wzmocniony, potężny bas
w ograniczonej przestrzeni pojazdu.
Aby wykorzystać pełen potencjał
nowego subwoofera, zaleca się
zlecenie jego instalacji profesjonalnemu
monterowi. Chociaż instrukcja obsługi
zawiera ogólne wytyczne dotyczące
montażu subwooferów, brakuje w niej
szczegółowych informacji na temat
obudowy lub
metod montażu dla
danego pojazdu. Jeśli nie uważają
Państwo, że są wystarczający
wykwalifikowani, proszę nie instalować
urządzenia na własną rękę, a zamiast
tego poprosić autoryzowanego
sprzedawcę JBL o przedstawienie opcji
profesjonalnego montażu.
Proszę przechowywać dowód zakupu
wraz z instrukcją obsługi w
bezpiecznym miejscu na wypadek,
gdyby dokumenty były wymagane.
UWAGA
Odtwarzanie głośnej muzyki w
pojeździe może stłumić odgłosy
otoczenia i na trwałe uszkodzić słuch.
Ma
ksymalne poziomy głośności
osiągalne przy użyciu głośników JBL w
połączeniu ze wzmacniaczem o dużej
mocy mogą przekroczyć bezpieczne
poziomy zalecane w przypadku
długotrwałego słuchania. Podczas
kierowania pojazdem zaleca się niskie
poziomy głośności. JBL, Inc. nie ponosi
odpowiedzialności za utratę słuchu,
uszkodzenia ciała lub mienia powstałe
w wyniku używania lub niewłaściwego
używania niniejszego produktu.
REPRODUKCJA BASU W
POJAZDACH
Zależnie od roz
miaru przestrzeni
słuchowej wewnątrz pojazdu,
częstotliwości reprodukowanego basu
poniżej 80 Hz ulegną wzmocnieniu o
blisko 12 dB na oktawę w miarę
spadku częstotliwości. Zjawisko to,
zwane funkcją przenoszenia wewnątrz
pojazdu, odgrywa istotną rolę w reakcji
na częstotliwość subwoofera w
pojeździe.
TYPY OBUDÓW NA SUBWOOFER
Subwoofery zostały zaprojektowane z
myślą o najlepszej wydajności w
średnich rozmiarów obudowach
zamkniętych, obudowach
wentylowanych oraz
prefabr
ykowanych obudowach
pasmowoprzepustowych.
Nieskończenie wielka odgroda
akustyczna jest możliwa, jednak
mechaniczna obciążalność
subwoofera ulegnie obniżeniu wskutek
braku powietrza, które utwardziłoby
zawieszenie i zapobiegło przeciążeniu.
W przypadku wyboru odgrody
akustycznej o nieskończonej wielkości
należy podzielić na pół wartości RMS i
szczytowe obciążalności podane w
specyfikacji w niniejszej instrukcji.
Typ obudowy należy dostosować do
ilości miejsca prze
znaczonego na
obudowę, ilości mocy napędzającej
subwoofer(y) oraz nawyków słuchania.
OBUDOWY ZAMKNIĘTE
Powietrze w obudowie zamkniętej jest
kompresowane, gdy subwoofer rusza
do tyłu, i przerzedza się podczas ruchu
do przodu. W obu przypadkach
powietrze wewnątrz i na zewnątrz
komory będzie dążyło do równowagi,
popychając i ciągnąc stożek
subwoofera. Prowadzi to do
twardszego zawieszenia w porównaniu
do konstrukcji free-air. W konsekwencji
stożek subwoofera będzie bardziej
oporny na niższych częstotliwościach –
rozwiązanie to chroni urządzenie przed
fizycznym przeciążeniem, jednak
sprawia również, że osiągniecie
pożądanego dźwięku wymaga więcej
mocy.
ZALETY OBUDOWY ZAMKNIĘTEJ
• Wydajność pracy wewnątrz pojazdu
będzie cechowała się najbardziej
płaską ogólną reakcją na
częstotliwość.
• Reakcja wewnątrz pojazdu będzie
cechowała się najszerszym
pasmem (używalna reakcja
niskotonowa wewnątrz pojazdu
będzie wynosić poniżej 20 Hz.)
• Optymalna obudowa zamknięta
będzie zawsze mniejsza niż
optymalna obudowa innego typu.
WADY OBUDOWY ZAMKNIĘTEJ
• Optymalna obudowa zamknięta
będzie cechowała się mniejszą
skutecznością niż optymalna
obudowa innego typu.
• Subwoofer w optymalnej obudowie
zamkniętej wymaga więcej mocy
wzmacniacza do osiągnięcia
pożądanego efektu akustycznego
niż optymalna obudowa innego typu.
STRUKTURA OBUDOWY
ZAMKNIĘTEJ
Obudowa zamknięta cechuje się
prostą konstrukcją i dużą tolerancją na
błędy w obliczeniu pojemności, chociaż
należy unikać nieszczelności. Należy
złożyć obudowę, używając pilśniowej
płyty średniej gęstości (MDF), kleju
i
śrub, a następnie uszczelnić wszystkie
połączenia silikonem.
ZALECENIE
Subwoofery w obudowach
zamkniętych najlepiej nadają się dla
entuzjastów szukających dokładnego
odwzorowania dźwięku i płaskiej
reakcji na częstotliwość, osób
dysponujących niewielką przestrzenią
na obudowę subwoofera lub tych,
którzy przeznaczyli na urządzenie
dużo mocy wzmacniacza. Projekt
obudowy zamkniętej przedstawiony w
niniejszej instrukcji obsługi stanowi
najlepszy kompromis zapewniający
duże rozciągnięci
e niskich
częstotliwościach i płaską reakcję.
OBUDOWY WENTYLOWANE
Obudowa wentylowana zachowuje się
jak obudowa zamknięta przy
częstotliwościach powyżej
częstotliwości nastrojonej
(rezonansowej). Przy rezonansie
(określonym przez otwór wentylacyjny)
otwór wentylacyjny stanowi główne
źródło dźwięku – stożek subwoofera
jest omalże nieruchomy, podczas gdy
powietrze w środku otworu
wentylacyjnego wpada w wibracje.
Dzięki temu urządzenie cechuje się
więks
zą obciążalnością mechaniczną
na poziomie i powyżej rezonansu, ale
za to obniżoną obciążalnością
mechaniczną poniżej rezonansu.
Ponieważ stożek subwoofera i cewka
głosowa nie ruszają się zbytnio przy
rezonansie, przepływ powietrza przez
cewkę głosową jest ograniczony, a
obciążalność termiczna nieznacznie
obniżona przy rezonansie.
Obudowy wentylowane zapewniają
lepszą skuteczność w zakresie 40 Hz –
60 Hz, kosztem dźwięku w najniższej
okt
awie (poniżej 40 Hz). Do obudów
wentylowanych zaleca się stosowanie
filtru poddźwiękowego. Optymalna
obudowa wentylowana do subwoofera
jest większa od optymalnej obudowy
zamkniętej.
ZALETY OBUDOWY
WENTYLOWANEJ
• Optymalna obudowa wentylowana
cechuje się większą skutecznością i
wyższym poziomem wyjściowym
dźwięku w zakresie 40 Hz – 60 Hz
niż optymalna obudowa zamknięta.
• Optymalna obudowa wentylowana
produkuje bardziej odczuwalne basy
niż optymalna obudowa zamknięta.
• Subwoofer
w optymalnej obudowie
wentylowanej wymaga mniej mocy
wzmacniacza do osiągnięcia
pożądanego efektu akustycznego
(włącznie z częstotliwością
rezonansu obudowy) niż optymalna
obudowa zamknięta.
WADY OBUDOWY
WENTYLOWANEJ
• Obniżony poziom wyjściowy
dźwięku przy niższej oktawie
(poniżej 40 Hz).
• Obniżona obciążalność
mechaniczna poniżej częstotliwości
rezonansowej obudowy. Zaleca się
użycie elektronicznego filtra
poddźwiękowego w celu
ograniczenia ryzyka przesterowan
ia
subwoofera poniżej częstotliwości
rezonansowej obudowy.
• Optymalna obudowa wentylowana
będzie zawse większa niż
optymalna obudowa zamknięta.
KONSTRUKCJA OBUDOWY
WENTYLOWANEJ
Konstrukcja obudowy wentylowanej
jest bardziej skomplikowana niż w
przypadku obudowy zamkniętej.
Wymiary obudowy i portu mają
określony związek z fizycznymi i
elektromechanicznymi parametrami
subwoofera, przez co należy dokładnie
przestrzegać zalecanych wymiarów
obudowy i specyfikacji portu.
Podobnie
jak w przypadku obudowy zamkniętej,
do budowy należy użyć pilśniowej płyty
średniej gęstośći (MDF), kleju i śrubek,
a następnie uszczelnić wszystkie
połączenia silikonem.
ZALECENIE
Subwoofery w obudowach
wentylowanych są zalecane dla
entuzjastów szukających wyrazistej
reakcji na bas, osób dysponujących
dużą ilością przestrzeni na urządzenie
lub tych, którzy korzystają z mniej
potężnego wzmacniacza. Aby uzyskać
optymalną wydajność, należ
y
dokładnie przestrzegać wymiarów
portu i poziomów głośności..
MONTAŻ SUBWOOFERA
Subwoofery należy zamontować poza
obudową. W tym celu należy
skorzystać z dołączonej uszczelki
piankowej, aby uszczelnić połączenie
między ramą subwoofera a obudową.
PODŁĄCZENIE SUBWOOFERA
USTAWIENIE IMPEDANCJI
Subwoofery serii II są wyposażone w
przełącznik Selectable Smart
Impedance
TM
(SSI). Ta unikalna
funkcja umożliwia ustawienie
impedancji na 2 omy lub 4 omy za
pomocą przełącznika (
patrz ilustracje
poniżej). Dzięki temu użytkownik może
w pełni wykorzystać potencjał
wzmacniacza subwoofera w każdej
sytuacji.
2-omowe ustawienie SSI zwiększa
poziom wyjściowy dźwięku subwoofera
w stosunku do ustawienia 4-omowego
o maksymalnie 3 dB, zależnie od
wzmacniacza. Wszelkie pozostałe
parametry wydajnościowe pozostają
bez zmian. Jeśli podłączony
wzmacniacz jest przeznaczony do
pracy przy 2-omowej impedancji, a
jego parametry mocy przy 2-omowej
impedancji mieszczą si
ę w zakresie
obciążalności subwoofera, ustawienie
przełącznika SSI w pozycji 2 om
pozwoli osiągnąć najwyższy możliwy
poziom wyjściowy dźwięku.
Ustawienie 2-omowe
Ustawienie 4-omowe
SUBWOOFERY SERII II