Shimano BB-R9100 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
DM-RAFC001-03
DURA-ACE
FC-R9100
ULTEGRA
FC-R8000
105
FC-R7000
Suport
BB-R9100
SM-BBR60
SM-BB92-41B
SM-BB72-41B
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
Mechanizm korbowy
2
SPIS TREŚCI
WAŻNA INFORMACJA ...........................................................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ...................................................................... 4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI .......................................................................8
BB-R9100 ....................................................................................................................................................... 8
SM-BBR60 ......................................................................................................................................................8
SM-BB92-41B/SM-BB72-41B .........................................................................................................................9
MONT .............................................................................................................. 11
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II) .............................................................................................. 11
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB) ...........................................................................14
Montaż ramienia mechanizmu korbowego .............................................................................................17
KONSERWACJA ...................................................................................................20
Wymiana tarczy .......................................................................................................................................... 20
WAŻNA INFORMACJA
3
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie powinni samodzielnie zajmować się montażem komponentów,
korzystając z podręcznika sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Należy przeczytać wszystkie instrukcje obsługi dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny niż podano w informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki sprzedawcy i instrukcje obsługi można przeglądać w trybie online na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Aby zapobiec obrażeniom oraz uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia, należy zawsze przestrzegać poniższych instrukcji.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością możliwych szkód, które mogą wynikać z
nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w instrukcji.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części SHIMANO. Poluzowanie lub uszkodzenie takich części, jak śruby i nakrętki może spowodować
spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Ponadto, jeśli regulacje nie zostaną wykonane prawidłowo, może to spowodować spadnięcie z roweru i poważne obrażenia.
Przed wykonaniem czynności konserwacyjnych, np. wymiany części, należy założyć okulary ochronne lub gogle.
Po uważnym przeczytaniu niniejszego podręcznika sprzedawcy należy zachować go na przyszłość.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Okresy między przeglądami zależą od intensywności i środowiska użytkowania. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka
do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika
może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść
do złamania ramienia mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia odzieży o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy łańcuch nie jest uszkodzony (odkształcenia lub pęknięcia), czy przeskakuje lub czy występują inne nieprawidłowości, np. samoistna
zmiana przełożeń. W przypadku występowania jakichkolwiek problemów należy skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Łańcuch
może się zerwać, powodując upadek rowerzysty.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona. Może to doprowadzić do wywrócenia
roweru, co grozi poważnymi obrażeniami.
Dwie śruby mocujące lewego ramienia mechanizmu korbowego należy dokręcać na przemian i stopniowo; nie należy dokręcać każdej ze śrub
całkowicie i jednorazowo. Aby sprawdzić, czy końcowe momenty dokręcania mieszczą się w zakresie od 12–14Nm, należy użyć klucza
dynamometrycznego. Następnie, po przejechaniu około 100 km, za pomocą klucza dynamometrycznego sprawdzić momenty dokręcenia. Ważne jest
również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane
stopniowo i na przemian, ramię lewego mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne
obrażenia.
PRZESTROGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Uważać, aby nie przyciąć części ciała ostrymi zębami tarcz.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
5
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Kiedy łańcuch jest w dowolnym położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z tarczą lub przerzutką przednią i hałasować. Jeżeli problemem jest
hałas, przerzucić łańcuch na kolejną, większą zębatkę.
Dwurzędowa
Tarcza mechanizmu
korbowego
Zębatka
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu między elementami połączeniowymi. Należy również pamiętać o okresowym
dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub kwasowych może
spowodować odbarwienia.
Jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia roweru.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych. Woda może dostać się do części łożyskowej, powodując jej przyleganie i
nadmierny hałas.
Zębatki należy co jakiś czas myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie
może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających z takiego niewłaściwego użytkowania, jak skoki w trakcie jazdy lub przewrócenie roweru,
z wyjątkiem awarii wynikających z użycia nieodpowiednich metod produkcji.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
6
Montaż na rowerze i konserwacja:
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego, aby
prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35–55Nm. Prawe ramię mechanizmu korbowego ma gwint prawoskrętny, natomiast lewe ramię
mechanizmu korbowego ma gwint lewoskrętny.
Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie efektywność zmiany biegów.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, należy wymienić tarcze i łańcuch.
Przed zamontowaniem lewego i prawego adaptera należy je nasmarować oraz upewnić się, że zamocowano wewnętrzną tuleję. W przeciwnym
wypadku pogorszą się właściwości wodoodporne.
W celu zapewnienia optymalnego działania pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha.
Tarcza mechanizmu korbowego Zalecany łańcuch
FC-R9100 CN-HG901-11
FC-R8000 CN-HG701-11
FC-R7000 CN-HG601-11
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym ramieniem mechanizmu korbowego, nałożyć smar na połączenie i dokręcić
ją zalecanym momentem.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Należy używać kombinacji zębatek o odpowiedniej liczbie zębów. Zastosowanie nieodpowiednich zębatek może spowodować wpadnięcie łańcucha
między nie i ich uszkodzenie.
FC-R9100
Górna
55T-MX 54T-MX 53T-MW 52T-MT 50T-MS
Dolna
42T-MX X X - - -
39T-MW - - X - -
36T-MT - - - X -
34T-MS - - - - X
FC-R8000
Górna
53T-MW 52T-MT 50T-MS 46T-MT
Dolna
39T-MW X - - -
36T-MT - X - X
34T-MS - - X -
FC-R7000
Górna
53T-MW 52T-MT 50T-MS
Dolna
39T-MW X - -
36T-MT - X -
34T-MS - - X
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten podręcznik służy głównie do wyjaśnienia
procedur użytkowania tego produktu.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
8
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
Do montażu, regulacji i konserwacji roweru wymagane są wymienione poniżej narzędzia.
Narzędzie Narzędzie Narzędzie
Klucz imbusowy 5mm Klucz płaski 17 mm Klucz gwiazdkowy nr 30
Klucz imbusowy 8mm Młotek z tworzywa sztucznego TL-FC16/TL-FC18
Narzędzia konieczne do montażu i demontażu osi suportu różnią się w zależności od modelu. Z narzędzi podanych w tabeli należy korzystać w połączeniu.
BB-R9100
Narzędzie Narzędzie
TL-FC24 i
TL-FC32
TL-FC24 i
TL-FC36
TL-FC24 i
TL-FC33
TL-FC34
UWAGA
W przypadku stosowania TL−FC24 i TL-FC33
nie można używać klucza udarowego.
SM-BBR60
Narzędzie Narzędzie
TL-FC25 i
TL-FC32
TL-FC25 i
TL-FC36
TL-FC25 i
TL-FC33
TL-FC37
UWAGA
W przypadku stosowania TL-FC25 i TL-FC33,
nie można używać klucza udarowego.
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
9
SM-BB92-41B/SM-BB72-41B
Narzędzie Narzędzie
TL-BB12 TL-BB13
MONT
11
MONTAŻ
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II)
MONT
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II)
Lista kombinacji narzędzi
Z narzędzi należy korzystać w odpowiedniej kolejności.
BB-R9100
TL-FC24 i TL-FC32 TL-FC24 i TL-FC33
TL-FC24 i TL-FC36 TL-FC34
UWAGA
W przypadku klucza udarowego należy
użyć narzędzia TL-FC34 do BB-R9100. Użyć
narzędzia TL-FC37 do SM-BBR60. Użycie
innych narzędzi może doprowadzić do ich
uszkodzenia.
Wielokrotne użycie może spowodować
uszkodzenie i uniemożliwić użytkowanie
TL-FC24/FC25.
Podczas mocowania narzędzia TL-FC24/
TL-FC25 w TL-FC32 należy sprawdzić
położenie montażowe.
Podczas mocowania narzędzia TL-FC32
należy sprawdzić położenie montażowe.
Narzędzie TL-FC33/FC36 można
zamontować w dowolnym położeniu.
12
MONTAŻ
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II)
SM-BBR60
TL-FC25 i TL-FC32 TL-FC25 i TL-FC33
TL-FC25
TL-FC32
TL-FC33
TL-FC25
TL-FC25 i TL-FC36 TL-FC37
TL-FC25
TL-FC36
13
MONTAŻ
Gwintowana oś suportu (HOLLOWTECH II)
Montaż do korpusu osi suportu
(C)
(D)
(A) (B)
Nasmarować lewą i prawą miskę, a
następnie użyć oryginalnego narzędzia
SHIMANO, aby zamontować prawą
miskę osi suportu, wewnętrzną osłonę
oraz lewą miskę osi suportu.
(A)
Wewnętrzna osłona
(B)
Prawa miska (gwint lewy)
(Gwint prawy (gwint
prawoskrętny) dla osi suportu
70mm [M36])
(C)
Lewa miska
(gwint prawy)
(D)
Smarowanie
Smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
Moment dokręcania
35–50Nm
UWAGA
TL-FC24 jest dokręcane w połączeniu z
TL-FC32/FC36.
WSKAZÓWKI
Kombinacje narzędzi stosowanych podczas
montażu/demontażu osi suportu można
znaleźć w części „Lista kombinacji narzędzi”.
14
MONTAŻ
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Adapter
(A) (C)(B)
(D)
(A)
Lewa miska
(B)
Wewnętrzna osłona
(C)
Prawa miska
(D)
Szerokość korpusu osi suportu
Przykład montażu
Użyć korpusu osi suportu
oszerokości86,5mm.
Użyć wewnętrznej osłony.
UWAGA
Jeżeli rama ma otwory wewnątrz korpusu
osi suportu, należy zamontować
wewnętrzną osłonę, zapobiegając
przedostawaniu się zanieczyszczeń.
Jeżeli rama nie ma otworów wewnątrz
korpusu osi suportu, można ją zamontować
bez wewnętrznej osłony.
15
MONTAŻ
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Montaż do korpusu osi suportu
1
Wsunąć oś suportu do korpusu osi
suportu.
2
(A)
Założyć oryginalne narzędzie SHIMANO
na oś suportu.
(A)
TL-BB12
3
(A)(B)
Wcisnąć oś suportu, zaciskając klucz
płaski i jednocześnie upewniając się, że
powierzchnia styku osi suportu jest cały
czas równoległa do korpusu osi suportu.
(A)
Klucz imbusowy 8mm
(B)
Klucz płaski 17mm
4
Sprawdzić, czy między osią suportu a
korpusem osi suportu nie ma żadnej
przerwy.
16
MONTAŻ
SEKCJA ELEMENTÓW MOCOWANYCH NA WCISK (BB)
Demontaż z korpusu osi suportu
1
(A)
Założyć oryginalne narzędzie SHIMANO
na oś suportu.
(A)
TL-BB13
2
Należy przytrzymać klapę palcami, jak
pokazano na rysunku i wcisnąć ją z
drugiej strony
(po wciśnięciu narzędzie otworzy się).
WSKAZÓWKI
Przytrzymując koniec narzędzia do
demontażu, wepchnąć narzędzie, aż zostanie
zablokowane we właściwym położeniu.
3
(A)
Uderzać oryginalne narzędzie SHIMANO
plastikowym młotkiem, aż końcówka osi
suportu zostanie wypchnięta.
(A)
Młotek plastikowy
4
(A)
Uderzać plastikowym młotkiem
przeciwną stronę osi suportu w ten sam
sposób, aby ją wypchnąć.
(A)
Młotek plastikowy
UWAGA
Nie używać ponownie tych samych misek,
ponieważ mogły one zostać uszkodzone
podczas demontażu.
17
MONTAŻ
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
1
Następnie nałożyć prawy mechanizm
korbowy.
2
(C)
(B)
(A)
Dopasować szerokie rozmieszczenie
rowków lewego ramienia mechanizmu
korbowego do szerokiego rowka osi
prawego ramienia mechanizmu
korbowego.
(A)
Szerokie rozmieszczenie rowków
(lewe ramię mechanizmu
korbowego)
(B)
Szerokie rozmieszczenie
rowków(oś)
(C)
Smarowanie
Smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
3
(A)
(C)
(B)
Użyć oryginalnego narzędzia SHIMANO,
aby dokręcić nakładkę.
(A)
TL-FC16/FC18
(B)
Nakładka
(C)
Smarowanie
Smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
Moment dokręcania
0,7–1,5Nm
Ciąg dalszy na następnej stronie
18
MONTAŻ
Montaż ramienia mechanizmu korbowego
4
(A)
(B)
(z)
(C)
Należy umieścić podkładkę blokującą,
sprawdzić, czy trzpień podkładki jest na
właściwym miejscu, i dokręcić śrubę
lewego mechanizmu korbowego.
Dokręcić obie śruby takim samym
momentem dokręcania (12–14Nm).
(z) Rysunek lewego ramienia
mechanizmu korbowego
(przekrój)
(A)
Trzpień podkładki
(B)
Podkładka blokująca
(C)
Lewe ramię mechanizmu
korbowego
Moment dokręcania
12–14Nm
UWAGA
Dwie śruby należy dokręcać jednocześnie, a
nie osobno.
Umieścić podkładkę blokującą w
prawidłowym ułożeniu, w sposób pokazany
na rysunku.
KONSERWACJA
20
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
KONSERWACJA
Wymiana tarczy
UWAGA
Wydajność zmiany przełożeń będzie zmniejszona, jeśli pozycje montażowe tarcz mechanizmu korbowego są nieprawidłowe. Należy sprawdzić, czy tarcze są
zamocowane we właściwej pozycji.
Należy użyć odpowiedniego połączenia specjalnych śrub firmy SHIMANO, tarcz i ramienia mechanizmu korbowego. Niewłaściwy montaż może spowodować
uszkodzenie dużej tarczy mechanizmu korbowego przez śruby.
Zewnętrzna strona
Gdy największa tarcza będzie ustawiona stroną z oznakowaniem skierowaną na zewnątrz,
należy ustawić największą tarczę tak, aby sztyft chroniący przed spadaniem łańcucha
znajdował się pod ramieniem mechanizmu korbowego.
(A)
Oznaczenie
(B)
Ramię mechanizmu korbowego
(C)
Sztyft chroniący przed spadaniem
łańcucha
(A)
(C)
(B)
1
1
S
5
0
-
3
4
M
S
Wewnętrzna strona
Ustawić najmniejszą tarczę mechanizmu korbowego stroną z oznakowaniem skierowaną do
wewnątrz, tak aby oznaczenie Δ lub część wypukła znalazły się pod ramieniem mechanizmu
korbowego.
(A)
Oznaczenie
(B)
Ramię mechanizmu korbowego
(C)
Oznaczenie Δ
(D)
Część wypukła
Moment dokręcania
12–16Nm
(B)
(B)
1
1
S
-
3
4
M
S
(C)
(A)
(D)
FC-R9100 FC-R8000/FC-R7000
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Shimano BB-R9100 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla